TV aan/uit via versterker.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Marp
Beheerder / Sysadmin

TV aan/uit via versterker.

Bericht door Marp »

Het idee was om de TV via de versterker aan en uit te schakelen, maar hiermee sta ik voor een grotere uitdaging dan verwacht.

De situatie is als volgt: op de preamp kunnen 5 ingangen worden geselecteerd d.m.v. een rotary encoder, waarvan ik er 2 wil benutten voor SAT Radio en Sat TV. Op beide ingangsrelais staat hetzelfde SPDIF-signaal van de satellietontvanger, maar in de stand Sat TV moet tevens een Solid State Relais worden bekrachtig om de TV van spanning te voorzien.

Op zich heel simpel te verwezenlijken, maar er doen zich 2 ongewenste bijverschijnselen voor:
  • de TV wordt onbedoeld aan en uit geschakeld als de stand Sat TV wordt gepasseerd bij het selecteren van een andere bron.
  • audio klinkt onverminderd door wanneer de TV via de ingebouwde sleeptimer overschakelt naar op standby.
De SSR voor de TV vertraagd laten bekrachtigen, bijv. na 0,5 of 1 sec., kan volgens mij met een transistor en condensator, al weet ik niet hoe ik dat in het vat giet. Het 2e punt is waarschijnlijk complexer. Mooi zou zijn als met wat wikkelingen rond het netsnoer naar de TV kan worden gedetecteerd of de TV in standby staat, en in dat geval het SSR af te schakelen totdat opnieuw Sat TV wordt geselecteerd. Desnoods kan ook worden geschakeld op het wegvallen van het videosignaal op de 3e scartaansluiting, maar dat werkt enkel bij een bepaalde instelling van de TV, en een volgende TV heeft die aansluiting misschien niet meer. Voorkeur heeft het dus als kan worden gedetecteerd of er noemenswaardig stroom naar de TV loopt.

Listigheidje is dat de TV zijn laatste stand onthoudt, waardoor hij bij inschakelen weer gelijk in standby staat. Er dient dus wel enige gelegenheid te zijn om de TV uit standby te halen, alvorens opnieuw de spanning eraf gaat.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
hannesie
Contacteer:

Re: TV aan/uit via versterker.

Bericht door hannesie »

Een programmeerbare Logitech afstandsbediening kopen, die lost het toch ook op?
Of heb je geen IR op de versterker?

Bij mij gaat automatisch de muziek uit als de TV aangaat, maar dat kan ik ook anders programmeren. 8)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

De Logitech doet niets als ik slaap. :mrgreen:

De TV moet echt uit als die 's nachts via zijn ingebouwde timer op standby gaat, en de audioketen moet dan voortaan ook ophouden met weergeven. De versterker gaat de centrale unit worden die dit netjes regelt (hoop ik).
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

OK , ik doe voor de rest alles met het handje, als het verder uit moet. :)

Maar er zullen best wel slimme oplossingen zijn/komen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

met wat er in zo'n master/slave stekkerdoos zit kom je toch een aardig eind lijkt me, evt nog een NE555 voor wat delay?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Bedankt voor de ingeving! Met "master slave circuit" als zoekterm was snel het e.e.a. gevonden, van schakelingen die de spanning over wat anti-parallel geschakelde diodes benutten t/m inductie-gestuurde varianten, wat precies is wat wil.

Een transistorversterking zoals in het omcirkelde deel van een hier geziene schakeling ga ik toepassen voor detectie of de TV in standby staat:
bestandsbron:<br />http://www.extremecircuits.net/2010/06/mains-slave-switcher_03.html
bestandsbron:
http://www.extremecircuits.net/2010/06/mains-slave-switcher_03.html
Timertje gaat ook toegepast worden. Dat was aanvankelijk niet de bedoeling, maar de gebruikte Lite MV06 controller voorziet enkel in volumeregeling en bronselectie. Een aan/uit-functie ontbreekt, maar een NE555 kan dat waarschijnlijk veranderen.
lite-mv06-remote-volume-controller.jpg
Het idee:
  • NE555 wordt aktief zodra de versterker aan gaat, en schakelt deze na 60 min. weer uit.
  • De timer wordt continu reset zolang de eindtrappen een audiosignaal ontvangen.
  • Wordt een bron gekozen waarbij de TV wordt ingeschakeld, dan wordt ook de master/slave-schakeling aktief.
  • Detecteert deze dat de TV standby staat, dan draait de motorpot naar standje 0 en schakelt de timer alles na 30 sec. uit.
  • Controllerboardje krijgt een slaapstand door de massa van de motorpot en van de ledjes voor bronkeuze te ontkoppelen.
  • De IR-receiver van de controller blijft aktief en deze reset de timer als een bron wordt gekozen, waardoor de versterker weer gaat spelen.
Ergens bekruipt me nu toch het gevoel dat ik iets over het hoofd zie. Iemand die kan ontdekken of het nog ergens aan schort?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Was iemand opgevallen dat dit niet kan?
Marp schreef:
Het idee:
  • NE555 wordt aktief zodra de versterker aan gaat, en schakelt deze na 60 min. weer uit.
  • De timer wordt continu reset zolang de eindtrappen een audiosignaal ontvangen.
  • Wordt een bron gekozen waarbij de TV wordt ingeschakeld, dan wordt ook de master/slave-schakeling aktief.
  • Detecteert deze dat de TV standby staat, dan draait de motorpot naar standje 0 en schakelt de timer alles na 30 sec. uit.
  • Controllerboardje krijgt een slaapstand door de massa van de motorpot en van de ledjes voor bronkeuze te ontkoppelen.
  • De IR-receiver van de controller blijft aktief en deze reset de timer als een bron wordt gekozen, waardoor de versterker weer gaat spelen.
De timer kan niet worden reset als deze pas aktief wordt wanneer de versterker aan staat.

