[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition
Moderator: Beheerdersteam
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Doe wat je gevoel je ingeeft. Alleen daarvan ga jij gelukkig worden.
Persoonlijk zou ik me overigens ook eens afvragen hoeveel condensatoren het geluid al heeft 'gehad' voordat het bij jou uit je speakers komt. Ik ben van het nuchtere type, vandaar. Ik pas nog rustig serie-MKT's toe in midsecties in de wetenschap dat iemand die dat niet weet, het never nooit gaat horen. Het probleem is, als je het eenmaal weet, dan hoor je het wel.
Persoonlijk zou ik me overigens ook eens afvragen hoeveel condensatoren het geluid al heeft 'gehad' voordat het bij jou uit je speakers komt. Ik ben van het nuchtere type, vandaar. Ik pas nog rustig serie-MKT's toe in midsecties in de wetenschap dat iemand die dat niet weet, het never nooit gaat horen. Het probleem is, als je het eenmaal weet, dan hoor je het wel.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15177
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
700 euris p/stuk voor een condensator??? Daarvan MOET je gelukkig worden Maarten
Verder nog steeds goed bezig daar man, wordt bijzonder indrukwekkend!! Overigens denk ik dat er, in dynamiek, best veel overeenkomsten zijn tussen de muziek die je noemt en klassiek.
PS Luxemburg overleefd zoals je ziet
Verder nog steeds goed bezig daar man, wordt bijzonder indrukwekkend!! Overigens denk ik dat er, in dynamiek, best veel overeenkomsten zijn tussen de muziek die je noemt en klassiek.
PS Luxemburg overleefd zoals je ziet
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Nou... ehhh... niet dom doen natuurlijkMechanicalAnimal schreef:Dus.....wat is wijsheid
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Ik denk dat je voor dat geld op andere vlakken meer winst kan halen.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Weet je Maarten, 700,- euro voor een condensator is dermate belachelijk, dat ik het gewoon niet wil hebben dat je die koopt. Je hoeft dus niet te kiezen, want het mag gewoon niet 
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
walter zal jaloers zijn,dus ik zeg doen! 
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
€700 voor een condensator en 1/3 van dat bedrag voor de tweeter in kwestie, tsja... ik zou liever €1.400 stoppen in (onopvallende?) akoestische maatregelen van mijn luisterruimte. Maar ik begrijp postzegels verzamelen en extreem dure rode wijn ook niet.serum schreef:Ik denk dat je voor dat geld op andere vlakken meer winst kan halen.
Het systeempje dat ik nu aan het inspelen ben kost per paar net zoveel als die twee condensatoren. En als ik het beter wil, zal ik eerst aan de slag moeten met de kwaliteiten van de luisterruimte. Weakest link hè!
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Amen, verzadigingspunten... mijn doel is niet om er een discussie over ontketenen, en het is totaal off-topic, waarvoor excuses; Vriend van me heeft technische natuurkunde gestudeerd. Hij wilde een set netsnoeren kopen van een paar honderd e.. (iets met gevlochten apeschaamhaar of andere indrukwekkende verkoopargumenten oid) De zaak waarbij hij ze ging beluisteren had goed geïnvesteerd in VMVK kabel; deze lag enthousiast over de vloeren naar de stopcontacten waarin ze getest moesten worden. Ik moest er wel even om giebelen en meldde iets van 'kilometers aluminium, meters 1,5mm2, en op de laatste meter wordt het weer helemaal goed gemaakt?
Geld brandde hem in de zak en heeft een knap netfilter gekocht.
een super klinkende speaker prima kan bestaan uit goedkope componenten. (niet bedoeld als dood-doener voor deze thread..
PHL is de uber-koning in het produceren van een 'in your face' laag/mid.
Geld brandde hem in de zak en heeft een knap netfilter gekocht.
een super klinkende speaker prima kan bestaan uit goedkope componenten. (niet bedoeld als dood-doener voor deze thread..
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
iets met gevlochten apeschaamhaar
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Om nog even in te haken op kantelende frees syndroom: Als je eerst de outline met de mal uitfreest en daarna met een cirkelgeleider de sponning naar binnen uitbreid en daarna het gat zelf, kantelt er niets!MechanicalAnimal schreef:De wetenschappelijke term die jij zoekt is "zuigend"audiomanics schreef:Hij zit er als "pik in greet" in, in ieder geval...
Met een vaste hand kun je het stuk binnen de contour ook gewoon met dezelfde frees en instelling weghalen.. kwestie van heen en weer bewegen.. hoef je niet met die beitel te frutselen..
Kees![]()
Ik heb eerst even met de beitel het meeste overtollige MDF weggestoken en toen er nog zo'n 1 a 2 mm stond heb ik met de bovenfrees zoals je beschrijft de rest eraf gejakkerd.
