Of kijk even bij een bouwmarkt naar een 6MM asje,in Alu,RVS,of messing [Gamma]
TPA Buffalo III DAC
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: TPA Buffalo III DAC
Is de as een op zichzelf staand iets,dan in de boormachine zetten en er schuurpapier tegen houden,totdat het past..
Of kijk even bij een bouwmarkt naar een 6MM asje,in Alu,RVS,of messing [Gamma]
Of kijk even bij een bouwmarkt naar een 6MM asje,in Alu,RVS,of messing [Gamma]
Re: TPA Buffalo III DAC
Ik had een scherp metaalboortje van 6,5 mm. Die 0,2 mm wordt opgelost door het klemschroefje om de knop op de as vast te zetten.. Alleen het asje van de volume-pot is te kort dus ik heb daarvoor een andere besteld. Gisteravond de tekening van het front aangepast en de brede basisrand van de knop gaat in het front verdwijnen. Lijkt me wel mooi!
Ik maak me meer zorgen om het wegvallen van de lock door invloeden van buitenaf (zie mijn vorige post)...
Ik maak me meer zorgen om het wegvallen van de lock door invloeden van buitenaf (zie mijn vorige post)...
Re: TPA Buffalo III DAC
Hoi Macsel,
Bij mij hielp het heel veel om de Toslink module voor de optische S/Pdif direct aan de DAC te hangen en niet via de S/Pdif 4:1 Mux te schakelen.
Heb je dat al geprobeerd?
Grt,
Jordo
Bij mij hielp het heel veel om de Toslink module voor de optische S/Pdif direct aan de DAC te hangen en niet via de S/Pdif 4:1 Mux te schakelen.
Heb je dat al geprobeerd?
Grt,
Jordo
Re: TPA Buffalo III DAC
Bedoel je dat je helemaal geen keuzeschakelaar hebt gebruikt? Of dat je alleen de toslink module direct via de header hebt aangesloten en de rest wel gewoon via het 4:1 S/PDIF board?jordo81 schreef:... de Toslink module voor de optische S/Pdif direct aan de DAC te hangen en niet via de S/Pdif 4:1 Mux te schakelen.
Re: TPA Buffalo III DAC
Ja precies dat laatste.
Ik zal even kijken of ik hier een fototje van heb voor je......
Nee sorry geen duidelijke foto hiervan. Dan maar meer specifiek
Ik heb de Toslink Module Signaaldraden dmv Molex Grid Connectors aangesloten op de D1 en GND van de Din Connector op het DAC bord.
Zoals je ziet op de foto is de positie gekenmerkt met het cirkeltje leeg. Daar zou eerst de S/Pdif hebben gezeten.
Bij het pijltje bij de Ribbon Cable zie je dat ik 2 strookjes weggehaald heb. Ik heb dat kanaal dus volledig onklaar gemaakt omdat ik ook last had van inteferentie en unlocks. Achteraf betwijfel ik of ik dat wel had maar dat is een ander verhaal.
Onder de 4:1 Mux zit de Torx module (S/Pdif Module) maar die kan ik dus niet duidelijk laten zien.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is dan
Ik zal even kijken of ik hier een fototje van heb voor je......
Nee sorry geen duidelijke foto hiervan. Dan maar meer specifiek
Ik heb de Toslink Module Signaaldraden dmv Molex Grid Connectors aangesloten op de D1 en GND van de Din Connector op het DAC bord.
Zoals je ziet op de foto is de positie gekenmerkt met het cirkeltje leeg. Daar zou eerst de S/Pdif hebben gezeten.
Bij het pijltje bij de Ribbon Cable zie je dat ik 2 strookjes weggehaald heb. Ik heb dat kanaal dus volledig onklaar gemaakt omdat ik ook last had van inteferentie en unlocks. Achteraf betwijfel ik of ik dat wel had maar dat is een ander verhaal.
Onder de 4:1 Mux zit de Torx module (S/Pdif Module) maar die kan ik dus niet duidelijk laten zien.
Hoop dat het zo een beetje duidelijk is dan
Re: TPA Buffalo III DAC
Voordat je dat gaat proberen zou ik graag eerst vernemen welke versie van de Toslink module je hebt, en hoe je die hebt opgebouwd. Als de voltage divider erop zit is dit namelijk een zeer slecht plan.jordo81 schreef:Bij mij hielp het heel veel om de Toslink module voor de optische S/Pdif direct aan de DAC te hangen en niet via de S/Pdif 4:1 Mux te schakelen.
