hulp vervangen loopwerk CD-speler

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door Walt »

Hallo allemaal,

Mijn Lua Cantilena SEL CD speler heeft kuren. De laser is denk ik aan het einde van zijn levensduur want de speler begint steeds meer last te krijgen van overslaan. Schoonmaken en smeren van de laser geleide stang heb ik al geprobeerd maar het probleem lijkt helaas steeds terug te komen.

Ik ben inmiddels achter het type van het loopwerk gekomen, een Phillips VAM-1202 code 9305-022-20212. Deze lijkt leverbaar (via marktplaats) en kost niet veel (circa 28 euro)

Ik vraag me echter af of ik het zelf voor elkaar krijg dit nieuwe loopwerk in te bouwen. Bijv. verantwoordt flatcables loshalen etc. is allemaal nieuw voor mij. Ik ben bang iets goed fout te doen en daarmee schade te creeren.

Wie op het forum ziet het zitten om langs te komen en mij (eventueel tegen vergoeding) te helpen zo'n nieuw loopwerk in de cd-speler te zetten? Mijn woonplaats is Delft.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door Walt »

Net een goede link gevonden:

http://diyparadise.com/cd46/cd46repair.html

Dit lijkt hetzelfde loopwerk te zijn dus dat komt goed uit. Als ik het zo zie lijkt het nog wel te doen. Alleen het losmaken van die flatcables is me nog niet helemaal duidelijk. Moet je daar nou gewoon aan trekken of gaat dit anders in zijn werk?

Groetjes Walter
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door jaapschreuder »

De stekker waar de flatcable inkomt zorgt voor de klemming als het goed is. Vaak kun je hem wel ' uit elkaar trekken'. Nu pak je de kabel zonder weerstand eruit.

De boven onderkant even goed bekijken. Zonder moeite positioneren en klip weer dicht.

Dit is mijn ervaring en dan ga ik ervan uit dat er niet veel verschil inzit. Klip kan wat moeilijk gaan flatcabke mag geen weerstand hebben
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door ray5150 »

Heb je al een prijs opgevraagd om hem te laten repareren ? :idea:
Als het fout gaat heb je niks meer. :(
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Nee ik heb geen prijs opgevraagd, ik wilde eerst kijken of hier forumleden zijn die willen helpen. Volgens mij is het geen zeer ingewikkelde klus maar wel handig om iemand erbij te hebben die al eens eerder loopwerken heeft verwisseld.

Als de cd-speler trouwens totaal kapot gaat kan ik altijd nog een nieuwe kopen. Altijd goed argument voor een upgrade :mrgreen:

Groetjes Walter
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door guido »

Bij zo'n vraag is het altijd handig om te vermelden waar je ongeveer woont...
overheen gelezen, da's ver van zuid limburg

Ik zou die mp/ebay loopwerken niet vertrouwen. Alles maken ze na, ook loopwerken (eigenlijk niet zozeer namaak, maar "second source").
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door Walt »

Hallo Guido,

Wat is volgens jouw het alternatief? De MP loopwerken zijn in ieder geval goedkoop met 28 euro, dus op zich wel een gokje waard.

Ik lees net ook dat dit loopwerk de optie heeft met een schroefje het laservermogen aan te passen. Zou dit een 'fix' kunnen zijn voor mijn huidige loopwerk tegen het overslaan?

Het overslaan gebeurd trouwens zelden, en soms helemaal niet bij een cd. Het is ook niet steeds op dezelfde plek van een cd en ook niet steeds op het einde van de cd, het kan ook aan het begin zijn. De speler gaat daarna wel op de goede plek door met afspelen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door ray5150 »

het moet gezegd worden, dat het uitwisselen van een loopwerk een stuk simpeler is, dan het inbouwen van een niewe laser kop.
Mits het natuurlijk exact dezelfde is....

Een linkje naar de marktplaats advertentie ? (liever nog een printscreen, dan hebben we er volgende maand ook nog iets aan dit topic...)


enne... :foto:


Had je het lensje ook al schoongemaakt ? wattenstaafje en een beetje glassex oid.
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door guido »

Dat schroefje ken ik niet, ook niet op het mainboard. Maar ik ken me dan ook wat beter uit met de oude swing-arm loopwerken (ook kop vervangen van plastic naar een metalen cdm-4).
Wat je ook zou kunnen proberen is een goedkoop spelertje te vinden bij kringloop of marktplaats met zo'n loopwerk. Als het nog speelt, kan je weer even vooruit. 5 tot 10 euro of zo, speler hoeft er aan de buitenkant niet uit te zien. Loopwerk/dac lijsten circuleren op het internet, al hoeven die niet 100% betrouwbaar te zijn (ooit een oude speler gekocht voor een speciaal type BB dac met parallel inputs en er zat de verkeerde in). Dus even een service manual zoeken en bekijken.

