2e voorversterker kristalradio
Moderator: Beheerdersteam
2e voorversterker kristalradio
hallo iedereen,
ik ben sinds een week of 2 aan het experimenteren met een kristalradio, en dit lukt eerlijkgezegd wel aardig hoor. maar nu ben ik toch op een probleempje gestoten.
ik had dus geen kristaloortelefoon maar wel een zeer klein oortje zoals van een mp3.
daar hoorde ik zeer zeer stil 'bijna niet hoorbaar' wat geluid. daarna heb ik versterkt doormiddel van een eerste buislamp de PABC80 hier was het al redelijk goed hoorbaar, je kan mooi verstaan wat ze vertelden op de radio.
nu was mijn doel om met nog een buislamp een 2e keer te versterken, maar hier loop ik vast.
, ik zal hieronder een foto toevoegen. van mijn schema dat ik gemaakt heb. het schema komt uit een boekje waar ik 2 verschillende dingen aan elkaar gekoppeld heb.
weten jullie eventueel hoe ik dit kan oplossen zodat het werkt?
ik zal ook een foto erbij zetten van mijn kristaldetector maar die foto is wel nog zonder de 2e lamp. oja, de 2e lamp is een EBF89
op het schema zie je dus 2 delen, bij het eerste deel staat een batterij getekend, daar heb ik dus een batterij van 50VDC, maar op het tweede deel staat er ook een +en een - klem getekend, daar gebruik ik dezelfde batterij als in deel 1, die kabeltjes van deel 1 en deel 2 hangen aan elkaar.
dus nu met de 2e buislamp als ik die batterij van 50v aankoppel hoor ik gewoon altijd een TIK in het luidsprekertje. waar zou mijn fout zitten?
ik ben sinds een week of 2 aan het experimenteren met een kristalradio, en dit lukt eerlijkgezegd wel aardig hoor. maar nu ben ik toch op een probleempje gestoten.
ik had dus geen kristaloortelefoon maar wel een zeer klein oortje zoals van een mp3.
daar hoorde ik zeer zeer stil 'bijna niet hoorbaar' wat geluid. daarna heb ik versterkt doormiddel van een eerste buislamp de PABC80 hier was het al redelijk goed hoorbaar, je kan mooi verstaan wat ze vertelden op de radio.
nu was mijn doel om met nog een buislamp een 2e keer te versterken, maar hier loop ik vast.
, ik zal hieronder een foto toevoegen. van mijn schema dat ik gemaakt heb. het schema komt uit een boekje waar ik 2 verschillende dingen aan elkaar gekoppeld heb.
weten jullie eventueel hoe ik dit kan oplossen zodat het werkt?
ik zal ook een foto erbij zetten van mijn kristaldetector maar die foto is wel nog zonder de 2e lamp. oja, de 2e lamp is een EBF89
op het schema zie je dus 2 delen, bij het eerste deel staat een batterij getekend, daar heb ik dus een batterij van 50VDC, maar op het tweede deel staat er ook een +en een - klem getekend, daar gebruik ik dezelfde batterij als in deel 1, die kabeltjes van deel 1 en deel 2 hangen aan elkaar.
dus nu met de 2e buislamp als ik die batterij van 50v aankoppel hoor ik gewoon altijd een TIK in het luidsprekertje. waar zou mijn fout zitten?
- RobertD
- Contacteer:
Re: 2e voorversterker kristalradio
De voedingsstroom van de linkerbuis loopt nu via R1 uit het rechtergedeelte. Normaal gesproken loopt de stroom (DC) voor die buis door jouw oortelefoontje.
Je zet nu de voeding van de eerste buis in serie met de ingang van de tweede trap.
Zoek eens in het RH84 topic in de rubriek versterkers naar het schema van deze versterker. Dan zie je hoe je twee versterkertrappen met elkaar koppelt.
Op jouw manier zal het niet gaan werken.
Je zet nu de voeding van de eerste buis in serie met de ingang van de tweede trap.
Zoek eens in het RH84 topic in de rubriek versterkers naar het schema van deze versterker. Dan zie je hoe je twee versterkertrappen met elkaar koppelt.
Op jouw manier zal het niet gaan werken.
hallo,
is het deze afbeelding dat je bedoelt?
maar hoe weet ik dan welke weerstandwaarden ik moet gebruiken?
is het deze afbeelding dat je bedoelt?
maar hoe weet ik dan welke weerstandwaarden ik moet gebruiken?
- Bijlagen
-
- RH84.gif (48.06 KiB) 372 keer bekeken
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Volgens bij gaat dit een kandidaat worden voor:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... t=plankjes
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... t=plankjes
In stijl met het voorgaande,gewoonlijk gaat 't zo
Anne
Anne
hallo,
ik zou het bovenstaande schema eens willen uitproberen
maar wat voor waarden zou ik moeten nemen voor die weerstand en condensator dat jij erbij getekend hebt?
nadat dit zou gelukt zijn, zit ik met nog eventuele vragen, maar ik zal dit eerst eens proberen te maken
grtjs sam
ik zou het bovenstaande schema eens willen uitproberen
maar wat voor waarden zou ik moeten nemen voor die weerstand en condensator dat jij erbij getekend hebt?
nadat dit zou gelukt zijn, zit ik met nog eventuele vragen, maar ik zal dit eerst eens proberen te maken
grtjs sam
10k en 100n zou in de buurt komen.Maar 't wordt toch niks,deze buizen zijn helemaal niet op wat je eerst genoemd hebt
.
Anne
Anne
ik zit eigenlijk met nog een domme vraag die voor jullie waarschijnlijk makkelijk zal zijn. dus ik werk nu gewoon met die triode en heb mooi geluid, dus bij mijn schema dat ik gepost heb, ik mag overal meten met mijn scoop, ik zie mooi de weergave op mijn scoop van de frequentie als ze praten enzo. maar wat ik me afvroeg, als ik parallel op het oortelefoontje meet (dan dacht ik dat je dat ook mooi kon zien op je scoop 'het geluid') maar dan sprong er een vonkje uit mijn meetpennen, hoe komt dat? ik mag overal meten zonder probleem, maar parralel over mijn oortelefoontje geeft een vonk. wat is de reden hiertoe?