Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
Sinds een aantal maanden ben ik mij aan het verdiepen in de wereld van 'hifi' audio. Zo heb ik al een aantal luidsprekers op de rommelmarkt op de kop getikt, en nu dus ook een technics versterker.
Voor mijn gevoel wordt de versterker te warm, waarbij de fan achterin niet aanslaat. Het betreft een technics SU-X520, en het electromotortje is het type MDN-4RB4MRC. De datum op het motortje is 22 februari 1994, deze heeft zijn beste tijd dus gehad. Mijn vraag is of iemand een goedkoop alternatief weet voor het betreffende motortje (aangezien het originele motortje richting de 25 a 30 euro gaat), of is er de mogelijk om het motortje te reviseren?
Als enkel het vervangen met de originele variant van 30 euro de mogelijkheid is, is dit dan de moeite waard? ( heb voor de versterker + cd-speler + tuner en casettedeck slechts 10 euro in totaal moeten betalen, 30 euro voor een klein motortje lijkt dus zeer veel).
In de bijlage zit een drietal foto's om eventuele onduidelijkheden weg te nemen.
Voor mijn gevoel wordt de versterker te warm, waarbij de fan achterin niet aanslaat. Het betreft een technics SU-X520, en het electromotortje is het type MDN-4RB4MRC. De datum op het motortje is 22 februari 1994, deze heeft zijn beste tijd dus gehad. Mijn vraag is of iemand een goedkoop alternatief weet voor het betreffende motortje (aangezien het originele motortje richting de 25 a 30 euro gaat), of is er de mogelijk om het motortje te reviseren?
Als enkel het vervangen met de originele variant van 30 euro de mogelijkheid is, is dit dan de moeite waard? ( heb voor de versterker + cd-speler + tuner en casettedeck slechts 10 euro in totaal moeten betalen, 30 euro voor een klein motortje lijkt dus zeer veel).
In de bijlage zit een drietal foto's om eventuele onduidelijkheden weg te nemen.
Re: Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
Ik zou een PC ventilatortje in dezelfde maat zoeken. kan nooit meer kosten dan een tientje.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
volgens deze lui:
http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=6577
gaat dat niet werken omdat als die al in beweging komt bij de lagere spanning, dat de amp dan niet de juiste feedback krijgt en dat die dan uit gaat
http://www.badcaps.net/forum/showthread.php?t=6577
gaat dat niet werken omdat als die al in beweging komt bij de lagere spanning, dat de amp dan niet de juiste feedback krijgt en dat die dan uit gaat
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
Heb je al eens spanning op het losse motortje gezet? Met een regelbare voeding de spanning langzaam opregelen om te zien of het motortje nog draait.
Je kunt ook met een multimeter meten of de wikkeling van het motortje nog heel is. (multimeter op standje Ohm).
Misschien is de besturing van het motortje wel kapot.
In elk geval heb je voor een tientje dan nog een leuke cd-speler en tuner en cassettedeck (als het allemaal nog werkt natuurlijk).
Al werkt nog maar één van die apparaten, dan heb je het nog leuk voor elkaar.
Je kunt ook met een multimeter meten of de wikkeling van het motortje nog heel is. (multimeter op standje Ohm).
Misschien is de besturing van het motortje wel kapot.
In elk geval heb je voor een tientje dan nog een leuke cd-speler en tuner en cassettedeck (als het allemaal nog werkt natuurlijk).
Al werkt nog maar één van die apparaten, dan heb je het nog leuk voor elkaar.
Re: Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
Bedankt voor de snelle feedback, het motortje doormeten was ook mijn eerste gedachte. Ik ben jammer genoeg één van de vele 'arme' studentjes en heb geen beschikking over een regelbare voeding, althans niet in mijn studentenhuis. Mijn broer beschikt waarschijnlijk wel over een regelbare voeding en multimeter, deze woont echter aan de andere kant van het land.