Heb je dat al geprobeerd?
Re: TPA Buffalo III DAC
Ik had beloofd nog een foto van de Toslink te maken; bij deze 
Ik kan natuurlijk even kijken als ik de Toslink adapter helemaal los haal of ik de 'storing' kan hercreëren...?
-edit- nog even voor de toelichting, je ziet twee keer een oranje dradenpaar; de rechter loopt naar S/PDIF RCA. De ander is de voeding van de Toslink.
Ik kan natuurlijk even kijken als ik de Toslink adapter helemaal los haal of ik de 'storing' kan hercreëren...?
-edit- nog even voor de toelichting, je ziet twee keer een oranje dradenpaar; de rechter loopt naar S/PDIF RCA. De ander is de voeding van de Toslink.
Re: TPA Buffalo III DAC
Dit is de versie met voltage divider. Direct aansluiten op de DAC zal niet werken.
Re: TPA Buffalo III DAC
Hm, ok..
Zal dit alleen niet werken of bestaat er ook kans op beschadiging?
Zal dit alleen niet werken of bestaat er ook kans op beschadiging?
Re: TPA Buffalo III DAC
Als in zal niet werken: het signaalniveau is afgezwakt tot gewoon niveau, dus geen TTL meer.
Let wel: jouw versie is een andere, zonder voltage divider.
Let wel: jouw versie is een andere, zonder voltage divider.
Re: TPA Buffalo III DAC
Ok, ik wist niet dat die update reeds had plaatsgevonden.
Nee dan gaat het niet werken.
Wel gek dat hij dan nog problemen hiermee ondervindt.
Nee dan gaat het niet werken.
Wel gek dat hij dan nog problemen hiermee ondervindt.
Re: TPA Buffalo III DAC
Ook dit lost niets op. Ik kan het probleem nog steeds creëren. Als ik een de HDMI stekker uit m'n IPTV tuner (- TV) trek dan is de lock even kwijt. Ook het inschakelen van de voeding van de Matrix mini-i DAC betekent een losse lock.Macsel schreef:Ik kan natuurlijk even kijken als ik de Toslink adapter helemaal los haal of ik de 'storing' kan hercreëren...?
Ik heb het schurter filtertje even los gehad, maar ook dit maakt geen verschil. De lock is ongeveer net zo lang los in beide situaties.
Ik heb ook maar even de voeding gemeten (de Placid HD (DAC-board voeding)), maar zowel in voltage als shunt spanning meet ik geen verschillen tijdens het wegvallen van de lock.
De DAC was bij de test alleen via S/PDIF (RCA) met de BR-speler verbonden. Ik had geen uitgang aangesloten en de focus lag op de lock-LED. Ook was de TOSLINK print niet verbonden. Dus alleen voeding en RCA (S/PDIF).
De Matrix mini-I gaf ook altijd een enorm harde klap op het signaal als ik de versterker verzaakte eerst uit te zetten (of andersom). Die is dus niet helemaal zuiver, maar signaal was nu niet aangesloten alleen de voedingskabel. Als het hieraan zou liggen verklaart dit niet waarom ook het connecten van een HDMI kabel een unlock geeft.
Ik heb net ook nog even geprobeerd met SW1:5-7 op ON (Dus highest DPLL bandwith); maar ook in OFF (auto); geeft geen verschil.
Re: TPA Buffalo III DAC
Misschien eens een grounding schematje tekenen om te kijken hoe alles aan aarde hangt?
Is je IPTV en je DAC geaard? En zitten die op dezelfde wandcontactdoos?
Als je RCA S/Pdif gebruikt is je bron niet galvanisch gescheiden van je DAC. Dat kan ook nog interfereren.
Is je IPTV en je DAC geaard? En zitten die op dezelfde wandcontactdoos?
Als je RCA S/Pdif gebruikt is je bron niet galvanisch gescheiden van je DAC. Dat kan ook nog interfereren.
Re: TPA Buffalo III DAC
Er hing een RCA aan omdat ik even zonder de TOSLINK wilde testen. Nu heb ik alleen met een TOSLINK bron (BR-speler) getest. TV en CD-speler los gehaald van het net (beide geaard (apparaatstekker)). Op het moment dat ik m'n voeding uit de TV trok doofde het Lock-LEDje. Ook bij het lostrekken van de CD-speler doofde het lock ledje.nu Dus de DAC alleen voeding en 1 Toslink ingang. Bij het schakelen van de oude DAC (Matrix mini-I) doofd het LOCK-ledje.
