3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Vandaag het audiorack midden tussen de speakers gezet in het kader van symmetrie is beter. Tevens dekt het audiorack nu aardig alle TV kabels af, dus ziet er ook wat netter uit nu:
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Ondanks dat ik ZEER tevreden ben met de looks van de huidige kasten, blijf ik zitten met het commentaar van Jeroen_d dat er (waarschijnlijk?) meer uit de units is te halen met een stijvere kast.
Ik denk nu na over de volgende 2 opties:
1) kleine kast circa 8 liter netto maken uit MDF etc, eventueel meer lagen techniek
2) zelfde kleine kast maar nu uit gietmortel
Wat is wijsheid? Optie 2 spreek mij erg aan...
En heeft iemand dan een idee voor optimale maten?
Groetjes Walter
Ik denk nu na over de volgende 2 opties:
1) kleine kast circa 8 liter netto maken uit MDF etc, eventueel meer lagen techniek
2) zelfde kleine kast maar nu uit gietmortel
Wat is wijsheid? Optie 2 spreek mij erg aan...
En heeft iemand dan een idee voor optimale maten?
Groetjes Walter
De optimale maten zijn voor open baffle 
Hallo Jeroen,
Een open baffle zoals die van jouw, is hier denk ik schieten met een kanon op een mus vanwege de beperkte ruimte om het spul neer te zetten.
Gietmortel is een mooi idee, maar als ik eerlijk ben voor mij een nieuwe techniek en dus weer kans op mislukken. In het verleden heb ik vele kasten gemaakt van MDF en hiermee heb ik het volste vertrouwen een enorm sterke kast te kunnen maken.
Met het oog op het filter wou ik de baffle even breedt laten als nu, dus ongeveer 22cm. Uitgaande van de C-quenze zijn 30mm dikke wanden dan in ieder geval mogelijk. Hoogte iets van 43cm, de AMT komt dan wel iets lager dan nu maar nog voldoende hoog lijkt me. Diepte dan zeker zodanig dat het filter ook in de kast past op de achterzijde (open)
Nu zit ik nog met de nette inhoud voor de C-Quenze, ik dacht dat 8 liter gesloten goed was? Tevens zal ik dan een V-vorm inwendig maken achter de C-Quenze?
Groetjes Walter
Een open baffle zoals die van jouw, is hier denk ik schieten met een kanon op een mus vanwege de beperkte ruimte om het spul neer te zetten.
Gietmortel is een mooi idee, maar als ik eerlijk ben voor mij een nieuwe techniek en dus weer kans op mislukken. In het verleden heb ik vele kasten gemaakt van MDF en hiermee heb ik het volste vertrouwen een enorm sterke kast te kunnen maken.
Met het oog op het filter wou ik de baffle even breedt laten als nu, dus ongeveer 22cm. Uitgaande van de C-quenze zijn 30mm dikke wanden dan in ieder geval mogelijk. Hoogte iets van 43cm, de AMT komt dan wel iets lager dan nu maar nog voldoende hoog lijkt me. Diepte dan zeker zodanig dat het filter ook in de kast past op de achterzijde (open)
Nu zit ik nog met de nette inhoud voor de C-Quenze, ik dacht dat 8 liter gesloten goed was? Tevens zal ik dan een V-vorm inwendig maken achter de C-Quenze?
Groetjes Walter
Open baffle of kast, voor optimaal resultaat heb je altijd ruimte nodig.
Wat de kast betreft, verder nog, maak meteen een taps toelopende ruimte voor de tweeter. In retroperspectief, ik vind dezelfde tweeter bij dre beter klinken dan bij jou. dre heeft in termino ook de tweeter een kast gegeven.
Wat de kast betreft, verder nog, maak meteen een taps toelopende ruimte voor de tweeter. In retroperspectief, ik vind dezelfde tweeter bij dre beter klinken dan bij jou. dre heeft in termino ook de tweeter een kast gegeven.
Hallo Jeroen,
Wat bedoel je precies met retroperspectief?
Heb je verder ideeën voor het aantal liters voor de C-Quenze en de AMT?
Een aparte kamer voor de AMT betekend weer een ander filter neem ik aan?
Groetjes Walter
Wat bedoel je precies met retroperspectief?
Heb je verder ideeën voor het aantal liters voor de C-Quenze en de AMT?
Een aparte kamer voor de AMT betekend weer een ander filter neem ik aan?
