[help wanted]Tweeter-advies: vervangen Piezo in 2weg Karlson

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

[help wanted]Tweeter-advies: vervangen Piezo in 2weg Karlson

Bericht door MechanicalAnimal »

Luitjes, ik zou graag jullie hulp willen hebben voor het volgende:

Op zolder heb ik een setje Karlson zelfbouwluidsprekers staan. Van de bouw heb ik enige tijd geleden een showcase gemaakt.


Ik zou nu graag de huidige Foster-plastic-piezo-hoorn-PA-kraak&ruis-tweeters en de filters willen vervangen om de geluidskwaliteit ietwat op te schroeven.
Voor wat betreft het budget denk ik aan een 15-20 euro per tweeter, indien haalbaar, en nog wat euro's filtermateriaal natuurlijk. Zou ik daar iets leuk mee kunnen kopen?


Nu zou ik, door een enorm gebrek aan kennis, jullie het volgende willen vragen:


· Wat zou een leuke tweeter zijn om in dit systeem te gaan gebruiken?;

· Welke filteropzet zou ik hierbij kunnen gebruiken?.



Overige Informatie:

Woofer:

De Celestion 12 inch Q12-1735-T4911 wordt in het systeem gebruikt voor het laag (voor zover daar sprake van is :rofl: ).

Celestion Q12-1735-T4911 Thiele/Small
Xmax...................................2.25 mm
Magnet weight......................1.035 kg (35 oz)
Thermal Power......................100 Watt
Freq. respons........................65-4k Hz
Total Dyn. mass....................37 gram
Total Q, Qts.........................0.504
Mechanical Q, Qms................6.57
Electrical Q, Qes...................0.545
Sensitivity (dB 1W@1m).........97 dB
Resonance, fs......................62 Hz
Resistance, R.......................8 Ohm
Equivalent Vol. Vas...............70,7 liter
BL product..........................12.8
Compliance Cms...................0.18 mm/N
Mechanical resistance...........2.2 kg/S

Tweeter
De tweeter betreft een Foster 025N05.
*8 Ohm
*20 watt
*overig info ontbreekt en kan ik helaas ook niet vinden :(

Filter:
Het huidige filter bestaat uit de volgende componenten:
*Audyn-Cap MKP-QS 8,2 uF 400V
*Spoel l=0,82 mH R=0.48Ohm O=0,71 (bij die laatste kan ik het tekentje niet vinden, lijkt wel de anduiding voor diameter?)
*de 2 rode blokjes kan ik niet thuisbrengen, staan ook geen waarden op :(
P1040086small.jpg
P1040088small.jpg
P1040090small.jpg
Alvast bedankt, alle hulp is welkom :goeie:
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: [help wanted]Tweeter-advies: vervangen Piezo in 2weg Kar

Bericht door audiomanics »

Rode blokjes zien er heel erk uit als condensatoren (MKP ofzo..) Het kan zijn dat ze met de bedrukte kant naar elkaar toe staan zodat je op de andere zijden inderdaad niets ziet..

En een metalen schroef IN een spoel :? Leuk als je de zelfinductie een beetje wil opkrikken.. hoeveel in dit geval?... mi no sa..

Kees
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [help wanted]Tweeter-advies: vervangen Piezo in 2weg Kar

Bericht door markbakk »

Die Foster is toch gewoon een elektrodynamische driver en geen piëzo? Mss. schrijf je die iets te snel af. Tenzij ze stuk zijn natuurlijk. Hoe dan ook zul je wel weer een hoorn moeten gaan zoeken om tot een beetje bevredigende koppeling aan de bas te komen. En met jouw budget zie ik dat niet meteen lukken.

Overigens lijkt me dat het filter inderdaad wel mag worden aangepakt. Ik denk dat je vooral de Celestion hoort piepen en kraken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [help wanted]Tweeter-advies: vervangen Piezo in 2weg Kar

Bericht door MechanicalAnimal »

audiomanics schreef:
Rode blokjes zien er heel erk uit als condensatoren (MKP ofzo..) Het kan zijn dat ze met de bedrukte kant naar elkaar toe staan zodat je op de andere zijden inderdaad niets ziet..

En een metalen schroef IN een spoel :? Leuk als je de zelfinductie een beetje wil opkrikken.. hoeveel in dit geval?... mi no sa..

