Squeezebox opvolger maken

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Squeezebox opvolger maken

Bericht door John P »

Met droefenis nemen wij kennis van het ter ziele gaan van de squeezebox apparaten. :evil:
Mijn vraag cq idee is of het zinnig is een DIY versie van de squeezebox te ontwikkelen. Ik denk dan aan :
- als basis een raspberry Pi
- als playersoftware een variant van VLC, deze is vrij eenvoudig te maken met QT4. Ik denk dan aan "audio only" en veel eenvoudiger als XMBC
- als bediening of een optioneel touchscreen of een android cq apple programmatje.
-hardware matig aftappen van een digitaal TFT signaal en analoge uitvoer via bestaande uitgang.

Vragen:
- Zit iemand hier op te wachten? Er komen steeds meer streamers die steeds beter worden. Als het al een succes moet worden dan moet het ook gapless flac aankunnen en net zo snel zijn als de de squeezebox.
-Kun je hardwarematig voldoende kwaliteit leveren. Ik denk dat het belangrijkste is dat een externe dac module aangestuurd kan worden. De raspberry heeft voor zover ik weet geen ondersteuning voor een fatsoenlijke usb geluidskaart.
- Is het niet veel te veel werk om de software te schrijven, dit blijkt toch altijd drie keer zo veel werk te zijn als dat je dacht.
Ben ik nou zo slim of zijn jullie nog slimmer, dus overlaadt mij met kritiek. :-$
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door RobertD »

Wat is er gebeurd met de Squeezebox apparaten? Stopt Logitech ermee?

Een goed alternatief is denk ik een goedkope android tablet met een usb poort en een usb DAC.
Tablets zijn er al voor minder dan 100 euro. Mediaplayers zijn er genoeg voor android, zelfs met een UPNP client functie.

:( Ik heb pas een NAS geïnstalleerd en wil er juist een Squeezebox bij aanschaffen voor in de huiskamer.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door John P »

Dan moet je er snel bij zijn om nog bestaande winkeldochters te bemachtigen. Ik heb het idee dat logitech met zo min mogelijk rumoer afscheid wil nemen van squeezebox. Er wordt veel geroepen over hun nieuwe product maar klanten die reeds betaald hebben zijn nu eenmaal geen prioriteit. Hier een klein artikeltje over het verscheiden. Squeezebox has ceased to be, this is a late squeezebox.
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door studiostevus »

Ik denk dat squeezeboxen nog tot het einde der tijden op marktplaats blijven.

Wel jammer overigens, ik vind het een geweldig apparaat, en het vormt de basis van mijn tda1541a mediadac.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

studiostevus schreef:
Ik denk dat squeezeboxen nog tot het einde der tijden op marktplaats blijven.
Je hebt wel een erg roze zonnebril op wat betreft de "houdbaarheid" van de huidige electronica! :mrgreen:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door jeroen_d »

Een apparaat als de PIONEER N-30 lijkt me een aardig alternatief. Uitgevoerd in standaard audiobehuizing, neemt als zodanig de plaats van de CD-speler in.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door cobaltjeh »

Ik heb zelf een Sonos en vind dat zelf nog een prachtig apparaat, alleen wel erg duur!

Als ik krijg naar de opmars van android mediaspelers etc, gok ik dat zelf maken overbodig is.

De toekomst gaat gewoon naar airplay varianten, geïntegreerd in je versterker, vanuit je smartphone/tablet geef je aan wat je wil luisteren, en de muziek komt vanuit de cloud jouw kant op.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Pjotr »

cobaltjeh schreef:
Ik heb zelf een Sonos en vind dat zelf nog een prachtig apparaat, alleen wel erg duur!

Als ik krijg naar de opmars van android mediaspelers etc, gok ik dat zelf maken overbodig is.

De toekomst gaat gewoon naar airplay varianten, geïntegreerd in je versterker, vanuit je smartphone/tablet geef je aan wat je wil luisteren, en de muziek komt vanuit de cloud jouw kant op.
Tot nu toe blijft dat een MP3 gebeuren maar helaas geen Flac... :?
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door cobaltjeh »

Pjotr schreef:
Tot nu toe blijft dat een MP3 gebeuren maar helaas geen Flac... :?
De vraag is natuurlijk in hoeverre flac onder doet voor een echt goede mp3.
Ik heb ook altijd flac geroepen totdat ik een site vond waar ik het verschil niet eens kon horen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ray5150 »

Gek eigenlijk, je ziet steeds meer dat moderne technieken een steeds kortere "houdbaarheidsduur" hebben.
Dit geldt volgens mij vooral voor digitale technieken,
Kijk bijvoorbeeld eens naar de CDi speler, de DAT en de ADAT Recorder, de DASH recorder, DVD speler, en niet te vergeten de DCC recorder.
Zijn allemaal voorbijgestreeft door nieuwere, en goedkopere, en/of betere alternatieven.

