speakers 2weg
Moderator: Beheerdersteam
speakers 2weg
ik ben van plan om een paar boxen te maken 2weg
ik heb 2x sphyrx woofer 250w 8omh 30hz 5khz spl 91DB
2x MC Farlow tweeters mft 200 8ohm
1x filter monacor 300w 2000 hz 12 db okt
denken jullie dat dat een goede combinatie is
kan worden aangestuurd met een marantz pm50 ik heb nog een vraag je ik kreeg die tweeters zo met een condensator aangesloten die hoeft daar niet meer aan als ik dat filter gebruik , is mijn mening
ik heb 2x sphyrx woofer 250w 8omh 30hz 5khz spl 91DB
2x MC Farlow tweeters mft 200 8ohm
1x filter monacor 300w 2000 hz 12 db okt
denken jullie dat dat een goede combinatie is
kan worden aangestuurd met een marantz pm50 ik heb nog een vraag je ik kreeg die tweeters zo met een condensator aangesloten die hoeft daar niet meer aan als ik dat filter gebruik , is mijn mening
Re: speakers 2weg
Die McFarlow bullet tweeters heb ik ook gehad, dit zijn eigenlijk gewoon Celestion HF-50 tweeters met een andere sticker, goed spul dus. Ik zou deze tweeters niet te laag inzetten minimaal 3500Hz met een steil filter.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: speakers 2weg
Ik heb nog een vraag , als je nu een speaker in een box zet meestal is daar een rubber of zachte ring of band aan de buitenkant , dus zou je die speaker moeten van langs de binnen kant erin steken , maar de meeste zijn gemaakt dat de speaker er van buitenaf in legt en dan met een verzonken boortje mag je die band daar afsnijden en dan ook vanaf buiten in leggen
Re: speakers 2weg
Uhh? Snapt iemand daar nog wat van?erik1950 schreef:Ik heb nog een vraag , als je nu een speaker in een box zet meestal is daar een rubber of zachte ring of band aan de buitenkant , dus zou je die speaker moeten van langs de binnen kant erin steken , maar de meeste zijn gemaakt dat de speaker er van buitenaf in legt en dan met een verzonken boortje mag je die band daar afsnijden en dan ook vanaf buiten in leggen
Re: speakers 2weg
Ik denk dat de TS even een ander toetsenbord op zijn PC moet aansluiten.
Eentje waarvan de punten en vraagtekens wel werken...
Thomox, hij wil die rand die op de foto staat, ervaf snijden en vervolgens tuussen de driver en de baffle doen.
Da's toch niet zo onduidelijk ?
Of het verstandig is ? geen idee, voor mijn gevoel kun je er beter van dat dunne, zwarte tochtstrip tussen doen.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4883
Eentje waarvan de punten en vraagtekens wel werken...
Thomox, hij wil die rand die op de foto staat, ervaf snijden en vervolgens tuussen de driver en de baffle doen.
Da's toch niet zo onduidelijk ?
Of het verstandig is ? geen idee, voor mijn gevoel kun je er beter van dat dunne, zwarte tochtstrip tussen doen.
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=4883
Re: speakers 2weg
ja als je de speaker van de buitenkant erin legt , dan zit die zachte stripband toch aan de bovenkant en is dat geen zicht, je hebt ook speakers die geen stripband hebben, ik ga die speaker niet vanaf de binnenkant monteren waar hij voor gemaakt is.dan zit ie veel te diep , ik bedoel alleen te zeggen die strip hier aan de verkeerde kant zit bij die speaker
Is nu toch niet moeilijk !
Is nu toch niet moeilijk !
Re: speakers 2weg
De 'gasket' heeft tegenwoordig hoofdzakelijk een cosmetische functie, de functie van deze strip was/is om bijvoorbeeld de luidspreker van binnenuit in de kast te monteren of om een metalen grill (in PA-land vaak gebruikt) op veilige afstand van de rolrand/conus te houden.
De gasket is dus niet aan de verkeerde kant gemonteerd
De gasket is dus niet aan de verkeerde kant gemonteerd
Re: speakers 2weg
nee hij is niet aan de verkeerde kant gemonteerd , maar wel als je hem bv wil inbouwen vanaf de buitenkant en dan beetje laat weg zakken in het hout
Re: speakers 2weg
ik heb de boxen nu gemaakt en alles ingebouwd, ik vind de woofers niet zo goed doorkomen en de tweeters dan weer te hoog, wel mooi zuiver, als ik een plaat speel met mijn platenspeler, dan hoor ik de minste kraak door de muziek uitkomen, misschien is de oplossing daarvoor een potmeter die kan dempen van de hoge tonen.
