Rotel Dac Updaten

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
audio lover
Berichten: 19
Lid geworden op: do 24 jan 2013, 10:05
Locatie: Hoorn

Rotel Dac Updaten

Bericht door audio lover »

Ik ben in bezit van een Rotel Dac RDP-980 deze is ong 15 jaar oud.
Is het zin vol omdeze te Updaten met betere onderdelen zodat hij beter klink en er weer jaren tegen kan.
Zo ja met welke onderdelen en hoe.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Rotel Dac Updaten

Bericht door satefan »

Hallo Derk; ik ken de DAC niet, maar wat vaak positief werkt is het verbeteren van de voeding. Het analoge en digitale deel apart voeden bijvoorbeeld. Deed bij de HK DAC ook wonderen, maar nogmaals, als de Rotel al een goede voeding heeft dan ligt hier uiteraard minder winst...

Satefan
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: Rotel Dac Updaten

Bericht door BertDB »

Kan je eens wat foto's en onderdelen posten ofzo ?
Er zijn wel wat standaard upgrades, al dan niet hoorbaar (nieuwe voeding, ander jitterarm kloksignaaltje, nieuwe opamps in de uitgangstrap...)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Rotel Dac Updaten

Bericht door ray5150 »

Een paar foto's :
Recableado_DAC_Rotel_01.jpg
Recableado_DAC_Rotel_02.jpg
Recableado_DAC_Rotel_03.jpg
Recableado_DAC_Rotel_04.jpg
Recableado_DAC_Rotel_07.jpg
Recableado_DAC_Rotel_09.jpg
Recableado_DAC_Rotel_12.jpg
Misschien een nieuw netsnoer erop ?

http://www.auriculares.org/foro/index.p ... 536.0.html

Gebruiksaanwijzing :
RDP-980-OM.pdf
(1.63 MiB) 552 keer gedownload
Service manual :
rotel_rdp-980-tm.pdf
(1.09 MiB) 252 keer gedownload
audio lover
Berichten: 19
Lid geworden op: do 24 jan 2013, 10:05
Locatie: Hoorn

Re: Rotel Dac Updaten

Bericht door audio lover »

Ray Bedankt voor de foto's.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Rotel Dac Updaten

Bericht door ray5150 »

Als ik vragen mag, heb jij jouw exemplaar al opengeschroefd ?
Zou jij dan eens kunnen kijken wat voor merk en type's elko's erin zitten ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Rotel Dac Updaten

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Als ik vragen mag, heb jij jouw exemplaar al opengeschroefd ?
Zou jij dan eens kunnen kijken wat voor merk en type's elko's erin zitten ?
Gatverdamme, jij laat ook overal je soldeerbout in hangen! :mrgreen:
audio lover
Berichten: 19
Lid geworden op: do 24 jan 2013, 10:05
Locatie: Hoorn

Re: Rotel Dac Updaten

Bericht door audio lover »

FF afgekoppeld en uit gebouwd.
Gekeken naar het merk van de Elko's : Nichiocon Great Supply 4700 uF 50w. en Rubycon Blackgate 470uF 25V.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Rotel Dac Updaten

Bericht door ray5150 »

Da's geen rommel... :lol:
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: Rotel Dac Updaten

Bericht door studiostevus »

Black gates? ... Lijkt me niet standaard in Rotel...
audio lover
Berichten: 19
Lid geworden op: do 24 jan 2013, 10:05
Locatie: Hoorn

Re: Rotel Dac Updaten

Bericht door audio lover »

studiostevus schreef:
Black gates? ... Lijkt me niet standaard in Rotel...
Ze zitten er toch vanaf de fabriek in , heb hem zelf nieuw gekocht met het loop werk. maar omdat hij al wat ouder is dach ik om hem updaten. maar als ik het zo begrijp uit de reacties is er niet veel aan te doen alleen een betere voedingskabel zoals Ray het liet zien in zijn link.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Rotel Dac Updaten

Bericht door richard »

derk1965 schreef:
... alleen een betere voedingskabel zoals Ray het liet zien in zijn link.
Dat is in ieder geval geen verbetering als daarmee het filter komt te vervallen.
Gebruikersavatar
]eep
Berichten: 469
Lid geworden op: za 03 mei 2008, 2:03
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Rotel Dac Updaten

Bericht door ]eep »

Ik weet niet of het de moeite waard is om deze aan te pakken. ALs je al niet weet welke dac-chip er in zit, wat voor I/V conversie er in zit (ik zie geen opamps gelukkig geloof ik), en evt output caps. Ik denk dat je aan de stroomvoorziening van een Rotel niet veel hoeft te proberen, daar zijn ze meestal al er goed in.


Ik heb ereven lopen zoeken; de DAC-chip is een Crystal Sound CS4328 delta sigma. De voorloper van de honk-kong dac zeg maar. Leuk, maar dat staat of valt met de I/V stage. Ik ben persoonlijk niet erg onder de indruk van oude dacs of cd-spelers. Er is de laatste 10 jaar erg veel vooruitgang geboekt in de geluidskwaliteit van cd-spelers. Ik heb een paar jaar geleden een goedkope Chinees gekocht in plaats van een Engelse megabuck cd-speler. 1x raden welke beter klonk. En dat met een goedkope BB gettoblaster chip.
Sindsdien zijn de opamps er uitgehaald, de koppelcaps ge-upgrade, de buizen, en nu ook de hele DAC (>CS4398). Het geluid is nu vele malen beter. Ongeveer het summum in dac's.

En nu speel ik met een eigen 4xTDA1543 NOS dac (ernaast, beter maar anders; de HK/buizendac staat meestal uit). Ik verkoop ze voor €150. Dus vandaar mijn opmerking of het de moeite waard is.

Als je wilt gaan upgraden is het denk ik het beste om eens bij Lampizator te kijken: tak het signaal af van de CS4328 en maak daar een discrete buizen uitgangstrap achter.
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: Rotel Dac Updaten

Bericht door guido »

Mmm, is toch een AKM DAC...?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Rotel Dac Updaten

Bericht door Marp »

Receiver chip: CS8412-CP
DAC: AK4328-VP

Zoeken op AK4328 resulteert in talloze pagina's met websites die handleidingen en oude chips willen slijten, maar nauwelijks in een enthiousiaste aanhang van deze chip. Dat betekent niet dat hij niet goed is of dat geen verbetering te behalen is, al zijn kennelijk de gebruikte componenten al niet misselijk, maar in vergelijking met een eventuele verbetering is investeren in een recentere DAC waarschijnlijk een grotere stap voorwaards. Het is inderdaad zo dat de chipbakkers in het afgelopen decennia veel vooruitgang toonden op dit vlak, en in de laatste jaren zijn ook goedkope chips op betrekkelijk hoog niveau gaan presteren.

Persoonlijk zou ik lekker de Rotel blijven gebruiken zoals hij is, danwel uitkijken naar een moderne vervanger.
Plaats reactie