Reden hiervoor is dat er dan zo weinig materiaal weg te slaan is dat je geen krachten op je frees uitoefent en dus niet met horten en en stoten (okay....iets overdreven) nog door een hoop materiaal heen moet frezen.
Leek mij de meest veilige manier om niet uit te schieten etc.Door die kopieerring ga je al met je zwaartepunt van je frees ver over de rand van je werkstuk. Ik was bang dat de frees zou kantelen en de montageflens zou pakken.
Heey....standplaats Almere! das mooi dichtbij genoeg voor koffieHifi_goeroe schreef:Goed opgeschoten!! Ziet er allemaal strak uit![]()
Net terug uit het zuiden en ga ook de draad weer oppakken.
Dus als je het gat als laatste maakt, kan er niets fout gaan! Dit geldt overigens ook voor ronde sponningen! Je hebt dan alleen geen mal nodig.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Mijn vrouw snapte ook al niet waarom ik in een deuk lag, toen ik gisterenavond even het forum bezocht.satefan schreef:iets met gevlochten apeschaamhaar![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
- scanspeakman
- Berichten: 423
- Lid geworden op: ma 16 jun 2008, 19:43
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Dit is inderdaad een meer dan waardige opvolger van de "olifantenlul-lederen kabels" die ik hier wel eens voorbij heb zien komen....satefan schreef:iets met gevlochten apeschaamhaar![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Scanspeakman
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
scanspeakman schreef:Dit is inderdaad een meer dan waardige opvolger van de "olifantenlul-lederen kabels" die ik hier wel eens voorbij heb zien komen....satefan schreef:iets met gevlochten apeschaamhaar![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Scanspeakman
Mmm, zal eens zoeken in een doos of ik nog wat van dat spul heb liggen om toe te passen in het Thinking out of the box project. Mijn olifantenlulleder is namelijk op
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Als je nog heel erg twijfelt, dan zou ik in eerste instantie een Jantzen Audio Superior Z-Cap op dit plek zetten. Niet extreem duur maar stukken beter dan standaard spul. Deze condensator heeft een mooi neutraal karakter en het beeld komt lekker los van de speaker - een goed beginpunt dus. Bij goedkopere types blijft het beeld wat meer "plakken" aan de luidsprekers.MechanicalAnimal schreef:C1.......tsja......dubio.....
Ik twijfel zelf ook nog heel erg..........
Dus.....wat is wijsheid
Vervolgens laat je alles inspelen en ga je lekker een tijdje luisteren. Dan kun je een persoonlijk oordeel geven over het geluid en kun je gerichter zoeken. Misschien vind je het wel mooi zo met die Jantzen's en kun je alles lekker laten zoals het is en koop je van het overgebleven geld een stapel LP's.
Misschien hou je van meer sprankel en diepte in het beeld en kun je denken aan een Mundorf Silver-Gold-Oil. Maar misschien zoek je nog tastbaarder en natuurlijker klinkende harmonische boventonen en kun je kijken in de richting van Duelund.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Alle respect naar alle bouwers, maar je ziet vaak waar de bouwer het gewicht op legt. De ene gaat voor uberdemping, de andere voor stijfheid, de andere doet een diepte-investering in drivers en weer een andere zoekt zijn heil in de kabels, weer een andere maakt een spectaculaire kast. Misschien een scheve redenatie, maar ik heb het idee dat het deel waar de ontwerper/bouwer het minst van snapt/ongrijpbaar is, dat hij hier helemaal op los gaat, zodat 'dat dan wel in orde moet zijn' soms gelimiteerd door budget.