Weet iemand hoe een eenmalige puls kan worden afgegeven zodra de motorpot of een ingangsrelais wordt bekrachtigd?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Hoi Mario,

Normaal gesproken staat er op pen 8 van een SCART aansluiting een spanning. Wellicht kun je die meten en daar iets mee doen. Kijk gewoon of zich daar iets voordoet op het moment dat het toestel in standby gaat en je bent klaar.

Groeten,
Mischa
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Mmmmm, begrijp ik hier nu uit dat jij elke avond op de bank voor de tv in slaap sukkelt?????? :mrgreen:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nee hoor, hoezo?

Standby is een toestand die mijn tv nooit ziet.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

mischa72 schreef:
Nee hoor, hoezo?

Standby is een toestand die mijn tv nooit ziet.
Het was voor Marp bedoeld............ :lol:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

ds23man schreef:
Het was voor Marp bedoeld............ :lol:
Oke !
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

ds23man schreef:
Mmmmm, begrijp ik hier nu uit dat jij elke avond op de bank voor de tv in slaap sukkelt?????? :mrgreen:
Het komt helaas voor. Medicijngebruik.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

mischa72 schreef:
Normaal gesproken staat er op pen 8 van een SCART aansluiting een spanning. Wellicht kun je die meten en daar iets mee doen.
Dank voor het onder de aandacht brengen! Die schakelspanning kan rechtstreeks een relais aansturen, dus mogelijk gebruik ik dat tijdelijk om met een relais het audiosignaal te onderbreken, zolang ik de rest van het plaatje niet rond krijg.
Marp schreef:
Weet iemand hoe een eenmalige puls kan worden afgegeven zodra de motorpot of een ingangsrelais wordt bekrachtigd?
Laat ik het anders stellen: parallel aan de motor van de motorpot en langs ieder ingangsrelais kan ik natuurlijk een extra relais plaatsen, welke in rusttoestand een elco laadt. Als dan bij aktivering een van die elco's de zelfbekrachtigende NE555 kortstondig voedt, wordt de versterker weer een uurtje aangezet en ben ik er natuurlijk ook.

Alleen wat overdreven om voor zoiets simpels ergens een order te moeten plaatsen voor een zwikje relais die de kosten opdrijven, onnodig geklikker veroorzaken en een grotere standby-voeding noodzakelijk maken. Het kostte me overigens al meer dan 3 dagen al mijn vrije tijd en ik kom geen steek verder.

Komop mannen, wie helpt me uit de brand? Iemand met kennis van elektronica draait er zijn handen niet voor om om dit even met wat torretjes te doen.
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Ik ga nog eens even kijken wat je ook alweer precies wil :wink:

Voorkomen dat bij het passeren van de stand TV de tv ingeschakeld wordt:
Een RC-netwerk, waarbvij de R in serie staat met het signaal naar het relais en de C over het relais staat. Als je op die sand komt, zal de C in eerste instantie het signaal kortsluiten omdat deze leeg is, vervolgens gaat deze zich langzaam opladen tot hij een spanning bereikt waarbij het relais aantrekt. Goed voor jou is dat je tegen die tijd al lang voorbij bent aan die stand waardoor de C zich via het relais weer ontlaadt. Als ik me niet vergis is de tijd t= R x C (sec).

Heb je er iets op tegen dat de tv in standby blijft staan?
Anders zou je hem uit stanby kunnen halen door de powerknop te overbruggen. Zo kan het toestel in standby blijven staan.

Hiervoor hetzelfde schakelingetje om vertraagd te kunnen inschakelen. Omdat je heel kleine signaaltjes schakelt, zou je ook reed-relais kunnen gebruiken, die hoor je niet schakelen.

