Drieweg spaekerbox bouwen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
erik1950

Drieweg spaekerbox bouwen

Bericht door erik1950 »

Afbeelding 498.jpg
ik ben aan het zoeken om zelf drieweg boxen te maken , ik kreeg van iemand 2 filters , zijn enorme dingen , vergeleken met een simpel scheidingsfilter , die man zei dat ze van de B&W 801 komen hier foto er van
Agent327

Re: Drieweg spaekerbox bouwen

Bericht door Agent327 »

Hmm, als dat waar is zijn ze vooral geschikt om een B&W 801 na te maken.
Anders heb je een aantal onderdelen.
Je kan niet zo maar een filter ergens instoppen en goed geluid verwachten.

Als je geen ervaring hebt met zelf ontwerpen kun je beter bijvoorbeeld Jeroen's klassieke drieweg of een ander goed gedocumenteerd ontwerp "precies" namaken. Grootste kans op goed geluid.
erik1950

Bericht door erik1950 »

nu ja, maar als zo maar zulke filters in je handen gestopt krijgt , wil je ze toch gebruiken en iets proberen , zal me proberen te informeren hoe ik het best aan boord leg, ik weet ook wel dat ik geen 801 zal kunnen namaken , maar wat er uit komt is zeker niet verkeerd , alleen de woofer speelt een beetje dof, maar alles moet nog in een kast komen
Agent327

Bericht door Agent327 »

Ah je hebt al van alles. Vertel! Zien!

Als je je wilt inlezen in het onderwerp is dit boek van Douglas Self een absolute aanrader.
Veel basic luidspreker en filter informatie en zeker niet alleen voor actieve crossovers.
Het is toegankelijk, ik kan het zelfs lezen. Geen Laplace of compexe getallen e.d.

The Design of Active Crossovers.

http://www.bol.com/nl/p/the-design-of-a ... 011030709/
Laatst gewijzigd door Agent327 op di 09 okt 2012, 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Agent327 schreef:
Je kan niet zo maar een filter ergens instoppen en goed geluid verwachten.
erik1950 schreef:
maar wat er uit komt is zeker niet verkeerd , alleen de woofer speelt een beetje dof, maar alles moet nog in een kast komen
Als ik dit zo hoor dan gaan er bij mij alarmbelletjes rinkelen. Om Agent327 nog maar te herhalen: je kunt niet zomaar luidsprekerunits (hoe mooi of goed ze ook zijn) aan zomaar een filter hangen (hoe mooi of goed ze ook zijn) en in zomaar een kast plaatsen (hoe mooi of goed ze ook zijn).
Zie je een patroon?

Een luidspreker is een heel nauw luisterend, doordacht en op elkaar afgestemd geheel. Het veranderen van 1 van die onderdelen veranderen dat het geheel niet meer werkt. Ga dit aub niet eigenwijs toch proberen want dat hebben we allemaal al eens gedaan en dat werkt niet. Tip van de week, doe er je voordeel mee.
erik1950

Bericht door erik1950 »

nee nee ik heb alleen die filters , anders had het geen zin hier raad te vragen he ik heb eerst het filter moeten uitmeten want ik wist niet waar wat aan moest al de draden waren afgeknipt
markbakk

Bericht door markbakk »

En hoe goedbedoeld de tip over het boek van Douglas Self ook, dat is ook niet helemaal de manier om te beginnen. Kijk dan eerder naar Borwick, Eargle, Dickason of Colloms. Die staan vaak wel in de bibliotheek. Dit boek is ook wel aardig en helpt je prima op weg.
erik1950

Bericht door erik1950 »

ok zal ik eens doen , maar die boeken kunnen je waarschijnlijk niet helpen om de juiste speakers te kopen, want dat is ook belangrijk
rikpost

Bericht door rikpost »

de speakers op de filters selecteren :?
Mocht het je lukken om op deze manier een goed klinkende luidspreker te bouwen ben je echt een topper :goedzo:

Wel hele mooie filters overigens
markbakk

Bericht door markbakk »

erik1950 schreef:
maar die boeken kunnen je waarschijnlijk niet helpen om de juiste speakers te kopen
Ik denk juist van wel. En juist deze wel.
Volgens mij zit het zo: iemand uit jouw omgeving heeft z'n 801's uit elkaar gehaald en met de beste wil van de wereld het filter een 'upgrade' gegeven. Met die oude filters kun je alleen opnieuw een 801 opbouwen, maar je gaat domweg niet aan de units komen. Of je hergebruikt een deel van de componenten in een ander ontwerp waarvan je wel de units kunt bemachtigen.

:shock: Waarom denkt toch iedereen altijd dat je wisselfilters in speakers zo maar kunt uitwisselen? Heck, je kunt oliefilters van auto's niet eens onderling uitwisselen... Het zijn geen koffiefilters (en zelfs daarin heb je verschillende soorten).
Laatst gewijzigd door markbakk op do 11 okt 2012, 11:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Er is hier maar één optie en dat is het bouwen van een kit of ontwerp van internet. Al het andere is zonde van je tijd (en geld) voorlopig. Noem je wensen en je budget en er komt hier vast iemand met een goeie suggestie! Kun je daarna lekker aan de slag en een hoop leren van het bouwen :D
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

De beoogde aanpak is als een woning zoeken die bij het schema van een elektrische huisinstallatie past. Dat 801-filter stuurt inderdaad enkel 801-luidsprekers correct aan, mits ze dan ook nog in een geheel identieke behuizing zitten.