Even een leermoment van mijn kant over de afgelopen jaren;
Ik denk dat je meer winst kan halen door de goede kantelpunten van je drivers te bepalen. Een woofer kan bijvoorbeeld fantastisch meten tot de 2500 hz, weinig vervormen en toch klinkt dat gebied, weergegeven door de middentoner op hetzelfde niveau veel 'lekkerder' en 'puurder' Ik luister daarom ook altijd naar de individuele units in de kast, om zo de kantelpunten te bepalen. Daar ligt voor mij het gewicht bij mijn speakers. Met meten weet je of je op de goede weg bent, maar met luisteren bepaal je of je naar je fantastisch metende speakers kan luisteren. Eerst zoek je de ideale demping op voor je units door de fasecurve te bekijken. met te weinig demping heb je kleine rimpeltjes op je phase (en in mindere mate op je impedantiecurve), met genoeg demping verminder je deze weer weg. (deze tip las ik van Joachim Gerhard van Audio Physic/Sonics)
Even een leermoment van mijn kant over de afgelopen jaren;
Ik denk dat je meer winst kan halen door de goede kantelpunten van je drivers te bepalen. Een woofer kan bijvoorbeeld fantastisch meten tot de 2500 hz, weinig vervormen en toch klinkt dat gebied, weergegeven door de middentoner op hetzelfde niveau veel 'lekkerder' en 'puurder' Ik luister daarom ook altijd naar de individuele units in de kast, om zo de kantelpunten te bepalen. Daar ligt voor mij het gewicht bij mijn speakers. Met meten weet je of je op de goede weg bent, maar met luisteren bepaal je of je naar je fantastisch metende speakers kan luisteren. Eerst zoek je de ideale demping op voor je units door de fasecurve te bekijken. met te weinig demping heb je kleine rimpeltjes op je phase (en in mindere mate op je impedantiecurve), met genoeg demping verminder je deze weer weg. (deze tip las ik van Joachim Gerhard van Audio Physic/Sonics)
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33828
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
discussie over meten afgesplitst
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 25&t=16853
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 25&t=16853
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Sorry hoor, maar ik ken de gebruikte tweeter en ook zijn duurdere broertje, de Crescendo. DAT is een upgrade die zijn geld waard is en het verbaast me enorm dat je die niet hebt toegepast.Geenius schreef:Als je nog heel erg twijfelt, dan zou ik in eerste instantie een Jantzen Audio Superior Z-Cap op dit plek zetten. Niet extreem duur maar stukken beter dan standaard spul. Deze condensator heeft een mooi neutraal karakter en het beeld komt lekker los van de speaker - een goed beginpunt dus. Bij goedkopere types blijft het beeld wat meer "plakken" aan de luidsprekers.MechanicalAnimal schreef:C1.......tsja......dubio.....
Ik twijfel zelf ook nog heel erg..........
Dus.....wat is wijsheid
Vervolgens laat je alles inspelen en ga je lekker een tijdje luisteren. Dan kun je een persoonlijk oordeel geven over het geluid en kun je gerichter zoeken. Misschien vind je het wel mooi zo met die Jantzen's en kun je alles lekker laten zoals het is en koop je van het overgebleven geld een stapel LP's.![]()
Misschien hou je van meer sprankel en diepte in het beeld en kun je denken aan een Mundorf Silver-Gold-Oil. Maar misschien zoek je nog tastbaarder en natuurlijker klinkende harmonische boventonen en kun je kijken in de richting van Duelund.
Er is niets mis met het advies dat je hier doet, prima zelfs. Maar dat er voor deze speaker oorspronkelijk heel dure condensators worden gebruikt terwijl er elders veel grotere winst te behalen is daar begrijp ik niets van.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
700 euro voor een cap?? Het feit dat je het geld hebt wil niet zeggen dat je het zo over de balk moet smijten vind ik. Het zal zeker een hele goede cap zijn maar zoals je zelf omschrijft miss meer op zijn plek bij de persoon die op zondag in zijn badjas een klassiek concert op zet. Ik vermoed dat de bands die jij opnoemt nu niet zo heel nauw zijn met hun opnames.
Ik denk dat je dat geld dan beter in de drivers of acoustiek kan steken zoals hierboven opgemerkt word.
Ik denk dat je dat geld dan beter in de drivers of acoustiek kan steken zoals hierboven opgemerkt word.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Wat een geld.....
Dan kun je beter gelijk actief gaan filteren, haal je meer uit je set.
Dan kun je beter gelijk actief gaan filteren, haal je meer uit je set.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Dit is zo'n ontzettend gaaf project..
Dat wilde ik eerst even zeggen.
Ik geloof wel in mooie caps maar ik zou toch wachten met die dure van 7 snip..
Het gaat sowieso goed klinken straks, ook zonder die Duelund...
Maar voordat het uitgebalanceerd klinkt ben je wel alweer een tijd verder. Probeer eerst een niveau te bereiken waar je goed mee kunt leven. Wanneer dat het geval is heb je nog tijd nodig om te ontdekken waar verbeteringen mogelijk zijn. Volgens mij wordt het dan pas relevant om op het detail-niveau van zo'n dure cap te gaan zitten. Je kent de set, je hebt het uiterste eruit geperst en om nu nog dat laatste beetje te krijgen kun je nog een cap-upgrade doen.
Als je gelijk zo hoog inzet, is die ruimte er om te groeien ook niet meer. Het is mijns inziens ook veel leuker en realistischer om het in twee stappen te doen... Als je gelijk aftrapt met de Duelund, zul je nooit het verschil in kwaliteit en het eventuele plezier dat daarbij komt ervaren.
Dat wilde ik eerst even zeggen.
