Voor mijn saxofoon zou ik wel een clip-on mic willen hebben. Nu zou ik mezelf niet zijn als ik niet eerst de zelfbouwopties zou langsgaan
Nu weet ik niet precies wat er allemaal te krijgen/geschikt is. Is het beroemde Panasonic kapseltje geschikt, of zijn er betere opties als grootmembraankapsels te krijgen voor zelfbouwdoeleinden...?
Hoi Arno,
Vraag het eens aan Peter de Jong die heeft dat ook eens gedaan.
Citaat:
Uit de rubriek meten, onderwerp meetmicrofoon, pag. 2.
Qua dynamisch bereik ligt dat niet zozeer aan het capacitieve elementje zelf als wel aan de configuratie van van de fet buffer. Bij de Panasonic is dat vanaf fabriek geschakeld als geaarde source schakeling. Dat kapseltje kun je veranderen in een source follower schakeling en dan haalt het wel over de 140 dB SPL net als de KE-4 van Sennheiser. Die wijziging staat onder speakerbouwers en Linkwitz volgelingen bekend als de Linkwitz mod. Maar het is beslist geen uitvinding van meneer Linkwitz. Het KE-4 kapseltje heeft 3-pootjes en kun je schakelen zoals je zelf wilt. Als geaarde source schakeling heb je wat meer versterking maar de ruis blijft gelijk. Die WM60-A heb ik zelf zonder enig probleem in de kelk van een alt-sax en op een klarinet gebruikt, wel gemodificeerd naar source volger uiteraard, anders gaat dat niet.
Ik zou er niet eens aan beginnen, je weet uiteindelijk nooit wat het resultaat zal zijn. Het is gemakkelijker om diverse mic's uit te proberen en te bepalen welke "sound" je mooi vindt......
Arno laat je niet ontmoedigen.
Je kunt welliswaar al een compleet sax microfoontje kopen voor nog geen €100,
maar zelf maken geeft wel meer voldoening.