Net als de 1e en 2e poging gaat ook deze 3e poging je waarschijnlijk niet opleveren wat je wil. Dit werkt slechts demotiverend. Om meer teleurstellingen te voorkomen zou ik, zoals al werd genoemd, eens beginnen met een bestaande kit of met het nabouwen van een beproefd ontwerp. Dat hoeft niet echt duur te zijn, en behalve dat je er wat van opsteekt, levert het ook nog eens een tastbaar resultaat op in de vorm van een klinkende luidspreker!

Mocht je daarna besluiten om ermee op te houden, dan heb je in elk geval iets bereikt om blijvend van te genieten en elke dag opnieuw trots op te zijn. En motiveert het je om door te gaan, dan ligt door de opgedane inzichten de drempel wat lager om jezelf alsnog in de achterliggende theorie te verdiepen. Of je bouwt dan een wat moeilijker ontwerp na, waarmee je stapsgewijs het inzicht vergroot. Wil je al gelijk met een eigen ontwerp starten, dan ontkom je er niet aan om jezelf eerst vanuit boeken en artikelen het benodigde inzicht bij te brengen. Zonder dat blijft het eeuwig aanrommelen.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Marp schreef:
2e poging gaat ook deze 3e poging je waarschijnlijk niet opleveren wat je wil.
Erg veel tijd in gestoken, en inderdaad zonder uitkomst.
Ieder zijn/haar goed recht, maar pas op dat je jezelf niet begraaft onder 100 ideeën, waarvan geen één tot een goed resultaat komt.

De drang om alles te gebruiken wat op je schap ligt is groot, iedereen kent dat :mrgreen:
Toch zul je echt versteld staan van een ontwerp als bijvoorbeeld de reeds tientallen keren aangeraden LBVS.

Verkoop alle onderdelen die je hebt, en spaar voor een geheel nette passende set.

Die 801 filters ben je zo kwijt, of je soldeert de handel uit elkaar voor later.
(Later als je meer kennis hebt over filters, kasten units, en meetapparatuur)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

+1

Zeker een filter voor zo'n luidspreker lijkt me niet bruikbaar. Voor een 2-weg met 17 cm papieren bas in een kastje van ca. 20 cm breedte kun je nog wel eens wat uitwisselen. Hoe exclusiever de units en hoe fancyer het conus/dome materiaal hoe specifieker een filter werkt. Maar goed, daarover is nu voldoende geschreven.

Het is wat waard in losse onderdelen. Als je er wat bij wilt kopen, koop een LCR meter. Dan kun je de spoelen ook doormeten. Voor een spoel van ca. 2 mH in 3mm draadoppervlakte betaalje al snel 50,- per stuk. Gebruikt levert dat al snel de helft op :wink:
bartsegers

Weet je zeker dat het 801 filters zijn?

Ben geen b&w kenner, maar google en plaatjes crossover 801 leveren mij niet jouw filters op.
Neemt niet weg dat ze behoorlijk complex zijn de filters die je hebt.
Echt alleen bruikbaar met originele units en kast.

je hebt alles van je foto 2x neem ik aan? (dus 4 printen)

Dan loont het zich best om voor 15€ een LCR meter te kopen.
dan kun je altijd spoeltjes meten etc. (en aangezien je er nu al 12 hebt....)

Heb deze zelf ook, en werkt perfect. 14€ gratis verzonden:
http://www.ebay.nl/itm/LCR-Inductance-C ... 5004wt_906
markbakk

Bericht door markbakk »

bartsegers schreef:
maar google en plaatjes crossover 801 leveren mij niet jouw filters op.
Er zijn nogal wat 801's geweest. De originele hadden volgens B&W 4e-orde filters, het aantal onderdelen op de prints gaat aardig die kant op.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Daarbij, het filter is naar de huidige maatstaven niets bijzonders. Een stel elco's, goedkope kernspoelen en MKT condensators. Als je dan ziet dat mechanicalanimal voor slechts 1 condensator al honderden euro's uitgeeft :twisted:
En dat er mensen zijn die denken dat het nog beter wordt als je er een buis overheen zet. :-&
Maar wel leuk, die uitersten van het spectrum. O:)
rikpost

Bericht door rikpost »

