Het lijkt mij dat de specificaties een van de belangrijkste aspecten zijn als je wat gaat bouwen, nuttige informatie dus. Lijkt mij heel vreemd als je wat gaat bouwen waarvan je geen idee hebt wat het presteert, daar bij is de vraag wat het gekost heeft ook duidelijk beantwoord net als andere technische vragen gewoon beantwoord zijn.jeroen_d schreef:Ik vind dit topic zo langzamerhand meer passen in het subforum "aangeboden". Er wordt vooral verteld wat de functionaliteiten en specs van de voorversterker zijn, maar enige nuttige informatie voor de zelfbouwer ontbreekt. Ik wacht nog even, maar als er niet meer informatie komt, dan wordt het verplaatst zodat het wat duidelijker wordt wat hier de bedoeling is.
Voorversterker met PGA2310
Moderator: Beheerdersteam
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Voorversterker met PGA2310
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Voorversterker met PGA2310
voor zover het ging over functionaliteit en/of algemene zaken. Maar vragen over (details van) het ontwerp werden gewoon genegeerd. Waarom wil je de schema's niet gewoon hier neerzetten, zoals iedereen doet bij een ontwerp?Dalojan schreef:.... technische vragen gewoon beantwoord zijn.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Voorversterker met PGA2310
Is ook mijn idee, iedere diy-er heeft behoefte aan niet alleen specificaties, maar ook schema's zodat ie weet wat hij bouwt.
Ik ga mij niet bezighouden om nieuwe printen te ontwerpen als ze al bestaan.
Ik ga mij niet bezighouden om nieuwe printen te ontwerpen als ze al bestaan.
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Voorversterker met PGA2310
Over de vraag hoe de spannings voorziening van de Phono was en of die goed genoeg is voor een phono trap heb ik het antwoord gegeven dat die voorzien was van LM317 en LM337 en dat dezelfde zijn als voor de rest van het analoge deel, ook dat er op het phono board plaats is om daar gelijkrichting afvlakking en stabilisatie omdat dat board dan ook als standalone gebruikt kan worden. Details over het display zijn gevraagd en gegeven. Ik denk dat negeren hier geen juist woord is. Maar schema's kunnen natuurlijk ook.Henkjan schreef:voor zover het ging over functionaliteit en/of algemene zaken. Maar vragen over (details van) het ontwerp werden gewoon genegeerd. Waarom wil je de schema's niet gewoon hier neerzetten, zoals iedereen doet bij een ontwerp?Dalojan schreef:.... technische vragen gewoon beantwoord zijn.
Re: Voorversterker met PGA2310
Nope, heeft er niets mee te maken.Dalojan schreef:Natuurlijk bepaald de voedings spanning samen met wat chip eigen specificaties de maximale voltage swing aan de uitgang van een opamp maar a symmetrie heeft vaak wel invloed op de DC component die op de uitgang staat. Dat is hier van belang om schakel klikken e.d. te voorkomen tijdens het regelen van het volume.
En persoonlijke aanrader, eerst je eindtrap afzetten.
mvg Rudy
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Voorversterker met PGA2310
zenks. plaatje > 10³ woordenDalojan schreef:..... Maar schema's kunnen natuurlijk ook.
ik had toch voor de voeding een wat "sjiekere" verwacht, deze is erg basic, en voor een pre (en helemaal voor een phono pre) valt daar toch wel voordeel te halen lijkt mij. iets in de richting als dit: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 20&t=10488
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Voorversterker met PGA2310
Natuurlijk kan het sjieker maar gezien de resultaten leek me dit al helemaal niet verkeerd. gemeten zijn de volgende waarden:Henkjan schreef:zenks. plaatje > 10³ woordenDalojan schreef:..... Maar schema's kunnen natuurlijk ook.![]()
ik had toch voor de voeding een wat "sjiekere" verwacht, deze is erg basic, en voor een pre (en helemaal voor een phono pre) valt daar toch wel voordeel te halen lijkt mij. iets in de richting als dit: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 20&t=10488
Brom -94dBv ruis -110 dBv dat is ongeveer 16 uV brom en 3,2 uV ruis aan de uitgang van de preamp.
