Monacor SPH-265

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

eppo

Re: Monacor SPH-265

Bericht door eppo »

Marp,

Hahahah ... nah, laat me niet uit de tent lokken en verstrikt raken in een eindeloze discussie tussen fullrange 'lovers' and 'haters' en er tussenin.
Ik ben gewoon dol op het geluid van een fullrange luidsprekertje.

Thanks!!! (ik ga meten hoor en geef hier een vervolg aan, zal je hulp hard nodig hebben met correctie netwerkjes :D )

edit: dit zou niet zo aardig over kunnen komen en wat 'onhandig' maar is oprecht lollig bedoeld!
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

OK grapje, al ontgaat me ook dan waarop je reageert met "uit de tent lokken", of waarop "eindeloze discussie en fullrange 'lovers' and 'haters'" betrekking hebben.
eppo

Bericht door eppo »

Excuses Marp!, Gisteravond samen met broerlief na de luistertests ons zitten te bezatten ... dronkemans praatjes dus :oops:
eppo

Bericht door eppo »

Marp,

Ik ga je advies opvolgen om nu eerst het eea te gaan meten (dank je wel nog voor het duwtje in de rug), de Panasonic P9925-ND mic's had ik al besteld en binnen maar mis toch nog wat kabeltjes.
Net de benodigde kabeltjes/plugjes en krimpkous besteld, om te starten heb ik gratis (eenvoudige) software downloaded tw AudMeS, ziet er erg straightforward uit en hoop dat dit progje voldoende is om mee te beginnen?!

Thanks!
markbakk

Bericht door markbakk »

AudMes lijkt me iets té straightforward voor het meten van luidsprekers. Geen impedantiemetingen, geen 'gating' voor akoestische metingen en maar beperkte signaalbronnen. Er zijn vier programma's die ik je (in oplopende moeilijkheidsgraad) wil aanraden:
  • REW5.0 (via registratie op Hometheatreshack.com)
  • HolmImpulse
  • ARTA (m.i. schitterende meetsoftware die het ook in demo-mode prima doet)
  • Speakerworkshop (het enige geïntegreerde meet/simulatieprogramma dat je niet een rib uit je lijf kost)
Het gros van de serieuze zelfbouwers hier gebruikt een van de laatste twee, of betaalde software/complete systemen.
eppo

Bericht door eppo »

markbakk, Bedankt!! .. top dat je er een volgorde aan hebt gegeven etc, ik ga dit weekeinde hier verder mee aan de slag.

Ik had op de gok oa een mono kabeltje besteld 3.5mm jack male/female om de mic op aan te sluiten maar blijkt niet afgeschermt te zijn, kon het niet laten toch de mic er op te solderen.
Het is zo'n beetje 2,5meter snoer en bromt aanzienlijk, morgen wil ik naar een electronica zaakje gaan om afgeschermde kabel en losse jack plug te scoren.
Bij de bouwmarkt zal ik op zoek gaan naar een stukje aluminium buis waarmee ik (als het nodig is) de mic als richt microfoon kan inzetten.
Verder is er op mn pc zo'n audio tool geistalleerd waarmee je het geluid volledig mee kan verbouwen, die rommel zal ik ook eerst moeten de-installeren.
Attached een foto van de microfoon zoals ik het momenteel inelkaar geprutst heb ;) .. zoiets zal het ook worden met de juiste kabel (denk ik).
Bijlagen
P9925-ND.jpg
eppo

Bericht door eppo »

Verder zal ik ook lering trekken uit Marp's draadje over de SPH-135KEP die in de wat hogere regionen wat 'nasaal' zou kunnen klinken.
Momenteel speelt deze middentoner ongeveer tussen de 600 en 4800Hz, na wat rondneuzen op dit forum is dat zo en zo niet echt ideaal ivm stembereik van de mens (daar zijn de oren het meest gevoelig voor).
Natuurlijk ga ik eerst meten met de huidige opstelling en de luidsprekers zitten iig dicht bijelkaar, maar mogenlijk dat de mid uiteindelijk een stuk lager ingezet gaat worden.
eppo

Bericht door eppo »

Even tussendoor.. de brom van de externe microfoon komt door de 220 voeding van mn laptop, op accu power (gelukkig) geen brom.
Plaats reactie