Sluiting in versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Sluiting in versteker

Bericht door ray5150 »

Theduboracle schreef:
Kan het zijn dat de pt77 onder en boven dezelfden zijn ?
Zal wel niet, de nummers zijn anders Q 39,40, 41, 42, 43, 45, 46 .
:rofl: :rofl:
Theduboracle

Bericht door Theduboracle »

Ik heb nog even gemeten en meet 194 ohm op alle opamps, buitenste pootjes. Ook bij die van het andere kanaal.
Hopelijk is dat een goed teken, dan kan het voor een euro of 7 opgelost zijn.
Theduboracle

ray5150 schreef:
Theduboracle schreef:
Klopt het dan wel ?
Ik snap het gewoon niet. :sure:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zo te zien is het de Cyrus1 :o
Q27 t.e.m. Q45 te vervangen voor de zekerheid.Voor de eindtorren zou je ook de BD911 kunnen gebruiken (wel TO-220 huis)
Boven (en onder) de anderen wat "gewoner" soorten opgegeven.
Anne
Bijlagen
Cyrus1.JPG
Theduboracle

Precies ja, maar ik ben bezig met een cyrus 2.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dan hebben ze zeker het printje van de 1 in een 2 gestopt :?
De foto is duidelijk met twee eindtorren per kant en 0,22 ohm emitterweerstanden.
Bij model 2 zitten er,volgens schema, 4 eindtorren/kant.
Anne
SuperR

Bericht door SuperR »

Theduboracle schreef:
ray5150 schreef:
Theduboracle schreef:
Klopt het dan wel ?
Ray maakt maar een geintje. Die Q39,40 etc is gewoon een nummering van de transistors. Q39 kan dus prima dezelfde zijn als Q40. Het is hetzelfde als weerstandswaarde R1 tot R99 Dat zijn gewoon namen van de weerstanden om ze te identificeren. Het zegt niks over de waarde van de component zelf.

Als ik je zo hoor/lees denk ik dat je serieus beter wat "live" hulp kan vragen dan via tekst/forum. Ik vond het schema in een service manual van een Cyrus 2. Die had ik in 1 minuut op mijn scherm (ondersteboven). Als mij het in zo'n korte tijd lukt, dan kun jij die ook vast vinden. Als je alle weerstanden wilt vervangen moet je dus even een lijstje maken van alle torren die er in een kanaal zitten. Als je dan iets "geks" tegen komt als een pt77 oid, dan is een enkele google-poging al genoeg om er achter te komen dat de BUV28 en 48 de normale naam is van die dingen. Het maakt niet uit dat je daar nog niet zo handig in bent, maar er is meer online te lezen dan dat wij in een topic kunnen typen :)
Theduboracle

SuperR schreef:
Theduboracle schreef:
ray5150 schreef:
Klopt het dan wel ?
Ray maakt maar een geintje. Die Q39,40 etc is gewoon een nummering van de transistors. Q39 kan dus prima dezelfde zijn als Q40. Het is hetzelfde als weerstandswaarde R1 tot R99 Dat zijn gewoon namen van de weerstanden om ze te identificeren. Het zegt niks over de waarde van de component zelf.

Als ik je zo hoor/lees denk ik dat je serieus beter wat "live" hulp kan vragen dan via tekst/forum. Ik vond het schema in een service manual van een Cyrus 2. Die had ik in 1 minuut op mijn scherm (ondersteboven). Als mij het in zo'n korte tijd lukt, dan kun jij die ook vast vinden. Als je alle weerstanden wilt vervangen moet je dus even een lijstje maken van alle torren die er in een kanaal zitten. Als je dan iets "geks" tegen komt als een pt77 oid, dan is een enkele google-poging al genoeg om er achter te komen dat de BUV28 en 48 de normale naam is van die dingen. Het maakt niet uit dat je daar nog niet zo handig in bent, maar er is meer online te lezen dan dat wij in een topic kunnen typen :)
Ja, ja, het is wel duidelijk, allemaal van de tweede orde, het ging mij er meer om waar ik naar moest kijken voor zo een sluiting.
Achteraf licht het voor de hand dat het de transistors zijn, maar kom er maar op als je het niet weet.
Te veel van de domme, technisch denken.

