Ook had hij het idee dat tijdens films de versterker (Hypex DS2.0) erg warm werd.
Eerst uiteraard de standaard troubleshooting gedaan, maar dat was het allemaal niet.
Uiteindelijk ben ik het hele zooitje eens gaan simuleren en kwam tot de conclusie dat de highpass/sub-sonic filter van Hypex niet heel gelukkig gekozen is.
Het highpass filter zit rond u8a en u8b en is, min of meer, een 4e orde Butterworth op 12,5Hz
Hij zit vlak voor de fase draaier geplaatst. -3dB punt lag met dit 4e order filter en de gebruikte subwoofer op ongeveer op 22Hz.
Dit is gesimuleerd met instelbare 2e orde lowpass filter en 2e orde vaste filter op ongeveer 155Hz, wat de DS2.0 heeft.
Het was direct duidelijk te zien dat bij 20Hz de xmax omhoog schoot.
Ook schoot hierdoor het benodigde vermogen van de versterker omhoog.
Er is een (oud) trucje om dit op te lossen.
Namelijk een 2e orde filter toepassen dat iets hoger ligt ipv dat 4e orde filter of een 2e orde nemen met een lagere Q-factor.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een 2e orde Linkwitz-Riley (Q = 0,5) filter op 13Hz.
Beter was 15Hz geweest, maar dit was praktisch makkelijker te realiseren.
U8B is gewoon ge-bypassed en parallel aan R66 is een 604k 1% weerstand gezet.
-3dB punt van gehele systeem is ietsje omhoog gegaan naar 23,Hz. Maar dat noem ik niet echt significant
Bijkomende voordeel is dat groupdelay nu ook een stuk mooier verloopt.
Deze wijzigingen heb ik naar die persoon door gemaild en hij mailde terug dat het probleem nu was opgelost.
Iedereen weer tevreden.
Ik denk ik deel het met jullie, wellicht hebben meer mensen dit probleem.
Het is trouwens ook een mooie methode om (met name kleine) subwoofers wat te "knijpen".