"mechanische" platenpoetsmachine
Moderator: Beheerdersteam
"mechanische" platenpoetsmachine
Ik heb op 't werk eens met een collega gediscussiëerd over het bouwen van een very-low-budget platenpoetsmachine. Nu waren we tot het volgende gedacht gekomen:
Omdat een knostie als nadeel heeft dat je de platen moet laten afdruipen en er dus veel kans bestaat dat er restjes blijven zitten was dat dus een hoofdprobleem dat moest opgelost worden. Een afzuiging is dus noodzakelijk. Als pomp hadden we gedacht aan een blaasbalgje. Aaan de aanzuigkant en aan de blaaskant zou een soort terugslagklep moeten komen. Aan de aanzuigkant komt dan een slangetje met aan het uiteinde een super zacht doekje. Bedoeling is dat je met je voet het balgje bedient en met het zachte doekje over je plaat beweegt. Hiermee zou je dan de vloeistof mooi uit de groeven moeten kunnen zuigen.
Je zou dan nog een oude draaitafel kunnen gebruiken om veilig de plaat rond te draaiën terwijl je je poetsmiddel opzuigt.
Zijn er hier mensen die een beetje mee kunnen ontwerpen, nadenken en evalueren zodat we misschien tot een nuttig en betaalbaar systeem kunnen komen?
Omdat een knostie als nadeel heeft dat je de platen moet laten afdruipen en er dus veel kans bestaat dat er restjes blijven zitten was dat dus een hoofdprobleem dat moest opgelost worden. Een afzuiging is dus noodzakelijk. Als pomp hadden we gedacht aan een blaasbalgje. Aaan de aanzuigkant en aan de blaaskant zou een soort terugslagklep moeten komen. Aan de aanzuigkant komt dan een slangetje met aan het uiteinde een super zacht doekje. Bedoeling is dat je met je voet het balgje bedient en met het zachte doekje over je plaat beweegt. Hiermee zou je dan de vloeistof mooi uit de groeven moeten kunnen zuigen.
Je zou dan nog een oude draaitafel kunnen gebruiken om veilig de plaat rond te draaiën terwijl je je poetsmiddel opzuigt.
Zijn er hier mensen die een beetje mee kunnen ontwerpen, nadenken en evalueren zodat we misschien tot een nuttig en betaalbaar systeem kunnen komen?
- buizesmurf
- Berichten: 46
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 18:38
- Locatie: Belgie
- Contacteer:
Lijkt me intressant.Voor die afzuiging ben ik eens gaan kijken in een andere hobby van me,aquarium houden.Daar bestaan honderden veschillende pompjes van allerlei slag, meestal niet veel duurder dan enkele 10tallen euro's.Moet wel iets bruikbaars tussen zitten.Dan heb je er ook nog enkele forums over,waar trouwens zoals hier vaak 2e hands te koop worden gesteld voor een fractie van de nieuwprijs.Mvgr R.

't Zijn inderdaad domme namen. Maar beiden voor het geld het beste wat je kan vinden denk ik.
De Knosti is de beste en goedkoopste manuele en de Okki Nokki is kwa prijs/kwalitiet ook wel erg goed te noemen bij de "automatische" platenpoetsers.
De Nitty Gritty is ook wel een goeie blijkbaar. (weeral zo'n naam)
De Knosti is de beste en goedkoopste manuele en de Okki Nokki is kwa prijs/kwalitiet ook wel erg goed te noemen bij de "automatische" platenpoetsers.
De Nitty Gritty is ook wel een goeie blijkbaar. (weeral zo'n naam)
sorry, khad je post niet echt goed gelezen blijkbaar 
Ik heb zelf geen problemen met vuil dat op de platen blijft zitten nadat ze door een knosti geweest zijn. Ik denk niet dat andere (duurdere) toestellen het beter doen.
Ben je niet iets te perfectionist? Je mag niet verwachten dat het zo clean gaat klinken als een cd he...
Ik heb zelf geen problemen met vuil dat op de platen blijft zitten nadat ze door een knosti geweest zijn. Ik denk niet dat andere (duurdere) toestellen het beter doen.
Ben je niet iets te perfectionist? Je mag niet verwachten dat het zo clean gaat klinken als een cd he...
