Voor een 4de orde filter, zoals ik suggereerde, heb je meestal een 2de of 3de orde hoogdoorlaatfilter nodig. De natuurlijke 2de orde afval ligt namelijk in de meeste gevallen op een lagere frequentie dan daar waarop je filtert. Het is dus beslist niet zoals jij suggereert. Je kunt ook in de vele praktijkvoorbeelden op dit forum zien, waar mensen gemeten hebben aan 2-weg systemen op een vlakke baffle, dat men vrijwel altijd uitkomt op dit soort filters. Het kan soms voorkomen dat ook voor de midwoofer een 3de orde elektrisch filter gunstiger uitpakt, maar dit is meer uitzondering dan regel.
Wat je over de power respons zegt klopt natuurlijk. Ik heb hier zelfs een vrij uitgebreid experiment aan gewijd, alweer enkele jaren geleden:
http://home.kabelfoon.nl/~dezaire/R&D_nl.htm
De grote tekortkoming van dit op zich zuivere experiment was dat ik heb gewerkt met twee breedbanders die allebei bundelen voor hoge frequenties.
Ook John Kreskovsky heeft hier lekker aan zitten rekenen en simuleren:
http://www.musicanddesign.com/Power.html
Voor als je er niet genoeg van kan krijgen.
Met echte tweeters, die veel minder bundelen, blijkt het voordeel van oneven orde filters minder goed uit te pakken. Behalve bij een zuiver eerste orde akoestisch filter krijg je altijd een duidelijke dip te zien. En laat zuiver eerste orde nu juist vrijwel niet te implementeren te zijn?
Ook een 4de orde filter heeft dan het nadeel dat er boven de 3dB power respons dip ook nog het effect van de rondstralende tweeter zit. Dubbel erg dus.
2de orde Linkwitz-Riley op een hellende baffle (drivers akoestisch uitgelijnd) blijken vooralsnog het beste compromis te bieden, althans zo heb ik het gehoormatig ervaren. Wat helpt is dat de power in het hoog, daar waar de tweeter rondstraalt, wat wordt teruggenomen. Daardoor klinken deze filters erg vriendelijk, rustig en natuurlijk. Maar ze zijn wat lastiger te implementeren en je moet zo slap filteren dat het niet me alle drivers lukt.
Ik heb overigens bij open baffle het nadeel van de power respons dip van 4de orde filters nooit ondervonden. Blijkbaar wordt het minder erg door het figure-8 afstaalpatroon, tenminste als je het goed doet en dat bereikt. Wat je ook in mijn experimenten terug kunt vinden: je went ontzettend snel aan een dip, niet aan een bult. Dat is trouwens algemeen bekend. Het is zelfs zo, dat als je een tijdje naar een dip luistert, en je vult hem dan plotseling in, dat het dan gekleurd klinkt! Je gehoor is in die zin een onzuivere referentie en conclusie van het verhaal is dat een power respons dip niet erg is. Wel een lokale bevoordeling in een smal gebied rond 3-4kHz door een daar rondstralende tweeter, waardoor het hoog niet prettig klinkt.
Ja, er valt een hoop over filters te melden. Toch blijf ik bij mijn standpunt dat je het beste eenvoudig kunt beginnen met een 4de orde akoestisch filter. De vele succesvolle bouwontwerpen, zowel van de zelfbouwzaken als in commerciele ontwerpen, geven dit aan. Als je het kantelpunt niet te hoog kiest, bv 2kHz, kun je vaak volstaan met een 2de orde elektrisch hoogdoorlaatfilter (condensator + spoel) en een spanningsdeler voor de tweeter (1 weerstand in serie met en 1 parallel aan de tweeter) om je doel te bereiken. Voor de woofer volstaat vaak een enkele spoel met condensator. Zie bijvoorbeeld het filterontwerp voor de Scanspeak reference monitor:
http://www.audiocomponents.nl/imgs/draw ... ne/3-4.jpg