Mission - Save the Mission - Continues!

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Marp »

Bij verweven stelde ik me wat anders voor, maar ik zie dat je het katoen eerder ook als een soort kernmateriaal omschreef. Het omweven met koper zorgt in élk geval voor wat langere koperaders en wat minder scherpe buigingen per mm. Dat geeft tevens minder onderlinge wrijving, maakt de kabel ietsje beweeglijker, en het tegen elkaar trillen van adertjes wordt gedempt. Op die manier zal het dan toch wel levensverlengend werken.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Jerommel »

Het is overigens geen katoen, maar iets dat enigszins smelt bij solderen.
Ik ga zo boodschappen doen, en als ik terug ben ff kijken of ik niet wat macro (tulpje) kiekjes kan maken van wat ik heb liggen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Marp »

Het zou leuk zijn als je dat in beeld krijgt. Niet dat we Wouter er direct mee helpen, maar dit zijn zo van die wetenswaardigheidjes waar je gewoonlijk aan voorbij gaat en waar eigenlijk ook nauwelijks iets over te vinden is.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door SARK »

Meervoudig uitvoeren en ook verbinden met de spider, als dat niet stevig genoeg is :?:
Bijlagen
img_4126_small.jpg
img_4126_small.jpg (9.63 KiB) 325 keer bekeken
Laatst gewijzigd door SARK op do 14 nov 2013, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Jerommel »

Nou, dat moet het toch wel houden, denk ik.. :mrgreen:

Tot nu toe weinig chocola met camera en loupe, dus even gegoegeld, plaatje gevonden van 1 litze adertje close up:
micro.jpg
We zien dus wat 'touw' omwonden met koperlint.
In het plaatje van SARK zien we dus een heel vlechtwerk van zulke adertjes.
Weet alleen niet of dat nou zilver of verzilverd is.
Ik vermoed dat het plaatje van SARK van iets heel laagohmigs is.
Een of andere sicke car-subwoofer van 2 Ohm ofzo?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

helaas helaas,

Hier valt geen eer aan te behalen, want 1 woofer is al niet meer origineel. Het verbaasde me al dat er nog 1 werkend te vinden zou zijn, ik zag er naar uit om die aan de tand te voelen en alle eerdere metingen te controleren met een origineel werkende 780.

Op de foto's die ik had gezien was maar 1 mission 780 woofer te zien, en nu ik er over nadenk... daar had ik beter op moeten letten :oops:


Zoek de verschillen :wink:
Mission 780 zwart 003 paint.JPG
Bijlagen
780 replacement mix.JPG
Laatst gewijzigd door wouter op wo 03 okt 2012, 15:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Marp »

wouter schreef:
Zoek de verschillen :wink:
De linkse heeft een zwarte tweeter en de rechtse wel? Wat zonde zeg, zo'n miskoop. :|
Begin jij nou trouwens ook al met hartjes?
Jerommel schreef:
Afbeelding

We zien dus wat 'touw' omwonden met koperlint.
Helemaal duidelijk. Daarvan kan ik me goed indenken dat de levensduur inderdaad beter zal zijn als van gewoon litze. Als ze tenminste niet voortijdig worden aangetast door corrosie. :D En een remmende werking op uitslingeren kan ook, want dat geeft extra trekbelasting op de uiteinden. Bedankt voor de illustratie.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

Nadat dit met de verkoper goed is afgehandeld heb ik nu dus een extra uitdaging. Vind maar eens een kapotte driver die niet weggegooid is :wink:

Ik heb met importeur TES contact gehad en na mijn verhaal gaan we samen verder kijken, misschien hadden ze nog wat liggen en in de toekomst melden wellicht meer mensen zich met defecte drivers.

Heugelijk feit: Ik heb een Aerogel woofer en kan in ieder geval doormeten wat die doet met het gefilterde signaal. Eerder gaf ik al aan dat het filter een zuigkring had waarvan ik vermoed dat deze de spl curve van een ongefilterde Keraform woofer compenseert. Het was in ieder geval een duidelijk verschil met de Mission 750LE die verder qua opzet en tweeter gelijk was.