Bij een uitgangs signaal wat hij kan leveren (+ 18 dBv) is de brom -112 dB en de ruis -128dB in spanning en dat leek me ruim voldoende maar uiteraard wordt de verhouding slechter naarmate je van een lagere uitgangs spanning uit gaat. Om nog een aanzienlijke stap naar beneden te maken (10 dB of meer) moet je echt wel heel moeilijke dingen gaan doen, het is niet alleen de voedings spanning die brom veroorzaakt maar ook strooivelden en die moet je dan ook de baas worden. Uitgaande van 1 V uitgangs spanning dan is de brom ruim 15 en bijna 16 bit lager als je het digitaal wilt uitdrukken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Voorversterker met PGA2310
ik had de (nette) meetwaarden aan t begin gezien, en stelde de vraag daarom al wat voorzichtig. persoonlijk zou ik voor de "better safe than sorry" aanpak gegaan zijn, vooral omdat een wat betere afvlakking en buffering slechts een paar euro aan onderdelen kost.
voor de phono pre liggen de spanningsnivo's een flink stuk lager, heb je daar ook al aan gemeten?
voor de phono pre liggen de spanningsnivo's een flink stuk lager, heb je daar ook al aan gemeten?
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Voorversterker met PGA2310
Mijn streven was het op allemaal gelijk printen (van maat) onder te brengen, en dan ben je een beetje beperkt wat elco's betreft. Andere kant is dat je altijd nog kan kiezen voor een hogere trafo spanning en hogere uitgangs spanning (25V of zo) van de spannings regel print en dan de spannings regelaars op de preamp print ook te bestukken en die daar achter te zetten. Dan heb je twee spannings regelaars LM317 /LM337 achter elkaar staan en dan gaat het brom niveau nog iets omlaag. Ik vroeg e af of dat gehoormatig nog enige winst oplevert, de brom zit immers al op het niveau van de theoretische resolutie van een CD en dat is geen gekke waarde. Als ik dat vergelijk met het achtergrond niveau in een stille woonkamer dan zal je de brom en ruis nooit gaan horen omdat de 'stilte' in de woonkamer al vele malen harder is als de brom en ruis. Maar je kan de spannings regeling dus altijd twee traps maken want ook de phone print is daar in voorzien. Ik heb de phono echter nog niet gemeten omdat ik wat problemen had toen die los op de voer lag. Brom al om zelfs met kort gesloten ingang. Als ik de print vertikaal neer zette was de brom weg, stalen kast er omheen en probleem was over, ik geef de vloer verwarming dan maar de schuld. Boven heb ik geen vloer verwarming en daar deed het probleem zich ook niet voor. Uiteindelijk heb ik ook maar printen laten maken met een zo volledig mogelijk GND vlak om resten brom te voorkomen. In de schema's is te zien dat de analoge printen ieder ook nog een spanning stabilisatie aan boord (kunnen) hebben. De phono printen zijn uitgevoerd met opamps met een heel hoge power supply rejection ratio en dat helpt ook aardig ruis is daar denk ik eerder een probleem dan brom. Overigens ben ik nog 100% tevreden met de phono pre, ik denk dat met name de ruis wel beter kan maar dan niet met passieve RIAA correctie. Ik dat geval kan het met één versterker trap met RIAA correctie in de tegenkoppeling en de laatste (hoogste) tijdconstante als passieve daar achter met een spannings volger voor tevens de lage uitgangs impedantie te realiseren.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Voorversterker met PGA2310
is dat printje vab ds23manDalojan schreef:inderdaad niet gebalanceerd, ...
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4#p1583664
niet een goede mogelijkheid om t toe te voegen?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Voorversterker met PGA2310
zou je daar bv die Hypex HxR12 kunnen toepassen?Dalojan schreef:.... Maar je kan de spannings regeling dus altijd twee traps maken want ook de phono print is daar in voorzien. ...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Voorversterker met PGA2310
Zit net effe naar het schema te kijken, maar je mute relaisschakeling klopt niet! Je moet altijd de totale lijn naar massa kortsluiten en niet zo als je nu gedaan hebt de ingang van het opvolgende apparaat. Als je relais nu schakelt en er staat een rest dc op de uitgang van de opamp, knal.................
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: Voorversterker met PGA2310
euh, en in mensentaal
ik zie enkel relais met in en out, waarbij links en rechts apart worden aangestuurd.
ik zie enkel relais met in en out, waarbij links en rechts apart worden aangestuurd.