Kees
Ah, ik dacht al dat er iets op moest staan!

Die schroef is er al uit :wink: Ik wist vroegah nog minder dan dat ik nu weet :rofl:
markbakk schreef:
Die Foster is toch gewoon een elektrodynamische driver en geen piëzo? Mss. schrijf je die iets te snel af. Tenzij ze stuk zijn natuurlijk. Hoe dan ook zul je wel weer een hoorn moeten gaan zoeken om tot een beetje bevredigende koppeling aan de bas te komen. En met jouw budget zie ik dat niet meteen lukken.

Overigens lijkt me dat het filter inderdaad wel mag worden aangepakt. Ik denk dat je vooral de Celestion hoort piepen en kraken. :mrgreen:
uuuhhmmm....geen idee.....ik hoor vandaag voor het eerst de term "elektrodynamische driver". De Foster die er in zit was destijds niet duur hoor, in guldentijd misschien 2 of 3 tientjes, de 12incher was een schrikbarende 120 gulden :lol: .
Die woofer is het probleem niet hoor, denk ik :wink: ......ik hoor echt een hoop troep uit die hoog-driver komen, gewoon ruis ofzo. Kom je oor er maar eens instoppen :mrgreen:

Maar indien ze niet stuk zijn zou jij een filterupgrade doen? Zou zoiets al een stuk beter zijn?

"Budgetoplossing"
2 x Jantzen Audio Z standard cap á €4.60 = €9.20
2 x Jantzen Audio Wire Coil 1.00mm/0.82* á €4.91 = €9.82
totaal € 19.02

*enige puntje is dat de RdC 0.44 Ohm is, het huidige filter heeft Rdc = 0.48Ohm of is dat verwaarloosbaar?

"Midoplossing"
2 x ClarityCAP SA á €10.68 = €21,36
2 x Jantzen Audio Wire Coil 1.60mm/0.82** á €13.61 = €27,22
totaal € 48.58

**de RdC is ook hier afwijkend, nl. 0.215 Ohm, of maakt dat niet uit?

Of sla ik met beide opties nou gewoon helemaal de plank mis? :-# Ik heb bij de leverancier van de bouwset (Klare in Hoorn) de vraag uitstaan of zij weten welke waarde de "MKP's" hebben.
Allicht kunnen zij mij dat nog vertellen.

En als ik nou juist de "PA-achtige" electrodynamische driver wil wisselen voor een meer "hi-fi" georienteerde hoogdriver? Heeft iemand dan nog een suggestie voor een tweeter?
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: [help wanted]Tweeter-advies: vervangen Piezo in 2weg Kar

Bericht door Vuurkat »

Ik denk dat je de upgrade meer moet zoeken in een geheel nieuw filter met andere waarden voor de componenten en mogelijk een andere opbouw, dan dat je dure MKP's in je huidige filter gaat stoppen. Dus meten en dan een nieuw filter simuleren.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: [help wanted]Tweeter-advies: vervangen Piezo in 2weg Kar

Bericht door MarcoSQ »

Ik ga volledig met Mark en Casper mee, dat filter moet bijna zeker veel beter kunnen.
Gokje : ze klinken waanzinnig hard, aggressief, scherp. Klopt ?

Dat ene kleine spoeltje voor de woofer...waarschijnlijk komt er nu meer mid(hoog), dan laag uit je woofer.
Dat maakt het geluid erg hard, ja.
Dat er dan misschien óók een probleem met je tweeter is, okay, zou best kunnen.
Maar dat is niet de basis van het probleem, en zul je vermoedelijk ook niet kunnen oplossen met een andere tweeter.
Luister eens zonder aangesloten tweeter; waarschijnlijk nog steeds aggressief klinkend ?

