Tja ik weet het. Ik doe mijn best maar ik heb simpelweg geen tijd gehad om iets te doen door de perikelen met mijn dochtertje.knuisje schreef:Eerst wil ik van jou een spelende dac zien.
Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Ik heb de printen helemaal gemonteerd en de controller even los getest, hij geeft de text "DAC not found - check connection" dus die werkt. Inmiddels ook een mooie discrete +/- 15V voeding klaar dus nu nog wat klein knutselwerk en dan zou de zaak moeten werken, die Oled display is inderdaad erg fraai!
welke afstandbediening werkt hier eigenlijk op?
welke afstandbediening werkt hier eigenlijk op?
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
ik gebruik de Logitech Harmony One, deze werkt wel (als je een bv een Philips tv selecteerd), maar nog niet helemaal zoals het met het Logitech systeem zou moeten werken (je kiest nl altijd voor een actie, bv 'Muziek luisteren', en dan wordt alle benodig apparatuur ingeschakeld en ingesteld)Mr Tube schreef:welke afstandbediening werkt hier eigenlijk op?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
SPDIF is alleen 2 kanaalsuitgang bij de sabre dac. Voor multichannel kun je niet buiten I2S.Rizzo schreef:Dit vraagt om gebruikt te worden met een minidsp. Wat ik me afvraag is hoe moeilijk of makkelijk het is om de I2S signalen van een minidsp 4x10 of van een nanodsp te halen. De "oude" 2x4 minidsp's hebben handige pinnen daarvoor. De nanodsp heeft 4xspdif, maar 4x spdif gaat niet werken met deze dac toch?
Philips RC5 wordt gebruikt voor de a.b., staat ook in de handleiding.
Als de isolatorbordjes binnen zijn dan zet ik het in het verkooptopic, maar dat gaat nog wel een paar weken duren.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
De punten om I2S af te tappen zijn kennelijk wel op te vragen bij minidsp. En anders zijn ze wel op te zoeken met de datasheet van het dsp-ic. Wel vreemd dat ze het bij dit product niet meer standaard op een header zetten. 
Voorbeeld: Nanodigi. Deze maakt gebruik van een AK4101a 4-voudige DIT. Deze ontvangt 8-kanaals I2S van het dsp ic op pin 3-6 en 9-10. Om deze af te tappen is het zoeken op de print of je geschikte punten kunt vinden om draden aan te solderen .
Voorbeeld: Nanodigi. Deze maakt gebruik van een AK4101a 4-voudige DIT. Deze ontvangt 8-kanaals I2S van het dsp ic op pin 3-6 en 9-10. Om deze af te tappen is het zoeken op de print of je geschikte punten kunt vinden om draden aan te solderen .
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Weet iemand waar ik de 'F' pin aan moet leggen bij een XLR connectie ?
(zie aanduiding met rode pijl).
is dat aarding of mag die aan de ground (shield) van de XLR verbinding ?
(zie aanduiding met rode pijl).
is dat aarding of mag die aan de ground (shield) van de XLR verbinding ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Dat is een extra verbinding aan het huis van het chassisdeel. Kun je gewoon ongebruikt laten, staat verder los van de signaalverbinding.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
hoe is het uitgangsniveau, is dat vergelijkbaar met een voorversterker of is dat minder zoals een CD speler?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Hoi BertDB,
In sommige gebalanceerde kabels zit een "touwtje", deze kun je aan het oogje knoopen als trekontlasting. Dit heb ik mij ooit laten vertellen.
In sommige gebalanceerde kabels zit een "touwtje", deze kun je aan het oogje knoopen als trekontlasting. Dit heb ik mij ooit laten vertellen.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Uitgangsniveau is 2Vrms.Henkjan schreef:hoe is het uitgangsniveau, is dat vergelijkbaar met een voorversterker of is dat minder zoals een CD speler?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
da's dus minder dan wat een VV max zou kunnen, maar meer dan een typische CD speler
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Bij mijn weten is 2Vrms redelijk "standaard" geworden sinds de CD-speler. "Standaard" tussen haakjes omdat een gedefinieerde standaard niet bestaat, en ook variaties voorkomen tot 4,5V en schijnbaar zelfs uitschieters to 6V.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Misschien dat HJ hier iets aan heeft, de Nakamichi die je hebt te leen gehad heeft deze waarde's.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Het lijkt er op dat 2V de "norm" is waarop specs worden gebaseerd, maar dat ze veel meer kunnen
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
2V is over het algemeen de max waarde en bereik je alleen met hard opgenomen CD's, 1V gemiddeld is meer de praktijk. bedenk dat je bij analoog nog wat oversturingsruimte hebt en bij digitaal niet.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Uiteraard zijn dat maximale waarden. Gemiddelden zijn toch niet iets om van uit te gaan bij specificaties?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Het uitgangsniveau is te wijzigen door het veranderen van een aantal weerstanden rond de opamps.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Een collega vanop het werk gaf me onlangs wat leesvoer:
http://www.msbtech.com/support/What_abo ... upportHome
Met verwijzing naar de whitepaper van ESS: Ik mis eigenlijk wat achtergrond om dit correct te interpreteren.
