Symetrische uitgang aansluiten op a-symetrisch ingang, hoe?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
nxs77
Contacteer:

Symetrische uitgang aansluiten op a-symetrisch ingang, hoe?

Bericht door nxs77 »

Hallo, ik ben vandaag lekker met aluminium bezig geweest. ik heb de elv rds radio module gemonteerd en de amp erin gezet.
De voedingen aangesloten en een aparte voeding voor de radio gemonteerd.
Deze laatste zorgt voor een 9,5v voeding.
De hoofd voeding en de aparte voeding print zitten beide op dezelfde trafo.
Mijn probleem is nu dat de radio module geen normale uitgang heeft. Geen gezamenlijke massa voor de uitgang.
Dit heeft de amp wel. Die heeft een normale ingang. Ik heb het nagemeten en ik zit met een 4 a 5 volt spanningen verschil tussen beide onderdelen. Als ik de beide aansluit dan geeft dat een heftige brom en geen audio signaal van de radio zelf.

Wat betreft de voeding, het is een 2x12v ringkern trafo. De radio voeding heb ik gepakt van de midden aftakking en een van de andere 2.
nxs77
Contacteer:

Re: Symetrische uitgang aansluiten op a-symetrisch ingang, h

Bericht door nxs77 »

Ik heb nu 2 bijna identieke trafos los gehaald van een geschakelde voeding.(voeding van een defecte sony lcd tv)
Ik heb geluid zonder brom of andere stoor geluiden. Opzich mooi maar het gaat niet hard. En het interne versterkertje van de radio module gaat nu bij volume instelling 8 al bijna over zijn nek ipv van boven de 14.
Is dit volgens jullie nu de beste oplossing? Speciale audio trafos gebruiken? ik heb via ebay 2 stuks op het oog met een bereik van 30hz tot 25khz. Deze zijn print versies van deze trafo's. Wie heeft ervaring met dit soort trafo's? En is het wat?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zelfs na 3 keer lezen kan ik het nog niet volgen, dusss :

:foto:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

+1
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Ok.. Ik heb een paar foto's.
Bijlagen
Totaal plaatje van vorige week.
Totaal plaatje van vorige week.
De binnenkant van boven af
De binnenkant van boven af
De tda2030 versterker
De tda2030 versterker
De elv radio unit van voor af bekeken
De elv radio unit van voor af bekeken
De binnenkant nu
De binnenkant nu
De voeding voor de radio module
De voeding voor de radio module
Radio van bovenaf bekeken
Radio van bovenaf bekeken
De bewuste trafo's
De bewuste trafo's
de speakers
de speakers
huidige situatie.. links en rechts aangesloten met deze stekkers. Wordt nog vervangen door een 14 polige exemplaar voor alles in een
huidige situatie.. links en rechts aangesloten met deze stekkers. Wordt nog vervangen door een 14 polige exemplaar voor alles in een
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik denk dat ik snap wat er in je OP staat. Je hebt dus een ringkern met 2*12V. Die heb je gelijkgericht zodat je 1 keer 34Vdc hebt en 1 keer 17Vdc. Deze voedingen hebben een gezamenlijke 0 toch? Dan zeg je dat je van die 17Vdc een lagere spanning maakt ivm de radio. Dus 17Vdc naar 9.5Vdc. Hier is de 0 nog steeds gelijk toch?

Maar je radio module krijgt nu een positieve voedingsspanning i.p.v. een symmetrische. Dus, die is zo gemaakt dat hij een output heeft die niet rond 0 beweegt maar rond je halve voedingsspanning, van 4-5 Vdc. Nu is dit nulpunt niet meer gelijk aan dat van je versterker.