Wat denk je zelf van hoe het nu er voor staat, ik heb de twee kleinere transistors verwijderd, opamps als ik het goed zeg.
Ik meet nu dezelfde weerstand op de buitenste gaatjes op de printplaat, ook op de plek waar ze er nog wel inzitten.(140ohm)
Meettechnisch zijn de kanalen identiek dus, ik denk dus dat het aan die transistors lag, misschien is die pt77 ook nog wel goed maar ben hem kwijtgeraakt, kan hem niet meer vinden.
Gewoon er voor gaan en die 3 bestellen ?
Net wat je zegt natuurlijk dat er meer beschadigd kan zijn, maar omdat ik gewoon hetzelfde meet op het andere kanaal.
SuperR

Bericht door SuperR »

Het ligt er maar aan waar je meet. Ik kan die meetpunten waar je het over hebt niet terugvinden in het schema dus daar kan ik weinig over zeggen. Kun je niet een wat meer uitgebreide fotoshoot maken?
Serienummer, front, kanaal 1, kanaal 2 etc.
Bijlagen
cyrus27.png
cool

Bericht door cool »

Op de foto klopt de nummering van de componenten met het schema van Ah!buis, dus type1 :?:
Theduboracle

Al is het niet het schema van de cyrus 2 ik kan het beste het er toch proberen op weer te geven.
Dit is hoe het er nu voor staat.
Ik heb ook andere kleine transistortjes doorgemeten maar ik meet nergens sluiting, of ik moet er een paar gemist hebben natuurlijk.
Zo te zien is de schakeling nu vrij van die sluiting, maar de vraag is natuurlijk of de rest niet beschadigd is.
Ik ben liever met 3 onderdelen uit de brand, kost niet alleen minder maar ik voorkom ook invloeden die de versterker anders kunnen laten klinken.

Ik meet die 140 ohm dus op de buiten pinnetjes, op de collector en de emittor, als de basis in het midden zit dan, maar dat weet ik niet.
Bijlagen
cyrus27.JPG
ray5150

Bericht door ray5150 »

Als ik heel even mag inbreken.

Dit is een (voorbeeld van) een opamp :
Burr_Brown_OPA627AP_Op_Amp.jpg
Burr_Brown_OPA627AP_Op_Amp.jpg (15.08 KiB) 163 keer bekeken
Is bijna altijd zwart, heeft 8 pootjes, en is rechthoekig.

Dit zijn voorbeelden van transistoren :
220px-Transistors_agr.jpg
220px-Transistors_agr.jpg (10.66 KiB) 163 keer bekeken
Heeft 3 pootjes, is zwart of zilver en goudkleurig en kan verschillende vormen hebben.

Het viel me op dat je die 2 termen door elkaar geberuikt, dat kan nogal voor wat verwarring zorgen

(ja, okee, er zijn ook opamps in ronde,zilverkleig huis, maar dat laten we even buiten beschouwing. :mrgreen: )
Theduboracle

ray5150 schreef:
Als ik heel even mag inbreken.

Dit is een (voorbeeld van) een opamp :
Burr_Brown_OPA627AP_Op_Amp.jpg
Is bijna altijd zwart, heeft 8 pootjes, en is rechthoekig.

Dit zijn voorbeelden van transistoren :
220px-Transistors_agr.jpg
Heeft 3 pootjes, is zwart of zilver en goudkleurig en kan verschillende vormen hebben.

Het viel me op dat je die 2 termen door elkaar geberuikt, dat kan nogal voor wat verwarring zorgen

(ja, okee, er zijn ook opamps in ronde,zilverkleig huis, maar dat laten we even buiten beschouwing. :mrgreen: )

Hahahaha, OPA 627, ik weet dat ik verstrooit wordt, maar goed als je dat maar weet van jezelf heh.

Ik zat ergens fout, ik wist het.
Versterkings IC, ja, voor nog lagere vermogens.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

:-s :?
Dat valt nog wel mee,zo'n 20W bijv. :o
Anne
Bijlagen
POPA.jpg
Theduboracle

Ah!buis schreef:
:-s :?
Dat valt nog wel mee,zo'n 20W bijv. :o
Anne
En dan ziet het beestje er al zo uit ja.
Theduboracle

Ik ben al even op zoek waar ik bestellen kan, maar het dreigt een beetje een probleem te worden.
Vooral voor de MJE253G en 243, die heeft niemand in nederland lijkt het wel.
Als ik bij Farnell bestel moet ik een euocard of visa, en die heb ik niet.
Wie heeft ideen ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zoals ik al in het schema had angegeven kun je deze gebruikenhttp://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1062 en deze http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1061
Maar die twee worden aangestuurd door twee kleinere die ook wel 's het lootje hebben kunnen leggen.Heb ik als mogelijke vervangers met BC639 en BC640 aangeduid.
Anne
SuperR

Bericht door SuperR »