Ik heb de woofer in een box gebouwd van bxhxd
35x50x30
De tweeter heb ik in kleinere box gestopt van 20x20x15, die ik boven op de box dan verder integreer met de grote box, die dan één geheel vormt, de tweeter box word vast gezet op de grote box, voor, zij en achter ook boven kant worden er op gemonteerd , aan de onderkant heb ik een reflexieopening gelaten en was verbaast over de kracht van de druk die daar uit kwam, het was net een stofzuiger
Ik heb de woofer in een box gebouwd van bxhxd
35x50x30
De tweeter heb ik in kleinere box gestopt van 20x20x15, die ik boven op de box dan verder integreer met de grote box, die dan één geheel vormt, de tweeter box word vast gezet op de grote box, voor, zij en achter ook boven kant worden er op gemonteerd , aan de onderkant heb ik een reflexieopening gelaten en was verbaast over de kracht van de druk die daar uit kwam, het was net een stofzuiger
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: speakers 2weg
dat is echt te klein, je zit nu op pak hem beet 40 liter. (ik zou zeker het dubbele nemen)erik1950 schreef:Ik heb de woofer in een box gebouwd van bxhxd
35x50x30
die extra 5 liter is leuk, maar doet niets af verder aan de laagweergave.erik1950 schreef:De tweeter heb ik in kleinere box gestopt van 20x20x15, die ik boven op de box dan verder integreer met de grote box, die dan één geheel vormt, de tweeter box word vast gezet op de grote box, voor, zij en achter ook boven kant worden er op gemonteerd , aan de onderkant heb ik een reflexieopening gelaten en was verbaast over de kracht van de druk die daar uit kwam, het was net een stofzuiger
Ook is een reflexopening niet zomaar aan te brengen.
Deze moet aan de hand van jou volume een lengte en oppervlakte hebben om goed te werken.
Ik zou dit projectje even goed herzien, en echt opnieuw beginnen helaas.
Als je hulp wilt met een nieuwe kast en filter dan roep maar! (moet het natuurlijk niet voor niks zijn)
De clou is natuurlijk om dergelijk frame in te frezen.
Dan ziet het er pas netjes uit.
Heb je geen frees, dan kun je twee plaatjes MDF gebruiken voor je front.
In het achterste paaltje mdf zaag je een kleiner gat dan in het voorste MDF plaatje.
Zo is de unit perfect verzonken. (als je netjes rondjes zaagt)
Ik zie een DN-20 van monacor. Niets mis mee, maar voor dit setje speakers echt niet geschikt.
Deze tweeter komt véél te vroeg in (bij 2khz ligt je crossoverpunt IN THEORIE)
Voor de woofer is dit nog wel te doen 2khz.
De kwaliteit van je woofer is overigens niet bijster hoog.
Dit soort speakers heeft een GROTE kast nodig om netjes laag weer te geven.
Maar je hebt ze, dus maak er het beste van. (denk aan 100 liter + )
De tweeter moet je eigenlijk met 18dB filteren. (nu doe je dit met 12db)
in de volgende afbeelding raden ze 3khz 18dB aan.
Los van dit hele stukje tekst, heb jij nu 2 woofers en twee tweeters in 1 kast gestopt ?
(Dat werkt al helemaal niet, zoals je na het lezen wellicht begrijpt)
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: speakers 2weg
Om het overzichtelijk te houden
Ik heb de TSP gevonden van jouw woofers.
SP-W12-BP (Woofer)
Fs 30.40 Hz Valeur de la base de données
VAS 336.89 L Valeur de la base de données
Re 7.80 Ohms Valeur de la base de données
Rg 0.00 Ohms Facteur d'amortissement 200000 sur 8 Ohms
Rf 0.00 Ohms Si 0 : Pas de filtre ou filtre actif
Qms 3.617 Valeur de la base de données
Qes 1.136 Valeur de la base de données
Qts 0.864 Qms*Qes/(Qms+Qes)
Sd 572.56 cm2 Valeur de la base de données
Cas 23890.2 Ncm5
Mas 11.5 Kgm4
Mms 37.611 g
Cms 0.729 mm/
7.023 N/A
Xmax ± 4.00 mm
Vd 229.02 cm3 Sd*Xmax
SPL 91.3 dB
Mooi, nu kunnen we ECHT aan de slag met een goede kastberekening!
