Mini Atomium
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Mini Atomium
Iemand die ik ken is van plan om een mini Atomium temaken van degene die in Brussel staat.De bedoeling is om in elke bol een LED of meerdere te plaatsen.Is het mogelijk om met 1 druktoets de LEDS een voor een te laten branden?Dus dat er bij elke druk op de knop een andere LED brand.Is dit mogelijk met een IC en nu de hoofdvraag hoe en wat?
Re: Mini Atomium
Je kan een decade tel-IC (4017) nemen wat bij iedere puls (knop-druk) optelt. De output kun je dan met twee buffertjes naar de leds sturen.
Je hebt dan wel een voor vaste volgorde en weinig invloed. Wil je meer dan kun je met uC's aan de slag. Is ook makkelijk, maar eenvoudiger dan dit wordt het niet.
Je hebt dan wel een voor vaste volgorde en weinig invloed. Wil je meer dan kun je met uC's aan de slag. Is ook makkelijk, maar eenvoudiger dan dit wordt het niet.
Waar zou ik hiervoor schema's voor kunnen vinden of bestaan daar kitjes voor?
Dat zou leuk zijn,ben zelf ook volop aan het googelenSuperR schreef:Als je een klein uurtje de tijd hebt knutsel ik wel wat in elkaar.
Heb er ook eentje gevonden welke kan dienen http://kmt.hku.nl/~pieter/EDU/hardware/ ... encer.html
Ja dat was ook mijn idee. Alleen weet ik natuurlijk niet watvoor en hoeveel leds je wil gebruiken, vandaar dat ik had geadviseerd om een driver te gebruiken. Dan kun je gewoon je gewenste voedingspanning gebruiken en ieder IC kan tot 500mA leveren.
Het zal niet veel vermogen vragen,dient gewoon om in elke bol een ledje te hebben.SuperR schreef:Ja dat was ook mijn idee. Alleen weet ik natuurlijk niet watvoor en hoeveel leds je wil gebruiken, vandaar dat ik had geadviseerd om een driver te gebruiken. Dan kun je gewoon je gewenste voedingspanning gebruiken en ieder IC kan tot 500mA leveren.
vraag me af of het ontwerp (zie link) ook geschikt is om de wat zwaardere leds?Nu is dit ontwerp met 20mA leds
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Een drivertje erachter lijkt toch wel zinnig te zijn. Kennelijk kan een 4017 maar heel weinig stroom leveren. Hier en daar wordt 15mA per uitgang genoemd, maar het verschilt per fabrikant. Op circuitsonline komt er zelfs een voorbij van 8,8mA.