De opstelling van de luidsprekers is alles behalve ideaal, maar daar kan misschien iets aan gedaan worden met wat hulpmiddeltjes.
Ik heb ondertussen wel leren leven met de situatie en stoor me er niet echt meer aan. Toch zou ik wel eens willen experimenteren met paneeltjes die makkelijk weer te verwijderen zijn, zodat ik ze desnoods op de gepaste momenten zou kunnen inzetten en de rest van de tijd netjes kan opbergen.
Waar ik me eerst mee wil bezig houden zijn de vroege reflecties. Die zorgen wel voor de nodige problemen.
De situatie zit zo:
De luidsprekers hebben beiden een zeer verschillende omgeving waarin ze staan af te stralen. De linker luidspreker staat redelijk vrij. De afstand tot de achter-wand is net even groot als bij de rechter, maar zowel links als rechts staat ie vrij. De rechter luidspreker staat in een hoek. De afstand tot de achterwand is dus gelijk aan die va de linker luidspreker, maar aan de rechter kant staat ie redelijk dicht tegen een glazen wand (een groot vensterraam van de woonkamer). Wat de eerste reflecties betreft is dat links en rechts dus een enorm verschil. Waar de linker geen wand heeft waar het geluid tegen weerkaatst, heeft de rechter luidspreker een vlak dat zowat alles zeer goed reflecteert en aardig vroeg ook nog. Niet echt bevorderlijk voor het stereo-beeld.
Nu vraag ik me af of een absorber- of een difuser-paneel, op de vensterbank geplaatst, kan helpen. En welke van de 2 zou dan de beste keuze zijn.
Ik denk zelf aan een absorber. De linker luidspreker straalt af "in de leegte". De eerste reflecties blijven dus aardig achter op het rechtstreekse geluid. Daarbij zal het aanzienlijk kleiner in amplitude zijn. Volgens mij is dit wat een absorber ook teweeg brengt.
Maar die absorber haalt dan ook wel een hoop energie, die in de ruimte wordt gestraald, weg. Maar dat is dan misschien net de bedoeling (de energie van de eerste reflecties dempen, omdat die bij de linker speaker ook niet in zulke amplitudes tot aan het oor komen)?
Een difuser zorgt eerder voor een verstrooiing van de aanwezige energie op een gelijkmatige manier, zonder dat er veel energie opgeslorpt wordt. Zo komt een hoop van de afgestraalde energie ook later aan het oor aan. Misschien is dat wel een betere benadering van wat er aan de linker kant gebeurd? De ruimte is natuurlijk niet oneindig groot (understatement
Een 2de stap is het bepalen van de juiste materialen voor de bouw van zulk paneel. Maar dan moet ik natuurlijk eerst weten of het echt wel een absorber en geen difuser moet worden.