Flipse MEGA d'appolito's

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Flipse MEGA d'appolito's

Bericht door Olaf Analogue »

Omdat nostalgie en vintage gewoon erg leuk kan zijn start ik een topic over het bouwen van grote d'appolito’s van ongeveer 152 cm hoog en 55 cm diep, met daarin uitsluitend vintage units.
Het worden in de eerste instantie kasten van MDF, pas wanneer het ontwerp geslaagd blijkt dan zal ik de tijd nemen om nette kasten te (laten) bouwen.
De units zijn de welbekende AD 12100/W8 waarvan twee stuks parallel, de AD O2160SQ8 ook twee stuks parallel, en als tweeter de AD 11700/RT8
De filters worden seriefilters met parallel schakelingen van mooie MKP condensatoren en zeer laag ohmige luchtspoelen, deze laatsten staan nog in back order bij Europe Audio.
Bijlagen
AD02160 en AD 11700
AD02160 en AD 11700
opzet van de kasten, deze krijgen Bracing
opzet van de kasten, deze krijgen Bracing
Opzet van de baffle. de units zijn slechts voor de maten.
Opzet van de baffle. de units zijn slechts voor de maten.
arjank

Re: Flipse MEGA d'appolito's

Bericht door arjank »

Gaaf! :rock:
arjank

Bericht door arjank »

Zijn die AD12100 W8's die jij hebt echt die oudjes? Is het niet de AD12200 die ik op de foto zie? Hiervan heb ik er twee van jou gekocht.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dat is inderdaad een type foutje, het gaat hier inderdaad om de wat minder oude AD12200 types, die heb ik in zowel de 4 alsook de 8 ohm uitvoering.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Nou ondanks dat ik even giga druk ben met mijn werk, we hebben een grote ombouw in Utrecht en daar draai ik nu dit hele weekend intensieve nachten, heb ik toch even een kleine voortgang gemaakt met de kasten.
Ik kies er in de regel voor om de tweeters en middentoners in een aparte kamer te plaatsen en dit doe ik eigen lijk zodat ik geen sluitpakking achter deze units hoef toe te passen , wanneer de sluitpakking een beetje te dik is dan gaan de plastic faceplates van deze units bol staan, door ze dus in een afgesloten kamer te plaatsen hoef je uiteraard helemaal geen pakkingen toe te passen.
Verder krijgt elke woofer zijn eigen gesloten 135 liter kamer.

Verder is het zo dat we altijd heel erg onder de indruk zijn van de kwaliteiten van bijvoorbeeld de AD12200 en de AD12100 al dan niet met verwijderde stofkappen, er is, en daarmee zal ik misschien wat Philips aanhangers mee in het harnas jagen, een vintage 12 inch woofer die niet een stukje beter is dan de genoemde Philipsen, nee, deze laten de Philipsen verbleken!
Oei! wat zeg ik nu!, ja, helaas, ondanks dat ik al meer dan tien jaar Philips units toepas is er inderdaad een vintage 12 inch die de 12 inch Philips units ver achter zich laat, dit zijn geen nuance verschillen, ik heb het hier over een bas die zo schoon en zo afgrond diep is, zoveel detail bevat en ook in de stemgeluiden zoveel meer definitie laat horen dat je daarna alleen nog met schaamrood op het gezicht terug kunt luisteren naar de Philips 12 inchers, :oops: Sorry. :oops:
Maar goed, daarover later meer , het probleem van de andere kandidaten is dat ze gewoon giga zeldzaam zijn en dus bijna niet aan te komen. Overigens zijn deze kandidaten ook de reden van de vergrote kamers van 80 naar 135 liter waar deze het overweldigend goed in doen.

De kasten zelf worden lekker gedempt met schapen wol van Visaton, ik werk daar gewoon erg graag mee omdat ik het idee heb dat dat het stem geluid van de luidsprekers erg ten goede komt , de woofers lopen immers toch door tot 700 hz en dus is een goede demping cruciaal.