Zeg, ik krijg een beetje het idee van een sla-centrifuge eigenlijk als ik dat zo lees (ik heb pas nog erg gelachen toen ik er achter kwam dat er ECHT mechanische platenwasmachines bestonden
)
maar waarom gaat het over afzuiging? Kun je het niet beter gewoon eraf blazen? Als de plaat (verticaal staand) draait, dat je dan lucht er overheen blaast
Dat ding wat het meeste weg heeft van een cirkel, dat is de LP.
Die lijntjes die daar linksboven van staan, dat is de luchtrichting. De lucht komt dan van linksboven en blaast naar rechtsonder, op het kwadrant linksonder van de LP. De LP draait met de klok mee.
Volgens mij is dat het makkelijkste, en blaas je al het water eraf.
Bakje eronder houden, en kun je recyclen voor de volgede LP.
Was zo maar ff iets wat binnen kwam waaien
ik poets de plaat!....
maar waarom gaat het over afzuiging? Kun je het niet beter gewoon eraf blazen? Als de plaat (verticaal staand) draait, dat je dan lucht er overheen blaast
CODE: Selecteer alles
\\···__··
·\\·/··\·
···|····|
····\__/·
Die lijntjes die daar linksboven van staan, dat is de luchtrichting. De lucht komt dan van linksboven en blaast naar rechtsonder, op het kwadrant linksonder van de LP. De LP draait met de klok mee.
Volgens mij is dat het makkelijkste, en blaas je al het water eraf.
Bakje eronder houden, en kun je recyclen voor de volgede LP.
Was zo maar ff iets wat binnen kwam waaien
ik poets de plaat!....
Ik zou er toch niet teveel druk achter zetten, achter die luchtstroom. Allemaal kleine deeltjes vervuiling die aan een onwaarschijnlijke snelheid tegen je LP worden gekogeld. Niet echt de prettigste gedachte. Daarbij moet je het water dat je van je LP blaast eerst goed filteren. Anders plak je het vuil van de vorige plaat waar op de volgende.
Ik ga het toch maar gewoon doen met de stofzuiger
Geen geintje, heb ik wel es ergens gelezen; dat langwerpige stofzuigerhulpstuk ('crevice tool', hoe heet dat in NL???) openzagen, zodat je een lange vlakke sleuf hebt, dat bekleden met vilt oid zodat je platen heel blijven, plaatje laten draaien en huppekee met dat ding erop!
(Het uiteinde wel -grotendeels- afsluiten voor de juiste zuigkracht op de juiste plaats..)
De stofzuiger overleeft dat minieme beetje nattigheid wel, en zo zuig je alle rotzooi weg, bovendien is je plaat meteen droog, dus niet een avond afdruipen zoals bij de Knosti
Het enige probleem is effe de aandrijving, een oude draaitafel voldoet niet; die heeft te weing kracht.. Ik heb hier nog wel een stevige traag draaiende motor liggen, kijken of ik daar iets mee kan..
Geen geintje, heb ik wel es ergens gelezen; dat langwerpige stofzuigerhulpstuk ('crevice tool', hoe heet dat in NL???) openzagen, zodat je een lange vlakke sleuf hebt, dat bekleden met vilt oid zodat je platen heel blijven, plaatje laten draaien en huppekee met dat ding erop!
(Het uiteinde wel -grotendeels- afsluiten voor de juiste zuigkracht op de juiste plaats..)
De stofzuiger overleeft dat minieme beetje nattigheid wel, en zo zuig je alle rotzooi weg, bovendien is je plaat meteen droog, dus niet een avond afdruipen zoals bij de Knosti
Het enige probleem is effe de aandrijving, een oude draaitafel voldoet niet; die heeft te weing kracht.. Ik heb hier nog wel een stevige traag draaiende motor liggen, kijken of ik daar iets mee kan..
- Jasper Joppe Geers
- Berichten: 799
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Ik vraag me eingelijk af als ik dit zo lees of je wl met water op een elpee mag... Blijkbaar is er dus speciale reinigingsvloeistof, en ik zou wel eens willen weten op wat voor basis dergelijk goedje gemaakt is..
Maarreh, over dit project: Ik denk dat een goede afzuiging (dus een speciaal uiteinde van een stofzuigerslang het beste gaat werken.
Kun je ongeveer aangeven wat je er in totaal aan wil spenderen? Dat is wat makkelijker meedenken voor me...
Maarreh, over dit project: Ik denk dat een goede afzuiging (dus een speciaal uiteinde van een stofzuigerslang het beste gaat werken.
Kun je ongeveer aangeven wat je er in totaal aan wil spenderen? Dat is wat makkelijker meedenken voor me...

