"mechanische" platenpoetsmachine

Complete sets, maar ook bijvoorbeeld hifi-meubels

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

"mechanische" platenpoetsmachine

Bericht door rho »

Ik heb op 't werk eens met een collega gediscussiëerd over het bouwen van een very-low-budget platenpoetsmachine. Nu waren we tot het volgende gedacht gekomen:
Omdat een knostie als nadeel heeft dat je de platen moet laten afdruipen en er dus veel kans bestaat dat er restjes blijven zitten was dat dus een hoofdprobleem dat moest opgelost worden. Een afzuiging is dus noodzakelijk. Als pomp hadden we gedacht aan een blaasbalgje. Aaan de aanzuigkant en aan de blaaskant zou een soort terugslagklep moeten komen. Aan de aanzuigkant komt dan een slangetje met aan het uiteinde een super zacht doekje. Bedoeling is dat je met je voet het balgje bedient en met het zachte doekje over je plaat beweegt. Hiermee zou je dan de vloeistof mooi uit de groeven moeten kunnen zuigen.
Je zou dan nog een oude draaitafel kunnen gebruiken om veilig de plaat rond te draaiën terwijl je je poetsmiddel opzuigt.

Zijn er hier mensen die een beetje mee kunnen ontwerpen, nadenken en evalueren zodat we misschien tot een nuttig en betaalbaar systeem kunnen komen?
Gebruikersavatar
buizesmurf
Berichten: 46
Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 18:38
Locatie: Belgie
Contacteer:

Bericht door buizesmurf »

Lijkt me intressant.Voor die afzuiging ben ik eens gaan kijken in een andere hobby van me,aquarium houden.Daar bestaan honderden veschillende pompjes van allerlei slag, meestal niet veel duurder dan enkele 10tallen euro's.Moet wel iets bruikbaars tussen zitten.Dan heb je er ook nog enkele forums over,waar trouwens zoals hier vaak 2e hands te koop worden gesteld voor een fractie van de nieuwprijs.Mvgr R. :idea: :shock: :D
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Een aquarium-pomp is misschien wat lastig. Die draaien normaal altijd nat en een plaat droog zuigen is natuurlijk niet zo'n natte aangelegenheid. Er komt wel vocht bij kijken maar daar koelt zo'n pomp toch niet genoeg mee vrees ik.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

http://www.members.lycos.nl/platenwassen/

Hier een link voor je eigen platenwasserij
Succes
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Was mijn platen altijd "op de hand", gewoon met een afwassopje en naspoelen met schoon water.

Heb wel eens aan een platencentrifuge zitten denken. Iets dat met zeg 300-600 t/m de plaat laat draaien en zo het water er af slaat.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

weidok schreef:
http://www.members.lycos.nl/platenwassen/

Hier een link voor je eigen platenwasserij
Succes
Aha!!! Daar is ie!!! Die was ik kwijt! :D
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

Waarom geen Knosti Disco Antistat?

Kost niet veel en maakt je platen zoals nieuw in no time.
Volgens tests die ik las doen die dure vacuum machines het niet beter.

De poetsvloeistof kan je trouwens goedkoop zelf mengen.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Euhm, dat was nu juist het uitgangspunt. Ik heb reeds een Knosti en zou iets beters willen. Maar ik denk dat een mechanische toch niet ideaal is. Iets zoals de Cadance Okki Nokki zou een goede optie kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

okki nokkie, knostie, moeten we dit serieus nemen? :D
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

't Zijn inderdaad domme namen. Maar beiden voor het geld het beste wat je kan vinden denk ik.
De Knosti is de beste en goedkoopste manuele en de Okki Nokki is kwa prijs/kwalitiet ook wel erg goed te noemen bij de "automatische" platenpoetsers.

De Nitty Gritty is ook wel een goeie blijkbaar. (weeral zo'n naam)
DIY_peter
Berichten: 334
Lid geworden op: di 28 sep 2004, 8:23

Bericht door DIY_peter »

sorry, khad je post niet echt goed gelezen blijkbaar :)

Ik heb zelf geen problemen met vuil dat op de platen blijft zitten nadat ze door een knosti geweest zijn. Ik denk niet dat andere (duurdere) toestellen het beter doen.
Ben je niet iets te perfectionist? Je mag niet verwachten dat het zo clean gaat klinken als een cd he...
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Dat snap ik wel. Maar ik heb exemplaren waar op de 2 kanten nauwelijks 1 of 2 tikjes hoort. Dat wil dus zeggen dat het echt wel beter kan dan het gemiddelde exemplaar.
Maar zo zuiver als een CD lukt natuurlijk niet. 't Is ook een heel ander soort medium he.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Zeg, ik krijg een beetje het idee van een sla-centrifuge eigenlijk als ik dat zo lees (ik heb pas nog erg gelachen toen ik er achter kwam dat er ECHT mechanische platenwasmachines bestonden :p )

maar waarom gaat het over afzuiging? Kun je het niet beter gewoon eraf blazen? Als de plaat (verticaal staand) draait, dat je dan lucht er overheen blaast