Mijn spoelen voor het filter hebben inmiddels het pand van Europe Audio verlaten heb ik zojuist vernomen.
Bijlagen
IMG_1488.jpg
IMG_1490.jpg
IMG_1491.jpg
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

En morgen weer een dag , na zo'n nachtdienst doe ik meestal niet erg veel meer, maar wel tevreden over de voortgang.
Bijlagen
IMG_1501.jpg
IMG_1502.jpg
IMG_1503.jpg
IMG_1504.jpg
IMG_1505.jpg
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dat worden behoorlijke "boekenkasten".....
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

dat worden het ook, één ding veranderd nooit, voor een mooi geluid heb je veel conus oppervlak en veel liters nodig :)
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Trouwens een tip: als je aan het lijmen bent, hou een vochtig sponsje bij de hand! Kun je overtollig houtlijm makkelijk verwijderen.
Teigetje

Bericht door Teigetje »

Ben benieuwd Olaf, naar die andere vintage woofers... Ziet er indrukwekkend uit!

Succes met bouwen, Frank
arjank

Bericht door arjank »

Olaf Markus schreef:
Verder is het zo dat we altijd heel erg onder de indruk zijn van de kwaliteiten van bijvoorbeeld de AD12200 en de AD12100 al dan niet met verwijderde stofkappen, er is, en daarmee zal ik misschien wat Philips aanhangers mee in het harnas jagen, een vintage 12 inch woofer die niet een stukje beter is dan de genoemde Philipsen, nee, deze laten de Philipsen verbleken!
Oei! wat zeg ik nu!, ja, helaas, ondanks dat ik al meer dan tien jaar Philips units toepas is er inderdaad een vintage 12 inch die de 12 inch Philips units ver achter zich laat, dit zijn geen nuance verschillen, ik heb het hier over een bas die zo schoon en zo afgrond diep is, zoveel detail bevat en ook in de stemgeluiden zoveel meer definitie laat horen dat je daarna alleen nog met schaamrood op het gezicht terug kunt luisteren naar de Philips 12 inchers, :oops: Sorry. :oops:
Maar goed, daarover later meer , het probleem van de andere kandidaten is dat ze gewoon giga zeldzaam zijn en dus bijna niet aan te komen. Overigens zijn deze kandidaten ook de reden van de vergrote kamers van 80 naar 135 liter waar deze het overweldigend goed in doen.
Ben heel erg benieuwd welke vintage drivers dit zijn.
Van de AD12100/W8 weet ik (heb ze zelf ook gemeten) dat ze met een luchtdoorlatende stofkap een zeer hoge Qms en daardoor lage RMS hebben (mede ook door de papieren spreekspoel drager). Hierdoor is de detailweergave ook op laag volume zeer goed. De meesten die mijn GHP subje gehoord hebben weten dat deze een zeer mooi gedetailleerd laag geeft.
De AD12200 heeft een iets hogere RMS maar nog steeds hoort deze bij de top onder de 12" -ers wat betreft de mechanische verliezen. De harmonische vervorming van de AD12200 is wel nog een stukje beter dan die van de AD12100. Ik ben heel erg nieuwsgierig naar die andere vintage drivers..........
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Zo hehe, ik ben blij dat ik goed werk heb waarmee ik mijn financiën lekker voor elkaar heb maar het is tegelijkertijd ook wel een blok aan mijn been, en zeker nachtdiensten vindt ik wel steeds zwaarder worden naarmate de leeftijd toeneemt.
Dus sorry voor soms een paar dagen radiostilte maar soms ben ik helaas gewoon te druk om lekker aan de hobby te kunnen gaan.

