Rotel Dac Updaten
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
-
audio lover
- Berichten: 19
- Lid geworden op: do 24 jan 2013, 10:05
- Locatie: Hoorn
Rotel Dac Updaten
Ik ben in bezit van een Rotel Dac RDP-980 deze is ong 15 jaar oud.
Is het zin vol omdeze te Updaten met betere onderdelen zodat hij beter klink en er weer jaren tegen kan.
Zo ja met welke onderdelen en hoe.
Is het zin vol omdeze te Updaten met betere onderdelen zodat hij beter klink en er weer jaren tegen kan.
Zo ja met welke onderdelen en hoe.
Re: Rotel Dac Updaten
Hallo Derk; ik ken de DAC niet, maar wat vaak positief werkt is het verbeteren van de voeding. Het analoge en digitale deel apart voeden bijvoorbeeld. Deed bij de HK DAC ook wonderen, maar nogmaals, als de Rotel al een goede voeding heeft dan ligt hier uiteraard minder winst...
Satefan
Satefan
Re: Rotel Dac Updaten
Kan je eens wat foto's en onderdelen posten ofzo ?
Er zijn wel wat standaard upgrades, al dan niet hoorbaar (nieuwe voeding, ander jitterarm kloksignaaltje, nieuwe opamps in de uitgangstrap...)
Er zijn wel wat standaard upgrades, al dan niet hoorbaar (nieuwe voeding, ander jitterarm kloksignaaltje, nieuwe opamps in de uitgangstrap...)
Re: Rotel Dac Updaten
Een paar foto's :
Misschien een nieuw netsnoer erop ?
http://www.auriculares.org/foro/index.p ... 536.0.html
Gebruiksaanwijzing :
Service manual :
http://www.auriculares.org/foro/index.p ... 536.0.html
Gebruiksaanwijzing :
Service manual :
-
audio lover
- Berichten: 19
- Lid geworden op: do 24 jan 2013, 10:05
- Locatie: Hoorn
Re: Rotel Dac Updaten
Als ik vragen mag, heb jij jouw exemplaar al opengeschroefd ?
Zou jij dan eens kunnen kijken wat voor merk en type's elko's erin zitten ?
Zou jij dan eens kunnen kijken wat voor merk en type's elko's erin zitten ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Rotel Dac Updaten
Gatverdamme, jij laat ook overal je soldeerbout in hangen!ray5150 schreef:Als ik vragen mag, heb jij jouw exemplaar al opengeschroefd ?
Zou jij dan eens kunnen kijken wat voor merk en type's elko's erin zitten ?
-
audio lover
- Berichten: 19
- Lid geworden op: do 24 jan 2013, 10:05
- Locatie: Hoorn
Re: Rotel Dac Updaten
FF afgekoppeld en uit gebouwd.
Gekeken naar het merk van de Elko's : Nichiocon Great Supply 4700 uF 50w. en Rubycon Blackgate 470uF 25V.
Gekeken naar het merk van de Elko's : Nichiocon Great Supply 4700 uF 50w. en Rubycon Blackgate 470uF 25V.
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
-
audio lover
- Berichten: 19
- Lid geworden op: do 24 jan 2013, 10:05
- Locatie: Hoorn
Re: Rotel Dac Updaten
Ze zitten er toch vanaf de fabriek in , heb hem zelf nieuw gekocht met het loop werk. maar omdat hij al wat ouder is dach ik om hem updaten. maar als ik het zo begrijp uit de reacties is er niet veel aan te doen alleen een betere voedingskabel zoals Ray het liet zien in zijn link.studiostevus schreef:Black gates? ... Lijkt me niet standaard in Rotel...
Re: Rotel Dac Updaten
Dat is in ieder geval geen verbetering als daarmee het filter komt te vervallen.derk1965 schreef:... alleen een betere voedingskabel zoals Ray het liet zien in zijn link.
Re: Rotel Dac Updaten
Ik weet niet of het de moeite waard is om deze aan te pakken. ALs je al niet weet welke dac-chip er in zit, wat voor I/V conversie er in zit (ik zie geen opamps gelukkig geloof ik), en evt output caps. Ik denk dat je aan de stroomvoorziening van een Rotel niet veel hoeft te proberen, daar zijn ze meestal al er goed in.
