Nieuwe frees: Bosch POF1400ACE of Power Plus POWX093
Moderator: Beheerdersteam
Nieuwe frees: Bosch POF1400ACE of Power Plus POWX093
Ik ben aan een nieuwe bovenfrees toe. Mijn huidige Bosch begint wat na te laten (lagers en inspanning frees). Dus lijkt het me veiliger een nieuw exemplaar aan te schaffen.
De frees wordt niet zo heel erg vaak gebruikt. Het gaat zo wat met intervallen. Als ik weer eens zin heb om een speaker te bouwen wordt ze betrekkelijk intensief gebruikt maar de tijd daar tussen wordt ze zo goed als niet gebruikt. Ik zou dus niet al te duur willen gaan, want dan ligt er het grootste deel van de tijd een hoop geld op de plank. En mijn huidige frees is ook een hele tijd mee gegaan. Dus een echt high-end ding heb ik niet nodig.
De Power Plus overweeg ik eigenlijk enkel omdat er 12mm frezen in passen. De Bosch kan maar tot 8mm aan.
Vooral bij het frezen van schuine kanten of afrondingen is er een hoop meer mogelijk met 12mm frezen. Bij de luidsprekerbouw is dat wel leuk natuurlijk.
Hoe verhoudt de kwaliteit van de Power Plus zich tot de Bosch frees?
Welke alternatieven heb ik in de prijsklasse tot €160?
De frees wordt niet zo heel erg vaak gebruikt. Het gaat zo wat met intervallen. Als ik weer eens zin heb om een speaker te bouwen wordt ze betrekkelijk intensief gebruikt maar de tijd daar tussen wordt ze zo goed als niet gebruikt. Ik zou dus niet al te duur willen gaan, want dan ligt er het grootste deel van de tijd een hoop geld op de plank. En mijn huidige frees is ook een hele tijd mee gegaan. Dus een echt high-end ding heb ik niet nodig.
De Power Plus overweeg ik eigenlijk enkel omdat er 12mm frezen in passen. De Bosch kan maar tot 8mm aan.
Vooral bij het frezen van schuine kanten of afrondingen is er een hoop meer mogelijk met 12mm frezen. Bij de luidsprekerbouw is dat wel leuk natuurlijk.
Hoe verhoudt de kwaliteit van de Power Plus zich tot de Bosch frees?
Welke alternatieven heb ik in de prijsklasse tot €160?
Re: Nieuwe frees: Bosch POF1400ACE of Power Plus POWX093
Ik heb die Powerplus en op zich is het een fijne machine, maar de geleiding is niet denderend. Vrij ruw. Ik heb de assen wat gepolijst en gesmeerd en toen ging hij aanzienlijk soepeler op en neer. Verder, als je de voet bij het ontgrendelen laat "klappen", slaat de geleiding vast en heeft hij een ferme tik nodig om weer los te komen. Als je daar rekening mee houdt is het voor het geld een fijne machine, met name de softstart...
GR rody
GR rody
Re: Nieuwe frees: Bosch POF1400ACE of Power Plus POWX093
Dat zijn toch wel zaken waar ik me wat aan kan ergeren. Ik kan die Bosch misschien aan dezelfde prijs als de Powerplus kopen. Misschien is dat dan toch wel de beste keuze en moet ik maar leven met die maximale diameter van 8mm om in te spannen. Andere frezen die 12mm aan kunnen kosten aanzienlijk meer.
Re: Nieuwe frees: Bosch POF1400ACE of Power Plus POWX093
Een freesmachine waar ook 12 mm frezen in kan moet ook meer afgegeven vermogen kunnen leveren. Dan kom je sowieso in de duurdere catogie uit.
Re: Nieuwe frees: Bosch POF1400ACE of Power Plus POWX093
Met 1400W van de Bosch zou dat toch moeten lukken.
Maar het klopt wel dat zo'n grote frezen zware eisen aan zo'n toestel stellen. b.v. De krachten op de lagers zullen niet gering zijn als je een stevige afronding of iets dergelijks gaat frezen.
Ik verwacht dan ook niet veel keuzemogelijkheden binnen mijn budget hoor. Maar als die er wel zijn (zoals de Powerplus) dan wil ik ze wel even bekijken.
Maar het klopt wel dat zo'n grote frezen zware eisen aan zo'n toestel stellen. b.v. De krachten op de lagers zullen niet gering zijn als je een stevige afronding of iets dergelijks gaat frezen.
Ik verwacht dan ook niet veel keuzemogelijkheden binnen mijn budget hoor. Maar als die er wel zijn (zoals de Powerplus) dan wil ik ze wel even bekijken.
Re: Nieuwe frees: Bosch POF1400ACE of Power Plus POWX093
Plus dat je je met het 12mm-segment ook begeeft in de 'niet zo geschikt voor minder ervaren gebruikers'-groep. En driekwart van de tijd werk je toch met 8mm-frezen, moet je telkens de verloophuls omzetten (en ik spreek hier uit ervaring). Mijn machine (Ryobi) doet overigens 1500W en heeft het met grote frezen niet heel makkelijk, ik zou dan toch echt naar een 2kW-model gaan.
Re: Nieuwe frees: Bosch POF1400ACE of Power Plus POWX093
Dus zit ik eigenlijk best wel goed met dat Bosch toestel, krijg ik zo de indruk.
Re: Nieuwe frees: Bosch POF1400ACE of Power Plus POWX093
Al eens naar een Triton MOF 001 gekeken? Die valt ongeveer wel in die prijsklasse (iets erboven).
Re: Nieuwe frees: Bosch POF1400ACE of Power Plus POWX093
Wowly heeft er nog eentje staan, misschien kun je hem lenen? Krijg niet het idee dat ie veel speakers bouwt
Ik heb die Triton nu een paar jaar en is zijn geld meer dan dubbel en dwars waard. Heb je er wat meer voor over, zeker een aanrader. Is wel een tamelijk zwaar ding in vergelijk met het gemiddelde hobbyspul.
Ik heb die Triton nu een paar jaar en is zijn geld meer dan dubbel en dwars waard. Heb je er wat meer voor over, zeker een aanrader. Is wel een tamelijk zwaar ding in vergelijk met het gemiddelde hobbyspul.
Re: Nieuwe frees: Bosch POF1400ACE of Power Plus POWX093
Het is de Bosch geworden. Ik moest snel beslissen.
De Gamma gaat verbouwen en alles staat in de uitverkoop. Voor €112 denk ik geen slechte koop gedaan te hebben.
De Gamma gaat verbouwen en alles staat in de uitverkoop. Voor €112 denk ik geen slechte koop gedaan te hebben.