De DAC en UcD zitten beide in een eigen WCD rechtstreeks in de muur. De rest zit -al dan niet via stekkerblokje- in ander WCD 2,5 m verderop.
Heb ook even in de meterkast gekeken. De DAC hangt aan groep die lekker verdeeld zit over het huis (xtr WCD keuken, licht in de gang,etc).
Ik ga nog even proberen of de LOCK overeind blijft als ik een bron op batterij (laptop met toslink uit) aan de DAC hang. misschien dat het probleem niet in de DAC zit maar in de bron, door het schakelen de jitter in het signaal wordt beïnvloed (of kan dat niet?).
-edit-
Even met laptop getest (MacBookPro, met optisch uitgang, zonder voeding, dus op batterij).
Hoewel het minder lijkt, heeft de DAC nog steeds last van een kortstondige unlock op het moment dat ik iets aan- of uit schakel.
De DAC en UcD zitten beide in een eigen WCD rechtstreeks in de muur. De rest zit -al dan niet via stekkerblokje- in ander WCD 2,5 m verderop.
Heb ook even in de meterkast gekeken. De DAC hangt aan groep die lekker verdeeld zit over het huis (xtr WCD keuken, licht in de gang,etc).
Ik ga nog even proberen of de LOCK overeind blijft als ik een bron op batterij (laptop met toslink uit) aan de DAC hang. misschien dat het probleem niet in de DAC zit maar in de bron, door het schakelen de jitter in het signaal wordt beïnvloed (of kan dat niet?).
-edit-
Even met laptop getest (MacBookPro, met optisch uitgang, zonder voeding, dus op batterij).
Hoewel het minder lijkt, heeft de DAC nog steeds last van een kortstondige unlock op het moment dat ik iets aan- of uit schakel.
Re: TPA Buffalo III DAC
Je kan de DAC even proberen op een andere groep te zetten en alles los te koppelen van randaarde.
Daar heb ik ook mee geëxperimenteerd.
Heb je ook al je ribboncables gecontroleerd dat ze goed contact maken? Zijn die snijmesjes niet verbogen?
Daar heb ik ook mee geëxperimenteerd.
Heb je ook al je ribboncables gecontroleerd dat ze goed contact maken? Zijn die snijmesjes niet verbogen?
Re: TPA Buffalo III DAC
Daar heb ik nog niet bij stilgestaan. Lijkt me lastig controleren overigens... Ik heb ze voorzichtig en evenwichtig met een waterpomptang in elkaar geduwd.jordo81 schreef:Heb je ook al je ribboncables gecontroleerd dat ze goed contact maken? Zijn die snijmesjes niet verbogen?
Jammer dat ik vorig jaar al m'n oude IDE kabels heb weggegooid, had ik misschien even mee kunnen testen.
Ik heb zojuist m'n (ter reparatie) CD-speler terug gehad. DENON pro CD-620 met slotloading mechanisme. Waarom? Deze heeft (ook) AES/EBU uitgang. Die zojuist aangesloten en geen unlock meer te krijgen met aan/uit schakelen van andere apparaten.
Dus het zou inderdaad aan de connectie kunnen liggen...
Re: TPA Buffalo III DAC
Even uit elkaar halen en goed kijken of alle draadjes netjes opgelijnd zitten tussen de mesjes. Als ik me goed herinner heeft het bovenstukje dat je er op duwt om de draadjes aan te knijpen uitsparinkjes voor de mesjes. Deze lijnen maar op 1 manier op. Als die andersom zit druk je mesjes zo plat waardoor ze misschien wel verkeerd contact kunnen maken.Daar heb ik nog niet bij stilgestaan. Lijkt me lastig controleren overigens... Ik heb ze voorzichtig en evenwichtig met een waterpomptang in elkaar geduwd.
Jammer dat ik vorig jaar al m'n oude IDE kabels heb weggegooid, had ik misschien even mee kunnen testen.
Maar zo te horen lijkt dat wel goed te zitten
Re: TPA Buffalo III DAC
Nou, ik wordt een beetje kriegel! Gister met het inschakelen van de vaatwasmachine (eigen groep) begon het wegvallen van de lock weer.