Overigens een flink hobbelig freq.verloop, maar dat is denk ik je laatste zorg.
Ik heb de TSP gevonden van jouw woofers.
SP-W12-BP (Woofer)
Fs 30.40 Hz Valeur de la base de données
VAS 336.89 L Valeur de la base de données
Re 7.80 Ohms Valeur de la base de données
Rg 0.00 Ohms Facteur d'amortissement 200000 sur 8 Ohms
Rf 0.00 Ohms Si 0 : Pas de filtre ou filtre actif
Qms 3.617 Valeur de la base de données
Qes 1.136 Valeur de la base de données
Qts 0.864 Qms*Qes/(Qms+Qes)
Sd 572.56 cm2 Valeur de la base de données
Cas 23890.2 Ncm5
Mas 11.5 Kgm4
Mms 37.611 g
Cms 0.729 mm/
7.023 N/A
Xmax ± 4.00 mm
Vd 229.02 cm3 Sd*Xmax
SPL 91.3 dB
Mooi, nu kunnen we ECHT aan de slag met een goede kastberekening!
Overigens een flink hobbelig freq.verloop, maar dat is denk ik je laatste zorg.
Laatst gewijzigd door bartsegers op di 11 sep 2012, 21:05, 1 keer totaal gewijzigd.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: speakers 2weg
Wat een lastige woofers!
100 liter, en nog geen diepgang.
Flinke bonkers, dat wel.
Ik zal eens voor je kijken of een GHP constructie WEL werkt.
Tenzij je zegt dat het niet hoeft, dan spaar ik me even de moeite.
100 liter, en nog geen diepgang.
Flinke bonkers, dat wel.
Ik zal eens voor je kijken of een GHP constructie WEL werkt.
Tenzij je zegt dat het niet hoeft, dan spaar ik me even de moeite.
Re: speakers 2weg
Kan je die tweeters ook gebruiken bij kleinere woofers, want ik vind kasten van 100 l een beetje aan de grote kant hoor
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: speakers 2weg
ds23man schreef:Mijn g.d, is dat de nieuwe bergrit van de Tour de France?????
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: speakers 2weg
Tuurlijk kun je ze gebruiken bij andere woofers.
In het algemeen (kort door de bocht) kunnen kwalitatief iets betere speakers in kleinere kasten een betere laagweergave geven.
Wil je dit als PA inzetten, of thuis ??
maw, welke belastbaarheid streef jij na?
Deze woofers in 100 liter kasten, zullen rond de 150w ook over de xmax gaan.
De max SPL is niet bijzonder hoog.
Ik zou deze Sphynx woofers van de hand doen, en eens rondzoeken wat ik een 40-50 liter kast wel werkt.
Deze bijvoorbeeld werkt prima in 60 literkes:
http://www.new-line.nl/nl/woofers-tweet ... _30917.htm
Wat ook helemaal niet gek is, is de woofer uit de K-112 luidspreker.
Deze basspeaker heeft ook geen erg grote kast nodig. (even groot als een K-112 kast......)
http://www.new-line.nl/nl/woofers-tweet ... _13602.htm
Helemaal mooi is natuurlijk een puike kast maken, en de woofer, tweeter en filter kopen.
Dan heb je alles op elkaar afgestemd, en kun je een héél leuk resultaat boeken.
Dan ben je 100€ kwijt per kast, voor een echt net setje. (zeer positief ontvangen die speaker)
Alles van de K-112 is te koop bij new-line bijvoorbeeld.
Is degelijk spul, en perfect op elkaar afgestemd dus.
(Oei, vloeken hier, maar wellicht is twee tweedehands setjes goedkoper)
Je bent dan wel van die plastic kastjes af als je nette houten bouwt.
In het algemeen (kort door de bocht) kunnen kwalitatief iets betere speakers in kleinere kasten een betere laagweergave geven.
Wil je dit als PA inzetten, of thuis ??
maw, welke belastbaarheid streef jij na?
Deze woofers in 100 liter kasten, zullen rond de 150w ook over de xmax gaan.
De max SPL is niet bijzonder hoog.
Ik zou deze Sphynx woofers van de hand doen, en eens rondzoeken wat ik een 40-50 liter kast wel werkt.