Is er misschien iemand die mij kan voorzien met de specificaties van het motortje, of me kan verwijzen naar een forum waar men gespecialiseerd is in dergelijke electronica.
Is er misschien iemand die mij kan voorzien met de specificaties van het motortje, of me kan verwijzen naar een forum waar men gespecialiseerd is in dergelijke electronica.
Re: Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
Zal wel gewoon een Mabuchi motortje zijn, zo te zien zonder regelprintje, een kaal motortje.
Tja, die hebben messing busjes als lagering. Dat loopt droog en/of verslijt, en anders de borsteltjes wel.
Maarja, hoeveel volt?
Tja, die hebben messing busjes als lagering. Dat loopt droog en/of verslijt, en anders de borsteltjes wel.
Maarja, hoeveel volt?
Re: Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
Helaas de specificaties zover nog niet kunnen achterhalen via het web, en zoals eerder beschreven geen meetapparatuur op mijn studentenkamertje in Pluskut. Is er misschien iemand die beschikt over technics hardware uit de jaren negentig (misschien zelfs eind jaren tachtig) met vergelijkbare koeling. Als ik de beschrijvingen goed heb begrepen is het starten van de 'fan' afhankelijk van de temperatuur en het volume.
Re: Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
In dat geval zal er wel thermische sensor op het koelblok zitten.
Je hebt wel gereedschap ? in dat geval kun je altijd het motortje openprutsen en het lager smeren en de koolborstels schoonmaken.
Je hebt wel gereedschap ? in dat geval kun je altijd het motortje openprutsen en het lager smeren en de koolborstels schoonmaken.
Re: Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
Ik heb het motortje ff opengehaald zoals voorgesteld. Zo op het eerste oog lijkt er geen grote aanslag/corrosie aanwezig. Met het oog op reinigen is het verstandig om gebruik te maken van (reinigings-)alcohol in combinatie met een wattenstaafje, gezien het aantal fragiele onderdelen; of zijn er betere methodes om een 20 jaar oud elektromotortje te reviseren?
(mijn excuses voor de matige kwaliteit van de foto's, beschik enkel over een smartphone wat betreft fotocamera's.)
(mijn excuses voor de matige kwaliteit van de foto's, beschik enkel over een smartphone wat betreft fotocamera's.)
Re: Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
Wattenstaafje met alcohol is goed te doen, wel met beleid werken...
Als je klaar bent een olie op het lager, met mate, het hoeft niet te zwemmen.
Als je klaar bent een olie op het lager, met mate, het hoeft niet te zwemmen.
Re: Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
Ik heb eens even de service manual erbij gezocht, (dat was wel een hele makkelijke...
)
Nu kan ik hem hier niet plaatsen (+7mB) , maar ik heb even de motorsturing uitvergroot.
Voor de mensen die er écht verstand van hebben...
Nu kan ik hem hier niet plaatsen (+7mB) , maar ik heb even de motorsturing uitvergroot.
Voor de mensen die er écht verstand van hebben...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
Zal wel een 12 volt motortje zijn, werden het verleden ook in de Carver PM1.5 pro audio amps gebruikt. Ik kocht ze op een gegeven moment groot in, want na een aantal jaar gingen ze aan de lopende band....
Je kunt hier eens kijken of er wat te vinden is met dezelfde afmetingen:
http://www.conrad.nl/ce/nl/category/SHO ... &WT.srch=1
Je kunt hier eens kijken of er wat te vinden is met dezelfde afmetingen:
http://www.conrad.nl/ce/nl/category/SHO ... &WT.srch=1
Re: Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
ray5150 allereerst bedankt voor alle moeite die je doet om mij verder te helpen. Het reinigen/oliën heeft niet mogen baten, de kast van de amp wordt nog steeds (voorbij 'onkyo'
) heet zonder dat de fan aangaat. Het schema is voor een leek als mij iets te complex om te kunnen bevatten. Ik zal proberen me nog wat meer in te lezen in deze materie, echter als hier een 'expert' is die het wel kan toelichten zou dit natuurlijk fijn zijn.