Ik ben benieuwd naar de gevoeligheid van de driver. Wanneer deze hoger ligt dat die van de destijds gemeten gerepareerde 780 woofer dan klopt mijn stelling over de afstemming wellicht niet. Wellicht had dan de gerepareerde woofer een hogere Rdc dan oorspronkelijk. We gaan het zien. Leuk is om te kijken hoe het filter afgestemd kan worden op de Aerogel replacement. Kan ik een filter upgrade gaan commercialiseren :lol:

De kastjes zijn trouwens verschrikkelijk mooi, hoe prachtig is deze vorm in het zwart!!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Walt »

Die faseplug doet me denken aan de Pioneer woofers van Duboracle... Zijn het toevallig dezelfde?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Theduboracle »

Walt schreef:
Die faseplug doet me denken aan de Pioneer woofers van Duboracle... Zijn het toevallig dezelfde?

Groetjes Walter
Nee, nee.

Maar als ik het aan de binnenkant van mijn ogen voorstel kan ik begrijpen dat je dit zegt, het heeft er wel wat van.
Ik zou trouwens snel andere missions op de kop tikken op marktplaats, speakers zijn mij wat te delicaat in klank om verschillen erin met filters ed op te lossen.
Maar als dit de moeite waard is, is maar de vraag, het blijven oude speakers, waar ik wel fan van ben trouwens.
Wat nog uit deze jongens te persen is met upgraden :sure:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

Theduboracle schreef:
Ik zou trouwens snel andere missions op de kop tikken op marktplaats, speakers zijn mij wat te delicaat in klank om verschillen erin met filters ed op te lossen.
Maar als dit de moeite waard is, is maar de vraag, het blijven oude speakers, waar ik wel fan van ben trouwens.
Wat nog uit deze jongens te persen is met upgraden :sure:

Precies, oude woofers = orignele woofer = originele filterafstemming+woofer. Nieuwe Aerogel woofers zijn echt wel anders.

Blijkbaar heb ik het niet goed omschreven maar ik zou dus de verschillen zo goed mogelijk gelijk willen trekken door voor de replacement woofers een gelijke output curve te creeeren na filtering. De correcties voor het gedrag van de Kerafom woofers zijn volgens mij vrij groot.

Eenvoudig iets repareren door iets 2e hands te kopen is water naar de zee dragen natuurlijk, er blijft steeds een onvolledig set over. De Mission 780 is er alleen 2e hands en vrijwel alle orignele woofers zijn vergaan. Ik had ze destijds gerepareerd, maar kon niet vergelijken met de nieuwe. Met dit setje kan dat wel, al is het als net paartje 780 onverkoopbaar met 1 gerepareerde en 1 vervangen woofer. En netjes zijn ze!
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Theduboracle »

wouter schreef:
Theduboracle schreef:
Ik zou trouwens snel andere missions op de kop tikken op marktplaats, speakers zijn mij wat te delicaat in klank om verschillen erin met filters ed op te lossen.
Maar als dit de moeite waard is, is maar de vraag, het blijven oude speakers, waar ik wel fan van ben trouwens.
Wat nog uit deze jongens te persen is met upgraden :sure:

Precies, oude woofers = orignele woofer = originele filterafstemming+woofer. Nieuwe Aerogel woofers zijn echt wel anders.

Blijkbaar heb ik het niet goed omschreven maar ik zou dus de verschillen zo goed mogelijk gelijk willen trekken door voor de replacement woofers een gelijke output curve te creeeren na filtering. De correcties voor het gedrag van de Kerafom woofers zijn volgens mij vrij groot.

Eenvoudig iets repareren door iets 2e hands te kopen is water naar de zee dragen natuurlijk, er blijft steeds een onvolledig set over. De Mission 780 is er alleen 2e hands en vrijwel alle orignele woofers zijn vergaan. Ik had ze destijds gerepareerd, maar kon niet vergelijken met de nieuwe. Met dit setje kan dat wel, al is het als net paartje 780 onverkoopbaar met 1 gerepareerde en 1 vervangen woofer. En netjes zijn ze!

