UCD400 Green Frog

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

cve schreef:
Lijkt me niet. De werkspanning van de T-nets is 63V en het is geen bezwaar om daar vlak onder te zitten. Ik zie in elk geval geen reden om de 80V versie te gebruiken. Mijn ervaringen met de 63V T-nets in combinatie met de UCD400 zijn in elk geval prima. Ik overweeg zelfs om trafo's van 42V 500VA te gaan gebruiken.
Zo denk ik er ook over, maar ik hoor her en der weleens verhalen.....

Het zo eventueel kunnen dat echt dikke piekspanningen enz enz.
Eerlijk gezegd denk ik dat het niet zo z'n vaart lopen.
Het scheelt iig flink in de centen zo.


Het is en blijft een mooi ding 8)
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Het scheelt iig flink in de centen zo.
Ook niet geheel onbelangrijk. Zelfbouwen is toch al beslist niet goedkoop op deze manier :shock: Op je vraag wat het geheel nu kost moet ik even het antwoord schuldig blijven. De T-nets slokken het leeuwendeel van het budget op. De rest valt wel mee.

Co
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Toch maar weer voor een iets andere opzet gekozen voor de compacte versie van de Relaixed. De voedingen en de controllers zitten nu op 1 print. Het gehele audio gedeelte op de andere print. In beide versies blijft het woekeren met de beschikbare ruimte. Toch lijkt deze opzet mij beter omdat de signaalwegen bijeen blijven en er minder verbindingen nodig zijn tussen de printen.
Nu alleen nog alles nog eens goed checken en de koperbanen netjes zien te krijgen.

Co
Bijlagen
input-volV2BRD.png
vol-inputV2SCH.png
powersupplyV2BRD.png
powersupplyV2SCH.png
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

De aangepaste Relaixed schiet al lekker op. De printlayout van de voeding is bijna klaar. Nog maar eens goed controleren of ik niets vergeten ben :roll:

Co
Bijlagen
powersupplyV2BRDc.png
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Nog wat wijzigingen aangebracht. Ondermeer toch maar de aansluiting voor de externe relais aangebracht. Verder aan de ULN2003A U5D verbindingen gemaakt om parallel aan de inputrelais een weerstand en led in serie te kunnen aansluiten. Op die manier kun je altijd onmiddellijk zien welk kanaal is gekozen.
De volume print is ook klaar. Het is een boel werk om alle printbanen rond de weerstanden en relais netjes te krijgen. Aan de autorouter functie van Eagle heb je dan niet veel.
De pre-amp komt in een aparte behuizing net als de beide eindversterkers. Dat wordt dus 3 kasten bouwen.
Ik ben nog op zoek naar een elegante manier om bij het inschakelen van de pre-amp ook de beide UcD's aan te zetten.

Co
Bijlagen
Powersupply-LED.png
input-volume.png
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

vleppevlep....reutel

Mooi man! Wat een bak werk lijkt me dat.....


jan
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

hoi cve,
in de eerste plaats felizzz met je mooie werk
ik weet niet of ik dit hier mag posten maar ik heb een hoopje ucd materiaal overgekocht en ik vraag mij één ding af ivm het aansluiten van de diverse printen met fastons:zou het niet mooier zijn om de bedrading direkt aan de modules te solderen?vergulde fastons heb ik hier maar dat is mss ook niet ideaal aangezien je twee verschillende materialen hebt
mvg
audioot
Gebruikersavatar
fluppie
Berichten: 871
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:48

Bericht door fluppie »

Dirk,

Heb ik ook overwogen, maar dat is zon geklieder, en als de soldeerverbinding toevallig afbreekt kan je zo een mooie kortsluiting gaan maken. Ik geloof zelfs dat bij een dikke kortsluiting, en om de 1 of andere reden smelten je zekeringen niet door, dan kan je tin terug gaan vloeien en mss een hoop SMD onderdelen gaan voorzien van een tinklodder. Dit is nu een extreem voorbeeld, maar het zou kunnen voorkomen.

Ook als je module toevallig defect zou geraken is het niet erg handig om deze te demonteren. Ik zou gewoon fast-on's gebruiken, wel persen en daarna nog een keer solderen in de huls en afkrimpen.
Dan moet dat wel goed gaan :D.
Al geloof ik dat zelfs met een goede perstang ( niet die dunne van een paar euro, maar een goeie groffe met een veer en die zichzelf vergrendeld ), de verbinding even goed is.

