Gezamelijke middenaftakking: sec. wikkelingen parallel?
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Gezamelijke middenaftakking: sec. wikkelingen parallel?
Een CD-loopwerk vraagt om 12V / 2A, maar ik heb enkel wat 12V-0-12V / 1A trafo's liggen. Bij gebruik van 1 secundaire wikkeling zakt de spanning in, dus heb ik de opbrengst van beiden nodig. De wikkelingen parallel plaatsen gaat niet wegens een gemeenschappelijke middenaftakking.
Kan ik ze wel parallel schakelen na gelijkrichting, of moet ik toch op zoek gaan naar een andere trafo?
Kan ik ze wel parallel schakelen na gelijkrichting, of moet ik toch op zoek gaan naar een andere trafo?
Re: Gezamelijke middenaftakking: sec. wikkelingen parallel?
Zijn de draden van de midden verbinding van elkaar los te maken? Zo ja, kun je ze parr. schakelen.
Gewoon de 2 buitenste aan elkaar knopen, dan staan beide wikkelingen paralel.
Nope, dan staan ze in serie en gaat de trafo stinkenray5150 schreef:Gewoon de 2 buitenste aan elkaar knopen, dan staan beide wikkelingen paralel.
Ik neem aan dat je er een gelijkrichter achter gaat hangen? Dan op iedere kant 1 diode en de midden aftakking als 0 gebruiken. Dan levert ie nog niet het dubbele aan stroom maar wel ong. 1,5 meer dan met gebruik van 1 wikkeling.
Diodes wel dezelfde kant opzetten en de plussen aan elkaar knopen, de middenaftakking wordt dan de min.Pjotr schreef:Nope, dan staan ze in serie en gaat de trafo stinkenray5150 schreef:Gewoon de 2 buitenste aan elkaar knopen, dan staan beide wikkelingen paralel.![]()
Ik neem aan dat je er een gelijkrichter achter gaat hangen? Dan op iedere kant 1 diode en de midden aftakking als 0 gebruiken. Dan levert ie nog niet het dubbele aan stroom maar wel ong. 1,5 meer dan met gebruik van 1 wikkeling.
Aad
Ik bedoelde dus om dan ook de middenaftakking als nul te gebruiken, dan staan ze toch paralel ?Pjotr schreef:Nope, dan staan ze in serie en gaat de trafo stinkenray5150 schreef:Gewoon de 2 buitenste aan elkaar knopen, dan staan beide wikkelingen paralel.![]()
Als Mario meerdere trafo's heeft, (van die blauwe zeker ?) kan hij er ook twee paralel schakelen, dan zou je ook dubbele stroom moeten hebben.
Knap loopwerk trouwens, dat hij 2 Ampere trekt.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Fijn dat (anti-)parallel na gelijkrichting dus toch kan. Ik begon er namelijk heftig aan te twijfelen.
Het loopwerk is gewoon een DVD-rewriter. Dat die met opspinnen wat teveel trekt boeit me feitelijk niet eens, want dat trekt gelijk weer recht als hij gaat spelen. Alleen moet hij voorlopig eenbehuizing plank delen met een DAC, een Lite MV06 volumecontroller, en 3 eindtrappen met koelprofiel. Wegens ruimtegebrek zit de MV06 samen met de DAC en CD-speler op 1 blauwe DB-trafo. Soms valt tijdens het spinnen de MV06 even weg, waardoor zijn bronkeuze terug naar de beginsituatie springt. Aangezien ik hier onlangs de stroomvoorziening van de CD-speler aan koppelde zijn sommige CD's nu niet meer afspeelbaar, en ze zijn ook nog eens moeilijk te verwijderen.
Nu dit is opgelost kan ik verder met de rest van de aansturing, en als ik dan toch jullie aandacht heb: kan iemand me vertellen hoe ik bij bekrachtiging van een relais tevens een kortstondige puls uitstuur die lang genoeg duurt om een ander (zelfbekrachtigend) relais te laten opkomen? Dit is een vraag uit een ander topic, maar ik geloof dat hij daar wat aan de aandacht werd onttrokken door het voorafgaande.
Het loopwerk is gewoon een DVD-rewriter. Dat die met opspinnen wat teveel trekt boeit me feitelijk niet eens, want dat trekt gelijk weer recht als hij gaat spelen. Alleen moet hij voorlopig een
Nu dit is opgelost kan ik verder met de rest van de aansturing, en als ik dan toch jullie aandacht heb: kan iemand me vertellen hoe ik bij bekrachtiging van een relais tevens een kortstondige puls uitstuur die lang genoeg duurt om een ander (zelfbekrachtigend) relais te laten opkomen? Dit is een vraag uit een ander topic, maar ik geloof dat hij daar wat aan de aandacht werd onttrokken door het voorafgaande.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dan staan de twee wikkelingen in tegenfase Ray! Als het geen ingegoten trafo is zou je nog kunnen kijken of je de twee draden van de middenaftakking los te halen zijn.ray5150 schreef:Gewoon de 2 buitenste aan elkaar knopen, dan staan beide wikkelingen paralel.