Dan zit er niks anders op. Jammer.
Dat dit spul zo snel vergaat, zo oud zijn ze ook niet.
Dat hadden ze bij mission ook niet kunnen weten, volgende keer misschien een extra coating om het af te schermen voor zuurstof, als dat de oorzaak is.
Mijn oude aiwa tape deck, had ook een rubbertje die gewoon wegsmolt na een paar jaar, misschien zaten er te veel weekmakers in, andere rubbertjes hadden dit niet.
Het is altijd maar de vraag met die nieuwe kunststoffen wat er gebeurt naar een aantal jaren.
Echt jammer.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

Het is een coating op de keraform conus die het aantast. Als je aan de conus hebt gezeten dan ruiken mijn vingers zuur (nee, daarvoor niet :wink: ). Nu pas begrijp ik -denk ik- wat ze bedoelen met lekkende coating, het was niet de litze coating maar de membraancoating.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Theduboracle »

wouter schreef:
Het is een coating op de keraform conus die het aantast. Als je aan de conus hebt gezeten dan ruiken mijn vingers zuur (nee, daarvoor niet :wink: ). Nu pas begrijp ik -denk ik- wat ze bedoelen met lekkende coating, het was niet de litze coating maar de membraancoating.
Mooie retoriek in een oplossing aandragen en juist de oorzaak.
Het is chemisch gaan reageren door de zuurstof of juist op een andere chemische manier.
Je zult waarschijnlijk dezelfde conus en klank nooit weer krijgen, of mission moet er nog een paar bij maken voor je.
Het is maar de vraag hoe ver die andere conus heen is, dat kan bijna nooit meer zo klinken als in het begin.
Een ingewikkeld filter zal zeker niet tot een betere klank bijdragen, ik zou het simpel bij een weerstandje houden om de gevoeligheid van de speakers gelijk te houden en alle bij vervangen.
Hoe ingewikkeld moet het filter wel niet zijn om precies uit te komen op de frequentie karakteristiek van de ouden ?
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Theduboracle »

Je steekt mij aan.
Heb net deze gekocht, uit mijn gouden cyrus, mission tijd.
Ik moest ze hebben Mission Cyrus 782.
:goeie:
Bijlagen
naamloos.JPG
naamloos7.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

Nou, speciaal voor jou 'dub'- wat je ook terug kunt lezen in dit topic:

Dit is de filter curve elektrisch en de ongefilterde driver, en de 780 als geheel.
Mission 780 filter schema simulatie.PNG
Mission 780 filter schema.PNG
mission-780-what_hifi_03_02.JPG
Kortom, overgebakken conus gemaakt van met hars geimpregneerde keramiek vezels.
Je hoort het ook kraken als je de conus een beetje vervormt :-$
Theduboracle schreef:
[Je zult waarschijnlijk dezelfde conus en klank nooit weer krijgen, of mission moet er nog een paar bij maken voor je.
Het is maar de vraag hoe ver die andere conus heen is, dat kan bijna nooit meer zo klinken als in het begin.
Een ingewikkeld filter zal zeker niet tot een betere klank bijdragen, ik zou het simpel bij een weerstandje houden om de gevoeligheid van de speakers gelijk te houden en alle bij vervangen.
Hoe ingewikkeld moet het filter wel niet zijn om precies uit te komen op de frequentie karakteristiek van de ouden ?
Je hebt het niet begrepen. Voor de Keraform is een 'ingewikkelder' filter nodig, vergeleken met de 750LE (die heeft een Audax papier membraan). Nu wil ik het filter aanpassen voor de Areogel, dus waarschijnlijk vereenvoudigen. Wellicht kan de bafflestep compensatie anders, moet er iets gebeuren met de laagdoorlaat maar het filter is voor het hoog identiek aan de 750LE. De box is technisch vrijwel gelijk aan de 750LE alleen de woofer is anders - en dus ook het laagfilter.

Maar goed, als ik maar begrijp wat de bedoeling is :rofl:
Ik heb gelukkig van beide types al eerder bij de kop gehad. De meting van de 780 was trouwens van voor mijn mic correctie, in de software zat er destijds een geleidelijke toename van 4dB van 2kHz naar 20 kHz.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Theduboracle »

Die Keraform geeft zeker op zich te veel laag weer, daarom zit er nog een spoel parallel over.
Als jij het maar snapt, supertechnisch correct ben ik hier ook weer niet in.
Als het met te technische termen wordt begrijp ik de helft niet, en moet ik alles weer uitzoeken.

