Visaton full range in een gesloten kastje!!

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
mdmix

Visaton full range in een gesloten kastje!!

Bericht door mdmix »

besten,

Ik ben voornemens voor deze drives http://www.visaton.com/en/chassis_zubeh ... 5_9_8.html Gesloten kastjes te maken. Voor bij de computer. Echter het is ondoenlijk voor mij het volume van deze kastjes uit te rekenen met de software die daar voor is. Ik snap het niet zo goed. Parameters invoeren is geen probleem maar waar wat kan ik niet vinden. Visaton heeft een eigen maar ik kan de database niet benaderen van visaton voor de parameters.

Kan iemand mij het uitleggen of weet iemand hoeveel liter ik moet hebben?

Dank jullie wel!!

-M-
Ronkel

Re: Visaton full range in een gesloten kastje!!

Bericht door Ronkel »

Voor deze speakertjes zou ik zoveel volume nemen als praktisch gezien mogelijk is. De Fs en Qts zijn behoorlijk hoog, meer is beter in dit geval. Als je de speakertjes nog niet hebt zou je ook de FRS8M kunnen overwegen, da's een veel beter presterend speakertje voor weinig geld.

Heb je Boxsim al geprobeerd? Daar zitten alle Visaton drivers ook al in...
meiborg

Bericht door meiborg »

Of gewoon de FRS8, kun je dit ontwerpje mee maken, ideaal voor bij de pc en absoluut niet moeilijk! Eventueel kan ik ook wel snel een kastje voor bovenstaande drivertje berekenen, gebaseerd op hetzelfde principe.

Mvg Reinder
mdmix

Bericht door mdmix »

Ronkel en Meiborg,

Dank jullie wel. Even lichtelijk offtopic, ik kies deze speakers omdat ze horizontaal in mijn lage kastje kunnen wat ook als monitorstandaard dient:-) L en R een speakertje, verstekertje er aan. ROnde speakers zijn te hoog en ovalen kan ik niet frezen. Toen zag ik deze. Laag en Rechthoekig...

Ik ga de rest nog even wat beter lezen!
richard

Bericht door richard »

Zelf heb ik de SC8 in een gesloten kistje van circa 2,5 liter en een klein correctienetwerkje naast mijn computer. Een erg lekker klinkend speakertje.

Een hoge Q is wel prettig bij dergelijk kleine luidsprekertjes, dan wordt het laag rond de 100 Hz een beetje aangezet, een dergelijke kleine speakerunit is toch niet in staat sublaag weer te geven, dan krijg je met wat meer output bij de 100 Hz toch een evenwichtig geluid.

Breedbandluidsprekers onder je monitor zijn minder ideaal. Doorgaans hebben ze al wat minder hoog en ze bundelen dat hoog ook nog eens (een beetje als een zaklantaarn). Met de luidsprekers onder de monitor zit je meestal buiten de 'bundel'.
Laatst gewijzigd door richard op di 28 aug 2012, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
mdmix

Bericht door mdmix »

Ronkel ik heb nog even gekeken en door jou aangerade speaker is echt te hoog voor wat ik wil.
Is die van mij echt heel slecht? Het is voor computerspelletjes (FPS) ik ben geen fanatieke gamer en vaak heb ik ook een hoofdtelefoon op.
Bovendien is de bouwpret ook erg belangrijk...!
Ik ga er niet mee naar Jazz luisteren in de woonkamer. Laat ik het zo zeggen:-)
richard

Bericht door richard »

De SC 5.9 zal niet veel meer onder de 200 Hz weergeven, dat is naar mijn mening erg mager zonder (sub)woofer.
mdmix

Bericht door mdmix »

Richard en als ik er een woofertje tussen zet. Zeg maar een soort 2.1 op een 2.0 verstekertje?
Slaat dat ergens op, of gaat me dat niet lukken... Een beetje bas is wellekker maar zoals ik al zei geluidskwaliteit is natuurlijk belangrijk maar ze zijn niet om een hele avond naar muziek te luisteren...

Computer/game geluiden is het doel...
richard

Bericht door richard »

Dat zou een goede oplossing kunnen zijn. Je hebt dan wel een filter nodig. En om beide kanalen in het laag weer te geven zou je een woofertje met dubbele spreekspoel kunnen kiezen. Maar ik zou niet zo snel een goedkoop woofertje met dubbele spreekspoel weten.
mdmix

Bericht door mdmix »

richard schreef:
Dat zou een goede oplossing kunnen zijn. Je hebt dan wel een filter nodig. En om beide kanalen in het laag weer te geven zou je een woofertje met dubbele spreekspoel kunnen kiezen. Maar ik zou niet zo snel een goedkoop woofertje met dubbele spreekspoel weten.

Weet je ik ga het gewoon doen! (zonder woofer dus) Eens moet de eerste keer zijn en als het als een draak klinkt dan staat de wereld niet in brand toch!?!
Ga ik gewoon kijken wat ik er aan kan gaan doen...
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Bouw dan een transmissielijntje of een TQWT. Daar zijn wat ontwerphulpjes voor Excel voor in omloop. Dan kun je tot een octaaf onder de resonantie van de speakertjes mee gaan. Voor wat je van plan bent is dat wel acceptabel en klinkt meer compleet.
Sofa

Bericht door Sofa »

Ronkel, jij zegt dat de FRS een veel beter speakertje is als de SC 5.9 maar is dat vanwege het laag of is het speakergeluid op zich gewoon (veel) beter?
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ivo schreef: di 28 aug 2012, 22:33
Bouw dan een transmissielijntje of een TQWT. Daar zijn wat ontwerphulpjes voor Excel voor in omloop. Dan kun je tot een octaaf onder de resonantie van de speakertjes mee gaan. Voor wat je van plan bent is dat wel acceptabel en klinkt meer compleet.
Als je zoveel moeite gaat doen zou ik sowieso geen FRS8 speakertjes nemen. Zijn eigenlijk gewoon all-round breedbandertjes voor omroepinstallaties, die sowieso niet laag gaan en ook nauwelijks X-max hebben om bas te kunnen reproduceren.
Sofa

Bericht door Sofa »

Er komt een woofertje in de kast Pjotr. Als aanvulling. Gezien de prijs denk ik dat de SC 5.9 qua geluid nog onder de FR8 zit?
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Ze zijn van dezelfde klasse. De FRS 8 kon mij niet bekoren, want hij heeft een resonantie op ~10 kHz die het geluid scherp maakt.

Is dit niet iets voor je? Aangeboden: Pico lino met vifa drivertjes
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Ik heb ooit van forumlid Amanda een paar Visaton FRS 8 speakers in een basreflex overgenomen. Behuizing is ongeveer zo groot als een pak melk, klinkt echt heel behoorlijk voor zo’n klein ding
Plaats reactie