Na heel veel gelezen te hebben en enkele (dure) centers te hebben gehoord (en veel te veel met XBMC enz. te hebben gerommeld) kan ik eigenlijk maar tot 1 conclusie komen: eigenlijk moet de center min of meer een reguliere front speaker zijn.
Helaas. Dat gaat niet zomaar, ivm. de WAF factor...
Nu had ik toch al plannen om een TV meubel te maken, en daardoor is het idee naar boven gekomen om dat zo te ontwerpen dat ik zelfs een drie weg als center zou kunnen gebruiken. Door het ontwerp (twee losse delen met de center daartussen opgesloten) kan ik het volume van de center makkelijk varieren en aanpassen, en blijft de rest intact. Op deze manier kan ik de center ook maximale hoogte toekennen, het ding hoeft immers nergens meer op te staan. En de breedte kan varieren...
De bestaande kast is een ondiepe (CD doosje diepte) wandkast van Ikea, in het rood. De TV hangt eronder. Nu een 107 cm Ambilight, maar ik wil voldoende ruimte om eventueel een grotere nog kwijt te kunnen.
Het meubel zelf is dus twee delen, welke aan weerszijden van de center kunnen worden opgesteld. (Zou ook zo een sub erbij in kunnen opnemen mocht ik ooit verhuizen, maar nu even niet

) Het geheel uit te voeren in hout en / of MDF, wat dan gelamineerd wordt met wit hoogglans HPL. De binnenzijde van de beide (witte) blokken in mat zwart. De hoogte van de binnenzijde moet voldoende zijn voor twee gestapelde apparaten. Natuurlijk is de breedte zo makkelijk aan te passen.
De center zelf zwart, al dan niet voorzien van een front. Het voorpaneel kan ik iets achterover kantelen, maar ik wil proberen de bovenkant vlak te houden zodat het goed past bij de rest.
Ik weet dat dit acoustisch niet de beste oplossing is, maar het is een beetje een trade-off... WAF versus afmetingen versus acoustiek.
Dit brengt me tot een tweetal vragen:
- algemene opmerkingen op het ontwerp?
- wat in de center te stoppen?
Het leuke zo is dat het relatief gemakkelijk is om de center door iets anders te vervangen, alleen de hoogte (en in mindere mate de diepte) liggen vast. Er is opeens heel veel volume en hoogte beschikbaar, waardoor reguliere twee weg, drie weg, verticale MTM's, Vox achtige zaken, hoorns, roept u maar, allemaal mogelijk wordt. Nu nog een zak met geld