Overigens, als je je tweeter hoort ruisen, dat is niet zo heel vreemd.
Waarschijnlijk een exemplaar met een heel behoorlijk rendement, en die is (als het inderdaad geen piezo is, wat het mij ook niet lijkt te zijn) ook nog eens totaal niet gedempt (weerstandje ?).
Dan is het niet vreem, dat elk ruisje hoorbaar wordt.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [help wanted]Tweeter-advies: vervangen Piezo in 2weg Kar

Bericht door markbakk »

MechanicalAnimal schreef:
Maar indien ze niet stuk zijn zou jij een filterupgrade doen?
Casper schreef:
Ik denk dat je de upgrade meer moet zoeken in een geheel nieuw filter
Ja (dus).
MechanicalAnimal schreef:
En als ik nou juist de "PA-achtige" electrodynamische driver wil wisselen voor een meer "hi-fi" georienteerde hoogdriver? Heeft iemand dan nog een suggestie voor een tweeter?
De Celestion heeft een vrij hoog rendement. Nou kun je 'm behoorlijk 'afstoppen' met een spoel die (inderdaad wél) de speaker netjes filtert, inclusief de Bafflestep correctie, maar dan nog zullen veel dometweeters (ook elektrodynamische luidsprekers :mrgreen: ) het qua rendement afleggen en/of niet laag genoeg aan te koppelen zijn. Bij een PA-bas hoort nou eenmaal een PA-hoogunit (in een tweeweg tenminste). Niks op tegen. Je zou hooguit naar een waveguide (= hoorn) kunnen kijken.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: [help wanted]Tweeter-advies: vervangen Piezo in 2weg Kar

Bericht door bartsegers »

Dat ruisen van de tweeter, dat moet toch afkomstig zijn van één of andere bron ?
kabels - versterker - speler etc ?

Een tweeter zal echt niet vanuit zichzelf ruis opwekken.

Een eventuele andere tweeter bijvoorbeeld als een bullet uitvoeren.

Afbeelding
http://www.new-line.nl/nl/woofers-tweet ... _22228.htm

Een eminence APT-80 bijvoorbeeld is ook een prima tweetertje, met een frisse klank!
http://www.new-line.nl/nl/woofers-tweet ... _41273.htm


Maar voornamelijk eerst het filter eens goed bekijken, en wellicht opnieuw opbouwen.

Andere vraag, hoe kom je aan de specs van die woofer?
Ik kan helemaal niets vinden op het net.
Een freq. curve bijvoorbeeld zou al prettig zijn om een start met het nieuwe filter te maken.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: [help wanted]Tweeter-advies: vervangen Piezo in 2weg Kar

Bericht door Vuurkat »

Als ik de showcase bekijk lijkt er al een soort APT-80 in te zitten:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [help wanted]Tweeter-advies: vervangen Piezo in 2weg Kar

Bericht door Walt »

Waarschijnlijk filter je de tweeter veel te laag waardoor deze veel vervorming produceert. Dit soort tweeters in high power toepassingen kunnen pas vanaf 5-7kHz worden gebruikt.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: [help wanted]Tweeter-advies: vervangen Piezo in 2weg Kar

Bericht door bartsegers »

je filter, hoe zit dat nu precies in elkaar?

je filtert het laag met 0,82mH en 8,2uF ?
En de twee rode blokjes, direct in serie met je tweeter?

Ik zou zeker voor een nieuw filter gaan, in plaats van een upgrade.
(Ik denk dat er nu een 12 en 6db filter wordt toegepast)

gevoelsmatig zou ik gaan voor een 4khz (of net wat hoger nog) 2e orde filter.

Met de huidige filter cross je ergens rond de 2khz voor de woofer?
wellicht dat je het filter beter kunt beschrijven hier.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [help wanted]Tweeter-advies: vervangen Piezo in 2weg Kar

Bericht door MechanicalAnimal »

Okay, thanks guys :goeie:

Casper schreef:
Ik denk dat je de upgrade meer moet zoeken in een geheel nieuw filter met andere waarden voor de componenten en mogelijk een andere opbouw, dan dat je dure MKP's in je huidige filter gaat stoppen. Dus meten en dan een nieuw filter simuleren.
Okay, ik denk ook dat het filter de eerste plaats is om te beginnen, ik kan dan het maximale uit de tweeter halen. Met een kleine investering zie ik al gauw of dat zoden aan de dijk gaat zetten.
Ik hoop dat ik er nog achter kan komen welke waarden de MKP's hebben zonder deze los te moeten solderen. Als ik dat weet dan is duidelijk hoe het huidige filter in elkaar steekt.

MarcoSQ schreef:
Ik ga volledig met Mark en Casper mee, dat filter moet bijna zeker veel beter kunnen.
Gokje : ze klinken waanzinnig hard, aggressief, scherp. Klopt ?