Ik heb nog een aantal van die 12.x loopwerkjes liggen zelf. Maar dat zijn proto's, waar misschien al destructieve testen mee zijn gedaan :mrgreen: Of een duurtest, geen idee. Ooit een keer gekregen. Oudere swing-arm heb ik ook nog verschillende liggen. Ooit interessant, nu speelt de HD :sure:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door Walt »

Via marktplaats kwam ik bij de volgende webshop/artikel terecht:

http://www.xs4trade.com/catalog/product ... cts_id=764

Deze heb ik derhalve besteld.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door Walt »

Nog een vraagje over 1 type flatcable die ik ben tegengekomen in mijn cd-speler:

Op de print zit een witte brede voet. De flatcable heeft een blauw uiteinde en lijkt direct in de voet te zijn gestoken, er zit dus geen connector aan de flat cable zijde! De voet lijkt geen klepjes, kliksystemen etc te bevatten.

Ik zou derhalve verwachten dat er maar 1 manier is om deze flatcable los te maken, namelijk trekken aan de kabel zelf en hem zo uit de voet halen.

Is dit logisch of zie ik iets over het hoofd?

Ik heb geprobeerd een foto van het geheel te maken, zie onder:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0897[1].JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Via marktplaats kwam ik bij de volgende webshop/artikel terecht:

http://www.xs4trade.com/catalog/product ... cts_id=764

Deze heb ik derhalve besteld.
Is dat nou een laserkop, een loopwerk, of een gedeelte van een loopwerk ? :?
Het lijkt mij het laatste, ik dacht dat je een kompleet loopwerk ging kopen.
Wat ik al eerder zij, dat is een stuk makkelijker in te bouwen. :roll:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Wat ik ga kopen is de lasereenheid dus de laser en het mechanisme waarmee de laser zich verplaatst. Hier zit ook een klein printje op, zie de link uit voorgaande post.

Verder zit er in mijn speler een zeer grote print, dat is de print links op de foto. Verder zit er nog een kleine print vlak onder het loopwerk met slechts een paar componenten erop, die moet ik dus hergebruiken. De volgende link geeft een artikel met foto's:

http://www.hifi.nl/recensies/3161/TentL ... catie.html

Leuk detail, het is ook daadwerkelijk mijn cd-speler die Guido Tent hier aan het modificeren is, ik heb deze daarna een paar jaar terug van Rene van Es overgenomen.

Ray, heb je verder enig idee met betrekking tot mijn flat cable vraag hierboven?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door ray5150 »

Je moet aan dat "uitsteeksel" trekken, en niet aan de flatcable. dat is namelijk een soort handsvat.
en met beleid. je hebt daar verder geen geredschap voor nodig.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Als ik het goed begrijp zeg jij het witte ding zit vast aan de kabel. Maar wat zit er dan contra op de print zelf? Het witte ding bestaat zo te zien maar uit 1 stuk dus op de print zelf kunnen dan alleen maar pennetjes ofzo zitten?

Of bedoel je met uitsteeksel het blauwe iets dikkere deel van de flat cable? Zeg maar het ongeveer 7mm lange rechte stuk vanuit de witte voetjes recht omhoog?

Groetjes,

Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Als ik het goed begrijp zeg jij het witte ding zit vast aan de kabel. Maar wat zit er dan contra op de print zelf? Het witte ding bestaat zo te zien maar uit 1 stuk dus op de print zelf kunnen dan alleen maar pennetjes ofzo zitten?
Nee, De witte connector zit vast aan de print gesoldeerd, de flatcable zit daar direct in. of met kaal draad, of met contactstroken op dat dikke stukje
Walt schreef:
Of bedoel je met uitsteeksel het blauwe iets dikkere deel van de flat cable? Zeg maar het ongeveer 7mm lange rechte stuk vanuit de witte voetjes recht omhoog?
Dat bedoel ik dus, als het niet met je vingers lukt, kun je het met een combitang proberen, maar wel voorzichtig zijn.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Bedankt voor je antwoord, is dit type flat cable daarna ook gewoon weer insteekbaar in het witte voetje of moet ik een nieuwe kopen?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door ray5150 »

Die kan er gewoon weer in terug.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door Walt »

Mooi! Zeer bedankt voor je hulp.