Om eerst de vraag van Arjank te beantwoorden, het gaat hier om 12 inch drivers die in de Scott S-196 thuis horen, dus zijn mijn favoriete 12 inch vintage drivers, er zijn in mijn leven al heel wat drivers langs gekomen maar deze steken overal met kop en schouder boven uit, waar veel drivers het moeten doen met een oemp en een woemp doen deze het met een growl een grom en een lekkere thud, de bas is zo droog en gedefinieerd en tikt met zo'n gemak de laagste octaven aan in een gesloten kast zonder ook maar een moment detail of definitie te verliezen, ze geven echt die lekkere rouwe rand aan de zware mannenstemmen met live opnames, ze zijn absoluut geweldig.
Ook zijn ze giga zeldzaam.
Nu is het trouwens zo dat ik volgende week voor mijn werk in een hotel in de nabijheid van Amsterdam verblijf, ik ben best bereid om een oud, weliswaar lelijk exemplaar mee te nemen welke technisch wel gewoon goed is, dan kun je er even mee experimenteren en hopelijk ook wat metingen aan doen. dat aanbod staat, kijk maar of je er wat mee doet.

Verder heb ik de filters gebouwd, het betreft hier seriefilters en daar moet ik even wat bij vertellen, ik ben niet in staat om metingen te doen, ik zou meer tijd moeten hebben om me hierop toe te leggen maar dat ligt een beetje moeilijk, de serie filters begonnen eigenlijk meer als grap, ik vond de originele filters van Philips sowieso niet mooi klinken, deze had ik nagebouwd met mooie componenten, hiermee wel de gelijkstroom weerstand van de spoelen respecterend, dus ik koos voor luchtspoelen met de zelfde gelijkstroomweerstand als de originele kernspoelen.
de zelfgebouwde filters gaven een duidelijk beter geluid, in het begin was ik er dan ook heel content mee echter na een tijdje begonnen mij ook daar de minpunten wel op te vallen, ze misten gewoon bepaalde frequentie gebieden en ik weet het niet , het stereobeeld was gewoon niet lekker.
Puur voor de grap besloot ik om een keer een seriefilter te bouwen om te zien wat dat zou brengen en ze te vergelijken met de nagebouwde Philips filters, dit is nu een jaar geleden.
Meteen met het in gebruik nemen van de filters was het gelijk duidelijk of er een gordijn open geschoven werd, alles viel op zijn plek, het klonk zo kraakhelder en zo open en verfijnt, ik hoefde ineens niet meer kieskeurig te zijn in welke opname ik opzette, van die geijkte nummer die ook op de mindere configuraties wel lekker klinken zeg maar.
Ik kon nu ineens lekker opzetten wat ik wou , alles klinkt gewoon goed, niets overheerst, niets komt te kort , het hoog is zijdezacht maar helder en gedefinieerd, de stemmen zijn realistisch, duidelijk en goed geplaatst en de bas is duidelijk te volgen en is strak, ik luister nu een jaar naar deze configuratie in testkasten en ik ben er nog steeds vol van.
Misschien dat ik met de tijd iemand die er echt enthousiast in is kan overhalen om hier wat metingen te doen tegen de vergoeding van benzinekosten en een paar bakken koffie of potten bier.

Maar goed, misschien dus niet echt audiofiel verantwoord maar in de vraag of ik liever een super recht metende luidsprekers wil voor een hoop geld waarvan ik mag hopen dat ze me aanspreken of dat ik een lekker vintage eigenbouwsel wil welke alles voor me doet , ballen heeft en me iedere keer kippenvel en enthousiasme bezorgt dan kies ik daar nu voor. het blijft voor mij een hobby zeg maar.

Ik heb voor luchtspoelen met een zo laag mogelijke gelijkstroomweerstand gekozen om zo veel mogelijk de tweeter en de middentoners tegen spanningval van laagfrequente spanningen over de spoelen te beschermen, tevens zorgen de laagohmige spoelen voor een goede demping van de units

Dus dan maar wat foto's van de bouw er van.
Bijlagen
279730_134575816687948_1238407607_o.jpg
614421_134576160021247_1237627672_o.jpg
331371_134576933354503_943476043_o.jpg
219441_134577513354445_616701380_o.jpg
336102_134578983354298_941552095_o.jpg
394389_134579526687577_267066381_n.jpg
IMG_1506.jpg
Het filter in vergelijk met een 12 inch unit
Het filter in vergelijk met een 12 inch unit
IMG_1511.jpg
Martijn M
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

Leuk project!

