Vermogen vergroten Quad 303

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Dennusch

Vermogen vergroten Quad 303

Bericht door Dennusch »

Ik vroeg me af of het mogelijk is om het vermogen van een 303 te vergroten door de railspanning te verhogen. Deze staat standaard op 67 volt, met de halve spanning van 33,5 volt op de uitgangelco's.
Is het misschien mogelijk om dit te verhogen om aan luidsprekers met een hoge impedantie meer vermogen te kunnen leveren?

Plan:
- Voltageselector op de achterkant op 220 zetten (nu 240)
- Hoger voltage inregelen op de PSU-board (bijvoorbeeld 80 volt)
- Spanning over uitgangelco's instellen (helft railspanning = 40 volt)
- Ruststroom opnieuw instellen

De 4 bekerelco's moeten de spanning goed aankunnen, deze gaan tot 100 volt. De elco's op de printplaten zijn vervangen door iets hogere voltages.

Even een uitleg waarom ik dat zou willen als het mogelijk is:
Mijn quad 303 speelt op elektrostaten met een laag rendement. Als ik dicht tegen maximaal volume aan speel wordt het koellichaam van de 303 nauwelijks warmer. Er loopt dus geen grote stroom en het koellichaam kan met gemak veel meer aan.
Ik word dus beperkt door de maximale uitgangspanning, en ietsje meer zou net wat meer ruimte geven. De 303 vind ik namelijk erg mooi klinken!
markje

Bericht door markje »

Volgens mij zul je ook de versterkingsfactor moeten aanpassen.

Groeten Mark
audiomanics
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Veel effect zul je er niet van hebben... Om twee keer zoveel geluid te krijgen moet je 't vermogen vertienvoudigen...
Als je 20% winst haalt zal dat qua geluiddruk amper te merken zijn..

Kees
GeertM2
Contacteer:

Bericht door GeertM2 »

Geeft je bron wel voldoende signaal?
Dennusch

Bericht door Dennusch »

Waarom zou de versterkingsfactor aangepast moeten worden? De voorversterker kan met gemak iets meer volts leveren.

Ik begrijp dat het effect beperkt zal zijn van een 20% hogere spanning. Maar het vermogen neemt als ik mij niet vergis kwadratisch toe met het verhogen van de spanning. Dus bijna 1,5 x meer vermogen terwijl het niks gaat kosten.

Het moet natuurlijk wel technisch mogelijk zijn. Ik heb echter niet voldoende kennis om een schema te kunnen lezen en te beoordelen of het veilig kan.
vigier

Bericht door vigier »

1,5x zoveel vermogen levert 1,75dB extra op.... dat is bijna niets...
hovingtim

Bericht door hovingtim »

Ik heb mijn quad 405 gereviseerd met eindtorren uit de laatste revisie, hiervan was de versterkingsfactor beduidend hoger, resultaat was meer vermogen op een lagere ingangsignaal
Dennusch

Bericht door Dennusch »

Ik heb inmiddels gelezen dat er mensen zijn die de PSU-board verwijderen en zo 90 volt op de eindtrappen zetten. Dat lijkt mij wat overdreven om te doen, maar ik ga denk ik wel het voltage verhogen via de potmeter.
Dat het verschil klein zal zijn weet ik, maar het is gratis. En het verschil is groter dan de vele andere tweaks (die wel geld kosten) die ik af en toe tegenkom.
Vuurkat

Bericht door Vuurkat »

Ik zou het liever niet doen, omdat er een kans is dat de versterker kapot gaat of niet meer perfect ingesteld is.
solitaire

Bericht door solitaire »

Dennusch schreef:
Ik heb echter niet voldoende kennis om een schema te kunnen lezen en te beoordelen of het veilig kan.
Misschien heb ik wel te weinig lef, maar ik zou een ingreep als dit nooit zelf uitvoeren als je geen schema'a kan lezen en niet zegd te kunnen inschatten of ingrepen veilig zijn ... (zelf lees ik ook maar heel beperkt schema's ...)

Daarnaast lees ik uit de reacties van mensen die ervaren zijn en echt weten waar ze het over hebben, dat deze ingreep wellicht niet dat opleverd wat voor jouw de reden was om uberhaupt de modificatie te beginnen !

succes

Wolf
Pjotr

Re: Vermogen vergroten Quad 303

Bericht door Pjotr »

Dennusch schreef:
Ik vroeg me af of het mogelijk is om het vermogen van een 303 te vergroten door de railspanning te verhogen. Deze staat standaard op 67 volt, met de halve spanning van 33,5 volt op de uitgangelco's.
Is het misschien mogelijk om dit te verhogen om aan luidsprekers met een hoge impedantie meer vermogen te kunnen leveren?
Zou er niet aan beginnen. De eindtorren kunnen die hogere spanning niet aan en gaan dan zeker stuk! En zo zijn er wel meer dingen.

Die 303 is een vrij speciaal ontwerp. Zonder het hele ding van voor tot achter opnieuw door te rekenen en precies te weten wat je doet zou ik dit hele plan maar uit je hoofd zetten.
Dennusch

Bericht door Dennusch »

Goed, ik zie er dan maar van af. Het zou zonde zijn als de 303 beschadigd zou raken. Het is overigens vrij bizar hoe deze 303 veel moderne versterkers weg kan spelen op mijn electrostaten.
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

dit is één zeer wijs besluit
mvg
audioot
Plaats reactie