Ha Marp,
Wil je er ook 12V uitkrijgen? Dan kun je beter een 15V trafo nemen. Normaliter neem je 20% - 25% meer spanning dan dan wat je wilt hebben aan DC spanning na gelijkrichting en 3-poot stabilisator. Overigens kan de trafo wel met 2 wikkelingen + 2 dioden als gelijkrichter wel meer stroom leveren maar meestal niet meer spanning. Dat komt omdat de piekstroom door de wikkelingen gelijk blijft. Bij een zelfde Ri van de wikkeling blijft dan de spanningsval van de trafo ook gelijk.
Wil je er ook 12V uitkrijgen? Dan kun je beter een 15V trafo nemen. Normaliter neem je 20% - 25% meer spanning dan dan wat je wilt hebben aan DC spanning na gelijkrichting en 3-poot stabilisator. Overigens kan de trafo wel met 2 wikkelingen + 2 dioden als gelijkrichter wel meer stroom leveren maar meestal niet meer spanning. Dat komt omdat de piekstroom door de wikkelingen gelijk blijft. Bij een zelfde Ri van de wikkeling blijft dan de spanningsval van de trafo ook gelijk.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Is dat om verzekerd te zijn van voldoende overhead, of krijgt de spanningsregelaar 15,7 VDC minder goed op 12V geregeld als 19,8VDC?
Momenteel volstaat wat meer stroom, maar ben ik uitgepuzzeld dan gaat de boel in een kast en krijgen diverse audio-circuits z.s.m. een eigen voeding. Opamps wil ik dan voeden met 15V voeden, maar gaat dit niet met 15V trafo's dan vrees ik dat het 12V moet gaan worden.
Momenteel volstaat wat meer stroom, maar ben ik uitgepuzzeld dan gaat de boel in een kast en krijgen diverse audio-circuits z.s.m. een eigen voeding. Opamps wil ik dan voeden met 15V voeden, maar gaat dit niet met 15V trafo's dan vrees ik dat het 12V moet gaan worden.
Je kunt uit een spanningsregelaar nou eenmaal niet meer spanning krijgen dan er in gaat. Andersom wel!
Over een standaard regelaar heb je minimaal zo'n 3V spanningsval nodig om hem goed te laten werken. Daar komt bij dat je rekening moet houden met de rimpelspanning op de afvlak elco en het inzakken van de trafo bij meer stroom. Dan is een nominale trafospanning van 20% - 25% groter dan de gewenste DC spanning een goede vuistregel.
Dus als je een probleem krijgt door een te lage trafospanning neem je een trafo met een hogere spanning....
Over een standaard regelaar heb je minimaal zo'n 3V spanningsval nodig om hem goed te laten werken. Daar komt bij dat je rekening moet houden met de rimpelspanning op de afvlak elco en het inzakken van de trafo bij meer stroom. Dan is een nominale trafospanning van 20% - 25% groter dan de gewenste DC spanning een goede vuistregel.
Dus als je een probleem krijgt door een te lage trafospanning neem je een trafo met een hogere spanning....
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Ok, de noodzaak van een hogere trafospanning is me duidelijk.
Mijn beeld hierin werd mede gevormd door de niet zeldzame praktijkvoorbeelden waarin enkel rekening wordt gehouden met 3V spanningsval over de regelaar. De veronderstelling was daarom dat de invloed van rimpelspanning gering was, mits uiteraard voldoende wordt gebufferd. Dat de resterende 0,7V een beperkte overhead biedt voor een inzakkende trafospanning, was ik me wel van bewust. Ik ging er min of meer vanuit dat een trafo is gebruikt die te weinig stroom levert, als zijn spanning inzakt.
Ps: heel vaag herinner ik me weer dat ook hier iets van was blijven hangen, en achteraf gezien kwam ook daar de motivatie ter sprake om voor een hogere trafospanning te kiezen.
Mijn beeld hierin werd mede gevormd door de niet zeldzame praktijkvoorbeelden waarin enkel rekening wordt gehouden met 3V spanningsval over de regelaar. De veronderstelling was daarom dat de invloed van rimpelspanning gering was, mits uiteraard voldoende wordt gebufferd. Dat de resterende 0,7V een beperkte overhead biedt voor een inzakkende trafospanning, was ik me wel van bewust. Ik ging er min of meer vanuit dat een trafo is gebruikt die te weinig stroom levert, als zijn spanning inzakt.