Mijn advies: onmiddellijk investeren in een geluidskaartje, meetmicrofoon en microfoonvoorversterker. Je zult er geen spijt van krijgen.
arjank

Bericht door arjank »

Olaf Markus schreef:
Om eerst de vraag van Arjank te beantwoorden, het gaat hier om 12 inch drivers die in de Scott S-196 thuis horen, dus zijn mijn favoriete 12 inch vintage drivers, er zijn in mijn leven al heel wat drivers langs gekomen maar deze steken overal met kop en schouder boven uit, waar veel drivers het moeten doen met een oemp en een woemp doen deze het met een growl een grom en een lekkere thud, de bas is zo droog en gedefinieerd en tikt met zo'n gemak de laagste octaven aan in een gesloten kast zonder ook maar een moment detail of definitie te verliezen, ze geven echt die lekkere rouwe rand aan de zware mannenstemmen met live opnames, ze zijn absoluut geweldig.
Ook zijn ze giga zeldzaam.
Nu is het trouwens zo dat ik volgende week voor mijn werk in een hotel in de nabijheid van Amsterdam verblijf, ik ben best bereid om een oud, weliswaar lelijk exemplaar mee te nemen welke technisch wel gewoon goed is, dan kun je er even mee experimenteren en hopelijk ook wat metingen aan doen. dat aanbod staat, kijk maar of je er wat mee doet.
Heb effe een plaatje van die S-196 opgesnord, zie dat ze wel een flipse tweeter hebben :D Ben benieuwd naar die drivers, ik hoor het wel....
Olaf Markus schreef:
Maar goed, misschien dus niet echt audiofiel verantwoord maar in de vraag of ik liever een super recht metende luidsprekers wil voor een hoop geld waarvan ik mag hopen dat ze me aanspreken of dat ik een lekker vintage eigenbouwsel wil welke alles voor me doet , ballen heeft en me iedere keer kippenvel en enthousiasme bezorgt dan kies ik daar nu voor. het blijft voor mij een hobby zeg maar.
Wat is een super recht metende luidspreker? Ligt ook aan het afstraalgedrag, een axiaal recht metende luidspreker die ook onder 30 of 45 graden nog veel hogetonen energie heeft kan te fel/kil klinken. Persoonlijk stem ik de meeste systemen met een tweeter af onder een hoek van 20 a 30 graden, niet axiaal dus. Tuurlijk kijk ik ook wat er axiaal gebeurd. Mijn breedband projectjes bijvoorbeeld lopen axiaal boven de 8 a 10khz behoorlijk op, je zou denken dat ze dan kil klinken, no way. Door het matige afstraalgedrag in het hoog klinkt het anders te dof in de luisterruimte. Een ding moet ik zeggen, sinds ik meet apparatuur heb (een jaartje of 7 denk ik) bouw ik zeer zeker beter klinkende luidsprekers. Voorheen altijd alles op het gehoord, daar ben ik nu echt van op terug gekomen. Meten maakt het afstemproces sowieso een stuk sneller en nauwkeuriger, het echte finetunen gebeurd natuurlijk ook met luisteren. Ik zou inderdaad zeggen, koop een meet-mic (hoeft niet duur te zijn, ik heb er eentje van IBF-akustik) en een mooi stukje software (gebruik zelf Hobbybox 5.1). Ik weet niet wat voor PC(geluidskaart) je hebt maar misschien moet je daar dan nopg een kleine investering in doen. Ik heb nog wel een terratec 7.1 huppeldepup liggen (pci) die ik voorheen gebruikte.
markbakk

Bericht door markbakk »

Leuk project! Vintage drivers vormen een uitdaging apart, ook omdat ze door de veroudering vaak geheel andere eigenschappen hebben gekregen dan oorspronkelijk bedoeld.

