Transmissielijn in orgel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Transmissielijn in orgel

Bericht door sietse »

Zou kunnen bart,
Maar die knoppen op de voorkant links en rechts, hebben die nog een functie?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Transmissielijn in orgel

Bericht door ds23man »

Is het niet leuker om er zo'n ding naast te zetten??

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gwYFnLfH ... ure=fvwrel[/youtube]

:mrgreen:
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Transmissielijn in orgel

Bericht door sietse »

Nog iets om over na te denken, veronderstel dat het zal lukken twee Tl's in het orgel te bouwen, dan wordt dat orgel minstens twee a drie keer zo zwaar. Wieltjes er onder dan dus, wel handig als je moet stofzuigen en zo.. :!: :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Transmissielijn in orgel

Bericht door wouter »

wouter schreef:
Ik heb even voor je gesimuleerd. Let wel, de driver heeft 2mm Xmax en is daarmee in het diepe laag vrijwel niet belastbaar zonder vervorming. Maar klankmatig kan het meevallen. Een TL levert een grote bijdrage aan de output, dus dat is wel slimmer dan bijvoorbeeld een gesloten box. Door de demping in de lijn is het uitslingergedrag wat beter dan bij een basreflex denk ik.

De hoogte van 1,6 meter is prima om ongevouwen in te werken. Je zou als je met de hoogte net niet uitkomt gewoon de opening iets groter kunnen maken aan de voorzijde. Je kunt ook 2 woofers taps in 1 constructie 'aan elkaar plakken'. Zit bij de ene de woofer 60 cm van de bodem en de poort boven, de andere 60 cm van boven een de poort beneden. Dit geeft de mooiste somcurve omdat de poort en de woofer direct naast elkaar zitten. Dit verhaal kan uiteraard ook horizontaal in het orgel geplaatst worden.
w200 1.PNG
Poepsimpel om te bouwen, helemaal de straightline. Dit is gewoon een buis van 1,6meter met 500 cm^2 oppervlakte = 80 liter, of 400 cm^2 = 64 liter. Kleiner kost laag, groter geeft meer laag en minder 'bult'.

Xmax is de maximale afstand die de conus beweegt binnen ca. 70% van de magneetsterkte. Daarbinnen volgt de conus het versterkersignaal. Deze afstand is in mm. 2mm is heel weinig, 5 a 6 is gebruikelijker en voor subwoofers is het al snel 8 of meer. 2mm voorwaards en 2 mm achterwaards levert zeker met een gesloten behuizing niet zo gek veel geluidsdruk op. Daarom schreef ik dat het voordeel van een TL groot is, in het diepe laag. 1,2 meter gesloten kan altijd, prima. Weinig risico, maar ook niet zo gek veel resultaat. Gesloten heb je minder problemen met demping, al zou ik onderin wel ca. 40 cm vol stoppen, anders krijg je een storende resonantie tussen boven- en onderkant (staande golf).
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Transmissielijn in orgel

Bericht door Henkjan »

wat is de laagste toon die je orgel weer moet kumnen geven?
iwab
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 17 aug 2012, 0:24

Re: Transmissielijn in orgel

Bericht door iwab »

Henkjan schreef:
wat is de laagste toon die je orgel weer moet kumnen geven?
Voor een 32"voet register is dat 16,4 Hz. Voor een 16 voet is dat 32 Hz.
Om die weer te kunnen geven vergt een forse investering van geld en ook ruimte.
Meestal speel ik echter met hoofdtelefoon AKG701. Deze geeft deze frequenties wel weer, voor zover mijn oren dat kunnen horen tenminste.

Jan
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Transmissielijn in orgel

Bericht door bartsegers »

Pfoe, dat is errug laag, zeker die 16hz

http://www.youtube.com/watch?v=WabL-hg-HgQ

ik denk dat je nog een beetje output van de w200 hebt rond de 60hz, daarna zal het toch minder worden.
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Transmissielijn in orgel

Bericht door Aaad »

ds23man schreef:
Is het niet leuker om er zo'n ding naast te zetten??

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gwYFnLfH ... ure=fvwrel[/youtube]

:mrgreen:
Wel eens een sacraal orgel gezien met leslie?
Voor het swingen de kerk uit.

