Crossover AV receiver kiezen bij audio installatie met subwo
Moderator: Beheerdersteam
Crossover AV receiver kiezen bij audio installatie met subwo
Crossover AV receiver kiezen bij audio installatie met subwoofer
Ik ga stap voor stap mijn AV receiver en speakers vervangen.
Een subwoofer is voor mij een nieuw concept.
Een gemiddelde AV receiver kan de crossover voor de subwoofer worden gekozen.
Ik heb gelezen in een onderzoek dat als de subwoofer bij een fronspeaker staat dat
bij 120Hz niet meer kan worden bepaald waar de lage tonen vandaan komt.
Een THX instelling is 80Hz.
Een audiofiel vertelde mij 50Hz
Wat is jullie ervaring?
Jan.
Ik ga stap voor stap mijn AV receiver en speakers vervangen.
Een subwoofer is voor mij een nieuw concept.
Een gemiddelde AV receiver kan de crossover voor de subwoofer worden gekozen.
Ik heb gelezen in een onderzoek dat als de subwoofer bij een fronspeaker staat dat
bij 120Hz niet meer kan worden bepaald waar de lage tonen vandaan komt.
Een THX instelling is 80Hz.
Een audiofiel vertelde mij 50Hz
Wat is jullie ervaring?
Jan.
Re: Crossover AV receiver kiezen bij audio installatie met s
Zeker als je sub tussen of naast je fronts staat is 120 Hz naar mijn ervaring geen probleem.
Of je 120 of 50 of whatever moet toepassen hangt af van hoe laag je fronts gaan (laat de audiofiel maar kletsen).
Ik denk je meer zorg moet besteden aan een uitgekiende plaats van je sub en vooral hoe hard (eigenlijk zacht) je hem moet inregelen.
Vreemde forumnaam overigens
Of je 120 of 50 of whatever moet toepassen hangt af van hoe laag je fronts gaan (laat de audiofiel maar kletsen).
Ik denk je meer zorg moet besteden aan een uitgekiende plaats van je sub en vooral hoe hard (eigenlijk zacht) je hem moet inregelen.
Vreemde forumnaam overigens
Dank je Rob voor je antwoord.
Ach, ik moest een naam verzinnen.
Bas reflex is niet mijn ding. Ik heb weinig bas-reflex spiekers gehoord die goed klinken.
Gesloten box zijn ook wat meer fool proof. Aangezien ik nog nooit speakers gebouwd heb past dit wel bij me.
Ik weet dat je met basreflex een diepere bas kan bereiken.
Bij een 2-weg gesloten speaker ben ik er al achter dat je moeilijk onder de 80Hz komt.
Het maakt niet zoveel uit welke middentoner van welke fabrikant je pakt.
Als voorbeeld de Scan Peak 18W/8545K00. Ik kwam uit op een 8,3 liter kast.
Het -3db punt zit dan op 75Hz.
Als een AV receiver crossover van lager dat 80Hz wordt aanbevolen moet ik misschien naar een 3 weg.
Jan.
Ach, ik moest een naam verzinnen.
Bas reflex is niet mijn ding. Ik heb weinig bas-reflex spiekers gehoord die goed klinken.
Gesloten box zijn ook wat meer fool proof. Aangezien ik nog nooit speakers gebouwd heb past dit wel bij me.
Ik weet dat je met basreflex een diepere bas kan bereiken.
Bij een 2-weg gesloten speaker ben ik er al achter dat je moeilijk onder de 80Hz komt.
Het maakt niet zoveel uit welke middentoner van welke fabrikant je pakt.
Als voorbeeld de Scan Peak 18W/8545K00. Ik kwam uit op een 8,3 liter kast.
Het -3db punt zit dan op 75Hz.
Als een AV receiver crossover van lager dat 80Hz wordt aanbevolen moet ik misschien naar een 3 weg.
Jan.
Ik heb met audacity een paar testgeluiden gemaakt.
De frequenties zijn 70, 80, 100 en 120Hz sinus
De eerste 4 seconden L+R
Dan 4 seconden L
Dan 4 seconden R.
Daarna alle 4 afgespeeld om mijn huidige stereo speakers (geen subwoofer)
Het vreemde is dat bij 120Hz ik nog goed kan horen waar de toon vandaan kwam.
Bij 100Hz was dat wat moeilijker.
Bij 70 en 80Hz was het weer wat duidelijker waar de bas vandaan kwam
.