Misschien zijn er nog meer oplossingen, maar volgens mij kun je drie dingen doen;

Een opamp schakelingetje maken wat naar het verschil in potentieel kijkt
http://en.wikipedia.org/wiki/Differential_amplifier
Een losse trafo/voeding voor je radiomodule gebruiken. Op die manier "zweeft" je nul van je radio module. Als je die aan de nul knoopt van je versterkerpcb zou hij dat als referentie moeten nemen en niet zo lopen "vechten" zoals hij dat nu in je situatie wel doet.
Een audio transformator tussen de uitgang van je radiomodule en de ingang van je versterker pcb zetten maar ik weet niet wat voor impedanties je radiomodules kan aansturen.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5159 ... V-Neutrik/
ray5150

Bericht door ray5150 »

Wat datasheets en schema's zouden ook wel handig zijn.

Ik neem aan de de versterker op een symmetrische spanning draait ?
Dan kun je toch ook een 78XX aan de postivie rail knopen ?

Lijkt mij veel simpeler, die radio trekt hoogstens een paar honderd milliAmpere.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Ik zou eventueel de spanning van de 7812 kunnen halen die op de versterker zit maar dat vind ik geen mooie en handige optie.
Ik wil de versterker nog geschakeld gaan maken. Radio op stand-by = versterker uit. Geen extra vermogens verbruik in stand-by. en ook geen warmte meer.
Dat extra printje met de 317 ic heb ik dus wel nodig.
Dit printje zit op dezelve 0 als op de versterker nu en toch heb ik een spannings verschil.

SuperR schreef:
Een losse trafo/voeding voor je radiomodule gebruiken. Op die manier "zweeft" je nul van je radio module. Als je die aan de nul knoopt van je versterkerpcb zou hij dat als referentie moeten nemen en niet zo lopen "vechten" zoals hij dat nu in je situatie wel doet.
Een audio transformator tussen de uitgang van je radiomodule en de ingang van je versterker pcb zetten maar ik weet niet wat voor impedanties je radiomodules kan aansturen.
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5159 ... V-Neutrik/
Wat de radio aansturen kan is 8 ohm. Je kan er zo 2 kleine speakertjes op aansluiten.
Maar ik heb intussen via ebay al 2 trafotjes gekocht voor weinig. Deze hebben ook een bereik van 30hz tot 25khz. En ze zijn van het print versie.
Als ik ze binnen heb eerst maar eens proberen en als dat goed gaat zet ik ze op een experimenteer print.

Wat straks betreft.... stekkers omzetten. Ik heb wat speciaal gereedschap bij de hand om de stekkers uitklaar te kunnen halen en dan zet ik alles even 1 op 1 over. Ik denk dat ik met 14 polig nog genoeg extra opties heb. Dan heb ik straks echt alles in 1 stekker zitten.
Laatst gewijzigd door nxs77 op di 18 sep 2012, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR

Bericht door SuperR »

Dat is wat ik ook zei. Ik denk dat de radio een "0" heeft op de halve voedingspanning. Tenminste, zo begrijp ik je verhaal.
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Je zou dus kunnen zeggen dat ik die "0" hoger maak als ik de voeding hoger zet. Symetrich en a-symetrisch... klinkt wat dat betreft ook best wel logisch.
SuperR

Bericht door SuperR »

nee wat ik zeg is dat de "0" van je radiomodule-uitgang niet gelijk is aan de 0 van je voeding
ray5150

Bericht door ray5150 »

IMG_0443.JPG
Maarre, die draadjes, aan de tabs van de spanningsregelaars, staat daar de radio op. ?
En zijn dat 78xx/79xx of 317/337 IC's ?
Ik vind het wel nogal warrig, allemaal.
Begrijp je ijgenlijk wel wat een symmetrische spanning inhoud ?

Hier de datsheet van de radio, regel jij even die van de versterker ?
Dan word het allemaal wat helderder...
RDS100_UM_G_080528.pdf
(1.13 MiB) 577 keer gedownload
nxs77
Contacteer:

Bericht door nxs77 »

Die draadjes liepen naar een 12 fan om het zooitje een beetje te koelen... niet meer van toepassing.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”