Terwijl ik typ ben ik de overige elementen van de stereotoren aan het testen (met behulp van een huis-tuin-keuken ventilator ten behoeve van de koeling). Ik moet zeggen dat de amp wel lekker klinkt in combinatie met me mission 707 speakers (5 euro op de rommelmarkt
). Aangezien er wel gewoon fatsoenlijk geluid uit komt zou het mogelijk zijn om bovenin de case een simpele computerfan te monteren (terwijl ik de oude laat zitten zoals hij zit)? Of is het niet mogelijk deze op het circuit binnen de amp aan te sluiten?
Zo niet dan heb ik binnenkort weer een goede reden om van Enschede naar Veldhoven te boemelen, aangezien mijn broer wel over fatsoenlijke werkplaats beschikt (ind. ontwerper).
Terwijl ik typ ben ik de overige elementen van de stereotoren aan het testen (met behulp van een huis-tuin-keuken ventilator ten behoeve van de koeling). Ik moet zeggen dat de amp wel lekker klinkt in combinatie met me mission 707 speakers (5 euro op de rommelmarkt
Zo niet dan heb ik binnenkort weer een goede reden om van Enschede naar Veldhoven te boemelen, aangezien mijn broer wel over fatsoenlijke werkplaats beschikt (ind. ontwerper).
Re: Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
Zo te zien loopt dat fannetje op een volt of 3. Vrij standaard voor Mabuchi motortjes.
Een PC fan loopt op ca. 12V, of regelbaar tussen 6V en 12V. Het is wel oppassen met PC fans, mijn ervaring is dat die dingen zo maar ergens op dde 12V in een versterker aansluiten, tot een behoorlijke storing kunnen leiden in het geluid: Ratel veroorzaakt door de commutatie van het motortje.
Een PC fan loopt op ca. 12V, of regelbaar tussen 6V en 12V. Het is wel oppassen met PC fans, mijn ervaring is dat die dingen zo maar ergens op dde 12V in een versterker aansluiten, tot een behoorlijke storing kunnen leiden in het geluid: Ratel veroorzaakt door de commutatie van het motortje.
Re: Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
Zo wordt het schakelen van de spoeltjes in de juiste volgorde genoemd om zo'n ding te kunnen laten draaienray5150 schreef:....commutatie ?![]()
![]()
![]()
Re: Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
bij het opendraaien van het volume naar het standje asociaal schijnt de fan toch te werken (ff oliën heeft misschien toch gewerkt). Echter blijft de temperatuur bij lagere volumes toch hoog oplopen. Hierop volgt dus mijn vraag of het eventueel mogelijk is om door kleine aanpassingen op de printplaat de fan bij lagere volumes te laten inschakelen. Aangezien deze versterker al aardig op leeftijd is (en de koelpasta op de meeste plekken zijn beste tijd heeft gehad), zou ik graag ook op lagere volumes hoge temperaturen willen voorkomen.
Re: Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
Wordt die fan ook niet vanuit de versterkeruitgangen aangestuurd?
@Ray, zou je een iets groter deel van het schema kunnen plaatsen? Misschien op een iets minder hoge resolutie. Dan kunnen we zien waar de rest van de bedrading van de fan naartoe gaat.
Gr. Mischa
@Ray, zou je een iets groter deel van het schema kunnen plaatsen? Misschien op een iets minder hoge resolutie. Dan kunnen we zien waar de rest van de bedrading van de fan naartoe gaat.
Gr. Mischa
Re: Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
Hier kun je de hele manual oppikken :mischa72 schreef:
@Ray, zou je een iets groter deel van het schema kunnen plaatsen? Misschien op een iets minder hoge resolutie. Dan kunnen we zien waar de rest van de bedrading van de fan naartoe gaat.
http://elektrotanya.com/?q=showresult&w ... =&kat2=all
Re: Technics SU-X520D ventilatiemotortje defect
R517 (56k) flink groter nemen of zelfs helemaal weglaten.
Anne
Anne