Dit lot heeft dus nu ook blijkbaar de knijpdoos getroffen, je kon er bijna op wachten.
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door studiostevus »

mmmmniet helemaal waar....

- (A)DAT is heel lang in studios gebruikt en is pas na vele jaren vervangen door harddisk recording
- De CD heeft de CDi (dat geen audiomedium was), DCC en minidisc overleefd... het was er voor, en bleef nadat deze technieken kwamen. Ze zijn dus gewoon mislukt.

CD is pas recent vervangen door harddisk-achtige oplossingen...

De squeezebox is gewoon 1 toepassing van die harddisk-achtige oplossingen, en net zoals de eerste generatie cd-spelers werd vervangen door betere/modernere/goedkopere is dat nu ook het geval... je hebt nu sonossen tot wadias en klimaxen...

Next stop: high-end spotify
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door John P »

Ik zal altijd mijn eigen bestanden willen hebben. Als je afhankelijk bent van een bedrijf met ieder jaar een nieuw marketingconcept dan ben je uitgeleverd aan de grillen van de directie. Kijk maar wat Spotify met Facebook deed, niemand zit er op te wachten, alleen een klein groepje dat denkt er rijker van te worden drukt het er door. Als na een jaar blijkt dat de mensen weglopen wordt de alliantie gauw weer opgedoekt.
Ik denk dat er ruimte is voor een technologisch goed, onafhankelijk streamingsconcept dat mee kan groeien met de behoefte en zich richt op de veeleisende gebruiker. Hardwarematig bestaat het enkel uit een redelijke minicomputer en een top geluidskaart of digitale uitvoer.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Henkjan »

studiostevus schreef:
Ik denk dat squeezeboxen nog tot het einde der tijden op marktplaats blijven......
ja, en die denken allemaal goud in handen te hebben :lol: ik heb net maar een nieuwe Duet gekocht bij Foka, verschil met de mp prijs was me te klein geworden
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik kan dan altijd nog met Linux en de Music Player Deamon mijn files via de USB afspelen, zelfs met de Raspberry en USB.
Er is ergens een ook nog een kastje te krijgen wat het HDMI signaal van het stereosignaal berooft, zag ik pas op een franse site.

Als ik het moet doen met zelf uitvogelen met/voor een hoge kwaliteit, ik ga er voor.................!!
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door cobaltjeh »

John P schreef:
Ik zal altijd mijn eigen bestanden willen hebben. Als je afhankelijk bent van een bedrijf met ieder jaar een nieuw marketingconcept dan ben je uitgeleverd aan de grillen van de directie. Kijk maar wat Spotify met Facebook deed, niemand zit er op te wachten, alleen een klein groepje dat denkt er rijker van te worden drukt het er door. Als na een jaar blijkt dat de mensen weglopen wordt de alliantie gauw weer opgedoekt.
Ik denk dat er ruimte is voor een technologisch goed, onafhankelijk streamingsconcept dat mee kan groeien met de behoefte en zich richt op de veeleisende gebruiker. Hardwarematig bestaat het enkel uit een redelijke minicomputer en een top geluidskaart of digitale uitvoer.
Ik vind heel het ik heb een hekel aan Facebook gebeuren ook overdreven, je kan altijd een lege facebook aanmaken met alleen je naam / of een nep naam. Daar zie ik echt geen probleem in voor mensen die liever niet doen aan social media.

Daarnaast komen er tal van andere aanbieders, en kan je eenvoudig in een maand overstappen naar een ander. Ik weet het wel als ik moet kiezen tussen 10 euro in de maand, of zelf downloaden / rippen sorteren alles goed zetten onderhouden en bewaren op een NAS. Dat kost gewoon erg veel tijd die ik liever spendeer aan de hobby en het luisteren van muziek. Daarnaast ben ik nu legaal, en heb ik het idee dat een gedeelte van mijn geld ook nog daadwerkelijk bij de artiest komt.

Maar inderdaad een mogelijkheid om zelf muziek er bij toe te voegen moet er altijd zijn, het is namelijk nog wel eens dat net die ene cd niet beschikbaar is. Deze zou je dan vanuit je eigen collectie kunnen toevoegen.

Het simpel streamen van muziek is eenvoudig, het maken van de database om te zoeken, en een gebruikersvriendelijke interface niet. Daarnaast spreek je altijd al over een klein linux draaiend kastje, met daarbij een app voor apple en android. Dit is nogal erg veel hooi op je vork om zelf even op te zetten.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

Wat je nu noemt is Sonos, Linux en apps ( gratis) die kunnen draaien op pc, Iphone of android. Maar Sonos heeft ook een dedicated controler. Het enige nadeel van Sonos is dat het nog steeds geen Hires draait, wat voor mij geen bezwaar is omdat ik daar toch niet in geloof.

