Isis kloon maar dan anders

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door wouter »

Dat lees je nergens omdat Erik dat volgens mij helemaal niet van plan is.

De Chorda bevalt goed en gaat eigenlijk ook luid genoeg. In een gesloten kastje zal dit niet minder zijn.
Het laag van 2x 12" zal tussen 20 en 40 Hz wellicht iets luider kunnen dan de 8" laagmiddentoner in een drukkamer maar we hebben het dan over buur-onvriendelijke geluidssterkten.

Het voordeel van DSP op een laagsectie lijkt me evident. Het high passen van de rest van het systeem is waarschijnlijk een achteruitgang in kwaliteit. Op het laag valt te leven met extra DSP apparatuur, in het (grond-) midden- en hogetonen gebied niet. Weet iemand nog wat er bijvoorbeeld gebeurde toen de luidsprekers van Leobus rechtstreeks werden aangesloten? :wink:

Omdat dit een laagondersteuning en nieuwe kastvorm is voor een systeem dat verder goed bevalt wordt denk ik dus geen hoogdoorlaatsectie voor de 8" accuton geschakeld. Bij een ontwerp 'from scratch' was dat wellicht anders geweest.

Maar goed, wellicht dat Erik nog iets toevoegt dat verduidelijkt.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door markbakk »

wouter schreef:
Het laag van 2x 12" zal tussen 20 en 40 Hz wellicht iets luider kunnen dan de 8" laagmiddentoner in een drukkamer maar we hebben het dan over buur-onvriendelijke geluidssterkten.
Het laag van die 2 XLS12's kan bij 100Hz in een gesloten kastje bijna 120dB halen. De C220 houdt het op 100Hz bij 110dB en 150W voor gezien. We hebben het dan over SPL op 1m vrije veld. Moet voor huiskamertoepassingen wel voldoende zijn. :mrgreen:

Maar: wanneer je nu op pak 'm beet 100dB 20Hz gaat afspelen kunnen die twee woofers dat nog aan, max 100dB bij 600W, in een reflexkast komt daar nog flink wat bij (een goede afstemming levert nog 9dB meer). Zonder highpass stop je dan echter ook 15W in de C220 en dat is precies genoeg om 'm op z'n Xmax te jagen. Daarmee is de max SPL voor het systeem breedbandig dus begrensd op 100dB/1m. En dat vind ik voor zo'n groot systeem vrij beperkt. Je gooit zo 7 tot 10dB (vanaf 20Hz) headroom weg in vergelijking tot een geoptimaliseerd BR-systeem mét HP voor de C220.

Ik zou het zo niet opzetten, nog los van alle vervormingsellende die je houdt door de C220 voortdurend tot z'n maximum uit te sturen (die 100dB is wel piek). Je zult zien dat een goede X-over inclusief HP heel veel rust brengt voor die Accuton. Al is dat trouwens geen sinecure, een goed filter ontwikkelen voor pak 'm beet 100Hz. Maar als je toch goed bezig bent...
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Hi Mark,

Bedankt voor je meedenken!

Laag worden de scan speak discovery's. (Bijna Idem Peerless)

In eerste opzet wilde we de c220 ongefilterd laten omdat de Chorda als geheel naar tevredenheid functioneerd. Echter ga ik toch een HP (passief) overwegen. Actief wordt, in mijn opzet, onbetaalbaar omdat ik dan naar een 3e versterker moet. Dat de speaker met een HP (nog) harder kan vind ik niet zo heel belangrijk maar de dat de vervormingsfactor naar beneden gaat wel. Verder zal, denk ik, de speaker zich dan ook beter gedragen in een relatief kleine behuizen.

Omdat ik buiten moet klussen (vrouw houdt niet zo van MDF stof in de aardappels :o ) en het weer niet zo mee zit, schiet het op dit moment niet zo op :x
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door wouter »

Is een hp filter op line level nog een optie? Jij gebruikt toch altijd een losse eindversterker?
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

HP in line. Tja, en hoe maak/ bereken ik dat? Ik neem aan dat ik dan een XLR soldeer waarin een aantal componentjes zitten. Lijkt me wel een goede oplossing trouwens. mid/hoog heeft zijn eigen amp dus dit signaal kan aangepast worden.