:rofl:

Aad
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Transmissielijn in orgel

Bericht door richard »

Aaad schreef:
Wel eens een sacraal orgel gezien met leslie?
Daar noemen ze het toch tremulant? De Leslie was daarvoor het alternatief.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Transmissielijn in orgel

Bericht door bartsegers »

Ik heb het verschil gesimuleerd tussen 58 liter gesloten kast, en 58 liter tapped horn.
Als je echt laag wilt komen, dan is gesloten niet de "way to go"

met een tapped horn kom je een heel eind!
je behoudt in het laagste laag veel meer output over.
De belastbaarheid is laag, dat weten we, met 2mm xmax.
Maar ik vraag me af hoe hard een orgel speelt eigenlijk, luister niveau, of kerk niveau ?

Met een grotere tapped horn kom je nog veel lager, maar dan zit je ipv 50+ naar 100 liter te staren in de kamer...

voorbeeldje van de tapped horn die ik gesimuleerd heb (let niet op de maten, die zijn namelijk anders)
Afbeelding
Bijlagen
tapped horn vs gesloten.JPG
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Transmissielijn in orgel

Bericht door Aaad »

richard schreef:
Aaad schreef:
Wel eens een sacraal orgel gezien met leslie?
Daar noemen ze het toch tremulant? De Leslie was daarvoor het alternatief.
Een tremulant werkt anders, de leslie maakt gebruik van het doppler effect.
Met het aanzwellen en afnemen van het geluid wordt ook de toonhoogte resp. hoger en lager.
Vergelijkbaar met bv een sirene die langskomt. Een tremulant is een installatie die het geluid alleen laat alleen laat aanzwellen en zachter worden dmv draaiende lamellen voor de pijpkasten/kamers. De leslie draait daarbij ook nog eens sneller rond dan de tremulant en geeft een heel ander effect. Vooral het opstarten en afremmen/uitdraaien van de trommel en de hoorn zijn karakteristiek.
De leslie is speciaal ontwikkeld voor de Hammond orgels (maar niet door Hammond) omdat daarin in de eerste modellen een vibrato/chorus mogelijkheid ontbrak. Later heeft Hammond z'n zgn synchroon vibrato (alles op mechanische basis) ontwikkeld. Omdat hij de vinding van Leslie maar niets vond ging hij zelfs de orgels zo ging inrichten dat er geen leslie meer op kon. Later heeft men ingezien dat juist de leslie het aparte karakter aan het Hammond orgel gaf. Men sprak dan ook over een extra register.

Aad
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Transmissielijn in orgel

Bericht door richard »

Aaad schreef:
Een tremulant is een installatie die het geluid alleen laat alleen laat aanzwellen en zachter worden dmv draaiende lamellen voor de pijpkasten/kamers.
Volgens mij is dat een zwelwerk.

Het werkingsprincipe van de Leslie is inderdaad anders en de mogelijkheden zijn ook groter. Maar ik had toch het idee dat het in eerste plaats bedoeld was om dit effect te imiteren: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=elt5dujVc5o[/youtube]
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Transmissielijn in orgel

Bericht door hannesie »

Leuk, ik heb een paar jaar terug samengewerkt met een orgelbouwer, en daar toen met het opnieuw opbouwen van het orgel (elektro/pneumatische bediening)de begeleiding/communicatie gedaan.
Het zwelwerk, (zwelpedaal) is inderdaad om het totale volume te vergroten m.b.v. een vorm van jaloezieën.
De tremolo is een extra element voor bepaalde registers, meer in de hogere tonen, die dan en soort van leslie achtige effecten geeft.
Het is dan alsof de stem wat bibbert/fluctueert.
een beetje va va va va va va effect, ik weet niet hoe ik het beter kan uitleggen. :mrgreen:

Maar toen de orgelbouwer het had geïnstalleerd waren de organisten wel in hun sas, zoals er ook juist organisten waren die juist die zwelpedaal het mooist vonden, konden ze letterlijk plankgas geven. :rock:
Gebruikersavatar
Jacco
ZA-sponsor: JCR Audio Solutions
Berichten: 55
Lid geworden op: do 24 nov 2005, 21:51
Contacteer:

Re: Transmissielijn in orgel

Bericht door Jacco »

Leuk te zien dit orgel.