Dat ene kleine spoeltje voor de woofer...waarschijnlijk komt er nu meer mid(hoog), dan laag uit je woofer.
Dat maakt het geluid erg hard, ja.
Dat er dan misschien óók een probleem met je tweeter is, okay, zou best kunnen.
Maar dat is niet de basis van het probleem, en zul je vermoedelijk ook niet kunnen oplossen met een andere tweeter.
Luister eens zonder aangesloten tweeter; waarschijnlijk nog steeds aggressief klinkend ?

Overigens, als je je tweeter hoort ruisen, dat is niet zo heel vreemd.
Waarschijnlijk een exemplaar met een heel behoorlijk rendement, en die is (als het inderdaad geen piezo is, wat het mij ook niet lijkt te zijn) ook nog eens totaal niet gedempt (weerstandje ?).
Dan is het niet vreem, dat elk ruisje hoorbaar wordt.
Je slaat de spijker wel zo'n beetje op de kop denk ik MarcoSQ.

Overigens klinken beide tweeters hetzelfde. "Assumption is the mother of all fuck-ups".....maar het lijkt me sterk dat in dit specifieke geval er beide iets mankeert.
Omdat alles met soldeer vast zit heb ik de tweeters nog niet los gehad. Met de tweeters goed afgedekt neem ik echter niets vreemds weer uit de Celestion. Heel laag gaat het natuurlijk niet maar daar is deze driver en de Karlson-setup beide niet geschikt voor natuurlijk.

Een weerstandje is niet aanwezig, het filter zoals op de foto zijn de enie gebruikte componenten.
markbakk schreef:
De Celestion heeft een vrij hoog rendement. Nou kun je 'm behoorlijk 'afstoppen' met een spoel die (inderdaad wél) de speaker netjes filtert, inclusief de Bafflestep correctie, maar dan nog zullen veel dometweeters (ook elektrodynamische luidsprekers :mrgreen: ) het qua rendement afleggen en/of niet laag genoeg aan te koppelen zijn. Bij een PA-bas hoort nou eenmaal een PA-hoogunit (in een tweeweg tenminste). Niks op tegen. Je zou hooguit naar een waveguide (= hoorn) kunnen kijken.
Thanks Mark, leerzaam :D
bartsegers schreef:
Dat ruisen van de tweeter, dat moet toch afkomstig zijn van één of andere bron ?
kabels - versterker - speler etc ?

Een tweeter zal echt niet vanuit zichzelf ruis opwekken.

Een eventuele andere tweeter bijvoorbeeld als een bullet uitvoeren.

Afbeelding
http://www.new-line.nl/nl/woofers-tweet ... _22228.htm

Een eminence APT-80 bijvoorbeeld is ook een prima tweetertje, met een frisse klank!
http://www.new-line.nl/nl/woofers-tweet ... _41273.htm


Maar voornamelijk eerst het filter eens goed bekijken, en wellicht opnieuw opbouwen.

Andere vraag, hoe kom je aan de specs van die woofer?
Ik kan helemaal niets vinden op het net.
Een freq. curve bijvoorbeeld zou al prettig zijn om een start met het nieuwe filter te maken.
Nou, op diverse stereo-sets heb ik het waargenomen, zo ook bij de 4 Karlsons van mijn studiegenoot destijds.

De wooferspecs heb ik gelukkig nog weten veilig te stellen door het specsheet te houden wat er bij zat, een vodje van een kopie uit een folder ofzo meen ik :-#
Helaas zit daar dus geen frequentie-curve bij :(

Thanks voor die tweeters, als het met het aanpassen van het filter niet lijkt te werken dan kan ik altijd nog eens zoiets proberen. Ook erg leerzaam natuurlijk.
Casper schreef:
Als ik de showcase bekijk lijkt er al een soort APT-80 in te zitten:

Afbeelding
Dat is de Foster 025N05, Het geheel is een plastic compartiment met de hoog unit met daaraan, uit 1 stuk, de hoorn.
Walt schreef:
Waarschijnlijk filter je de tweeter veel te laag waardoor deze veel vervorming produceert. Dit soort tweeters in high power toepassingen kunnen pas vanaf 5-7kHz worden gebruikt.