Wie weet hoe dit te berekenen is?
Hoeveel liter zal dan de C220 nodig hebben?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Weer kleine stapjes gezet en weer wat vorderingen gemaakt. Voorzijden en achterzijden verlijmd en de eerste stukken met de hand weggezaagd. Wanneer het weer een beetje meezit gaan we het netjes in model frezen en kan ik gaan beginnen met de stukken tussen de voor- en achterplaat.

Ik ga de C220 toch af filteren. Nu zijn er 2 mogelijkheden:
- passief filteren (wordt wel duur, maar dat is het toch al)
- filteren op line-level, mid-hoog heeft toch zijn eigen amp (maar hier heb ik geen ervaring mee, wie wel? Help!)

Wat fotootjes toegevoegd. Ook 1 van de woofers die ik ga gebruiken voor het laag.
Bijlagen
Stapeltje gelijmd, even om een beeld te krijgen.
Stapeltje gelijmd, even om een beeld te krijgen.
een achterzijde gezaagd. Moet nog gefreesd worden
een achterzijde gezaagd. Moet nog gefreesd worden
tyoe woofer 1 van 4
tyoe woofer 1 van 4
Lekker ding!
Lekker ding!
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Nog even een foto van de proefkast van, inmiddels weer, een jaartje terug.
Bijlagen
Afbeelding 197.jpg
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Nog even een foto van de proefkast van, inmiddels weer, een jaartje terug.
Bijlagen
Afbeelding 197.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door wouter »

hier, had ik nog op de laptop :wink:
Bijlagen
Chorda top 1.JPG
Chorda top 2.JPG
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door ds23man »

Mooi spul.

Als je toch al twee aparte versterkers heb zou ik actief gaan filteren. Blijft dan nog de vraag over of je dat analoog of digitaal doet.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door markbakk »

Hifi_goeroe schreef:
- filteren op line-level, mid-hoog heeft toch zijn eigen amp (maar hier heb ik geen ervaring mee, wie wel? Help!)
Er zijn ruwweg drie oplossingsrichtingen:
  • Ofwel je filtert op een hogere frequentie (>>Fc) met een 'textbook'filter waarbij de kantelfrequentie met de bekende formules te berekenen is, dat kan met een simpel RC-netwerkje geheel passief, resultaat is een 1e-orde highpassfilter dat rond Fc natuurlijk steiler zal gaan afvallen.
  • Ofwel je combineert de mechanisch-akoestische highpass van de Accuton in een qua volume daarop aangepaste kast met een (passief) RC-netwerk zodat een resulterend 3e-orde filter ontstaat.
  • Ofwel je bouwt een compleet actief filter, naar keuze 1e tot 4e-orde. Daarmee kun je vrijwel alle gewenste afstemmingen bereiken, een flink aantal ook zonder het kastvolume achter de Accuton aan te moeten passen (in een actief filter kun je de kwaliteit of Q-factor immers naar je hand zetten).
Optie 2 lijkt mij het meest elegant in verband met de eisen die je stelt aan de te gebruiken componenten. Maar optie 1 is een goed alternatief, mits je bereid bent op een X-over te gaan zitten van circa 300 Hz.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door wouter »

Maar... hoe pak je dat aan. Ik denk dat je in een liter of 10 redelijk wat speelruimte hebt.
Wanneer de kast klaar is kun je het niet meer groter maken. En het nadeel van 'klein' is dat dit een boost opleverd voorbij 200Hz, of zie ik dat verkeerd?