CODE: Selecteer alles

\\···__··
·\\·/··\·
···|····|
····\__/·
Dat ding wat het meeste weg heeft van een cirkel, dat is de LP.
Die lijntjes die daar linksboven van staan, dat is de luchtrichting. De lucht komt dan van linksboven en blaast naar rechtsonder, op het kwadrant linksonder van de LP. De LP draait met de klok mee.
Volgens mij is dat het makkelijkste, en blaas je al het water eraf.
Bakje eronder houden, en kun je recyclen voor de volgede LP.

Was zo maar ff iets wat binnen kwam waaien

ik poets de plaat!.... :wink:
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik zou er toch niet teveel druk achter zetten, achter die luchtstroom. Allemaal kleine deeltjes vervuiling die aan een onwaarschijnlijke snelheid tegen je LP worden gekogeld. Niet echt de prettigste gedachte. Daarbij moet je het water dat je van je LP blaast eerst goed filteren. Anders plak je het vuil van de vorige plaat waar op de volgende.
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

Ik bedenk me trouwens ook dat als je er lucht tegen blaast, dat je dan nog ff op moet passen... aan de buitenkant van de LP zal de snelheid van de lucht (lees: snelheid van het stukje LP t.o.v. de luchtstroom) veel groter zijn...

Groet, Joris
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Als je ooit wel eens geprobeerd hebt om met perslucht iets droog te blazen zul je ook weten dat dat niet echt werkt. Je blaast het water alleen opzij en in de rondte maar niet echt weg.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Een trage warme luchtstroom droogt dan wat beter denk ik. Maar dan blijft er veel meer vuil aan je plaat hangen dan bij het afdruipen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Bericht door Pjotr »

Truuk is om na te spoelen met gedemineraliseerd water. Zelf droog ik ze met een net gewassen theedoek eerst enigszins af zodat het meeste water er af is.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Enkel afdrogen met een µ-vezeldoek werk i.i.g. niet. Ik heb het geprobeerd en er bleef heel wat meer vuil in de groeven zitten dan bij gewoon afdruipen. Naspoelen heb ik nog niet geprobeerd. Moet ik ook eens doen.
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Ik ga het toch maar gewoon doen met de stofzuiger :lol:

Geen geintje, heb ik wel es ergens gelezen; dat langwerpige stofzuigerhulpstuk ('crevice tool', hoe heet dat in NL???) openzagen, zodat je een lange vlakke sleuf hebt, dat bekleden met vilt oid zodat je platen heel blijven, plaatje laten draaien en huppekee met dat ding erop! :D

(Het uiteinde wel -grotendeels- afsluiten voor de juiste zuigkracht op de juiste plaats..)

De stofzuiger overleeft dat minieme beetje nattigheid wel, en zo zuig je alle rotzooi weg, bovendien is je plaat meteen droog, dus niet een avond afdruipen zoals bij de Knosti :cry:

Het enige probleem is effe de aandrijving, een oude draaitafel voldoet niet; die heeft te weing kracht.. Ik heb hier nog wel een stevige traag draaiende motor liggen, kijken of ik daar iets mee kan..
Gebruikersavatar
Jasper Joppe Geers
Berichten: 799
Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
Locatie: Schijndel

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik vraag me eingelijk af als ik dit zo lees of je wl met water op een elpee mag... Blijkbaar is er dus speciale reinigingsvloeistof, en ik zou wel eens willen weten op wat voor basis dergelijk goedje gemaakt is..

Maarreh, over dit project: Ik denk dat een goede afzuiging (dus een speciaal uiteinde van een stofzuigerslang het beste gaat werken.
Kun je ongeveer aangeven wat je er in totaal aan wil spenderen? Dat is wat makkelijker meedenken voor me...
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Bericht door rho »

Ik brouw mijn poetsmidden meestal op basis van 30% tot 50% gedenatureerde alcohol en de rest is water. Paar druppeltjes Wetting Agent van Agfa erin en klaar.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

gewoon zorgen dat ze niet vies worden jongens :wink:
Plaats reactie