Wat foto's van een ander zelfbouw orgel op basis van Hauptwerk

In dit orgel zijn 2x Phillips AD12202/P8 gebruikt voor het laag en 2x Visaton BG20 voor het mid/hoog.
De kast is geen TL en geen OB eigenlijk een beetje er tussen in. Dit was meer zoveel mogelijk gebruik maken van de ruimte die er beschikbaar was.
In ieder geval was het eindresultaat boven verwachting goed voor de eigenaar van het orgel.
Bijlagen
P1030123.JPG
P1030126.JPG
P1030133.JPG
iwab
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 17 aug 2012, 0:24

Re: Transmissielijn in orgel

Bericht door iwab »

Hé,......12" breedbanders en 8" breedbanders.
Ik ben dit topic gestart met als eerste doel ook gebruik te maken van de huidige speakers. Dit werd echter afgeraden.
Is echter nagenoeg dezelfde 12 "breedbander, alleen dan met 5" breedbanders gecombineerd (ook philips).
Geeft dus toch een acceptabel geluid (in dichte kast)

Jan
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Transmissielijn in orgel

Bericht door bartsegers »

Uiteraard kun je prima uit de voeten met een set 12" en 5"
Maar jij hebt toch maar 1 12" ?

Ik zou zelf ook voor deze optie gaan, 12" in goede kasten, met 5" erboven (of echte tweeters toevoegen nog)
Dan losse kasten maken, die je ook voor evt hifi kunt gebruiken :-({|=

Met de 12" voor het laag in een goede behuizing ben je beter uit dan een 8" in een TL (of iets dergelijks)

Welke 12" heb je precies nu, wellicht is een tweede te vinden!

Wat denken anderen van een eventuele 2.1 setup?

- 12" voor het laagste laag, tot bv 250hz, lekker grote behuizing.
- 5" 2x voor stereobeeld en mid-hoog
iwab
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 17 aug 2012, 0:24

Re: Transmissielijn in orgel

Bericht door iwab »

bartsegers schreef:
Uiteraard kun je prima uit de voeten met een set 12" en 5"
Maar jij hebt toch maar 1 12" ?
Inderdaad heb ik er nu maar 1, een breedbander.
bartsegers schreef:
Ik zou zelf ook voor deze optie gaan, 12" in goede kasten, met 5" erboven (of echte tweeters toevoegen nog)
Dan losse kasten maken, die je ook voor evt hifi kunt gebruiken :-({|=

Met de 12" voor het laag in een goede behuizing ben je beter uit dan een 8" in een TL (of iets dergelijks)

Welke 12" heb je precies nu, wellicht is een tweede te vinden!
Ik ga wel een prototype kast maken voor mijn 12 "breedbander, vooral omdat ik nieuwsgierig ben hoe deze zal klinken. Het bereik is volgens de datasheet van Philips 50 - 19Khz met een resonantiefrequentie van 45 Hz. Ik heb er op Marktplaats nog ééntje gezien, althans dat vermoed ik, maar is aan de andere kant van nederland. Ook heb ik nog een lijntje uitstaan voor een tweetal 10 " woofers voor een gesloten behuizing. Als ik deze kan bemachtigen ga ik toch gewoon gesloten behuizingen maken in het orgel. Dus geen TL, BR of andere exotische kastvormen.
Ik wil geen speakers buiten de kast van het orgel, bovenop is eventueel bespreekbaar.
bartsegers schreef:
Wat denken anderen van een eventuele 2.1 setup?

- 12" voor het laagste laag, tot bv 250hz, lekker grote behuizing.
- 5" 2x voor stereobeeld en mid-hoog
Ik heb ook nog een lijntje uitstaan voor een losse speakerset (met vifa tweeters en 13 cm mid/laag merk onbekend), 2-weg met filters. In combinatie met de 25 cm woofers moet dit een redelijk geluid kunnen produceren. Ik kan de 2-weg en de bas op verschillende luidsprekeruitgangen aansluiten waarbij ik het volume onderling kan afregelen. (heb een 6-kanaals NAD versterker, 6 inputs en 6 outputs).

Overigens heb ik de beide W200 's intussen gebruikt voor het vervangen van de woofers in een setje Jamo speakers gratis van de rommelmarkt. De rolranden van de originele waren nagenoeg weg.
Deze spelen nu in de schuur; klinkt best aardig.

Jan
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”