Groetjes Walter
Ha Walt, ik hoop de filterwaarden boven tafel te krijgen. Ik denk dat dan een hoop duidelijk wordt.

bartsegers schreef:
je filter, hoe zit dat nu precies in elkaar?

je filtert het laag met 0,82mH en 8,2uF ?
En de twee rode blokjes, direct in serie met je tweeter?

Ik zou zeker voor een nieuw filter gaan, in plaats van een upgrade.
(Ik denk dat er nu een 12 en 6db filter wordt toegepast)

gevoelsmatig zou ik gaan voor een 4khz (of net wat hoger nog) 2e orde filter.

Met de huidige filter cross je ergens rond de 2khz voor de woofer?
wellicht dat je het filter beter kunt beschrijven hier.
Bart, die waarden kloppen inderdaad zoals ze op de componenten staan. De 2 MKP's blijven vooralsnog een mysterie.

Hopelijk krijg ik meer gegevens boven water en kan ik ze hier neerzetten. Ik stuur Klaré in Hoorn nog even een herinneringsmailtje.
erik1950
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 05 aug 2012, 12:36

Re: [help wanted]Tweeter-advies: vervangen Piezo in 2weg Kar

Bericht door erik1950 »

PHT 11 Piëzo tweeter »
Bestnr.: 335797 - 89
Belastbaarheid RMS/Max 50/100 W
Frequentiebereik 3000 - 20 000 Hz 6.25 euro
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

te koop bij conrad.nl
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [help wanted]Tweeter-advies: vervangen Piezo in 2weg Kar

Bericht door markbakk »

MechanicalAnimal schreef:
Dat is de Foster 025N05, Het geheel is een plastic compartiment met de hoog unit met daaraan, uit 1 stuk, de hoorn.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Ik zie geen fatsoenlijke hoorn. Wanneer je een 1" hoogdriver netjes aan die Celestion wil koppelen heb je minstens zoiets nodig.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3258
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [help wanted]Tweeter-advies: vervangen Piezo in 2weg Kar

Bericht door MechanicalAnimal »

Thanks Erik, nog een alternatiefje mocht het nodig zijn :goeie:

markbakk schreef:
MechanicalAnimal schreef:
Dat is de Foster 025N05, Het geheel is een plastic compartiment met de hoog unit met daaraan, uit 1 stuk, de hoorn.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Ik zie geen fatsoenlijke hoorn. Wanneer je een 1" hoogdriver netjes aan die Celestion wil koppelen heb je minstens zoiets nodig.
Das niet mijn Karlson :wink: die ossenbloedrode zijn van een maatje van me. De gebruikte laagdriver is van FANE dus helaas kan ik daar niet het filter van vergelijken met mijn filters.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [help wanted]Tweeter-advies: vervangen Piezo in 2weg Kar

Bericht door markbakk »

Nou ga ik een beetje flauw doen, maar als je nou eens wat bespaart op dure Duelund-C's in een ander project... :hide: :hide: :hide: ...en hier wat spendeert aan een driver met een serieuze hoorn die vanaf zo'n 2 tot 2,5k inzetbaar is? Ik weet vrijwel zeker dat je dan een hele leuke speaker kunt bouwen (nog wel even de Karlsonkast verbouwen tot BR) die ervoor zorgt dat je andere project heel blijft bij huisfeestjes e.d. Of zit ik nou fout?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: [help wanted]Tweeter-advies: vervangen Piezo in 2weg Kar

Bericht door bartsegers »

En die filters eens helemaal netjes uittekenen voor ons.

(je hoeft niets los te solderen)

gewoon van input naar output en teken alles wat je tegen komt.

Ikzelf zou (als echt elke euro telt) de driver van dat mini hoorntje verwijderen.
De zaag erin dus.
Daarna koppelen aan een grotere hoorn.
Je moet dan wel je speakerkasten aanpassen.

Een mooi hoorntje wat je kunt gebruiken bijvoorbeeld:
http://www.new-line.nl/nl/luidsprekers- ... n_5429.htm

Dit foster hoorntje is nu pas vana 5-6 khz inzetbaar, door de zeer korte en kleine hoorn.

Jouw Foster tweeter heeft een alnico aandrijving, op ebay staan deze hoorntjes in een 3-weg set. (met 2,5" mids)
maw, hoog inzetten!
Plaats reactie