Mivoc XSB 250

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gesloten
KoenVW

Mivoc XSB 250

Bericht door KoenVW »

Hallo iedereen,

Ruim een jaar nadat ik de Mivoc SB 25 Jm heb gebouwd, begint het zelfbouwvirus toch weer op te komen. Niet dat ik niet meer tevreden ben met mijn huidige Mivocs, maar het is weer tijd voor iets nieuws, naja jullie snappen vast wel wat ik bedoel :wink:

Ik heb besloten om de grote broer van de SB 25 JM te gaan bouwen, de XSB 250. Deze kast is ontworpen door Klang und Ton, en in een test van Stereoplay uitgekomen op: Outstanding, dus dat zit wel goed :D

Zie: http://www.speakertrade.com/mivo/PD/Tes ... _2006..pdf

Het bouwpakket: http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... xsb250.htm

Ik heb het ontwerp even in Google sketchup gemaakt, en een paar kleine aanpassingen gedaan, Een baffle van 36 mm, en de rest alles 22 mm op de bracing na, dat is gewoon 18 mm. Het MDF is inmiddels besteld, alles wordt op maat gezaagd bij een lokale doe het zelf, de drivers komen wat later, eerst moeten de financien een beetje voor elkaar zijn, ik ben namelijk nog een arme student :wink:
Bijlagen
speakerts.PNG
MIV-3002076.jpg
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ik heb inmiddels het op maat gezaagde MDF binnen, helaas is niet alles helemaal 100 procent op de goede lengte, ik zal hier en daar nog wel wat moeten schuren helaas. Ik ben al begonnen met lijmen, maar ik ben nog niet zo ver. De drivers en alle andere onderdelen komen waarschijnlijk pas eind deze maand, even het loon afwachten :) Bij gebrek aan schuur ruimte, ben ik maar binnen gaan lijmen :P

Hebben mensen nog tips over hoe ik het beste de kopse kanten en naden van het MDF kan egaliseren? Gewoon plamuur?
Bijlagen
Wat nog gelijmd moet worden...
Wat nog gelijmd moet worden...
Komen die halters toch nog van pas :P
Komen die halters toch nog van pas :P
2x18 mm mdf aan elkaar lijmen voor de baffle...
2x18 mm mdf aan elkaar lijmen voor de baffle...
DSC01769.JPG
k.p.

Bericht door k.p. »

KoenVW schreef:
.
...
Hebben mensen nog tips over terug gaat zien, maar dat zal de tijd mij leren ;).hoe ik het beste de kopse kanten en naden van het MDF kan egaliseren? Gewoon plamuur?
Bij mijn huidige project heb ik de eerst de kopse kanten met licht verdunde houtlijm ingesmeerd. Dit schuren en eventueel nog een keer herhalen. Daarna MDF grondverf er op. Dit ook weer schuren. Dan kwast plamuur er op en weer schuren. Als dit laatste vaak genoeg herhaald wordt kom je tot een heel goed resultaat.

Er wordt beweerd dat je naden na verloop van tijd altijd terug gaat zien, maar dit zal de tijd mij moeten leren ;).

gr
KoenVW

Bericht door KoenVW »

oke bedankt, ik had inderdaad ook een keer eerder iets gelezen over houtlijm verdunnen en dan aanbrengen, ik ga het eens proberen. Ik heb inmiddels de drivers ontvangen en hoop deze zsm te onvangen, dan kan ik weer aan de slag :P
wol5455

Mivoc SB 25 Jm

Bericht door wol5455 »

hallo koen

hoe klinken die Mivoc SB 25 Jm

mvg wol
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ik had de bassreflex versie gebouwd, en die beviel mij echt heel goed, vooral als je kijkt naar de prijs/kwaliteits verhouding van die mivoc's! Er komt veel meer laag dan je zou verwachten uit die kleine drivers! Ik had het duurdere filter ingeboud en dat kan ik je zeker aanraden om te doen. Je bent net te laat, ik heb de drivers verkocht anders had je een keer kunnen komen luisteren :wink:
KoenVW

Bericht door KoenVW »

Ik heb vandaag eindelijk de drivers ed binnen gekregen, in al mijn enthousiasme totaal vergeten foto's te maken. Ik heb er nu een "af" met de zijkant dichtgeklemd met lijmklemmen. Het eerste wat opvalt is dat de speakers veel volwassener klinken dan mijn vorige Mivoc's. Een stuk rustiger ook. Ik ga morgen verder luisteren en wat spelen met het filter.
Bijlagen
DSC01865.JPG
DSC01864.JPG
DSC01863.JPG
Gesloten