Versterker + Dac nr 2.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
De_Haas
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 19:57

Versterker + Dac nr 2.

Bericht door De_Haas »

Hoi iedereen,

Ik bijna mijn huidigehttp://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=13879 speaker project af . En wil nu een volgend project beginnen? :oops: Heb een beetje las van het ZBA virus ben ik bang...

Met dit project wil ik een goed klinkende en visueel mooie Integrated Amp + Dac bouwen.

Zelf dacht ik aan een eind trap van Hypex units:
- 2x UcD180HG of ST (is het verschil te merken?)
- 1x SMPS400A180

De Preamp + Dac + headphone amp en een remote om source en volume te bedienen. Als laatste naar mooie voorbeelden opzoek om het geheel in te stoppen.

Het probleem waar ik mee zit is het volgende. Source select en volume control kan ik goed vinden op het internet:

Op het forum bij voorbeeld het project van knuisje (heb hem nog niet benaderd)
Maar ook bij voorbeeld:
Dantimax (elektronik) - Kits
Diy Hifi supply ultimate volume control of een relaxed2 op stelling... unbalanced is goed genoeg voor mij.

Maar nu het probleem hoe krijg ik geheel zo geintegreerd dat ik ook de scoures op de DAC bijv. http://hifimediy.com/index.php?route=pr ... 2Hifimediy CS4398 DAC "direct out" NEW kan bedienen.

En als laatste hoe kan ik een signaal naar mijn headphone afbuigen.

Het is allemaal een beetje ambiteus maar het lijkt mij een leuke uitdaging of ik een zelf een versterker kan bouwen met alle features van een commercieel apparaat...

Hoor het graag.
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: Versterker + Dac nr 2.

Bericht door sander1238 »

De_Haas schreef:
:oops: Heb een beetje las van het ZBA virus ben ik bang...
geeft niets, zijn een hoop lotgenoten hier 8-[

sander
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Versterker + Dac nr 2.

Bericht door SuperR »

Het is allemaal een beetje ambitieus maar het lijkt mij een leuke uitdaging of ik een zelf een versterker kan bouwen met alle features van een commercieel apparaat...
Ambitieus klinkt het zeker! Misschien is het wel lekker om een losse voor- en eindversterker te maken. Dan kun je bijvoorbeeld beginnen aan dat hypex spul en dat project afronden. De voortrap zal namelijk naw wat meer voeten in aarde hebben. Die eindversterker in elkaar schroeven met wat connectoren is niet zo'n kunst. De voorversterker mooi doordacht op- en samenstellen wordt al lastiger. Als de eindversterker klaar is kun je dan in ieder geval al lekker naar je iPhone/iPod luisteren.

Even concreet;
Hypex spul in een kastje schroeven met wat stekkers, kind kan de was doen.
Al het andere is ook wel te doen, maar bedenk zelf even hoe handig je zelf bent met elektronica. Kun je een printje ontwerpen, maken en afleveren of ben je volledig afhankelijk van kitjes? Snap je hoe een basic schema "werkt" en heb je wat elementaire kennis van elektronica?
De_Haas
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 13 jun 2011, 19:57

Re: Versterker + Dac nr 2.

Bericht door De_Haas »

Laat ik het zo zeggen ik kan schema lezen een simpel schakeling ontwerpen, maar als ik ic's moet gebruiken, wat waarschijnlijk zo is voor een IR schakeling, denk ik dat me verder zal moeten in lezen. Programmeren kan ik nog niet programma taal vaak wel. Van volume control en opamps schakelingen heb ik nog geen kaas gegeten...

Solderen gaat wel lukken.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Versterker + Dac nr 2.

Bericht door SuperR »

Dan zou ik zeggen, begin met 1 onderdeel voordat je alles aanschaft en kijk of je dat succesvol kunt afronden. Dus je eindversterker eerst of je voorversterker eerst. Als je enkel de spullen voor 1 deel op je werkbank hebt liggen is het project nog te overzien. Alle onderdelen in een keer in 1 behuizing proppen kan voor wat ontmoediging zorgen.

Dit ziet er uit als een hip voorversterkertje;
http://www.ebay.com/itm/Hi-End-PGA2310- ... 0988665904
Dezelfde verkoper heeft ook een DAC;
http://www.ebay.com/itm/CS8416-PCM1798- ... 3cbf96ac3a
En voor je hoofdtelefoon zoiets;
http://www.ebay.com/itm/E3-headphone-am ... 1e6f29f0a7
En dan kun je een klasseD eindtrap nemen of iets "klassieks" als dit;
http://www.ebay.com/itm/QUAD405-Stereo- ... 4aab0eef18

Opties te over.

Kastje erom en voila;
http://www.eltim.eu/index.php?item=&act ... 30&lang=EN
Plaats reactie