Vanochtend leek het wel kermis. DAC uitgezet en tijdje met rust gelaten. SW1:5-7 op ON gezet (highest DPLL-bandwith). Probleem leek verdwenen. Na een hele CD gespeeld te hebben (zelfde CD die het 's ochtends zo slecht deed in zelfde CD-speler). Switches teruggezet en de boel weer aangezet. Ging weer (nog steeds) een hele CD goed. Nu weer andere CD en probleem komt weer. DPLL settings weer aangepast. Staat nu op highest, maar nog steeds unlocks
Ik snap het niet meer hoor! Gister leek het ook heel even te helpen dat ik de secundaire draden van de trafo even had gewisseld, het is namelijk 2 x 9V R-core trafo, waarvan ik er maar 1 gebruik. Maar ook dit lijkt nu later geen effect te hebben.
Ik heb de ribbon cable gecheckt, maar die ziet er keurig uit.
Ik heb ook nog even een totaal foto gemaakt hoe het er nu bij ligt.
Heb ook de tridents even opgemeten (via de gaatjes die in de PCB zitten).
DVCC: 1,348 V
VDD_XO & VDD: 1,352 V
AVCC: 3,30V
Dit matcht niet helemaal met de handleiding (p.28).
Vanochtend leek het wel kermis. DAC uitgezet en tijdje met rust gelaten. SW1:5-7 op ON gezet (highest DPLL-bandwith). Probleem leek verdwenen. Na een hele CD gespeeld te hebben (zelfde CD die het 's ochtends zo slecht deed in zelfde CD-speler). Switches teruggezet en de boel weer aangezet. Ging weer (nog steeds) een hele CD goed. Nu weer andere CD en probleem komt weer. DPLL settings weer aangepast. Staat nu op highest, maar nog steeds unlocks
Ik snap het niet meer hoor! Gister leek het ook heel even te helpen dat ik de secundaire draden van de trafo even had gewisseld, het is namelijk 2 x 9V R-core trafo, waarvan ik er maar 1 gebruik. Maar ook dit lijkt nu later geen effect te hebben.
Ik heb de ribbon cable gecheckt, maar die ziet er keurig uit.
Ik heb ook nog even een totaal foto gemaakt hoe het er nu bij ligt.
Heb ook de tridents even opgemeten (via de gaatjes die in de PCB zitten).
DVCC: 1,348 V
VDD_XO & VDD: 1,352 V
AVCC: 3,30V
Dit matcht niet helemaal met de handleiding (p.28).
Re: TPA Buffalo III DAC
raar ..
Sinds ik de DPLL bandwidth op max gezet heb op Knuisjes DAC speelt ie als een tierelier zonder wegvallen lock.
Je probleem ligt volgens mij niet bij de DAC zelf, maar bij hetgeen errond.
Kan zijn:
- Bron -> andere bron proberen
- Voeding -> zowel voor- als na stabilisatie kan probleem zitten
- héél lokale aardstraling -> verhuizen
Het hoeven niet persé aardingsproblemen te zijn met je bron.
Dat heb je getest met de optisch gescheiden toslink aan te sluiten.
Kan ook een heel onstabiel spdif signaal zijn (veel jitter), maar het lijkt me niet de oorzaak.
Overigens, dat netfilter is voor mij ook wel een verdachte ..
Ik zie op het schemaatje dat er Y-tap condensatoren tussenzitten waardoor rommel vanop je aarding mee ingekoppeld kan worden.
Mijn inziens doe je hier meer kwaad dan goed mee.
Enkel een medisch netfilter is ok!!
Haal dat er eens vantussen
Sinds ik de DPLL bandwidth op max gezet heb op Knuisjes DAC speelt ie als een tierelier zonder wegvallen lock.
Je probleem ligt volgens mij niet bij de DAC zelf, maar bij hetgeen errond.
Kan zijn:
- Bron -> andere bron proberen
- Voeding -> zowel voor- als na stabilisatie kan probleem zitten
- héél lokale aardstraling -> verhuizen
Het hoeven niet persé aardingsproblemen te zijn met je bron.
Dat heb je getest met de optisch gescheiden toslink aan te sluiten.
Kan ook een heel onstabiel spdif signaal zijn (veel jitter), maar het lijkt me niet de oorzaak.
Overigens, dat netfilter is voor mij ook wel een verdachte ..
Ik zie op het schemaatje dat er Y-tap condensatoren tussenzitten waardoor rommel vanop je aarding mee ingekoppeld kan worden.