Deze bijvoorbeeld werkt prima in 60 literkes:
http://www.new-line.nl/nl/woofers-tweet ... _30917.htm
Wat ook helemaal niet gek is, is de woofer uit de K-112 luidspreker.
Deze basspeaker heeft ook geen erg grote kast nodig. (even groot als een K-112 kast......)
http://www.new-line.nl/nl/woofers-tweet ... _13602.htm
Helemaal mooi is natuurlijk een puike kast maken, en de woofer, tweeter en filter kopen.
Dan heb je alles op elkaar afgestemd, en kun je een héél leuk resultaat boeken.
Dan ben je 100€ kwijt per kast, voor een echt net setje. (zeer positief ontvangen die speaker)
Alles van de K-112 is te koop bij new-line bijvoorbeeld.
Is degelijk spul, en perfect op elkaar afgestemd dus.
(Oei, vloeken hier, maar wellicht is twee tweedehands setjes goedkoper)
Je bent dan wel van die plastic kastjes af als je nette houten bouwt.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: speakers 2weg
belangrijk voor ons nog te weten:
- waar gebruik je ze voor, thuis op op pad?
- wil je opnieuw beginnen?
- budget
- waar gebruik je ze voor, thuis op op pad?
- wil je opnieuw beginnen?
- budget
Re: speakers 2weg
ik zou helemaal opnieuw willen beginnen
en zag nu een nieuwe woofer
namelijk Visaton subwoofer W-serie W 170 S 8 Ωkan die met zelfde tweeter en filter of is die filter beter; ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Scheidingsfrequentie 1600 Hz
Flanksteilheid 12 dB/Okt
Sinus 200/300 W
Afm. (l x b x h) 120 x 105 x 50 mm
Impedantie 8 Ω
of deze
Scheidingsfrequentie 3000 Hz
Flanksteilheid 12 dB/Oct.
Sinus 100/200 W
Impedantie 8 Ω
en zag nu een nieuwe woofer
namelijk Visaton subwoofer W-serie W 170 S 8 Ωkan die met zelfde tweeter en filter of is die filter beter; ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Scheidingsfrequentie 1600 Hz
Flanksteilheid 12 dB/Okt
Sinus 200/300 W
Afm. (l x b x h) 120 x 105 x 50 mm
Impedantie 8 Ω
of deze
Scheidingsfrequentie 3000 Hz
Flanksteilheid 12 dB/Oct.
Sinus 100/200 W
Impedantie 8 Ω
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: speakers 2weg
voor thuis? of op pad?
die tweeter is gemaakt om keihard te spelen, voor op pad dus.
de w170S is dan weer beter voor thuisgebruik.
neem dan andere tweeters hierbij. (bijvoorbeeld visaton sc10n)
die tweeter is gemaakt om keihard te spelen, voor op pad dus.
de w170S is dan weer beter voor thuisgebruik.
neem dan andere tweeters hierbij. (bijvoorbeeld visaton sc10n)
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: speakers 2weg
En als we dan toch alles vervangen: ga op zoek naar een leuk bouwontwerp....... Hoef je je nergens meer druk over te maken.
Re: speakers 2weg
het belangrijkste vind ik dat ik ze goed klinken vind , want dat valt ook in smaken , want smaken verschillen , je kan bv een speakerbox samen stellen die technisch helemaal past , maar niet jou smaak van toon klinkt , en één die technisch niet klopt maar jij hem best vind , dus moet je ze horen, maar ik steek hier toch veel van op , ik zal wel nooit de technische kant kennen maar als ik maar weet wat ik niet moet doen.
De boxen die ik wil zijn voor in huis , dus ze moeten geen 200/300 watt zijn , ik denk als je met 50watt sinus en 90 watt muziek al heel ver komt
De boxen die ik wil zijn voor in huis , dus ze moeten geen 200/300 watt zijn , ik denk als je met 50watt sinus en 90 watt muziek al heel ver komt
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: speakers 2weg
Ik adviseer om naar een van de speaker speciaalzaakjes te rijden en te luisteren naar een paar zelfbouwpaketten.
Dan heb je het plezier van zelfbouwen en zeker weten goed resultaat!
Dan heb je het plezier van zelfbouwen en zeker weten goed resultaat!
Re: speakers 2weg
ik heb wel enkele speaker die ik goedkoop gekocht heb waar ik nieuwe drivers kan inbouwen in de bestaande kasten dat waren dan oude boxen die ik goedkoop heb kunnen kopen