Zoals Arjank en Martijn M al aangeven: het meten aan luidsprekers levert (veel) betere resultaten. Dus dat moet je zeker gaan doen of laten doen. Het is overigens niet heel simpel, meten aan zo'n groot systeem. Je moet op minstens 2m kunnen meten én vanaf zo'n 150Hz. Iets voor in een sporthal in de stille uurtjes, zoals Henkjan hier laatst liet zien. Of buiten, op een flinke verhoging.

Iets anders is de kast. Die lijkt me wat 'dunnetjes' (no offense...) en ik heb het vermoeden dat deze kastopzet kleuring met zich mee gaat brengen. Misschien valt het mee, de keuze van de X-overfrequenties en de wijze waarop de midkasten verder in elkaar worden gezet speelt ook een rol. Maar ik zou nog een 'verstevigingsslag' maken. Ik heb vroeger ook kasten van te dun/te weinig gebraced/te weinig gedempt materiaal gebouwd, maar als je een paar keer goede kasten hebt gehoord (of juist niet :-# ), dan wil je niet anders meer.
arjank

Bericht door arjank »

markbakk schreef:
Het is overigens niet heel simpel, meten aan zo'n groot systeem. Je moet op minstens 2m kunnen meten én vanaf zo'n 150Hz. Iets voor in een sporthal in de stille uurtjes, zoals Henkjan hier laatst liet zien. Of buiten, op een flinke verhoging.
Inderdaad, zo'n groot systeem is pas "echt" te meten op een metertje of 2. Alhoewel je op 1mtr afstand en vanaf ca. 300hz ook al een behoorlijk goede indicatie kunt krijgen, onder de 300hz is het meten op kortere afstand en simuleren.
Die basgitaarkast van mij heb ik ook maar op 1mtr afstand kunnen meten, de coax heb ik zo heel goed kunnen afstellen. Zou voor het mid/hoog van jouw project ook moeten lukken.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Ik heb diverse geluidskaarten uit de Xonar serie van Asus, dus ik denk dat deze in aanmerking komen maar ik moet me eerst verdiepen in hoe je moet meten , ik heb zo'n Arta ding gehad en er echt wel mijn best op gedaan, echter een geslaagde meting is daar helaas nooit uit gekomen.
Verder zijn dit niet de definitieve kasten, dit is slechts om uit te proberen of alles naar wens werkt zo, inmiddels is dat bekend dat dat zeker het geval is.
Nu moet ik dus op zoek naar een enthousiaste meubelmaker die nette en stevige kasten bouwt beetje in de stijl van ATC luidsprekers zeg maar want die vindt ik mooi.
Bijlagen
dsc02550o6po.jpg
arjank

Bericht door arjank »

Olaf Markus schreef:
beetje in de stijl van ATC luidsprekers zeg maar want die vindt ik mooi.
Die hebben ook mooie mid domes 8) daar staan ze om bekend
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Zo, nou , ze staan in de huiskamer te spelen, zonder subwoofer, deze heb ik verwijderd want dat voegt niets meer toe, de bas is gortdroog, diep en strak.
De dempingmatten welke in de voorgaande foto's nog aan de muren hingen zijn nu ook weg , allemaal hulpmiddelen die een want mindere luidspreker wat beter laten klinken, dat is allemaal niet meer nodig , wat een geluid, wat een gemak, ik wist trouwens niet dat je ook van dance muziek ook kippenvel kon krijgen, weer een ervaring rijker.
Maar ook gewoon lekker emotioneel als ik nu luister naar mijn idolen, dit had ik niet verwacht , ze klinken waanzinnig , een ander woord heb ik er niet voor.
Mij rest om een goede handige vent te zoeken die tegen een dikke betaling mooie kasten voor mij gaat bouwen, ik zal een oproep doen in de klussenrubriek van marktplaats.
Maar tot die tijd lekker luisteren!

