kleine autosub

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Maarten
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 feb 2005, 9:16
Locatie: Slochteren

Bericht door Maarten »

http://www.lennartlabs.se/projects/ulbox/ulbox1.htm

hier word deze speaker ook gebruikt, leuk projectje
Gebruikersavatar
indoubt
Berichten: 1352
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 0:17
Locatie: Sweet lake city

Bericht door indoubt »

Veel te groot!

Zo wordt het pas klein

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5264
Maarten
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 feb 2005, 9:16
Locatie: Slochteren

Bericht door Maarten »

indoubt schreef:
Veel te groot!

Zo wordt het pas klein

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=5264
ik vindt hem ook wel groot, 30l daar...
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Mocht je trouwens gaan voor de tangband W8, dan heb ik straks wel twee testkasten voor je. Q0,7 & Q0,5. Je mag ze dan wel gratis ophalen. (maar ik heb geen idee waar je woont)

Chris
Maarten
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 feb 2005, 9:16
Locatie: Slochteren

Bericht door Maarten »

Boerenterprise schreef:
Mocht je trouwens gaan voor de tangband W8, dan heb ik straks wel twee testkasten voor je. Q0,7 & Q0,5. Je mag ze dan wel gratis ophalen. (maar ik heb geen idee waar je woont)

Chris
Dat zou super zijn! :D Graag.
Waar ga jij de woof voor gebruiken? Thuis of ook in auto...?
Zwolle is voor mij iets meer dan een uur rijden (slochteren ligt naast groningen) maar dat geeft niet, ik kom wel met enige regelmaat daar of daar langs.
Gebruikersavatar
Boerenterprise
Berichten: 522
Lid geworden op: di 27 jun 2006, 21:58
Locatie: Epe

Bericht door Boerenterprise »

Ik ga henm voor in de auto gebruiken. De uiteindelijke kast wil ik wegwerken in/ onder het dasboard. Op de plek waar nu een open handschoenenvak zit onder het dashboardkastje (Golf III) Daar zit denk ik wel genoeg ruimte, maar moet nog nader onderzocht worden. Ik heb dus nog één van de twee kasten in gebruik, maar moch je gaan voor de Tangband, dan moet je het maar even laten weten.

Chris
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Zoals gezegd zou ik proberen een MDS08 in een gesloten behuizing te krijgen. Zojuist heb ik met een kameraad wat hout gezaagd morgen gaan we kijken of we de boel mooi dicht kunnen plakken. Als het mee zit kunnen we morgen avond of zondag testen hoe het klinkt. De drivers zien er wel goed afgewerkt uit:). Bij het pakketje zat ook 4 stuks HiVi m4n en een setje peerless dx25tg05-04 units. Kent iemand bestaande ontwerpen met deze units. Ik zat zelf te denken aan een MTM desktop speaker Als dit niet te groot wordt, maar suggesties zijn altijd welkom. Tegen de tijd dat ik hier wat meer tijd voor ga krijgen zal ik er waarschijnlijk een appart topic voor openen.

gr
Gebruikersavatar
Lostinmusic
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 14 jan 2008, 20:21
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Lostinmusic »

Ik was zelf precies op zoek naar hetzelfde, laagondersteuning niet meer niet minder. Je zou eens kunnen kijken naar de Peerless SLS-6 1/2, deze gebruik ik zelf in een gesloten kastje van 21 x 21cm.

Edit: prijskaartje E 42,-
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Van het weekend heb ik het voor de mds-08 driver niet af kunnen maken. De lijm was op en toen ik daar achter kwam was de winkel dicht. M'n kameraad zal ze deze week het kastje proberen te verlijmen. Als het goed lukt kunnen we dan aankomend weekend testen.

gr
Maarten
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 feb 2005, 9:16
Locatie: Slochteren

Bericht door Maarten »

k.p. schreef:
Van het weekend heb ik het voor de mds-08 driver niet af kunnen maken. De lijm was op en toen ik daar achter kwam was de winkel dicht. M'n kameraad zal ze deze week het kastje proberen te verlijmen. Als het goed lukt kunnen we dan aankomend weekend testen.

gr
Hmmm, ja dan wil het niet... :lol:
Ik zie je bevindingen wel... ik heb geen haast, k heb m'n nieuwe auto nog niet eens :?
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

De mds 08 zit in een kistje:). Hij is nu aangesloten op een conrad sub met ee bassboost van 6dB op 35Hz. Straks even kijken of ik een nearfield meeting kan doen. Op het gehoor klinkt het al mooi, maar objectief kan ik nog geen goed oordeel geven. Straks gaan we alle naden nog dicht kitten en een kit randje voor de wooferrand leggen zodat we er voledig zeker van kunnen zijn dat er nergens een lek is. De volgende luister test zal dan weer worden voruitgeschoven ism het drogen van de kit. Zo zonder direct een vergelijking ernaast lijkt het alsof er niet veel informatie mist in de muziek (ivm met diepgang). De resultaten zal ik later posten even als de foto's van hoe het er nu uit ziet. 15 Liter is niet veel valt me nu op ;).