Ah!buis schreef:
Zoals ik al in het schema had angegeven kun je deze gebruikenhttp://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1062 en deze http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1061
Maar die twee worden aangestuurd door twee kleinere die ook wel 's het lootje hebben kunnen leggen.Heb ik als mogelijke vervangers met BC639 en BC640 aangeduid.
Anne
Ik dacht dat de pinout van de BC serie niet overeen kwam, maar dit lijken inderdaad prima alternatieven. (hier klopt het weer niet....) Bestel anders een handje vol BD139's, BD140's, BC639's, BC640's (op Dickbest.nl) en wat van die BUV48's (op Conrad) . Dan moet je al een heel eind komen als je die braaf 1 op 1 vervangt met de mogelijk defecte.
Ah!buis

Re: Sluiting in versterker

Bericht door Ah!buis »

Met de pinnetjes zit 't bij de BC's wel snor,kijk maar
Anne
Bijlagen
Ca.JPG
pu.JPG
Theduboracle

SuperR schreef:
Ah!buis schreef:
Anne
Ik dacht dat de pinout van de BC serie niet overeen kwam, maar dit lijken inderdaad prima alternatieven. (hier klopt het weer niet....) Bestel anders een handje vol BD139's, BD140's, BC639's, BC640's (op Dickbest.nl) en wat van die BUV48's (op Conrad) . Dan moet je al een heel eind komen als je die braaf 1 op 1 vervangt met de mogelijk defecte.
Ik zou graag toch graag de originele JE253 en 243 erin hebben, en ook die geen die die weer aanstuurt wat Ah!buis zegt, op zich zou ik best ongelijk kunnen hebben maar ik ben bang dat andere transistors de klank negatief gaan beinvloeden.
Misschien dat KT88 ergens nog is, misschien kan hij die JE253 en 243 voor mij mee bestellen bij farrel ( of hoe heet het ).
Toch is dat stroom schema niet van de cyrus 2 jongens, een deel klopt wel in het schema maar lang niet alles, die potentiometer zit er namelijk helemaal niet in, het is ook niet voor de volume regeling.
Ik heb cyrus ook nog gemailed maar ze willen mij niet het schema geven.
Als het schema er wel was zou je precies kunnen nagaan hoe die sluiting zit, of nog kan zitten.
Maar ja, die kleine transistoren kosten ook niet veel natuurlijk.
Theduboracle

Ah!buis schreef:
Met de pinnetjes zit 't bij de BC's wel snor,kijk maar
Anne
Het wordt wat anders als in de data scheet ze vergeten om te zeggen bij de tekening als je nou naar de voorkant of achterkant kijkt, en je dit ook niet kunt opmaken uit de tekening zelf, zoals bij de buv148, maar de pinnetjes zijn hetzelfde, ik had het al uitgezocht het moet de voorkant zijn, haha :lol: .
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Het schema wat ik heb laten zien klopt heel goed,voor de kant die nog in elkaar zit.De nummering van het andere kanaal is gewoon het cijfer ernaast.D5,D7 wordt dan D4,D6 (of D6,D8 kweet niet meer welke kant op)
Anne
Theduboracle

Ah!buis schreef:
Het schema wat ik heb laten zien klopt heel goed,voor de kant die nog in elkaar zit.De nummering van het andere kanaal is gewoon het cijfer ernaast.D5,D7 wordt dan D4,D6 (of D6,D8 kweet niet meer welke kant op)
Anne
Vandaar dat ze meerdere nummers noemen, het zijn die van het andere kanaal als ik je goed begrijp.
Volg het niet zo wat je zegt, maar het schema komt wel een beetje neer op het origineel dus.
Rondom pt77 klopt het een en ander niet namelijk, een diode die niet aan de 2 pootjes zit.
Wel weer die je 253 die aan de basis zit met een weerstand van 120 ohm.
Maar ja dat wordt ook wroeten door het schema waar je snel weer de draad verliest, ik wordt er ook knettergek van als je dit op een print moet uitzoeken.
Ik zal morgen eens weer kijken welke transistor nou die JE253 aanstuurt.

Op de datasheet voor de buv 148 staat dat hij 4 amp kan leveren en ik had er ook 4 amp zekeringen in, hij zou dus best nog in orde kunnen zijn, mits ik hem kan weervinden.
Een 2 amp zekering is dan eerder om die andere componenten te beschermen.
Maar ja, lullen is het, hoe ik nou snel even aan de originele onderdelen kan komen is het eerder.
En hoe dit strategisch te doen, kan altijd een euro of tien schelen, mooi meegenomen.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Misschien niet zo´n heel goed nieuws, maar iets in mij zegt dat deze versterker nooit meer zal gaan werken.
SuperR

Bericht door SuperR »

Olaf Markus schreef:
Misschien niet zo´n heel goed nieuws, maar iets in mij zegt dat deze versterker nooit meer zal gaan werken.
Niet lekker geslapen?
Plaats reactie