simpele versterker leren begrijpen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
tarsam

simpele versterker leren begrijpen

Bericht door tarsam »

hallo iedereen,

ik maak een nieuw topic die als hulp bedoeld wordt om eventuele beginners ook wegwijs te helpen bij versterkers. zelf ben ik ook nog maar een goede 2 weken bezig met versterkers, dus zit ik ook nog in de beginfase, en heb dus ondervonden hoe moeilijk het in elkaar zit.
zelf heb ik toch al enige ervaring met gewone elektriciteit, 6 jaar elektromechanica gevolgd, en nu naar mijn 2e jaar bachelor in de energietechnologie.
Maar op school leren wij dus jammergenoeg niets van buizenversterkers. Maar ik vindt dit zo fascinerend dat ik er eigenlijk alles wil over leren. En als doel, later als ik alles eens onder de knie heb een buizenversterker te bouwen voor mijn elektrische gitaar.

nu, wil ik graag alles leren over mijn onderstaand schema die ik gepost heb. dit schema is aangepast door iemand op het forum. Maar ik snap eigenlijk niet zoveel van het schema, ik weet niet wat de componenten op die bepaalde plaatsen juist doen.

het hele eerste deel van het schema snap ik dus. maar voor het 2e deel, dus er is zelf een weerstand bijgetekend, hoe kan men bepalen hoe groot die weerstand moet zijn?

ook is er een condensator getekend die naar de penthode gaat. nu snap ik niet het doel van die condensator? de spanning is DC met daarop dus het geluid (wisselspanning) erop gesupperponeerd? klopt dit? maar werkt die condensator dan niet als buffer? en dempt zo je geluid?

dan zie je bij de penthode tussen stuurrooster en aarding een weerstand en condensator, dat heeft dezelfde betekenis als bij de triode zeker?

wat is dan eigenlijk nog het nut van C3 R3 en C2 in dit schema?

en stel dat je werkt met een UGT. wat doet zo'n UGT eigenlijk? want voor zover ik weet is zo'n UGT dus aan de primaire kant een grote weerstand en aan de secundaire een kleine ( 8ohm) dus de spanning aan de secundaire zijde is dan kleiner dan aan de primaire. wat is juist het doel?

ik hoop dat ik en vele andere beginners zo via dit topic veel zullen bijleren
Bijlagen
ha.JPG
ha.JPG (19.28 KiB) 400 keer bekeken
nl3prc
Contacteer:

Re: simpele versterker leren begrijpen

Bericht door nl3prc »

en stel dat je werkt met een UGT. wat doet zo'n UGT eigenlijk? want voor zover ik weet is zo'n UGT dus aan de primaire kant een grote weerstand en aan de secundaire een kleine ( 8ohm) dus de spanning aan de secundaire zijde is dan kleiner dan aan de primaire. wat is juist het doel?
je heb zelf al bijna het antwoord gegeven.
Omdat de meeste buizen relatief hoogomige belasting willen zien om optimaal te kunnen werken (Voor eindbuizen ongeveer 1 tot 10 kohm dit ligt aan de buis) heb je daar dus een omzetter voor nodig zodat je 4 of 8 ohms speakers eraan kan hangen dus zodoende dus die UGT.

Er waren in het verleden wel speakers die je rechtstreeks aan je anode kon hangen 'die waren dan ook hoogohmig.
maar hier dan weer het probleem dat je hoge spanning over die speaker heen krijgt.
En als je dan versterker en speaker niet in één kast heb zitten heb je dus lijnen door je huis met 300 tot 800 volt eroverheen.

Maar de meest gangbare speaker optie is tegenwoordig 4 Of 8 Ohm.
Plaats reactie