Onderstaande voorbeeld is van 65 liter BR naar 15 liter gesloten - HP met LRC - in stapjes
Chorda top 4.PNG
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door markbakk »

In 10 liter doet de Accuton dit (rode lijn). Fc = 75Hz en Qtc = 0,85:
Accuton flt.jpg
Met een 1e-orde highpass vóór je eindtrap op 75Hz, bv met een netwerkje van 210nF in serie en erna 10k(Ohm) parallel ontstaat de zwarte lijn. Wel even corrigeren op de ingangsimpedantie van je eindtrap, die zal rond de 47k moeten zijn.

Met 1uF en 2k2 ben je er ook, dan mag je de ingangsimpedantie van je eindtrap wel negeren, maar moet je wel zeker weten dat je voorversterker het niet moeilijk krijgt met die 2k2 afsluitimpedantie. Bijkomend voordeel is dan trouwens ook dat je lijnsignaal tussen voor- en eindtrap wat minder storingsgevoelig wordt.

Overigens levert dit netwerkje maar een beperkt resultaat: bij 50Hz -5dB en bij 20Hz -10dB. Dus de Accuton krijgt nog steeds redelijk wat te verduren. Maar veel minder dan ongefilterd! Wanneer je het kastje kleiner maakt stijgt fc en ook de belastbaarheid wat, maar de Q van het geheel stijgt ook (te veel).
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Kan voor een redelijke prijs een hele hoop uF kopen om het geheel passief te filteren (na de versterker). Wil liever geen filter tussen mijn componenten plaatsen. Even doorrekenen hoeveel liter ik dan voor de C220 nodig heb en bedenken hoe hoog ik ga filteren en welke orde.

@markbakk, is 300 hz niet een beetje hoog? Zat eerder te denken om rond de 150hz te crossen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door markbakk »

Hifi_goeroe schreef:
@markbakk, is 300 hz niet een beetje hoog? Zat eerder te denken om rond de 150hz te crossen.
Passief 1e-orde filteren heeft z'n beperkingen. Wouter liet onder meer een GHP zien, al dan niet met correctiezuigkring. De Accuton valt nu eenmaal zelf ook af onder Fc, de resultante wordt altijd een raar samenspel van initiële afval van minder dan 6dB/oct, een opslingering rond Fc (kijk maar naar Wouter's plot, groene lijn) en een steile afval van (uiteindelijk) 18dB/oct.

Bij filteren rond de 150Hz kom je niet om een zuigkring heen, maar dan nog krijg je een filtercurve die in de verste verte niet lijkt op wat je misschien had gehoopt (de paarse lijn). Wat dan weer niet wil zeggen dat het niet klinkt overigens. Daarvoor is de optelsom van laag en mid van belang, pas de combinatie van die twee bepaalt wat je meet en hoort.

Waarom zou je trouwens geen componenten tussen voor- en eindtrap willen? Het resultaat is een stuk trefzekerder, de kosten veel lager, de belasting van je eindtrappen aanzienlijk minder en heb je enig idee hoeveel componenten het signaal al gehad heeft voordat het bij de luidsprekers komt?

PS. Als je een passieve highpass gaat gebruiken, mag het kastje voor de Accuton wel terug naar zelfs 6 tot 8 liter. In combinatie met de goede waarde condensator krijg je een 'prachtige' filtercurve.
Accuton flt.jpg
Zwart is 6 liter met 470uF in serie, rood is 8 liter met 680uF. Let op de respectievelijke F-3dB's op 72Hz en 65Hz. Wordt nog een leuke uitdaging om het laag op te filteren.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door MechanicalAnimal »

Hifi_goeroe schreef:
Nog even een foto van de proefkast van, inmiddels weer, een jaartje terug.

Huh? jij startte dit topic ergens augustus 2012 toch? Had jij al stiekem wat zitten fröbelen? En zo ja...waar blijven die pics dan? :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door wouter »

check draadje 'chorda evo' die startte als 'chorda TL' :wink:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door MechanicalAnimal »

gevonden, thanks :goeie:
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Hi Mark,

Ten eerste super bedankt voor het delen van je expertise. Ik ga samen met Wouter even een avondje zitten en alles even op een rijtje zetten. Hierna deel ik de uitkomst en hopelijk wil je er dan nog even op schieten. Ondertussen ga ik het weekend de achter- en voorpanelen allen in model frezen en hopelijk lukt het om alle paneeltjes die daar tussen moeten ook klaar te krijgen.

