Marantz PM-52SE
Moderator: Beheerdersteam
Marantz PM-52SE
Tijdens mijn vakantie heb ik hier op het forum heel veel gelezen. Ik ben bezig met een LM4780 als 'oefenprojectje' voordat ik m'n soldeerbout op de onderdelen van een TPA Buffalo III zet.
Ik herinner mij ook gelezen te hebben dat de kuren die mijn (oude Marantz) versterker vertoond (instabiele kanalen) veroorzaakt zou kunnen worden door de voedings elco's. Daarbij kraakt de volumeknop. Dus ik overweeg om deze componenten te vervangen en kijken of de boel dan weer werkt.
Ik heb al even gezocht bij Conrad en Mouser, maar exact dezelfde zijn niet meer te koop. Welke zou ik kunnen gebruiken als vervanging?
Elna, 56V, 15000uF (M), Japan CEW (85˚C)
Hetzelfde geldt voor de volume-pot.
RM05031492
50K x2
237C
Ik herinner mij ook gelezen te hebben dat de kuren die mijn (oude Marantz) versterker vertoond (instabiele kanalen) veroorzaakt zou kunnen worden door de voedings elco's. Daarbij kraakt de volumeknop. Dus ik overweeg om deze componenten te vervangen en kijken of de boel dan weer werkt.
Ik heb al even gezocht bij Conrad en Mouser, maar exact dezelfde zijn niet meer te koop. Welke zou ik kunnen gebruiken als vervanging?
Elna, 56V, 15000uF (M), Japan CEW (85˚C)
Hetzelfde geldt voor de volume-pot.
RM05031492
50K x2
237C
Re: Marantz PM-52SE
Voor de potmeter kan je ook kontakt 60 gebruiken om deze van binnen te reinigen
- Bijlagen
-
- contact60.jpg (5.18 KiB) 1033 keer bekeken
Je zou dan naar 150000u / 63V kunnen gaan, maar die zijn nogal duur, 20-25 euro per stuk.
Je zou het eerst kunnen proberen met 10000u / 63V, zijn een stuk vriendelijker qua prijs.
Bijvoorbeeld: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/446237/
Je zou het eerst kunnen proberen met 10000u / 63V, zijn een stuk vriendelijker qua prijs.
Bijvoorbeeld: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/446237/
@nl3prc; ik heb de volume regelaar (door de jaren heen) al een aantal keren behandeld met contactspray. Dat lijkt een aflopende zaak...
@sevenup: Moet ik nog ergens op letten, of passen de door jou voorgestelde Elco's op de plek van de oude? Het is natuurlijk maar een 'wilde' poging...
@sevenup: Moet ik nog ergens op letten, of passen de door jou voorgestelde Elco's op de plek van de oude? Het is natuurlijk maar een 'wilde' poging...
Meestal hebben dit soort elcos een 10mm steek, maar dat moet je even nakijken in je versterker.
Ik heb de potmeter toch maar even 'verzopen' in de contactspray. Versterker even kort getest en hij werkt weer en lijkt stabiel.
Eigenlijk mag je nooit contactspay voor ziets gebruiken, op korte termijn een kleine verbetering, op lange termijn een ramp, de vuiligheid word hard na het uitdroogen van de contactspray en alles blijft plakken waar het zat.
Beter is om het geheel te demonteren, de geleiders te reinigen met wasbenzine/aceton/ ... , daarna met een siliconespray ( GEEN uithardende silicone ) een dun vloeibaar laagje aanbrengen en de potmeter terug sluiten.
Allemaal simpel gezegd, maar het is een kl**te job, want die dingen zijn erg klein en breekbaar.
mvg Rudy
Beter is om het geheel te demonteren, de geleiders te reinigen met wasbenzine/aceton/ ... , daarna met een siliconespray ( GEEN uithardende silicone ) een dun vloeibaar laagje aanbrengen en de potmeter terug sluiten.
Allemaal simpel gezegd, maar het is een kl**te job, want die dingen zijn erg klein en breekbaar.
mvg Rudy
Rudy heeft zeker een punt, alleen of juist kontactspray (60) is niet goed. omdat het ook corrosief is zullen de kontanten en koolbaan er niet op vooruitgaan.
Volgens Kontackt-Chemie zou je eigenlijk 3 produkten moeten gebruiken.
60 om het vuil op te lossen, WL om schoon te spoelen, en 61 voor smering en bescherming.
Word een lekker dure grap zo. ik hou het wel bij wasbenzine of alcohol en 61.
Volgens Kontackt-Chemie zou je eigenlijk 3 produkten moeten gebruiken.
60 om het vuil op te lossen, WL om schoon te spoelen, en 61 voor smering en bescherming.
Word een lekker dure grap zo. ik hou het wel bij wasbenzine of alcohol en 61.
En ik had nogwel de voorkeur om de potmeter te vervangen. Dan ben ik volgens mij minder geld kwijt, maar weet iemand een vergelijkbare vervanger voor deze pot? Ik heb hem zelf nog niet kunnen vinden.
Dat hangt er van af, als het er een is met 6 pootjes is er best veel keus in 2 x 50k (waarschijlijk LOG).
Als het er een is met 8 pootjes is, betekend dat er een aftakking is voor loudness. en dan word het moelijk. is vrijwel niet aan te komen.
Ik zou hem eerrst eens uitspoelen met wasbenize, en dan kijken wat hij doet.
Als het er een is met 8 pootjes is, betekend dat er een aftakking is voor loudness. en dan word het moelijk. is vrijwel niet aan te komen.
Ik zou hem eerrst eens uitspoelen met wasbenize, en dan kijken wat hij doet.
- RobertD
- Contacteer:
Bij het vervangen van de potmeter moet je er vooral even op letten of de as wel lang genoeg is en of de knop erop past.
Er zijn wel ALPS potmeters met 8 pootjes, maar of dat dan een middenaftakking voor loudness is, weet ik niet.
Er zijn wel ALPS potmeters met 8 pootjes, maar of dat dan een middenaftakking voor loudness is, weet ik niet.