Re: Voorversterker met PGA2310
HuAls je relais nu schakelt en er staat een rest dc op de uitgang van de opamp, knal.................
Anne
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Voorversterker met PGA2310
Het is een relais dat de uitgang wel/niet koppelt aan de uitgangs pluggen. Als de uitgang niet gekoppeld is dan is de uitgang aan de plug kortgesloten. Bedoeling hiervan is dat tijdens opstarten de eindtrap ingang is kort gesloten en als ingangs niveau GND (0V dus) als referentie heeft, en de uitgang van de preamp kan stabiliseren en eventuele offset op de uitgang van de uitgangs buffer de uitgangs C's via R40 en R46 kunnen laden zodat als het relais bekrachtigd wordt en de uitgang van de preamp doorkoppelt aan de eindversterker er geen spanningssprong meer kan optreden. Dus ook geen hoorbare verschiijnselen, zijn die er wel dan produceert de eindversterker die zelf.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Voorversterker met PGA2310
Die twee weerstanden had ik inderdaad ook al gezien, maar waarom niet gewoon de uitgang naar massa kortsluiten als mute? Nu loopt je signaal altijd door het relais ( kontact)!
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Voorversterker met PGA2310
Kortsluiten van een opamp uitgang is ook niet echt een goed plan zeker niet als er signaal uit komt. Dan kan de maximale uitgangs stroom wel eens overschreden worden. Waarom zal het een probleem zijn als het signaal door een relais gaat, aan de ingang gebeurt dat immers ook. Bij gebruik van goede relais is dat geen probleem.
Het relais wordt overigens niet voor de mute functie gebruikt, voor de mute funcie wordt het volume met de PGA op minimaal (-96 dB) gezet.
Het relais wordt overigens niet voor de mute functie gebruikt, voor de mute funcie wordt het volume met de PGA op minimaal (-96 dB) gezet.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Voorversterker met PGA2310
Ik had al aangenomen dat het een anti plop relais is, maar waarom onnodig het signaal door een extra relais laten lopen? Dat kortsluiten valt wel mee, iedereen doet dat zo. Als dat een probleem was, hadden de reparateurs het wel heel erg druk! 
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Voorversterker met PGA2310
Stromen hoger dan de opamp fabrikant toelaatbaar acht wil niet zeggen dat de opamp direct niet meer functioneerd, maar hij knapt er met verloop van tijd niet van op maar degradeert langzaam. Dan duurt het lang voor men gaat klagen maar dat wil niet zeggen dat het een goede keuze is. Er zijn zelfs hoogst geprezen volumeregelingen (ladder verzwakkers) waar het signaal door vele relais gaat.ds23man schreef:Ik had al aangenomen dat het een anti plop relais is, maar waarom onnodig het signaal door een extra relais laten lopen? Dat kortsluiten valt wel mee, iedereen doet dat zo. Als dat een probleem was, hadden de reparateurs het wel heel erg druk!
Re: Voorversterker met PGA2310
Een mooi ontwerp.
Wat is in de definitieve versie overgebleven van de optie voor het schakelen van meer ingangen?
Daarnaast nog de vraag wat de consequenties zouden zijn voor het toepassen van een PGA2311 in plaats van een PGA2310?
Groeten,
Mischa
Wat is in de definitieve versie overgebleven van de optie voor het schakelen van meer ingangen?
Daarnaast nog de vraag wat de consequenties zouden zijn voor het toepassen van een PGA2311 in plaats van een PGA2310?
Groeten,
Mischa
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Voorversterker met PGA2310
In de laatste versie zoals die ook in Beetsterzwaag was zitten 4 ingang keuze relais op het board (meer passen er niet op) maar de processor kan er 7 aan sturen als het moet. De overige 3 moeten dan op een extern bordje worden gezet en de uitgang daarvan dan verbonden met de preamp print. Met die verbinding is rekening gehouden. Ook zijn er aansluitingen op het processor board om de 3 extra relais aan te sturen, de software is daar op berekend maar voor het gebruiks gemak bij de 4 ingangen versie een aanpassing in de software gedaan die het tot 4 beperkt.
Groeten,
Jan Mulder
Groeten,
Jan Mulder