Ben ook wel benieuwd naar Co zijn mening hierover :).
Bijlagen
HD_Fast-On_tool.jpg
Laatst gewijzigd door fluppie op zo 08 mar 2009, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

hoi fluppie,
tja als je het doet moet het ook goed hé
ja,ik gebruik een dergelijke tang
thanks
audioot
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

zou het niet mooier zijn om de bedrading direkt aan de modules te solderen
Persoonlijk zou ik gewoon de fastons gebruiken. Dat is een deugdelijke en veilige bevestiging. Het contactvlak is ook groot, groter dan bij de voorgestelde soldeerverbinding. Niet onbelangrijk gezien de stroom die er door loopt. En je kunt de boel ook nog weer redelijk makkelijk losmaken als je eens iets een keer moet veranderen. De benodigde dikke draden solderen niet echt gemakkelijk op zo'n print. Daar heb je veel hitte en vermogen voor nodig. DE kans op schade neemt daardoor toe. De overgang tussen 2 verschillende materialen lijkt me in dit geval ook niet echt een bezwaar. Soldeertin is trouwens niet echt een high-end materiaal als je de samenstelling bekijkt. De enige reden waarom ik geen fastons op mijn voedingen gebruik is dat ik de draden nu nog te vaak losmaak. Je moet toch wel erg wrikken om de boel los te krijgen en dat vind ik voor de verbindingen niet echt een fijn idee. Dus een goede tang en dan de fastons toepassen zou ik zeggen.

Co
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

thanks CVE,
en nu je de relaixed toepast sluit je de input caps op de ucd modules kort of maakt dat klankmatig niet zoveel uit?
en nu stop ik met jouw toppic te vervuilen
bedankt voor de raadgevingen hoor
mvg
audioot :wink:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

sluit je de input caps op de ucd modules kort
Voorlopig laat ik ze zitten tot ik klaar ben met mijn cd-speler. Afhankelijk van de dc-offset van de cd-speler beslis ik wat ik er mee doe.

Groet, Co
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

ga ik dan ook maar doen
bedankt iig
mvg
audioot
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Bericht door vastwelgoed »

cve schreef:
Nog wat wijzigingen aangebracht. Ondermeer toch maar de aansluiting voor de externe relais aangebracht. Verder aan de ULN2003A U5D verbindingen gemaakt om parallel aan de inputrelais een weerstand en led in serie te kunnen aansluiten. Op die manier kun je altijd onmiddellijk zien welk kanaal is gekozen.

Co
CVE, Begrijp ik hieruit dat de displayprint verder niet toegepast gaat worden in je project? Om de gehele Relaixed te completeren lijkt me een displayprintje ontwerpen nog maar een kleine stap in vergelijking met het werk dat je al gedaan hebt. Inderdaad, een bescheiden poging te polsen of je dit printje er nog bij gaat maken?

VastWelGoed
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

fluppie schreef:
Ben ook wel benieuwd naar Co zijn mening hierover :).
Deze perstang is in elk geval beter dan het blikkieding waar je ook naar refereert. Let hierbij wel op dat je de fastons gebruikt die bij deze tang horen. Fastons zijn er in veel verschillende uitvoeringen, met allen hun eigen toleranties. Als je bijvoorbeeld een faston hebt die wat dunner is van materiaal, zal deze minder strak geperst worden en is dus je verbinding minder. Let er dus op dat je kwaliteitsfastons gebruikt.

Groeten,
Mischa
audioot
In memoriam †
Berichten: 1242
Lid geworden op: za 21 mei 2005, 21:26
Locatie: eke belgie

Bericht door audioot »

hoi misha,
ik gebruik de fastons van hypex en heb daar door mijn jarenlange ervaring in de industrie wel ervaring mee,maar tja je kent de audio(ot)fielen hé
iig bedankt voor het meedenken
ik ga proberen om deze namiddag enkele foto's te posten in showcase om deze brave man zijn toppic niet langer te vervuilen
thanks
audioot
p.s. het spul maakt muziek van gisteravond :D :wink:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Inderdaad, een bescheiden poging te polsen of je dit printje er nog bij gaat maken?
Komt er :D Even combineren met nog wat andere printjes die ik nodig heb, oa voor de stroomvoorziening. De standaard print past zowiezo niet in de plannen die ik nu heb voor een smallere behuizing.