Ik denk dat Erik is afgehaakt inmiddels :(
Erik laat je niet ontmoedigen ! maar een andere start is inderdaad wel aan te bevelen .
Een kant en klare kit is ook erg leuk om te bouwen . O:)
jeroen_d schreef:
Daarbij, het filter is naar de huidige maatstaven niets bijzonders. Een stel elco's, goedkope kernspoelen en MKT condensators. Als je dan ziet dat mechanicalanimal voor slechts 1 condensator al honderden euro's uitgeeft :twisted:
En dat er mensen zijn die denken dat het nog beter wordt als je er een buis overheen zet. :-&
Honderden euro's voor ëën condensator ,gaat dat nog verschil uitmaken dan?
Ik kan mij er niets bij voorstellen !, nou ja ! je zult je in ieder geval nooit meer afvragen of het nog beter kan (of duurder) .
Goede nachtrust verzekerd ,en ze gaan langer mee dan BV een auto
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

rikpost schreef:
Ik denk dat Erik is afgehaakt inmiddels :(
Erik laat je niet ontmoedigen ! maar een andere start is inderdaad wel aan te bevelen .
Een kant en klare kit is ook erg leuk om te bouwen . O:)
jeroen_d schreef:
Honderden euro's voor ëën condensator ,gaat dat nog verschil uitmaken dan?
Ik kan mij er niets bij voorstellen !, nou ja ! je zult je in ieder geval nooit meer afvragen of het nog beter kan (of duurder) .
Goede nachtrust verzekerd ,en ze gaan langer mee dan BV een auto
Zie vetgedrukt en onderstreept: ik ben bang dat mensen die zoveel geld aan een condensator uitgeven altijd bezig blijven met het zoeken naar andere/betere componenten. Anders begin je niet aan zoiets.
Nadeel van elco's is wel: ze verouderen en veranderen van waarde, + de waarde is frequentieafhankelijk. Dus in een modern filter van B&W zie je dan ook heel andere kwaliteit condensators terug.
rikpost

Bericht door rikpost »

nou ja voor een ieder zal op het gegeven moment de balans berijkt zijn .
Voor wat men er voor uit wil geven en wat men verwacht er voor terug te krijgen .

En anders gewoon even op Breem .nl kijken ,stukje goed onderbouwde nuchterheid kun je daar vinden!!
Kun je een hoop centen in je zak houden :mrgreen:

maare... zou de veroudering echt zo veel invloed hebben ,een goede condensator heeft een levensduur van ongv 10000 uur bij ongv 100gr celsius .
De temperatuur en de gebruiksers intensiteit bij luidsprekers in acht genomen lijkt zo'n ding mij eindeloos meee te gaan?

Maar ja je hebt me wel aan het denken gezet ,ik draai met een accuphase klasse A .
Die word dus wel heet ,en is inmiddels tussen de 15 en twintig jaar oud .
Wellicht dat daar een stelletje verse condensatorren nog wat kunnen betekenen

Daar gaat m'n poen weer :(
bartsegers

Oke Back on Track!

Laat het echte knutselwerk even voor de winterdagen, en bijt je vast in een leuk ontwerp dat getest en goed bevonden is.
Moet dat duur zijn? Nee, helemaal niet zelfs.
(de LBVS is vaak aangehaald, maar er is meer)

Zo is er bijvoorbeeld een leuke woofer van mission, die kost je 20€ :-$

Wat kun je daar mee maken?
Bijvoorbeeld een mooie tranmission line speaker. (Fuzzy TML)

Afbeelding

Ik denk dat dit wel een speaker is die bij jou past als ik jou overige werk bekijk.
Niet onbelangrijk, uit de hobby hifi:

"In our listening room the TransMISSIONline immediately showed her remarkable virtues: we have never experienced such a low, tight and fat bass from a 20 Euro bass driver. And above all: this bass doesn't perform a solo but fits in seamlessly with the particularly clear and realistic sound."

Wil je dit artikel lezen, dan kun je mij een PM sturen.

Lijkt mij zelf een potige speaker, die je niet meteen 300€ per kant kost.
Wellicht kun je zelf nog aan de slag met een andere tweeter (mocht de audaphon niet makkelijk verkrijgbaar zijn bv.)

Dan heb je een project met:
- lage prijs!
- goede recensies (artikel zet de speakers naast 1000€ modellen :kwijl: )
- zelf af te werken naar smaak
- uitdagende constructie
- eenvoud
- ooit verkopen? dat gaat met een KIT vaak goed!

Overigens zijn er meer goedkope ontwerpen met deze woofer.
(mission 2313 bijvoorbeeld met twee woofers)
markbakk

Bericht door markbakk »

rikpost schreef:
maare... zou de veroudering echt zo veel invloed hebben ,een goede condensator heeft een levensduur van ongv 10000 uur bij ongv 100gr celsius
Nee, dat valt wel mee. Bipolaire condensatoren houden het gemakkelijk 25 jaar vol (ik heb ze nog wel liggen...) zonder dat de waarde veel veroudert. Niet veel korter dan (goede) chassis dus. Maar ze zijn niet zo betrouwbaar en leeftijdsbestendig als foliecondensatoren. En er kunnen rare dingen mee gebeuren. Ik heb bijvoorbeeld een oud paartje 68µF liggen dat bij meting uitkomt op 83µF. Andere setjes van hetzelfde bouwjaar meten nog prima.
rikpost

Bericht door rikpost »

Oke nog even of topic dan ,Erik is toch nog absent :mrgreen:

Nou blij te horen ,ik vind de Accuphase dan ook nog prima klinken maar ja ik heb dan ook geen referentie.

Maar goed geen nieuwe condensatorren dus O:)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”