Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door salautom »

zo, ik ben weer een stukje verder, heb alles gesoldeerd, en de voeding lijkt ook te doen waar die voor gemaakt is :D
Bijlagen
dac pcb
dac pcb
voeding 3.3v
voeding 3.3v
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

Transistoren toch nog netjes op de koelplaatjes gekregen of direct nieuwe besteld ? :D
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Vinculum »

@Peter
Zo jij bent snel! Ziet er goed uit. Niet luisteren naar Bert hoor. Formaat is perfect! Bij ligt de controllerprint aan de andere kant van de kast tov de streamer dus dat is niet handig.
Wat zijn de geschatte kosten voor deze print? Ik doe hoogstwaarschijnlijk toch wel mee. Ben een fan! :mrgreen:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

@salautom: ziet er goed uit!

@vinculum: je hebt gelijk, het isolatorprintje komt aan de achterkant van de behuizing bij de chassisdelen, de controllerprint wil je aan de voorzijde. Geschatte kosten zijn rond de 20 euro.
Gebruikersavatar
salautom
Berichten: 382
Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
Locatie: Ergens in het zonnige Spanje

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door salautom »

BertDB schreef:
Transistoren toch nog netjes op de koelplaatjes gekregen of direct nieuwe besteld ? :D
Was geen probleem, kolomboor en vijltje doen wonderen :)
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door Vinculum »

knuisje schreef:
Geschatte kosten zijn rond de 20 euro.
Als dat weer is met de befaamde Knuisjekitkwaliteit met verzending dan is het een koopje! I'm in!
Worden de SMD onderdelen gemonteerd geleverd in deze kit? :sure:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

Vinculum schreef:
@Peter
Niet luisteren naar Bert hoor. Formaat is perfect! Bij ligt de controllerprint aan de andere kant van de kast tov de streamer dus dat is niet handig.
Ja daar heb je wel een punt, anders moet je met je spdif en i2s gans je kast door.. :oops:
Geen sandwich-constructie dan maar :mrgreen:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

Heb hem eindelijk eens aangesloten!

Alles gaat goed, tot ik het volume op 0dB breng (volume stond nog op variabel op de Sonos dus geen beschadigde oren :wink:)
Dan verliest hij om de minuut z'n lock voor een halve seconde.. :?:
Zit aangesloten via toslink.

Volume vast op de Sonos (full out).
Tot -30dB blijft het aangenaam luisteren en dan doet het probleem zich niet voor.

Wat ik hoor is wel voortreffelijk!
Gedetailleerd, geen ruis of brommetje en een beter stereobeeld dan m'n dacmagic :D
In het laag is er ook een wijziging die ik nog niet kan plaatsen..
Moet wel nog eens rommelen in de instellingen vd DAC in het menu :twisted:
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Dus als ik het goed begrijp verlies je alleen de lock als je harder speelt dan -30dB? :-s
Heb je al eens een andere bron geprobeerd?
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

Ik heb niet alle volumestanden geprobeerd.
Tot oorverdovend -10dB gaat het zelfs prima.

Ik had daarnet enkel probleem bij -1 en 0dB, met volume op de Sonos variabel.
Momenteel speelt ie al een uurtje op -27dB zonder enig probleem :)

Maar mss is het een ESS Sabre issue?
Las in het ander topic van de tpa Buffalo 3 DAC dat Macsel eenzelfde probs had..
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

Bij mij werkt Toslink zonder problemen, dus het is zeker geen algemeen issue. Wellicht is het een los contact in de verbindingstekkertjes? Of het heeft te maken met de variabele volumeregeling van je Sonos. Ik heb mijn bronnen altijd op maximaal staan en regel het volume op de dac.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

Heb het nog niet verder onderzocht aangezien het niet meer voorgekomen is.
Momenteel doet het probleem zich niet meer voor .. kan een los contactje zijn maar ik betwijfel het wel. :sure:

Ik lees her en der over hetzelfde issue.
Scanspeakman schreef dit op DIY audio:
Since I do not have any analog sources anymore, I wanted to try the volume control of the ESS9018. So I also added a Volumite. This is where I am having a problem. Seems to work fine but the DAC loses lock every 5-10 seconds for a very short while. Disconnected the Volumite and replaced the original firmware on the buffalo32s pcb and everything works fine again (but of course no volume control). Anybody any ideas what might be causing this strange behaviour?
Russ White (van Twisted Pear):
Sounds like you may need the high bandwidth firmware. The DPLL setting is a bit lower in the volumite firmware than in the original buf32S firmware.
Kan dat er iets mee te maken hebben ?
Hierna was dit probleem uit de wereld geholpen bij Scanspeakman..
Moet ik iets aanpassen in het DPLL menu ? (manueel instellen ipv "Auto" ?)
Ik lees echter wel dat het hier voornamelijk over I2S bronnen gaat, niet spdif