Groeten,
Mischa
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Het TV-verhaal is rond, Mischa. Vooral na jouw aanvulling voor vertraagd inschakelen. De TV schakelt aan en uit doordat de bronkeuzeschakelaar op de versterker bepaalt of hij netspanning krijgt. Krijgt hij netspanning maar wordt onvoldoende stroomafname gedetecteerd, dan wordt na 30 sec de versterker uitgezet en hiermee tevens de TV. De versterker verandert hierdoor dus van master in slave, indien de TV in standby gaat.

De versterker gaat tevens uit als de eindtrappen gedurende 60 min. geen signaal ontvangen. Dat regelt een NE555, die na die tijd zowel de versterker als zichzelf uitschakelt. Zolang de eindtrappen een audiosignaal ontvangen wordt de timer constant reset, zodat de versterker aan blijft wanneer die in gebruik is. Deze regeling ondervangt dat de afstandsbediening geen aan/uit knopje heeft.

Wat nog resteert is dat de versterker ook weer aangezet moet kunnen worden. Daarom wil ik dat deze wordt ingeschakeld zodra het volume wordt bedient óf een andere ingang wordt gekozen. De motorpot krijgt slechts tijdelijk spanning, dus die stuurspanning zou eventueel nog wel rechtstreeks het hoofdrelais kunnen bekrachtigen zodat de versterker aan gaat. De relais van de ingangsselector worden echter permanent bekrachtigd, dus die stuurspanning kan dus niét worden benut om het hoofdrelais te bedienen. De versterker zou dan nooit meer uit gaan.

Vandaar:
Marp schreef:
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Wat dacht je van een condensator in serie met het signaal? In principe moet de opgaande flank tijdens inschakelen door de C worden "gezien" als AC, waardoor deze doorgelaten wordt. De continuespanning die overblijft is DC en wordt geblokkeerd.

Groeten,
Mischa
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Zou die puls voldoende zijn om een relais aan te sturen? De condensator mag namelijk niet groot worden, omdat het ingangsrelais zelf ook al wordt aangestuurd door een torretje, en ik er bij een aantal al extra relais naast heb gehangen.

Om met een kleine condensator te kunnen werken zat ik al in deze richting te klungelen. De gedachte was een piek bij aanvang van het laden, en na laden een transistor die onder zijn werkspanning komt en niets meer uitstuurt. Ik heb geen idee over de componentwaarden en of het op de getekende manier uberhaupt wel kan.
stuurpuls_naar_hoofdrelais.gif
Wat je aandraagt, DC blokkeren, lijkt me overigens wel beter. Zou dat bij een bescheiden condensatortje op deze manier kunnen?
extra transistor aan de uitgang kan waarschijnlijk wel vervallen.
extra transistor aan de uitgang kan waarschijnlijk wel vervallen.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Vraag ik op een verkeerde manier om hulp? :?
mischa72
Contacteer:

Bericht door mischa72 »

Nee hoor, ik wilde de tekeningen alleen even goed op me in laten werken en kijken wat je waarmee bedoelt :wink: .

Je hebt 2 verschillende schakelingen nodig:

1. eentje om een signaal vertraagd te laten opkomen (voor je bronkeuzeschakelaar)
Hiervoor pak je het circuit met de elco verticaal, dus vanuit de basis naar massa.

2. eentje om een signaalniveau in een puls te veranderen
Hiervoor pak je het circuit met de elco in serie met de basis.

Ik vermoed dat het zo zou moeten werken als je het nu schetst.

Groeten,
Mischa
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Sorry Mischa, dat was meer algemeen. Ik ging echt aan de vraagstelling twijfelen, omdat het ook in een ander topic plotseling stil werd toen ik naar een stuurpuls vroeg.

Goed dat je vermoeden bevestigt dat het kan werken, want ik weet niet of de transistor goed geplaatst is. En of dat geen PNP-type moet worden, want in veel schakelingen zie ik de collector naar massa gaan. Ik heb nog even de diode verplaatst, zodat die niets meer van de stuurspanning afsnoept, en voor de condensator ga ik maar even uit van 10 µF.
stuurpuls_naar_hoofdrelais[3].gif
Wat resteert is een waarde voor R1 en R2. Wat zou een waarde kunnen zijn om mee te beginnen? Meten kan ik niet, want de multimeter is zoek, maar ik kan wel vanavond een proefopstelling maken om de werking te testen.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Dit project gaat aan de kant, want ik geloof dat ik me blind staar, en zowel het dagelijkse leven als de opbouw van de versterker liggen stil sinds ik schakelingen op internet probeer te doorgronden. Mischa en Henkjan, bedankt voor de input. Die was niet tevergeefs, want vroeg of laat verwerk ik het in een herziene aanpak zonder torren. Tot die tijd hou ik het bij standby danwel de Hannesie-methode. :)
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Strak plan. :lol: :lol:
Marp schreef:
Tot die tijd hou ik het bij standby danwel de Hannesie-methode. :)
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”