Ps: heel vaag herinner ik me weer dat ook hier iets van was blijven hangen, en achteraf gezien kwam ook daar de motivatie ter sprake om voor een hogere trafospanning te kiezen.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Het was me duidelijk, maar ter visualisering nog even een plaatje erbij, want in een ander topic zie ik nu eveneens gesproken worden over het gebruik van dubbele wikkelingen.Pjotr schreef:Nope, dan staan ze in serie en gaat de trafo stinkenray5150 schreef:Gewoon de 2 buitenste aan elkaar knopen, dan staan beide wikkelingen paralel.![]()
om even m'n antwoord van een ander topic te herhalen:
parallel schakelen kan eigenlijk enkel als het 2 gescheiden wikkelingen zijn (niet 1 wikkeling met middenaftakking dus !), en de 2 wikkelingen exact gelijk zijn. Je moet daarbij ook op de polariteit letten (zie maar eens na, in veel schema's wordt dat aangeduid met een bolletje)
Bij één wikkeling met middenaftakking plaats je ze niet in fase bij parallel schakelen !
parallel schakelen kan eigenlijk enkel als het 2 gescheiden wikkelingen zijn (niet 1 wikkeling met middenaftakking dus !), en de 2 wikkelingen exact gelijk zijn. Je moet daarbij ook op de polariteit letten (zie maar eens na, in veel schema's wordt dat aangeduid met een bolletje)
Bij één wikkeling met middenaftakking plaats je ze niet in fase bij parallel schakelen !
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
moet daar geen brugcel?Marp schreef:Het was me duidelijk, maar ter visualisering nog even een plaatje erbij, want in een ander topic zie ik nu eveneens gesproken worden over het gebruik van dubbele wikkelingen.Pjotr schreef:Nope, dan staan ze in serie en gaat de trafo stinkenray5150 schreef:Gewoon de 2 buitenste aan elkaar knopen, dan staan beide wikkelingen paralel.![]()
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
waarom is dat? zou gewoon optellen verwachten, net zoals die bezorgchinees waar ik dat plaatje in de vorige post van leende op de ebay pagina van deze trafo aangeeftPjotr schreef:Dan levert ie nog niet het dubbele aan stroom maar wel ong. 1,5 meer dan met gebruik van 1 wikkeling.
Het is toch vergelijkbaar met 1 secundaire wikkeling met een brugcel, waarbij je zowel de "+ golf" als de "- golf" benut?
In dit geval leveren de 2 sec. wikkelingen ieder een helft van de golf, toch hetzelfde resultaat als 1 sec. wikkeling met brugcel.
Een voordeeltje is dat je minder diodes gebruikt dan bij een brugcel op 1 sec. wikkeling.
Samenknopen van de buitenste aftakkingen is kortsluiten van een trafo met middenaftakking in de secundaire wikkeling.
just my 2 cents
In dit geval leveren de 2 sec. wikkelingen ieder een helft van de golf, toch hetzelfde resultaat als 1 sec. wikkeling met brugcel.
Een voordeeltje is dat je minder diodes gebruikt dan bij een brugcel op 1 sec. wikkeling.
Samenknopen van de buitenste aftakkingen is kortsluiten van een trafo met middenaftakking in de secundaire wikkeling.
just my 2 cents
Dat komt omdat bij het schema van Marp de wikkelingen niet tegelijkertijd stroom leveren zoals bij parallel schakelen en een brugcel. Ze leveren om en om stroom en doen een halve periode niks. Omdat Chinees wel je favoriete lijkt HJ zie het zo: De ene bezorger brengt de tjap tjoy, 10 minuten brengt een andere bezorger de rijst en weer 10 minuten later komt een bezorger de sambal en de kroepoek brengen. Gemiddeld dus maar 1 maaltijd en geen drie, ook al zijn er drie bezorgers onderweg geweest.
Bij echt parallel zetten halveert de totale verliesweerstand in de wikkelingen. Bij 2 wikkelingen met 2 dioden is dat niet het geval.
Bij echt parallel zetten halveert de totale verliesweerstand in de wikkelingen. Bij 2 wikkelingen met 2 dioden is dat niet het geval.
Nominatie voor de beste jip-en-janneke's uitleg !Pjotr schreef:Omdat Chinees wel je favoriete lijkt HJ zie het zo: De ene bezorger brengt de tjap tjoy, 10 minuten brengt een andere bezorger de rijst en weer 10 minuten later komt een bezorger de sambal en de kroepoek brengen. Gemiddeld dus maar 1 maaltijd en geen drie, ook al zijn er drie bezorgers onderweg geweest.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
+++++++++++++++++++34775699688784374777BertDB schreef:Nominatie voor de beste jip-en-janneke's uitleg !Pjotr schreef:Omdat Chinees wel je favoriete lijkt HJ zie het zo: De ene bezorger brengt de tjap tjoy, 10 minuten brengt een andere bezorger de rijst en weer 10 minuten later komt een bezorger de sambal en de kroepoek brengen. Gemiddeld dus maar 1 maaltijd en geen drie, ook al zijn er drie bezorgers onderweg geweest.