Enthousiaste leek met wensen, realiteit-check.

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Harrr

Enthousiaste leek met wensen, realiteit-check.

Bericht door Harrr »

Dag allen,

Al jarenlang lees ik mee op de site. Ik zit nog altijd (hopelijk blijft dit ook nog lang, 'k heb het virus al lang te pakken :oops: ) in mijn zoektocht naar: 'Wat wil ik en waar leent de akoestiek van onze woonkamer zich het beste voor?' Luisteren, lezen wat ervaren gebruikers hun bevindingen en meningen zijn, etc. Ze zeggen wel eens dat wetenschap het elimineren van mogelijkheden is. Laat genieten van muziek nu net weer geen wetenschap zijn, terwijl de mogelijkheden legio zijn!

Reeds meerdere jaren maak ik naar volle tevredenheid gebruik van een Hypex DS waar ik twee subs mee aanstuur, beiden 4 Ohm in serie aangesloten. Ieder in zijn eigen hoek van de woonkamer. Stroom en output zat.

Vanuit mijn receiver stuur ik alles <90Hz naar de sub pre out, alles >90Hz naar mijn fronts. Nu heb ik mijn zuilen verkocht, om de weg naar zelfbouw in te slaan. Maar:

Ik denk dat ik weet waar ik naar streef; Compact, kleine monitor. Eenvoudig te plaatsen. Breedbander (open baffle of klein gesloten kast), band / ribbon voor het hoog.
Wie heeft voorbeelden, is zoiets gedaan?
En: Kan ik, mits de units zorgvuldig match, enkel en alleen laag filteren met een condensator? :hide:

Hopende op reactie, Harry
vinnie411

Re: Enthousiaste leek met wensen, realiteit-check.

Bericht door vinnie411 »

Mocht je, zoals je aangeeft, gebruik gaan maken van breedbanders (dan wel met extra tweeter) dan hoef je niet een filter te plaatsen daar je dit in je versterker al doet. (bij gebruik van extra tweeter natuurlijk wel)
Zou aanraden veel te gaan luisteren, op luisterdagen bijvoorbeeld.
Misschien woont er iemand in de buurt die nog een oud project heeft staan zodat je thuis in eigen omgeving kan luisteren.
Of te wel: vul je woonplaats of regio in in je profiel.
Woon je bijvoorbeeld in de regio alphen aan den rijn, mag je misschien wel mijn breedbanders eens lenen voor een luistertest.
Plaats reactie