MSB stelt het wat grof voor door de DAC botweg te minimaliseren tot 6 bits.
Zeker als je eens op hun website neust én de prijzen bekijkt moet je je toch vragen stellen bij dit ongenuanceerd stukje tekst om ESS af te breken / MSB in de hemel te prijzen.
Maar waar zit die nuance dan wel?.. wat is écht belangrijk in een DAC en waarom is deze (6 ?) bits dan toch voldoende ? Wat gebeurt er echt in deze dac ?
Je biedt een 16 of 24bits signaal aan.. ik kan me ook moeilijk voorstellen dat ze daar 10/18 bits vanaf halen, dan houd je echt niet veel meer over..
Iemand die hier licht in de duisternis kan scheppen ?
http://www.msbtech.com/support/What_abo ... upportHome
Met verwijzing naar de whitepaper van ESS: Ik mis eigenlijk wat achtergrond om dit correct te interpreteren.
MSB stelt het wat grof voor door de DAC botweg te minimaliseren tot 6 bits.
Zeker als je eens op hun website neust én de prijzen bekijkt moet je je toch vragen stellen bij dit ongenuanceerd stukje tekst om ESS af te breken / MSB in de hemel te prijzen.
Maar waar zit die nuance dan wel?.. wat is écht belangrijk in een DAC en waarom is deze (6 ?) bits dan toch voldoende ? Wat gebeurt er echt in deze dac ?
Je biedt een 16 of 24bits signaal aan.. ik kan me ook moeilijk voorstellen dat ze daar 10/18 bits vanaf halen, dan houd je echt niet veel meer over..
Iemand die hier licht in de duisternis kan scheppen ?
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Interessant stukje op AudioAsylum.
Spijtig genoeg bevestigt het mijn vermoeden over het stukje op MSB
Op die manier vrij laag bij de gronds als je het mij vraagt.
Maargoed, ik moet eerst maar eens leren hoe zo'n DAC ineen zit.
Ik trek mij echter weinig aan van wat men schrijft. M'n oren vinden het uitstekend en dat is nog altijd het voornaamste ! Daar kan geen marketing tegenop !
Spijtig genoeg bevestigt het mijn vermoeden over het stukje op MSB
Op die manier vrij laag bij de gronds als je het mij vraagt.
Maargoed, ik moet eerst maar eens leren hoe zo'n DAC ineen zit.
Ik trek mij echter weinig aan van wat men schrijft. M'n oren vinden het uitstekend en dat is nog altijd het voornaamste ! Daar kan geen marketing tegenop !
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Als het écht een 6-bit DAC is, dan is dat geen genot voor je oren. Volgens mij gaat het eerste stukje van MS-Tech over het oversampelen. Je kunt van een 16 bit signaal wel 32 bit maken (upsamplen), los van het feit dat je geen informatie toe kunt voegen, wordt de resolutie wel hoger. De informatie is immers verloren gegaan bij het overzetten naar 16 bit.
Ik zit morgen met een toets calculus, anders was ik even de diepte in gedoken
Ik zit morgen met een toets calculus, anders was ik even de diepte in gedoken
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Een genuanceerde post over R-2R vs. Delta-Sigma dacs: http://www.head-fi.org/t/515577/sabre-d ... st_6984715
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Het isolatorprintje is opgebouwd. De spdif trafootjes doen hun werk goed. Nu het I2S gedeelte nog testen.
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
netjes !
Laat maar iets weten als ze besteld kunnen worden
Laat maar iets weten als ze besteld kunnen worden
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Heel mooi,knuisje
Ben alleen bang dat dat SMD gesoldeer niet gaat lukken
Ben alleen bang dat dat SMD gesoldeer niet gaat lukken