Ik zal zorgen voor nieuw foto's!
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door MechanicalAnimal »

Oewh spannend! sucses met bouwen, ben benieuwd naar het resultaat weer :rock:
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

We zijn weer wat opgeschoten (al had ik verwacht meer te kunnen doen). Om alles netjes voor elkaar te krijgen moet je toch aardig wat tijd investeren. De voorplaatjes zijn nu klaar (wel een foutje doordat mijn frees ineens dieper ging maar dat is makkelijk te herstellen). Van de week de achterpanelen frezen en dan kan ik beginnen met de panelen voor de binnenzijde. Alles moet nog afgewerkt worden met 3 en 1 mm mdf.

Nu nog even een manier verzinnen hoe ik op facetten en andere vlakken het dunne plaatmateriaal geperst krijg :?:
Bijlagen
Voorpanelen
Voorpanelen
Voorpanelen
Voorpanelen
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door MechanicalAnimal »

Goed werk kerel, jij gaat aardig rap zeg :goeie:

Leuk om een andere bouwwijze te zien, erg geinig. Je pakt het slim aan kerel! :mrgreen:
Hifi_goeroe schreef:
Nu nog even een manier verzinnen hoe ik op facetten en andere vlakken het dunne plaatmateriaal geperst krijg :?:
ja, dat is een bekend probleem :rofl:


http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 9#p1604209
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Eindelijk weer even aan de gang gegaan. Merkte bij de voorkanten van de speaker dat het bijzonder lastig was om 2 indentieke panelen te krijgen bij afzonderlijk frezen. Ik heb ze uiteindelijk opnieuw gefreesd (halve mm) en tegelijk.

Zie foto's hieronder van de achterzijde voor een beter beeld :D . Voorkanten en achterkanten af dus nu plakjes maken voor er tussen :rock:

Wanneer ik de tussenpanelen klaar heb ga ik weer terug naar de tekentafel en bedenken hoe de inwendige constuctie moet worden

@ markbakk Ik ga toch voor een passieve 3 weg. Betekent idd wat meer componentjes voor het mid. Wat zou jij adviseren als crossover punt? Hoeveel liter moet ik dan aanhouden? Wederom bedankt!
Bijlagen
Achterzijde liggend
Achterzijde liggend
Achterzijde staand
Achterzijde staand
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door markbakk »

Hifi_goeroe schreef:
Ik ga toch voor een passieve 3 weg. Betekent idd wat meer componentjes voor het mid. Wat zou jij adviseren als crossover punt? Hoeveel liter moet ik dan aanhouden?
Betekent vooral wat meer componenten voor het laag. Je zou de C220 in zo'n beetje elke kast van 10 tot 25 liter kunnen plaatsen en met een 2e orde HP kunnen filteren, bv. 100uF en 3,9mH. Geeft je een f-3dB op 200Hz, geen mooie curve, maar kan wel prima werken. De andere optie is de GHP-afstemming die ik eerder postte. Beide oplossingen vergen nogal wat werk in de laagsectie (forse spoelen), inclusief een zuigkring om de opslingering van de woofers + LP in te dammen.
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Isis kloon maar dan anders

Bericht door Hifi_goeroe »

Hi Mark,

Sorry, foutje gemaakt :oops:

Laag is wel actief/ DSP. Dit actieve gedeelte moet dus gekoppeld worden aan het passieve mid/hoog.

GHP is toch gewoon een gesloten kast met een grote condensator waarde voor de (mid)woofer? Dan wordt het een GHP wanneer dit een betere optie is. In dit geval ook tussen de 10 en 25 liter?

tnx, Erik
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”