Groet, Co
vastwelgoed
Berichten: 87
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 1:31
Locatie: Joure

Bericht door vastwelgoed »

cve schreef:
Inderdaad, een bescheiden poging te polsen of je dit printje er nog bij gaat maken?
Komt er :D Even combineren met nog wat andere printjes die ik nodig heb, oa voor de stroomvoorziening. De standaard print past zowiezo niet in de plannen die ik nu heb voor een smallere behuizing.

Groet, Co
Mooi, ik blijf je plannen volgen.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Eindelijk zijn de printjes binnen. Het duurde deze keer wel erg lang maar goed ze zien er prima uit al zeg ik het zelf.
Ondertussen heb ik al birdeye maple aangeschaft wat ik ga gebruiken voor de zijkanten. Het ontwerp wordt toch wat traditioneler dan ik eerst wilde. Het thuisfront wil echter wat anders. En als je dan denkt iets leuks bedacht te hebben dan blijkt er al zoiets te bestaan. :cry:

Co
Bijlagen
grnfrg_MG_3439.jpg
grnfrg_MG_3438.jpg
grnfrg_MG_3437.jpg
grnfrg_MG_3434.jpg
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Bedenk ik dit:
Blijkt er al zoiets te bestaan:

Co
Bijlagen
pathos.jpg
GreenFrog preamp.jpg
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Een waar kunststukje Co. =D>

Hoe kom je eigenlijk aan geprogrammeerde microcontrollers? Jos v. E. heeft de boel toch aan Tent overgedaan?
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Hoe kom je eigenlijk aan geprogrammeerde microcontrollers? Jos v. E. heeft de boel toch aan Tent overgedaan?
Gewoon via Jos :D
Ik zie bij Tentlabs trouwens alleen de passieve volumeregelaar en niet de ReLaixed.

Co
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Nu de vormgeving zo'n beetje definitief is werd het tijd om de displayprint te maken. De Bourns sil's zijn vervangen door gewone weerstanden omdat de Bourn's wat moeilijk verkrijgbaar zijn. Verder zitten op deze print 2 schakelaars, 1 voor on-off en de andere voor de ingangskeuze. De 6 leds met de bijbehorende weerstanden, die de gekozen ingang aangeven, zitten eveneens op deze print. De pulsgever komt rechtstreeks op het voorpaneel.

Co
Bijlagen
display.png
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

De bouw van de voorversterker schiet lekker op. De 47nF Kemet COG/NPO zijn echt veel groter dan de gebruikelijke keramische condensatoren (en duur). Het past dus eigenlijk net niet. Ze staan nu een beetje slordig uit het lood. Ik had beter kunnen kiezen voor de nieuwe 22nF versie. Deze kunnen ipv de 10nF en 47nF gebruikt worden.
Verder kom ik ineens 4 Kiwame's van 4K7 tekort. In de eerste opzet ben ik uitgegaan van de non-inverterende versie. Voor de inverterende versie heb ik rond de opamp andere weerstandswaarden nodig. Even vergeten dus.
Het geheel zit nu zover in elkaar dat de spanning erop kan. Slechts op 1 plek klopt er iets niet. Bij de negatieve voedingslijn meet ik 13 VDC terwijl ik bij de positieve gewoon 16,5 VDC heb. Alle andere waarden zijn perfect. Nog geen idee wat het probleem is.

Groet, Co
Bijlagen
P1010975.JPG
P1010974.JPG
P1010973.JPG
P1010972.JPG
P1010970.JPG
P1010969.JPG
P1010967.JPG
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

cve schreef:
Bij de negatieve voedingslijn meet ik 13 VDC terwijl ik bij de positieve gewoon 16,5 VDC heb. Alle andere waarden zijn perfect. Nog geen idee wat het probleem is.
Misschien ergens een verkeerde weerstand? Klopt de pinning van de JFET's? In de handleiding van de Relaixed staat beschreven wat de spanning op diverse punten moet zijn.
Plaats reactie