Groetjes Walter
terugkijkend op het gehele traject. termino filteren in het hoog was probleemloos. bij jou erg lastig. ook niet de losse open klank die ik thuis ervaar. Dus ik denk dat het de moeite waard is om dat dikke stuk vilt direct achter het rooster van de AMT te verwijderen en er een taps toelopende behuizing achter te plaatsen zoals dre in termino heeft gedaan.
Ja, het filter moet anders, zowel voor laag als hoog. Hoog tijd om het meten eens onder de knie te krijgen.
Wat aantal liters betreft, ik zie niet wat ik je zou kunnen aanbevelen wat je niet zelf ook al weet.
Ja, het filter moet anders, zowel voor laag als hoog. Hoog tijd om het meten eens onder de knie te krijgen.
Wat aantal liters betreft, ik zie niet wat ik je zou kunnen aanbevelen wat je niet zelf ook al weet.
Hallo Jeroen,
Dat is wel weer een HEEL grote stap, wellicht kan ik het traject in 2 delen opknippen door de AMT behuizing zo te maken dat beide uitvoeringen mogelijk zijn.
Sowieso wil ik nu eerst wel eens horen hoeveel verschil de kast nu kan maken dus niet teveel parameters in 1 keer variëren.
Groetjes Walter
Dat is wel weer een HEEL grote stap, wellicht kan ik het traject in 2 delen opknippen door de AMT behuizing zo te maken dat beide uitvoeringen mogelijk zijn.
Sowieso wil ik nu eerst wel eens horen hoeveel verschil de kast nu kan maken dus niet teveel parameters in 1 keer variëren.
Groetjes Walter
Beide uitvoeringen is natuurlijk geen enkel probleem, daar hoef je niets voor te doen zelfs. Je haalt de vilt met kap van de AMT af of je doet dat niet.
Mijn AMT heeft geen achterkap dus het is iets bewerkelijker maar ik kan die tapse kamer gewoon tijdelijk opvullen dus dat moet lukken inderdaad.
Helaas mijn pc met LSP-CAD en AJ-horn doet het niet meer, ik dacht 8 liter gesloten voor de C-Quenze maar ben niet zeker meer...
Ik heb nog geen high-pass voor de C-Quenze dus gesloten met Q=0.5 tot 0.7 lijkt me optimaal?
Groetjes Walter
Helaas mijn pc met LSP-CAD en AJ-horn doet het niet meer, ik dacht 8 liter gesloten voor de C-Quenze maar ben niet zeker meer...
Ik heb nog geen high-pass voor de C-Quenze dus gesloten met Q=0.5 tot 0.7 lijkt me optimaal?
Groetjes Walter
8 liter gesloten lijkt me prima.
O ja, jouw AMT heeft geen kap, je hebt de behuizing zelf moeten maken. Na ja, ik zie het totaal niet als een grote stap. Belangrijkste wat verandert is dat je een extra notch moet toevoegen vanwege de resonantie die ontstaat bij 1100Hz.
O ja, jouw AMT heeft geen kap, je hebt de behuizing zelf moeten maken. Na ja, ik zie het totaal niet als een grote stap. Belangrijkste wat verandert is dat je een extra notch moet toevoegen vanwege de resonantie die ontstaat bij 1100Hz.
Ik heb even een schets gemaakt van waar ik aan zit te denken.
Zowel voor de mid als de tweeter een konus vorm erachter. De loze ruimtes opvullen met zilverzand. Tevens dus een horizontaal vol schot voor nog meer sterkte. Baffle 36mm dik uitvoeren.
EDIT: op deze manier haal ik de 8 liter niet denk ik...
Groetjes Walter
Zowel voor de mid als de tweeter een konus vorm erachter. De loze ruimtes opvullen met zilverzand. Tevens dus een horizontaal vol schot voor nog meer sterkte. Baffle 36mm dik uitvoeren.
EDIT: op deze manier haal ik de 8 liter niet denk ik...
Groetjes Walter
Strak plan!
Ziet er wel lekker stevig uit zo, zeker met dat zand erin. Alleen haal ik zo mijn liters niet...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Computer met LSP CAD gelukkig toch weer aan de praat gekregen. Een Qtc van 0.707 haal ik met 4.2 liter netto dus het kan toch wel fors kleiner nog dan die 8 liter. Een Qtc van 0.5 geeft 9.7 liter dus de speelruimte is ongeveer 4-10 liter.
Ik denk dat ik aan de kleine kant ga zitten, een kleinere kast heeft kleinere wand overspanningen en is dus steviger.
Ik speel nu trouwens toch met het idee een kast uit gietmortel te maken, en dan een 36mm dikke MDF baffle erop lijmen. Het filter komt dan buiten de kast.
Groetjes Walter
Ik denk dat ik aan de kleine kant ga zitten, een kleinere kast heeft kleinere wand overspanningen en is dus steviger.
Ik speel nu trouwens toch met het idee een kast uit gietmortel te maken, en dan een 36mm dikke MDF baffle erop lijmen. Het filter komt dan buiten de kast.
Groetjes Walter
Hmmm, zo'n kleine kast betekent dat de onderkant en de zijwanden van de kast zéér dicht rondom de C-Quenze komen te zitten... Door de 120mm magneet kan de lucht dan niet echt lekker weg....
Misschien toch maar een open Baffle overwegen?
Groetjes
Walter
Misschien toch maar een open Baffle overwegen?
Groetjes
Walter
Hoe bedoel je, draaitol.

Zojuist begonnen met een test experiment. De oude testbaffles van Arno ga ik ombouwen tot kleine open baffle speakers. De AMT komt ook als dipool uiteraard.
Jeroen, zou ik als testfilter jouw passieve mid/hoog filter kunnen namaken?
De eerste baffle is al bijna klaar, zie foto:
Groetjes Walter
Jeroen, zou ik als testfilter jouw passieve mid/hoog filter kunnen namaken?
De eerste baffle is al bijna klaar, zie foto:
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
waarom geen multiplex? is een stuk stevigerWalt schreef:.... een 36mm dikke MDF baffle erop lijmen.
Hallo Henkjan,
Plan is denk ik achterhaald... gesloten kast met zo weinig inhoud heeft erg weinig ruimte rondom de mega magneet van 120mm diameter
Net de tweede 'test open baffle' gemaakt. De vorm een beetje gespiekt van Jeroen zijn open baffles.
Groetjes Walter
Plan is denk ik achterhaald... gesloten kast met zo weinig inhoud heeft erg weinig ruimte rondom de mega magneet van 120mm diameter
Net de tweede 'test open baffle' gemaakt. De vorm een beetje gespiekt van Jeroen zijn open baffles.
Groetjes Walter
Dear Richard;
Mocht je je nog bedenken 8ltr is volgen Per ook de optimale inhoud .
Fijn dat ik het nog even nagegaan ben ik dacht dat het negen ltr was
Thanks for mail.
The optimum tuning sealed box for the virtues you ask, is with a QTC of 0,577, which requires a box of 70 liter for the 12 D 77 20 10 KAP.
The midrange requires about 8 liter.
Yes – the prices are including sandwich coneJ
Best regards - Per
Ben benieuwd naar je eerste luistersessie straks
Mocht je je nog bedenken 8ltr is volgen Per ook de optimale inhoud .
Fijn dat ik het nog even nagegaan ben ik dacht dat het negen ltr was
Thanks for mail.
The optimum tuning sealed box for the virtues you ask, is with a QTC of 0,577, which requires a box of 70 liter for the 12 D 77 20 10 KAP.
The midrange requires about 8 liter.
Yes – the prices are including sandwich coneJ
Best regards - Per
Ben benieuwd naar je eerste luistersessie straks
De C-Quenze 18H52 en de Mundorf AMT 25-7 zitten gemonteerd, zie foto's.
Nu maar eens een filtertje gaan verzinnen.... tips zijn welkom...
Groetjes Walter
Nu maar eens een filtertje gaan verzinnen.... tips zijn welkom...
Groetjes Walter
Ben benieuwd hoeveel problemen je gaat krijgen met reflectie's .
Volgens mij moet je ze een flink eind van de muur zetten .
Het laten aansluiten op je sub word ook een uitdaging denk ik ,tot hoe laag verwacht je dat je de TA driver door kunt laten lopen ?
Volgens mij moet je ze een flink eind van de muur zetten .
Het laten aansluiten op je sub word ook een uitdaging denk ik ,tot hoe laag verwacht je dat je de TA driver door kunt laten lopen ?
Hallo Rik,
Dit is maar een testje uiteraard, uiteindelijk zal ik er een 3-weg van moeten maken met extra woofer(s) mocht ik op deze weg door willen gaan.
Groetjes Walter
Dit is maar een testje uiteraard, uiteindelijk zal ik er een 3-weg van moeten maken met extra woofer(s) mocht ik op deze weg door willen gaan.
Groetjes Walter
Ik hoor het al, dat word straks 8* 12" woofers bij AT bestellen
Package deal samen met Jeroen ?
Package deal samen met Jeroen ?