AF-DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Kijk, dat zie ik graag, goed bezig, links en rechts wat aandachtspuntjes, maar verder prima werk.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www..hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Bedankt, dan is natuurlijk mijn vraag: welke aandachtpuntjes? :D
Gebruikersavatar
just-sounds
Ook commercieel actief
Berichten: 155
Lid geworden op: vr 23 nov 2007, 13:10
Locatie: Weesp
Contacteer:

Bericht door just-sounds »

Nou ik ben absoluut geen DAC bouwer maar even een heads up.

Naar het schijnt gaan Dacs met ASRC's beter presteren als de output van de sample rate converter en de DAC Chip op een "vreemde" sample rate draaien. Dus niet de geëikte 44.1 48 88.2 en 96

Benchmark Media gebruikt dit BV in de DAC-1 op 110.6kHz

The choice of a 110.6kHz sample rate for the D-A conversion may seem odd, but there are some very specific reasons for it. Firstly, this places the DAC's reconstruction filter transition band above the bandwidth of a 96kHz digital signal. Secondly, the AD1853 chip actually provides its best performance specifications when operating between 100 and 120kHz sample rates, providing a 20dB improvement in the performance of its digital reconstruction filter to remove aliases. Thirdly, all current D-A converters (including the AD1853) operate relatively poorly at quad sample rates (176.4 and 192kHz) because to accommodate such high rates they have to use reduced internal oversampling ratios for the digital filters. Often this ratio is as low as 2, resulting in much poorer reconstruction filter characteristics, and thus poor alias rejection.

The use of the 110kHz D-A sample rate means, of course, that 176.4 and 192kHz sources have to be downsampled, reducing the audio bandwidth from roughly 96kHz to about 55kHz... but Benchmark claim that the improved filter performance more than compensates for the reduced ultrasonic bandwidth. For the more practical standard and double sample rate sources, there is no downside at all, and the approach provides a completely jitter-free D-A conversion.

Gr Boy
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ik weet niet of de PCM1794 samplerates ondersteunt die afwijken van de datasheet. Tevens heb ik tussen de asrc en de dac nog een dejitter stage gezet.
Bijlagen
samplerates.PNG
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Vandaag de print binnen gekregen van de interne dac die ik in China heb laten maken . De kwaliteit is prima.
Bijlagen
dacfront.jpg
dacback.jpg
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

De kwaliteit is prima
Vergelijkbaar met die van Olimex of beter? Waren wel een tijdje onderweg geloof ik maar zien er inderdaad mooi uit.

Groet, Co
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Hoi Co,

De kwaliteit is ongeveer hetzelfde als van Olimex. De soldeerbaarheid is goed. Ook de dac-chip met zijn miniscule SSOP28 pootjes laat zich goed solderen.

Het duurt inderdaad wat langer dan bij Olimex (ca. 3.5 week van bestelling tot bezorging). De betaling gaat echter weer makkelijker dan bij Olimex.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Het dac-printje is gereed en via i2s op het loopwerk van de cd723 aangesloten. Via het coaxkabeltje wordt de masterklok op het dacprintje naar het loopwerk geleid.
Het kleine printje helemaal onderaan de foto zorgt ervoor dat het loopwerk wordt ingesteld op uitgifte van i2s niet-overgesampelde signalen. Ik gebruik namelijk het digitale filter in de pcm1794.

Nou nog wachten op de voedingprintjes, dan kan ik gaan spelen.
Bijlagen
DSC00668.JPG
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

Waar haal je die I2S vandaan in een Cd723?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Met behulp van een opzetprintje kun je het loopwerk instellen op i2s. Zie deze link.

Daarna is het signaal eenvoudig af te tappen van de connector aan de zijkant van het loopwerk.
Bijlagen
i2s.PNG
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Dat ziet er weer heel mooi uit. Ben benieuwd hoe dat klinkt straks.

Groet, Co
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Ik ben ook benieuwd!

Hoe is het met de relaixed; speelt ie al?
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Bericht door cve »

Hoe is het met de relaixed; speelt ie al?
Het wachten is op de printen. Denk je dat jij hem af hebt voor Breda?

Groet, Co
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Bericht door Miniwatt »

knuisje schreef:
Met behulp van een opzetprintje kun je het loopwerk instellen op i2s. Zie deze link.

Daarna is het signaal eenvoudig af te tappen van de connector aan de zijkant van het loopwerk.
Ach ja, de 723, wist effe niet meer welke dat was.. Bedankt ;)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

cve schreef:
Denk je dat jij hem af hebt voor Breda?
Dat moet wel lukken. Ik verwacht eerdaags de voedingsprintjes, de onderdelen heb ik al. De IVY staat ook al gereed.

Ik wil ook nog kijken hoe het met een buizentrapje klinkt, maar dat is nog 5 weken wachten op het trafootje van Amplimo uit de groupbuy.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ziet er goed uit allemaal
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Bericht door knuisje »

Dit weekend de voedingsprintjes in elkaar gesoldeerd en alles aangesloten. Het loopwerk bleef echter ook een mute signaal afgeven aan de dac tijdens het afspelen. Bleek dit veroorzaakt te worden door een open drain output van het mute-signaal van de decoder chip. Dit probleem opgelost met een pull-up weerstandje, weer wat geleerd. :? Het mute signaal komt nu alleen nog bij de dac-chip aan tijdens pauze, skippen enz.

Maar nog steeds geluid. :cry:
Alle spanningen nagelopen, echter alles klopte. :roll:

Na wat speurwerk op internet blijkt dat I2S signalen niet gestandaardiseerd zijn. Het loopwerk geeft BCK uit met 8.467.200 / 44.100 / 4 = 48fs. De PCM1794 slikt dit niet en heeft 64fs nodig. Toch handig van TI dat ze deze cruciale info niet in de datasheet zetten. :evil: :evil: :evil:

Dit betekent dat er een asrc tussen moet. Uit de datasheet van de SRC4192 blijkt namelijk dat deze een BCK tussen de 32 en 128fs accepteert en met 64fs weer uitgeeft.

Wordt vervolgd...
Plaats reactie