Vandaag heb ik alvast gekeken hoe een en ander van de cd-speler uit elkaar moet, het meest lastige zal denk ik toch worden de flatcables losmaken zonder schade. Bij sommige zitten er kleine condensators vlak naast op de print, dus totaal geen plek voor je vingers, beetje dom ontwerp vind ik.

Ik moet zeggen de cd-speler doet het nu weer redelijk goed, slaat zeer soms nog over. Het schoonmaken van de lens met glassex en smeren van de geleide asje heeft wel geholpen. Wellicht kan ik hiermee leven en het vervangen van de lasereenheid nog even uitstellen, wat zouden jullie doen?

Groetjes Walter
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door guido »

Niet veel, tegenwoordig doen we het met een NAS.

Ik heb vaak spelers in en uit elkaar gehaald en nooit veel problemen gekend. Ook vervangen van alleen de laserhead.
Wel uitkijken met de flatcable; als de laser er direct aan hangt, dan niet met je vingers eraan. Die dingen kunnen daar niet tegen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door Walt »

Hallo Guido,

Doel je dan op ESD invloeden? Ik las ergens dat je zelfs ESD matten moet gebruiken als je met dit soort componenten aan de gang gaat, leek mij wat overkill eerlijk gezegd?

Ik verbaas me er trouwens wel over dat ze al die componenten in een cd-speler rondom het loopwerk zo dun en ielig uitvoeren, robuust construeren zie ik toch iets anders voor me :mrgreen:

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door Walt »

Trouwens sinds 9.00 speel ik vandaag nu al cd's zonder dat de speler ook maar 1 keer is overgeslagen. Ik gebruik express de cd's die laatst vaak problemen gaven. Mijn gevoel zegt nu: eerst langer aankijken hoe het overslaan zich verder gaat ontwikkelen. Als het weer erger wordt kan ik alsnog het andere loopwerk erin zitten.

In ieder geval ken ik het ding nu aardig van binnen qua opbouw en zie ik er minder tegenop de repartie uit te voeren.

Als iemand nog een goed en origineel Philips VAM 1202 loopwerk heeft liggen dan hoor ik het graag trouwens!

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door Walt »

Zojuist het nieuwe loopwerk binnen gekregen.

Kan iemand zien aan de verpakking of het een goede kwaliteit is, of een namaak exemplaar?

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0898[1].JPG
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door Marp »

Het enige merkwaardige daaraan is dat Philips zijn merknaam of eigen logo niet meer belangrijk lijkt te vinden (gewoonlijk drukt Philips dat werkelijk overal op, meestal blauw/wit, soms zwart), maar wél graag westerse klanten ervan overtuigt dat zijn eigen onderdelen origineel zijn. Voor Chinezen wordt dat minder belangrijk gevonden. :mrgreen:

Misschien vormt het een indicatie als je nog meer overeenkomstige verpakkingen vindt:
- philips "original parts"
- philips chinese opdruk
- philips parts package
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: hulp vervangen loopwerk CD-speler

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Doel je dan op ESD invloeden? Ik las ergens dat je zelfs ESD matten moet gebruiken als je met dit soort componenten aan de gang gaat, leek mij wat overkill eerlijk gezegd?
Daar vergis je je toch lelijk in, ik wil je wel even een Dirksen ESD cusus mailen die ik gevolgd heb.
Daar leer je dat statische ontladingen een paar kiloVolt kunnen bereiken, vinden sommige IC's niet echt fijn... :mrgreen:
Walt schreef:
Ik verbaas me er trouwens wel over dat ze al die componenten in een cd-speler rondom het loopwerk zo dun en ielig uitvoeren, robuust construeren zie ik toch iets anders voor me :mrgreen:
Tja, 't mag niks kosten he...'s niet leuk om te horen, maar dat soort loopwerken zit ook een cd-rom speler van 2 tientjes.

Ik zou zeggen, ga eens aan de slag met een CD-Pro2 loopwerk, massief spuitgietwerk...

http://www.daisy-laser.com/products/mod ... pro2lf.htm
http://www.dutchaudioclassics.nl/?strPa ... ilips-cdm2
http://bergrans.despinnerij.nl/
Walt schreef:
Kan iemand zien aan de verpakking of het een goede kwaliteit is, of een namaak exemplaar?
maakt niet uit, het blijft toch plastic meuk... :rofl: of het Flipse meuk is of Chinese meuk...
Plaats reactie