Blijft moeilijke materie.
Ik blijf benieuwd naar ervaringen.
Jan.
De eerste 4 seconden L+R
Dan 4 seconden L
Dan 4 seconden R.
Bij 70 en 80Hz was het weer wat duidelijker waar de bas vandaan kwam
Jan.
Weet je wel zeker dat het 70 en 80Hz was wat je hoorde? Of K2, K3 of andere vervormingsproducten van je speakers?Stuntel schreef:Bij 70 en 80Hz was het weer wat duidelijker waar de bas vandaan kwam.
80 Hz is normaal gesproken laag genoeg als je sub stijl gefilterd is en niet vervormt. Enige manier waarop je 'm dan nog zou kunnen localiseren is als je 'm vlak naast je zet. Maar mijn ervaring is dat 120 Hz ook geen probleem is met de sub tussen de fronts of met meerdere subs.
THX raadt 80-120 Hz aan (zij gebruiken 80 Hz als standaard).
THX raadt 80-120 Hz aan (zij gebruiken 80 Hz als standaard).
Een subwoofer is met een sinus veel gemakkelijker te localiseren dan met een ruis/volspectrumsignaal waarvan een groot deel door de mains wordt weergegeven. Daarnaast kunnen staande golven op bepaalde frequenties de localisatie moeilijker maken.Stuntel schreef:Ik heb met audacity een paar testgeluiden gemaakt.
De eerste 4 seconden L+R
Dan 4 seconden L
Dan 4 seconden R.
Bij 70 en 80Hz was het weer wat duidelijker waar de bas vandaan kwam.
Jan.
Bovendien heb je niet blind getest: je weet van tevoren al waar het geluid vandaan zou moeten komen. Daarom ga je je ook op de allerkleinste verschillen focussen terwijl je dat normaal gesproken niet doet. Deze tests zeggen niets over de hoorbaarheid van een subwoofer icm satellieten. Dat is een andere situatie.
Ja, hier heb je gelijk in.
Het lokaliseren van een subwoofer is veel lastiger als er andere tonen aanwezig zijn.
Het geluid van een film kan af en toe heel laag gaan. Zelfs onder de 20Hz.
Maar ook dan is er geen sprake van grondtonen en hogere harmonische.
Bij een film is het veel minder storend als je een moment hebt in de film waar je de subwoofer zou kunnen lokaliseren.
Bij muziekinstrumenten zoals een basdrum of een basgitaar heb je te maken met een grondtoon en een heleboel hogere harmonische tonen.
Echt diepe basen komen alleen bij synthesizers voor.
Zie http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=f ... UKNZWqEzig
Jan
Jan.
Het lokaliseren van een subwoofer is veel lastiger als er andere tonen aanwezig zijn.
Het geluid van een film kan af en toe heel laag gaan. Zelfs onder de 20Hz.
Maar ook dan is er geen sprake van grondtonen en hogere harmonische.
Bij een film is het veel minder storend als je een moment hebt in de film waar je de subwoofer zou kunnen lokaliseren.
Bij muziekinstrumenten zoals een basdrum of een basgitaar heb je te maken met een grondtoon en een heleboel hogere harmonische tonen.
Echt diepe basen komen alleen bij synthesizers voor.
Zie http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=f ... UKNZWqEzig
Jan
Jan.
Dat is niet wat ik bedoelde. Luidsprekers (en ook subwoofers) hebben altijd vervorming, met name als je ze wat harder zet. Omdat je gehoor ook nog eens veel minder gevoelig is voor de grondtoon dan voor de vervormingsproducten, hoor je de vervorming ook nog eerder. En zo kun je best wel subwoofers lokaliseren. Maar niet omdat 80Hz of 120Hz als filterfrequentie niet laag genoeg zou zijn. Overigens speelt ook de steilheid van het filter nog een belangrijke rol wanneer je onder de -zeg- 100Hz filtert, mede om dezelfde reden van met lagere frequenties afnemende gevoeligheid van je gehoor.Stuntel schreef:Maar ook dan is er geen sprake van grondtonen en hogere harmonische.
Het is kortom niet zo zwart-wit. En vrijwel altijd maskeren andere tonen de lage tonen zodanig dat je onmogelijk kunt zeggen waar die sub staat. Ook speelt de karakteristiek van het laagfrequente geluidsveld in je kamer nog een belangrijke rol.