Het kan ook te maken hebben met thermische stabiliteit van de XO.
Het deed zich voor in het begin dat ik de DAC aanzette.
Heb em eens een uurtje afgezet en weer aan maar probs komen niet terug..
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door knuisje »

BertDB schreef:
Moet ik iets aanpassen in het DPLL menu ? (manueel instellen ipv "Auto" ?)
Je kan hem manueel op een hogere bandbreedte instellen als de Auto instelling niet goed werkt. Dit kan voor elke bron afzonderlijk.
BertDB schreef:
Het kan ook te maken hebben met thermische stabiliteit van de XO.
De XO is gespecificeerd voor 0-70 graden en heeft een frequentiestabiliteit van 25ppm.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ds23man »

knuisje schreef:
Bij mij werkt Toslink zonder problemen, dus het is zeker geen algemeen issue. Wellicht is het een los contact in de verbindingstekkertjes? Of het heeft te maken met de variabele volumeregeling van je Sonos. Ik heb mijn bronnen altijd op maximaal staan en regel het volume op de dac.
Volgens mij kan de Sonos niet volumeregelen via de dig. uitgang en moet je de volumeregeling op Fixed zetten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ds23man »

ds23man schreef:
knuisje schreef:
Bij mij werkt Toslink zonder problemen, dus het is zeker geen algemeen issue. Wellicht is het een los contact in de verbindingstekkertjes? Of het heeft te maken met de variabele volumeregeling van je Sonos. Ik heb mijn bronnen altijd op maximaal staan en regel het volume op de dac.
Volgens mij kan de Sonos niet volumeregelen via de dig. uitgang en moet je de volumeregeling op Fixed zetten.

Hee, het kan tegenwoordig wel, blijkbaar gemist met de updates! :lol:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

inderdaad, het kan wel :wink:

Ik vond het best makkelijk om zo het volume te regelen met iPhone & iPad :rock:
Staat nu ook op fixed (max).

Gisteren nog een 5tal uurtjes geluisterd zonder probleem. Moet net in het opstarten geweest zijn, ofwel geeft de Sonos nogal wat jitter als het volume niet fixed is... :?:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door ds23man »

Wist niet dat de Sonos altijd 24bit uitpoept:

http://forums.sonos.com/showthread.php?t=4362
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

wist ik ook niet..
Wel beetje jammer dat je vast blijft aan die 44,1kHz samplerate.. vraag is alleen of je hoger gaat horen .. ik ben alvast erg te spreken over de kwaliteit :sure:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door dre »

wacht maar tot je een apparaat met een betere digitale uitgang als de sonos er aan hangt! :wink:
Gebruikersavatar
cool
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 09 okt 2006, 11:35
Locatie: Den Haag

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door cool »

dre schreef:
wacht maar tot je een apparaat met een betere digitale uitgang als de sonos er aan hangt! :wink:
Vertel....
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door dre »

de dune die ik ook heb klinkt echt een heel stuk schoner,meer detail,strakker dieper laag en veel betere plaatsing.

alleen die bediening.....
daar is de sonos echt veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel beter in. :mrgreen:
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

misschien wel, maar ik weet ook niet of mijn muziek daarvoor wel voldoet.
Niet alles is flac of aac.. ik heb ook nogal wat mp3's varierend van 128-320kbps...
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door dre »

een andere voeding maakt een hoop goed. :wink:

daar ga ik me eerdaags eens in verdiepen.

maar geloof me,het verschil is flink.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door BertDB »

de voeding van de Sonos is intern, er komt enkel een 230V kabeltje op 8-[

Die Dune's zijn volledige mediaplayers (audio + video).
Dat zoek ik natuurlijk niet. Ik heb speciaal voor Sonos gekozen als dedicated music, en uiteraard gebruiksgemak :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016

Bericht door dre »

BertDB schreef:
de voeding van de Sonos is intern, er komt enkel een 230V kabeltje op 8-[

Die Dune's zijn volledige mediaplayers (audio + video).
Dat zoek ik natuurlijk niet. Ik heb speciaal voor Sonos gekozen als dedicated music, en uiteraard gebruiksgemak :wink:
dus een externe voeding is onmogenlijk? :shock:

http://fidelityaudio.co.uk/sonos_psu.html

dacht `t niet! :mrgreen:
Plaats reactie