Kraakt het, verrrrrrrrrrrrrrrrrrr, doe dat nog een keer zeker :rofl:
Ik zie het al voor mij.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

Theduboracle schreef:
Die Keraform geeft zeker op zich te veel laag weer, daarom zit er nog een spoel parallel over.
Als jij het maar snapt, supertechnisch correct ben ik hier ook weer niet in.
:mrgreen:

Eh... zie je in de gesimuleerde curve die dip in de blauw lijn... rond 2000 Hz?

Dat is het gevolg van die spoel, die serieel staat met een condensator en een weerstand. Dat is een zuigkring, heeft niets met het laag te maken. En nee, als je het topic doorgelezen hebt en naar de meting kijkt weet je dat het laag van de 780 juist te weinig is. Of het hoog te hard.

Destijds kon ik de componentwaarden niet meten, inmiddels wel dus ik kan het schema correcter invullen en daarmee beter de elektrische curve simuleren.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Theduboracle »

Ik snap het wel ongeveer.
Ik kom ook een beetje het topic binnen vallen moet ik zeggen, de bericht melder van het voor topic stond nog toevallig aan, vandaar dat ik alles dus ook niet precies gelezen heb ( voor het echt te technisch wordt en het toch niet snap).
Dat die conus te scherp klinkt in het hoog verwonderd mij niet, maar ik snap dan weer niet dat dit opgeheven wordt door die spoel, volgens mij blijft hij gewoon laag wegfilteren zoals bij een mid driver dat ook zo is.
Die dip komt dan veeleer door de tweede condensator parallel toch ?
En niet door die spoel !
Of dit wordt nu slaande ruzie of niet heh, :rofl: een spoel paralel is zeer zelden voor een woofer omdat die juist laag af filtert.
Of ik zit nu echt zeer fout, excuus alvast, op school waren combinaties van spoelen en condensatoren een nacht merrie voor mij, juist door die dip die jezelf beschrijft.
Volgens mij een effect van de tweede condensator, maar ik kan er best naast zitten, vergeef mijn domheid in dat geval.
Heb trouwens zelf niet zo lang geleden een dergelijke meter gekocht, ik heb al gemerkt dat de draden aan de meter je meetgegevens kunnen veranderen, en niet zo een beetje ook.
Vandaar dat er o.o M.h staat, ik dacht al.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Theduboracle »

Ik snap het nu, die dip (tegen de piek) komt door de spoel en condensator, ze beginnen allebij te filteren op 2khz, en de weerstand bepaalt het aantal db's.
Dan nog gaat het laag filteren natuurlijk.
Ze zullen bij mission er flink hun best op hebben gedaan om die kop op 2khz zo goed mogelijk in te drukken.
Dat komt precies in de waardes.

Het duurde even, maar denk het te snap.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

Theduboracle schreef:
Ik snap het nu, die dip (tegen de piek) komt door de spoel en condensator, ze beginnen allebij te filteren op 2khz, en de weerstand bepaalt het aantal db's.
Dan nog gaat het laag filteren natuurlijk.
Yes, je begint het te zien. Een spoel moet je zien als weerstand voor hogere frequenties, toenemende weerstand met toenemende frequentie. De spoelwaarde is bepalen voor waar dat ingezet wordt. De spoel in de zuigkring heeft een lage inductie, klein aantal mH dus. Bij een condensator werkt het precies omgekeert.

Wanneer je een zuigkring parallel aan de luidspreker ziet maak je een 'kortsluit' route voor bepaalde frequenties. De spoel laat een gedeelte door, en de condensator ook. Dat wat ze beide niet doorlaten in dit geval is het gebied rond 1,8 kHz. De weerstand bepaalt de Q van dit smalbandige filter. Is de weerstand hoog dan zal het meeste gewoon door de driver gaat, is de weerstand laag dan werkt het filter smalbandig maar dus met veel dB. De weerstand bepaald dus mede de breedte of diepte van het filter. Andere weerstand of breedte kan namelijk ook verkregen worden door een kleinere spoel en grotere condensator bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Theduboracle »

Ik onthoud het, weer wat geleerd, zuigkring !
Wordt de totale impedantie van de schakeling anders dan ? van 16 naar 13 ohm.
Als je dan een speaker vervangt en ook een ander filter plaatst wordt de gevoeligheid verschillend tussen de luidsprekers.