gr Kevin
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Zoals belooft zijn hier de resultaten van de meting. Met meting is nearfield gedaan op ongeveer een centimeter afstand van de midden van de conus. Dit luidspreker stond ongeveer 20 graden omhoog gericht op een matras dat ongeveer 40cm van de grond stond. Of de resultaten representatief zijn kan ik niet met zekerheid zeggen door gebrek aan meet ervaring, maar het lijkt aardig te kloppen. De luidspreker heeft nog niet goed in staan spelen dus er zal waarschijnlijk na verloop van tijd nog een verandering gaan plaatsvinden. Zoals eerder aangegeven was de kast nog niet gekit dus absolute zekerheid over luchtdichtheid is er nog niet. bij het -3dB punt ligt nog boven de 55Hz. Dit komt waarschijnlijk doordat de netto inhoud toch wat te klein is geworden. Er is nog geen dempings materiaal aangebracht dus de schijnbare kastinhoud kan nog wat worden vergroot om zo de grafiek iets vlakker te krijgen. Ik heb een zak Visaton dempingswol liggen. Misschien kan men hier daar wat ervaringen over delen ivm het vergroten van de schijnbare kastinhoud.

Nu is het afwachten hoeveel zin mn kameraad heeft gehad om de kast te kitten en eventueel nog wat in te laten spelen. Ik zie de sub en hem vrijdag of zaterdag weer en dan kan ik nog wat metingen verichten.
Bijlagen
S4300182.JPG
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Zoals belooft zijn hier de resultaten van de meting. Met meting is nearfield gedaan op ongeveer een centimeter afstand van de midden van de conus. Dit luidspreker stond ongeveer 20 graden omhoog gericht op een matras dat ongeveer 40cm van de grond stond. Of de resultaten representatief zijn kan ik niet met zekerheid zeggen door gebrek aan meet ervaring, maar het lijkt aardig te kloppen. De luidspreker heeft nog niet goed in staan spelen dus er zal waarschijnlijk na verloop van tijd nog een verandering gaan plaatsvinden. Zoals eerder aangegeven was de kast nog niet gekit dus absolute zekerheid over luchtdichtheid is er nog niet. bij het -3dB punt ligt nog boven de 55Hz. Dit komt waarschijnlijk doordat de netto inhoud toch wat te klein is geworden. Er is nog geen dempings materiaal aangebracht dus de schijnbare kastinhoud kan nog wat worden vergroot om zo de grafiek iets vlakker te krijgen. Ik heb een zak Visaton dempingswol liggen. Misschien kan men hier daar wat ervaringen over delen ivm het vergroten van de schijnbare kastinhoud.

Nu is het afwachten hoeveel zin mn kameraad heeft gehad om de kast te kitten en eventueel nog wat in te laten spelen. Ik zie de sub en hem vrijdag of zaterdag weer en dan kan ik nog wat metingen verichten.
Bijlagen
aj sub.PNG
S4300182.JPG
Maarten
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 feb 2005, 9:16
Locatie: Slochteren

Bericht door Maarten »

meestal meet je toch op 1 meter afstand? Maargoed ik heb ook geen ervaring met metingen...

Maar als je de roomgain van een auto erbij denkt dan zal het al een aardig eind richting de 40 Hz gaan, lijktme...?

Hoeveel liter had je de kast nou gemaakt? edit: 15l lees ik net
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Bericht door k.p. »

Voor een laag meting is het van belang om dichtbij te meten, omdat je anders teveel last heb van kamerinvloeden. Zoals op de foto te zien is de kamer al niet zo groot dus dat zal nadelig behoorlijk nadelig werken. Vandaag weer verder kunnen werken. De kast is gekit en er zijn inslag moeren gebruikt om de unit vast te draaien. Ook is er een halve mat visaton dempings materiaal in de kast gedaan. Wederom is er een meting uitgevoerd maar hier ligt toch een probleem denk ik. Er komt weer geen mooie grafiek uit:(. En na een avondje ploeteren is het niet heel duidelijk geworden. Als ik verschillende input channels selecteer krijg ik (vrijwel) gelijke grafieken. De impuls is een soort afbouwende sinus ipv een mooie piek. Ook de verschillende instellingen zijn mij niet duidelijk. Of de andere versterkers nog grote invloed hebben weet ik ook niet. Er zijn ontzettend veel factoren die een rol kunnen spelen en via trial en error lukt het niet. Zijn er hier mensen die wat tips kunnen geven wat betrefd het meten? Verder vraag ik mij af of het verstandig is om de andere helft van het dempingswol ook toe te passen (dat is voor 20L geadviseerd). Helaas zijn metingen dus nog niet representatief dus hier heb ik niets aan:(.

gr
Plaats reactie