Is Sonos duur??? Eigenlijk niet, de connect kost 350 eurie en als je daarin kijkt hoe goed de zaak is opgebouwd is dat zeker waar voor zijn geld. De controler kost ook 350 euro en heeft een touchscreen, is niet duur als je kijkt wat een smartphone kost. Je moet niet vergeten dat het Sonos systeem meer is dan een doorgeef luik. Alle informatie van je muziekdatabase inclusief albumart wordt opgeslagen in je players en controlers. Daarom is het systeem zo retesnel en betrouwbaar. Je hebt dan ook geen server ergens nodig, je muziek staat gewoon ergens opgelsagen in je netwerk. Dat kan een Nas zijn of pc zijn en dat kan ook nog eens tegelijkertijd! Je kunt gewoon verschillende bestandslocaties tegelijkertijd gebruiken!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Het kan wel zijn dat je niet gelooft in Hi-Res, maar ik heb tijdens een demo even een zelfde opname van Diana Krall laten horen in 16/44,1 en de 24/96 kwaliteit.

De mensen had ik dus niet verteld welke het was die ik draaide, maar ze haalden direct de 24 bits aan, als zijnde beter, meer ruimte, diepte en details e.d..

Ik zelf kon het niet horen omdat ik de SB moest bedienen met het handje om de verschillende opnames te selecteren.
Dat was tijdens een demo met de actieve Manger boxen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

Was die 16bit file gedownsampled van de Hires file?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

ds23man schreef:
Was die 16bit file gedownsampled van de Hires file?
Geript van mijn eigen CD met dBpowerAmp, en de 24/96 verkregen via het net.
Beide in Flac formaat en de zelfde compressie. :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

Dan ga je daar al de fout in, hoe weet jij of de hires versie niet geremasterd is?????

"SACD's are usually released from the very best source material and mastered by the very best 'A' crew. This careful choice of material and careful processing makes a huge difference, even when listening through second rate equipment. Since SACD's cannot play on regular CD players, a direct comparison with regular equipment is not possible. With HDCD's, since they are compatible with regular equipment, I notice that the HDCD's sound better than regular discs (of the same session), regardless of how the HDCD is played. I attribute this to the more careful mastering process by the 'A' crew."

Als je echt het verschil wil laten horen tussen 16 bit en hires, moet je twee files maken van dezelfde bron!
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Dat is dus wel de grap, als ik het mij goed herinner is het juist dat deze SACD geen hybride (geen CD laag)was en mijn 963SA de geest gaf, zodat ik weer aangewezen was op de gewone CD.
Toen ik dus de Hires kon krijgen via het net was ik dus weer op peil. :mrgreen:

Andere SACD's zijn uiteraard wel alleen de CD laag die ik kon rippen.
Men is nu bezig met een hack op de PS3 die een SACD kon afspelen om dan toch nog de hogere kwaliteit te benutten.
BlueCoast records heeft er al een paar op die manier naar ik weet.
Ik kan mij niet voorstellen dat er 2 x een team op zit voor de SA en CD laag.
Maar in ieder geval het is hoorbaar, wat het ook is. :rofl:
Bij Naim kun je dat ook doen en de zelfde opname in verschillende kwaliteit downloaden.

Met belletjes, triangeltjes e.d is het heel goed te constateren dat er meer uit zo een opname kan komen.
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 12 sep 2012, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

Ik denk dat je zo iets als dit hoort:

http://www.vaultmastering.com/

:mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

Overigens zijn er al mensen die met de Pi als streamer aan het klooien zijn:

http://www.amb.org/forum/raspberrry-pi-t1619-30.html
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik heb ook wel gedigitaliseerde vinyl opnames zelf gemaakt 24/192.
Draai ik dus nu vanaf de Squeezebox. :sure: :sure:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door ds23man »

hannesie schreef:
Bij Naim kun je dat ook doen en de zelfde opname in verschillende kwaliteit downloaden.

Met belletjes, triangeltjes e.d is het heel goed te constateren dat er meer uit zo een opname kan komen.
Goh, en jij weet zeker dat er Naim ( label) niet rommelt met die verschillende formaten??? Natuurlijk moet Hires beter klinken, want dan kunnen ze meer vragen!

De enige manier om deze vergelijkingstest te doen is door een Hires file te downsamplen met een GOEDE convertersoftware ( en dan bedoel ik niet de standaard PC programmaatjes). :sure:
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”