Ik ga er weer te diep op in vind ik, wordt een beetje school klas achtig op deze manier.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

De zuigkring werkt smalbandig in dit geval, en qua gevoeligheid verandert niets. Bij een lagere impedantie gaat meer stroom lopen geloof ik. Door de zuigkring gaat de impedantie rond 1,8kHz omhoog in een soort klok vorm. Gevoeligheid is trouwens hoe veel dB een luidspreker produceert bij een bepaald ingangssignaal, doorgaans bij 2,83Volt. Voor zuiver 8 Ohm is dit 1 Watt, maar een 4 Ohm luidspreker neemt door de lagere weerstand bij 1 Watt meer stroom op (geloof ik, ben ook maar gymdocent :wink: )
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Theduboracle »

Ik zeg dat omdat een spoel en een condensator gewoon 8 ohm zijn als ze de frequenties doorlaten die ze door moeten laten.
Zo kom je weer op een totaal impedantie van 8 ohm voor de speaker met 8 ohm drivers.
Op die manier zou die zuigkring schakeling een extra impedantie toevoegen op de driver waardoor de totale impedantie lager is, dus de impedantie die weer de andere (normale) filter componenten zien.

Maar ja, wordt al aardig wiskunde les, zo.
Ik wil mij er niet te veel in verdiepen, ik snap het wel.

Ik heb het begin van het topic ook even gelezen, maar petje af voor je prestatie, alleen vraag ik mij af of die speakers echt weer zo klinken als ze klonken, Een conus losmaken en weer verlijmen is echt precisie werk, er mag op geen enkele manier natuurlijk spanningen op de conus komen als je de boel weer verlijmd.
Ik heb trouwens het filter al gezien van de missions die ik wil kopen, ik schiet er flink van in de lach, wat een rommel, terwijl er zeer lovende uitspraken zijn over deze speaker.
Wat dat wordt met een beter filter, waar ik mij ook geen breuk aan wil betalen, het is voor de grap of ze moeten beter klinken dan wat ik nu heb staan.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

Ik waag te betwijfelen of je het snapt :wink:

Maar goed, zie topic met de BNS200 van mikiwiki. Check eerst maar eens hoe de luidsprekers ontworpen zijn...
Een verbetering zit hem echt niet altijd in het uitwisselen van componenten voor andere componenten.
Een kwalitatief betere spoel zou een optie kunnen zijn maar als verder de componenten qua waarde gewoon kloppen dan zie ik daar de winst niet in. Een kast versterken zou kunnen werken. De grootste winst zit hem in een goed filter ontwerp, iets dat niet op het gehoor te doen is. Wel iets dat te beoordelen is met het gehoor.

De Mission 707 die ik heb, dat is een 'petje af' ontwerp. Met 2 spoelen en 1 condensator en volledig neutrale luidspreker die alles 'prettig' weergeeft. Alleen het laag is wat dun, maar dat is een keuze, 92dB gevoeligheid krijg je er voor terug.

Hoe ze oorspronkelijk hebben geklonken was mijn vraagstuk inderdaad. Daarom was ik blij met een werkende 780, maar dat bleek dus een exemplaar met een replacement. Ik denk dat vrijwel niemand kan beoordelen of het weer zo klinkt als origineel, dus dat in twijfel trekken neem ik even goed met een korrel zout. Het valt niet te controleren. De klank van een luidspreker veranderd niet heel drastisch als de coating van samenstelling verandert, althans geen verandering van 2dB over de hele linie - wat ik gemeten heb.

En die Audax luidsprekers die in deze Missions zitten zijn nadat ik ze heb opgebouwd beter gecentreerd dan origineel hoor, die franse slag is goed zichtbaar. Een luidspreker met faseplug centreren is trouwens poepsimpel, gewoon met papier ertussen dat rondom een gelijk aantal lagen heeft.
Mission 780 reparatie 023.jpg
Laatst gewijzigd door wouter op za 06 okt 2012, 18:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie