Opvolger Pioneer TS-C171PRS, de TS-C172PRS

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Theduboracle

Re: Opvolger Pioneer TS-C171PRS, de TS-C172PRS

Bericht door Theduboracle »

Koen K schreef:
Theduboracle schreef:
Haha, kortsluiting, met wat dan ?
Al die ongeïsoleerde stukken kabel bijvoorbeeld?
Er kan toch niks mis gaan, anders valt de versterker gewoon uit.
Koen K

Bericht door Koen K »

Wat jij wil :sure:
Theduboracle

De nieuwe pioneers draaien nu al een tijdje en zijn wel ingespeeld denk ik.
Vandaag heb ik de nieuwe caddock MV weerstanden ontvangen die na 6 uur inspelen stukken beter klonken, zeer duidelijk te horen dat ze ingespeeld moesten worden.
Mijn eindconclusie is dat deze speakers weer stukken beter zijn, ze hebben dezelfde feel in klank als de 171, maar klinken veel nauwkeurig als de ouden.
Het midden is duidelijk harder en nauwkeuriger terwijl de balans in hoog en laag aangenamer is met de 15 ohm weerstand, dat was 10 ohm.
De soundstage of ruimtelijkheid is dramatisch toegenomen, het verschil in verschillende opnames is nu nog duidelijker.
De extra kleuring die in de oude 171 serie te horen (achteraf) was laat zich het best omschrijven in een wat houterige klank of resonantie in het midden, vooral percussie klinkt daarom nu nog natuurgetrouwer, ook violen en acoustische gitaren ed.
Wat als meeste opvalt is dat de ruimtelijkheid of soundstage is toegenomen door de mindere klankkleuring.
Ook als ik bij de speakers vandaan loop in een andere kamer valt het op dat de kwaliteit en duidelijk niet verloren gaat, dat viel mij ook op.
En de bas is ook nauwkeuriger zoals pioneer beweert had.
Ik moest het toch nog even kwijt jongens, dit setje blijft wat mij betreft een aanrader en is in verhouding niet duur t.o.v kwaliteit.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Ik schat dat dergelijk setje wel een prettig klinkt in een open baffle.
Heb je dat al eens geprobeerd?
bestandsbron:<br />http://www.wildburroaudio.com/_images/betsy2.jpg
bestandsbron:
http://www.wildburroaudio.com/_images/betsy2.jpg
betsy2.jpg (13.48 KiB) 179 keer bekeken
Is toch zonde om zo'n mooie woofers "op te sluiten" in een kast met luchtgat.
Theduboracle

Nog niet geprobeerd, maar ga dat ook niet doen, mijn hele afstraling gaat dan naar de knoppen met zoals ik het nu heb.
De achterkant van de speaker heeft een veel minder goed geluid dan de voorkant wat het totaal geluid ook zal verslechteren.
Er zal dan ook om die reden demping achter moeten, maar al het geluid ga je niet tegenhouden op die manier, met een kast wel.
Door die grote baffle kan de speaker het geluid wat aan de voorkant wordt geproduceerd minder goed rondom afstralen, dit zou dan aan de achterkant moeten gebeuren, ( is dan toch ook de bedoeling neem ik aan ).
Dit experiment met open baffle zal geen verbetering brengen denk ik, en mijn bas zal ook bijna verdwijnen, je bent er dan echt wel een extra woofer bij nodig.
Dit gaat helemaal om afstraling draaien dat open baffle gedoe, ik ben er al zo mee aan de gang geweest wat tot het resultaat heeft geleid wat ik nu heb.
Des te kleiner de speaker, des te kleiner de kast, des te meer afstraling.
Voor een grote speaker is het naar mijn mening gewoon dat wat een kast wordt, voor een woofer is dat al helemaal duidelijk.
En eigenlijk heeft alleen een woofer een kast nodig.
Twee tweeters met de ruggen tegen elkaar aan heb ik ook al geprobeerd, dat werkt ook niet.
Rondom afstraling met een zo klein mogelijke kast van de muur af geplaatst is naar mijn ervaring het beste.
Een open baffle wordt ergens een luidspreker in de muur, maar dan verlies je die afstraling rondom de speaker ( van opzij en van achteren) die de hele soundstage (ruimtelijkheid) uiteindelijk moet gaat gaan creeren in je kamer.
De muur achter de luidspreker speeld daar een essentieele rol in, die dient als een reflector.
Ik vind een open baffle er een beetje om heen draaien in wat het nou uiteindelijk gewoon wordt.

Zo, weer een heel verhaal, lekker er weer van alles bij halen en zo :goeie:
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Ik kan er helaas geen touw aan vastknopen, dat is wel jammer.

Je weet toch dat je niet persé een kast nodig hebt voor laagweergave?
Als de voor en achter uitgestraalde golven elkaar maar niet uitdoven.
Velen zweren bij een "open" systeem, ik kan me er wel iets bij voorstellen. (zelf nooit gehoord overigens :oops: )
Theduboracle

bartsegers schreef:
Ik kan er helaas geen touw aan vastknopen, dat is wel jammer.

Je weet toch dat je niet persé een kast nodig hebt voor laagweergave?
Als de voor en achter uitgestraalde golven elkaar maar niet uitdoven.
Velen zweren bij een "open" systeem, ik kan me er wel iets bij voorstellen. (zelf nooit gehoord overigens :oops: )
Ja, ja.
Maar dan heb je een grote woofer nodig, of je maakt de baffle groter.
Dat ze er bij sferen geloof ik wel, electrostaten zijn eigenlijk ook zo iets.
Zo een opstelling klink heel anders, ook open, geen vervorming of klank door de kast, dat is een plus.
Maar de min gaat zitten bij die afstraling, je blijft ergens een uit fase klank houden denk ik, en bovenal klinkt of gedraagt deze afstraling zich heel anders.
Ik kan mij niet voorstellen dat dit beter zal klinken dan hoe ik het nu heb, (maximale afstraling speaker ( rondom ) door kleine baffle en luidsprekers van de muur af geplaatst).
Plaats reactie