Voor Arjank, uiteraard staat het van mijn kant , ik neem een unit mee naar amsterdam.
Ik moet nog even een goed hotel uitkiezen dus ik laat je nog weten waar ik kom te zitten mocht je hem willen ophalen, ik wil hem ook best brengen, als je dat ook wilt dan moet je maar even je adres doorgeven en wanneer het je uit komt.
Mocht je nog wat anders nodig hebben op Philips gebied laat het dan ook even weten want er gaat een hoop de deur uit waaronder 12 en 8 inch woofers die in nieuwstaat zijn.

Zo, ik ga nog even luisteren :)

Wat is die Usher r1.5 mk2 trouwens een lekkere eindbak, samen met de Xindak dac9 optisch aangesloten op mijn mediapc met XBMC via wasapi uit.
Bijlagen
IMG_1532.jpg
IMG_1533.jpg
IMG_1535.jpg
IMG_1539.jpg
arjank

Bericht door arjank »

Ziet er nu al indrukwekkend uit :goeie: en volgens mij kun je daar wel een "live" ervaring mee krijgen :rock:

Stuur me anders effe een Pb met de type nr's die je hebt.
Heb natuurlijk al een setje AD12200's van jou gekocht, misschien dat een tweede setje niet verkeerd is. Dan kan ik weet naar het oorsponkelijke idee, 2 12"-ers per kant in een GHP behuizing.
Pompt dan niet zo hard als die bassreflexkasten van jou maar het zal wel gedetailleerd klinken.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Hoi Arjank.

De 12 inch versies heb ik in zowel 4 alsook 8 ohm, ik zal wel even een overzichtje maken.
Mijn kasten zijn overigens gesloten dus geen bas reflex, ze zijn lekker zwaar gedempt met schapenwol van Visaton schaapjes :)
arjank

Bericht door arjank »

Olaf Markus schreef:
Visaton schaapjes :)
Dat zijn die in een zakje verpakte schaapies toch? :lol:
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Dat zijn ze helemaal :)
fijn spul om mee te werken, lekker schoon en het dempt prima naar mijn idee.
Ok, het lijstje met woofers dus. dezen komen allen in de verkoop van groot naar klein.

5 stuks AD12200/W8
4 stuks AD12200/W4
2 stuks AD10100/MFB4
8 stuks AD80651/W8
2 stuks AD70680/W8 (nieuwe foamranden)
6 stuks AD4060/W4
onieper

Bericht door onieper »

:arrow: Ben vandaag bij Olaf geweest om eea op te halen en met een goeie kop koffie erbij geluisterd naar zijn systeem

De bediening met XMBC ging heel gemakkelijk, alles vanaf de bank met de ab. te doen.
Ik heb de cd Beyond Skin van Nitin Sawhney meegenomen, wat mij betreft een uitstekende luister-cd.
Het systeem van Olaf had deze in no time geript en kon daarna meteen afspelen. Handig, die machine.
Dan het geluid: Wat een gemak en dynamiek. Deze manshoge speakers doen dat goed.
Het is altijd even wennen aan het geluid, als je een andere set en akoestiek hoort. Zo ook hier. Na twee nummers kon ik alles volgen en had geen moment het idee dat er iets mist. Wel dat er naar mijn smaak teveel galm is waardoor details worden gemaskeerd. De luisterkamer is redelijk hard en kaal, dat zal het zijn. Olaf vind het zelf fijn zo, lekker levendig. Ook is er een nadrukkelijke roommode op plm 30Hz, die afleid van de muziek. Maar ook dat went snel en dan kan je alleen nog maar genieten van het gebodene..
Voor mij leuk om dit mee te maken en compliment voor de prima zelfbouw speakers van Olaf
Ze zijn nog niet af, zoals het er nu bij staat zijn ze in de test fase. Olaf zoekt nog een goede timmerman om echt houten kasten te maken.
Het was prettig kennis te maken met Olaf en met een mooie aanvulling voor mijn onderdelenmagazijntje ben ik weer huiswaarts gegaan
:)

Mark
blueznl

Bericht door blueznl »

Blijf het geweldig mooi vinden, handvol van die oudere Philips speakers... Maar wel erg grote kasten :-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”