Ik heb ereven lopen zoeken; de DAC-chip is een Crystal Sound CS4328 delta sigma. De voorloper van de honk-kong dac zeg maar. Leuk, maar dat staat of valt met de I/V stage. Ik ben persoonlijk niet erg onder de indruk van oude dacs of cd-spelers. Er is de laatste 10 jaar erg veel vooruitgang geboekt in de geluidskwaliteit van cd-spelers. Ik heb een paar jaar geleden een goedkope Chinees gekocht in plaats van een Engelse megabuck cd-speler. 1x raden welke beter klonk. En dat met een goedkope BB gettoblaster chip.
Sindsdien zijn de opamps er uitgehaald, de koppelcaps ge-upgrade, de buizen, en nu ook de hele DAC (>CS4398). Het geluid is nu vele malen beter. Ongeveer het summum in dac's.
En nu speel ik met een eigen 4xTDA1543 NOS dac (ernaast, beter maar anders; de HK/buizendac staat meestal uit). Ik verkoop ze voor €150. Dus vandaar mijn opmerking of het de moeite waard is.
Als je wilt gaan upgraden is het denk ik het beste om eens bij Lampizator te kijken: tak het signaal af van de CS4328 en maak daar een discrete buizen uitgangstrap achter.
Ik heb ereven lopen zoeken; de DAC-chip is een Crystal Sound CS4328 delta sigma. De voorloper van de honk-kong dac zeg maar. Leuk, maar dat staat of valt met de I/V stage. Ik ben persoonlijk niet erg onder de indruk van oude dacs of cd-spelers. Er is de laatste 10 jaar erg veel vooruitgang geboekt in de geluidskwaliteit van cd-spelers. Ik heb een paar jaar geleden een goedkope Chinees gekocht in plaats van een Engelse megabuck cd-speler. 1x raden welke beter klonk. En dat met een goedkope BB gettoblaster chip.
Sindsdien zijn de opamps er uitgehaald, de koppelcaps ge-upgrade, de buizen, en nu ook de hele DAC (>CS4398). Het geluid is nu vele malen beter. Ongeveer het summum in dac's.
En nu speel ik met een eigen 4xTDA1543 NOS dac (ernaast, beter maar anders; de HK/buizendac staat meestal uit). Ik verkoop ze voor €150. Dus vandaar mijn opmerking of het de moeite waard is.
Als je wilt gaan upgraden is het denk ik het beste om eens bij Lampizator te kijken: tak het signaal af van de CS4328 en maak daar een discrete buizen uitgangstrap achter.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Rotel Dac Updaten
Receiver chip: CS8412-CP
DAC: AK4328-VP
Zoeken op AK4328 resulteert in talloze pagina's met websites die handleidingen en oude chips willen slijten, maar nauwelijks in een enthiousiaste aanhang van deze chip. Dat betekent niet dat hij niet goed is of dat geen verbetering te behalen is, al zijn kennelijk de gebruikte componenten al niet misselijk, maar in vergelijking met een eventuele verbetering is investeren in een recentere DAC waarschijnlijk een grotere stap voorwaards. Het is inderdaad zo dat de chipbakkers in het afgelopen decennia veel vooruitgang toonden op dit vlak, en in de laatste jaren zijn ook goedkope chips op betrekkelijk hoog niveau gaan presteren.
Persoonlijk zou ik lekker de Rotel blijven gebruiken zoals hij is, danwel uitkijken naar een moderne vervanger.
DAC: AK4328-VP
Zoeken op AK4328 resulteert in talloze pagina's met websites die handleidingen en oude chips willen slijten, maar nauwelijks in een enthiousiaste aanhang van deze chip. Dat betekent niet dat hij niet goed is of dat geen verbetering te behalen is, al zijn kennelijk de gebruikte componenten al niet misselijk, maar in vergelijking met een eventuele verbetering is investeren in een recentere DAC waarschijnlijk een grotere stap voorwaards. Het is inderdaad zo dat de chipbakkers in het afgelopen decennia veel vooruitgang toonden op dit vlak, en in de laatste jaren zijn ook goedkope chips op betrekkelijk hoog niveau gaan presteren.
Persoonlijk zou ik lekker de Rotel blijven gebruiken zoals hij is, danwel uitkijken naar een moderne vervanger.