Mijn inziens doe je hier meer kwaad dan goed mee.
Enkel een medisch netfilter is ok!!
Haal dat er eens vantussen
Laatst gewijzigd door BertDB op zo 21 okt 2012, 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: TPA Buffalo III DAC
-1- Heb 2 CD-spelers en BR-speler geprobeerd; alle geven wisselend resultaatBertDB schreef:-1- Bron -> andere bron proberen
-2- Voeding -> zowel voor- als na stabilisatie kan probleem zitten
-3- héél lokale aardstraling -> verhuizen
-4- Overigens, dat netfilter is voor mij ook wel een verdachte ..
Haal dat er eens vantussen
-2- hier ligt ook mijn vermoeden
-3- not likely
-4- Ook reeds al geprobeerd, geen effect.
Re: TPA Buffalo III DAC
had m'n bericht nog ge-edit maar zie dat je al met ruim voldoende bronnen getest hebt ..
Sowieso:
- netfilter ervantussen (baat het niet dan schaadt het niet)
-edit-
ik vind 'em zo in 1_2_3 niet terug, maar welke spanningen staan er in de manual op p28 vermeld ?
zat verkeerd te kijken.
Zeker dat je de juiste spanningen opgemeten hebt?
Dat strookt volledig niet.
VDD_XO moet 3,3V zijn en niet 1,3 zoals jij meet, idem voor DVCC !
Sowieso:
- netfilter ervantussen (baat het niet dan schaadt het niet)
-edit-
zat verkeerd te kijken.
Zeker dat je de juiste spanningen opgemeten hebt?
Dat strookt volledig niet.
VDD_XO moet 3,3V zijn en niet 1,3 zoals jij meet, idem voor DVCC !
Re: TPA Buffalo III DAC
Hey daar heb je een goede kans op. Waarschijnlijk als je dit boven water hebt heb je ook je probleem opgelost.VDD_XO moet 3,3V zijn en niet 1,3 zoals jij meet, idem voor DVCC !
Heb je al je jumpers (goed) geplaatst?
Ik kijk even bij mijn draadje terug. Ik had nl ook wat met die Tridents.
Vwb het netfilter; Ja, alleen een medisch filter gebruiken is wel het beste gebleken.
En verder, niet moedeloos proberen te worden. Voor alles is een oplossing en soms kost het allemaal wat nadenk tijd
Re: TPA Buffalo III DAC
Even in de archieven gedoken.
Dit is wat ik had:
Alle Tridents en beide AVCC modules krijgen die 5,25V binnen.
De beide AVCC modules geven 3,3V output op beide outputs.
De DVCC van de rechter DAC geeft 1,2V out.
De VDD geeft 0,01V out
De VDD_XO geeft ook 0,01V out
En toen kwam er uit dat ik vergeten was R4 te plaatsen!
Heb je R4 op de Tridents geplaatst??!!
Dit is wat ik had:
Alle Tridents en beide AVCC modules krijgen die 5,25V binnen.
De beide AVCC modules geven 3,3V output op beide outputs.
De DVCC van de rechter DAC geeft 1,2V out.
De VDD geeft 0,01V out
De VDD_XO geeft ook 0,01V out
En toen kwam er uit dat ik vergeten was R4 te plaatsen!
Heb je R4 op de Tridents geplaatst??!!
Re: TPA Buffalo III DAC
Die ga ik even checken...jordo81 schreef:En toen kwam er uit dat ik vergeten was R4 te plaatsen!
Thx!
Re: TPA Buffalo III DAC
Hoewel er 'through hole' gaten zaten, zijn er smd weerstanden geplaatst. Ik kon me niets herinneren van het plaatsen van weerstanden op de tridents. Vandaar dat ik dat even moest checken. Ik dacht zelf in eerste instantie dat de gaatjes, net als bij de voeding, test/meet-gaten waren. Dus fout gemeten
Nu even netjes op de pennetjes gemeten. V-in komt overeen met de rest van de spanning 5,25V.
V-out is als volgt:
VDD 1,2v
VDD_XO 3,3v
DVCC 3,3v
AVCC 3,5v en 3,3v(dvcc)
Lijkt dus toch allemaal in orde...
V-out is als volgt:
VDD 1,2v
VDD_XO 3,3v
DVCC 3,3v
AVCC 3,5v en 3,3v(dvcc)
Lijkt dus toch allemaal in orde...