Ik geloof wel in mooie caps maar ik zou toch wachten met die dure van 7 snip..
Het gaat sowieso goed klinken straks, ook zonder die Duelund...
Maar voordat het uitgebalanceerd klinkt ben je wel alweer een tijd verder. Probeer eerst een niveau te bereiken waar je goed mee kunt leven. Wanneer dat het geval is heb je nog tijd nodig om te ontdekken waar verbeteringen mogelijk zijn. Volgens mij wordt het dan pas relevant om op het detail-niveau van zo'n dure cap te gaan zitten. Je kent de set, je hebt het uiterste eruit geperst en om nu nog dat laatste beetje te krijgen kun je nog een cap-upgrade doen.
Als je gelijk zo hoog inzet, is die ruimte er om te groeien ook niet meer. Het is mijns inziens ook veel leuker en realistischer om het in twee stappen te doen... Als je gelijk aftrapt met de Duelund, zul je nooit het verschil in kwaliteit en het eventuele plezier dat daarbij komt ervaren.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
En vergeet vooral het punt van markbakk niet: de luisterruimte is de zwakste schakel en is veel bepalender dan de kwaliteit van filteronderdelen. Als je de luisterruimte (semi) professioneel wil aanpakken dan ben je niet klaar voor enkele tientjes. Gooi daar dan een paar honderd euro tegenaan als je dat geld toch hebt.
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
+ 1jeroen_d schreef:En vergeet vooral het punt van markbakk niet: de luisterruimte is de zwakste schakel en is veel bepalender dan de kwaliteit van filteronderdelen. Als je de luisterruimte (semi) professioneel wil aanpakken dan ben je niet klaar voor enkele tientjes. Gooi daar dan een paar honderd euro tegenaan als je dat geld toch hebt.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
Owjee......walter walter walter.....waarom moest jij ook zonodig weer over die condensator beginnen
Allereerst dank voor de vele tips en adviezen van alle kanten
Juist omdat de keuze voor C1 nogal lastig is heb ik deze uitgesteld, de rest van de onderdelen is er al, actief filteren zit er dus niet meer in 
Ik ben me natuurlijk bewust van het feit dat niet alleen de keuze voor C1 maar vele andere factoren een rol spelen in hoe het geheel eindelijk gaat klinken. Zoals de G's bij Ruud thuis klinken zal bij mij thuis nooit exact hetzelfde zijn. Wel denk ik dat het karakter van de Seas hoogtoner natuurlijk grotendeels door C1 bepaald gaat worden.
Ik heb nog alle tijd om een beslissing te nemen want ik heb nog zat werk te verzetten voor ik ook maar over een soldeerbout hoef te gaan zitten nadenken
De optie van, o.a. Tony, om met een neutrale Jantzen Audio Superior Z-Cap te beginnen en eventueel op te waarderen naar een Mundorf SGO. Een alternatief is eens kijken naar wat de Duelund VSF, het "prijsgunstige CAST-CU alternatiefje", gaat kosten. In beide gevallen kan ik dan meteen doorstomen naar de webshop van Hypex en Modushop voor 2x400watt UcD in een fraai jasje
Wordt het de Jantzen dan volgt meteen maar een mailtje naar SSASSEN voor wat info over zijn Prelude voorversterker
owja....en een fatsoenlijke CD-speler is ook wel handig
Allereerst dank voor de vele tips en adviezen van alle kanten
Ik ben me natuurlijk bewust van het feit dat niet alleen de keuze voor C1 maar vele andere factoren een rol spelen in hoe het geheel eindelijk gaat klinken. Zoals de G's bij Ruud thuis klinken zal bij mij thuis nooit exact hetzelfde zijn. Wel denk ik dat het karakter van de Seas hoogtoner natuurlijk grotendeels door C1 bepaald gaat worden.
Ik heb nog alle tijd om een beslissing te nemen want ik heb nog zat werk te verzetten voor ik ook maar over een soldeerbout hoef te gaan zitten nadenken
De optie van, o.a. Tony, om met een neutrale Jantzen Audio Superior Z-Cap te beginnen en eventueel op te waarderen naar een Mundorf SGO. Een alternatief is eens kijken naar wat de Duelund VSF, het "prijsgunstige CAST-CU alternatiefje", gaat kosten. In beide gevallen kan ik dan meteen doorstomen naar de webshop van Hypex en Modushop voor 2x400watt UcD in een fraai jasje
owja....en een fatsoenlijke CD-speler is ook wel handig
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op vr 31 aug 2012, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio
De 2de PHL4531 is nu ook met Kees zijn mal uitgefreest.
Morgen de drivergaten overnemen in de laagkast en die uitfrezen
Morgen de drivergaten overnemen in de laagkast en die uitfrezen
