elka electronics TRZ-20 buizenversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

nl3prc
Contacteer:

Re: elka electronics TRZ-20 buizenversterker

Bericht door nl3prc »

Wat ik eigenlijk mis is een foto van de hoek waar je EZ81 zit ik heb al lopen kijken op de beschikbare foto´s maar kan geen draad zien die naar je UGT ( UITGANGSTRAFO ) gaat.

Dus zal het waarschijnlijk na je eerste deel van je elco fout gaan dus na je weerstand vandaar dat je de op de foto vemelde deel van die dubbele elco even los moet nemen om er zeker van te zijn dat deze nog goed is en geen sluiting maakt

Wel je twee eindbuizen erin houden graag.
Gemeten tussen chassis en weerstand zal je zo'n 300 volt of meer moeten meten ( dus meter op de hoogste dc stand )

Als je de amplifier helemaaal uit heb staan meet je even wat er tussen Chassis en pin 3 van je ez81 aan spanning staat dit moet beneden de 6 volt zijn. (zet je meter hier op de hoogste DC stand )
Zet vervolgens je meter op door meten in bereik ongeveer 2 Kohm en meet de weerstand als je niks meet ga je naar meter stand 20 Kohm weer op dezelfde punten meten en dan moet je zien dat of niks aangeeft of langzaam oploopt tot je niks meer meet. ( dit weer tussen CHassis en pin 3 EZ81 )
Blijft hij laag staan heb je sluiting

Dit alles even doen zonder dat je die stekker van dat subframe erin heb gestoken want daar kan ook de sluiting in zitten.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Waar gaat de met pijl aangegeven zwarte draad naar toe ??.
Bijlagen
dscn5113p-c.JPG
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo,

ik heb alles zorgvuldig uitgemeten zoals je gevraagd hebt.

die foto zal ik zometeen ook postten hoor.

dus als eerste heb ik de elco getest, die heeft op beide klemmen 51,9 uF dus dit is oké he volgens mij.
ten tweede heb ik gemeten tussen de weerstand en het chassis, jij zei dat dat zo'n 300VDC of meer moet zijn, ik meet eerst 30V, en die zakt naar 8V dus hier is iets mis mee zeker?

ten derde zei jij dat ik met de versterker uit moest meten tussen pin 3 van de EZ81 en het chassis, maar met de versterker uit (schakelaar uit) kan er ook geen stroom toekomen. dus als de versterker aan lag meette ik tussen pin 3 en chassis 8,8V jij vertelde mij dat dit minder dan 6 moest zijn.

als laatste stap moest ik met ohm meter de weerstand meten tussen pin 3 van de EZ81 en het chassis, hier meet ik met de EZ81 erin een weerstand van 140ohm en zonder de EZ81 een weerstand van 18,7Megaohm

ik weet niet wat jij hieruit zal kunnen concluderen, hopelijk iets. alvast bedankt hé dat je mij zo helpt, en zo leer ik ook nog eens veel bij.
graag had ik nog eens geweten waarom het juist allemaal tussen een component en het chassis moet zijn? wat doet dat chassis? is dat de neutre?

en op jou vorige post had je met een pijl aangeduid waar die zwarte draad naartoe ging. die draad loopt naar de uitganstransfo. er komen van die transfo 3 draden, 2 rode, waarvan elk eentje naar een eindbuis loopt, en de zwarte draad die jij juist gevraagd hebt, die te zien is op de foto

nu heb ik ook nog eens al de pinnen van de EZ81 opgeschreven en genoteerd wat er toekomt en wat er gebeurd.
dus:
pin1= voeding vanaf de transformator
2=niets
3=deze pin loopt naar die afvlakcondensator van 50uF
4=kabel voor gloeispanning
5=kabel voor gloeispanning
6=niets
7=andere voedingskabel van de transfo
8=niets
9=niets

en die voeding die ik zei, meet ik dus tussen pin 1 en pin 7 = 607V

die foto's moet ik jammergenoeg weer postten met imageschak, want als ik het via bijlage doet, geeft hij een foutmelding:

[img] http://img823.imageshack.us/img823/996/dscn5129r.jpg [/img]
[img] http://img232.imageshack.us/img232/1985/dscn5128a.jpg [/img]
[img] http://img716.imageshack.us/img716/8254/dscn5130i.jpg [/img]
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Rare zaak als de EZ81 buis eruit meet je een impedatie van over de 18 Meg zit hij erin meet je 150 Ohm
Dan is dus toch blijkbaar je EZ81 stuk.

Heb je niet ergens een reserve EZ81 dan kan je die er even insteken en dan zonder spanning ( 230 ) op je amp weer even de impedantie meten.

Meestal is het chassis op de min van je dc spanning aangesloten zodat je dat als referentie kan gebruiken bij het meten van spanningen.
Je kan natuurlijk ook de min van het print pakken zie pijl op de foto
Bijlagen
dscn5113p-d.JPG
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo,

die fotos die ik daarjuist gepost had, zijn deze goed genoeg of niet?

zo'n EZ81 heb ik niet meer liggen, wel een EZ80, maar die zal ik niet mogen gebruiken zeker?
is het niet mogelijk om die EZ81 eens uit de versterker te halen, en eens zelf een wisselspanning opsteken en eens met mijn ossciloscoop kijken of dat nog werkt?

wat ik me ook nog afvroeg, die weerstand dus die zo warm wordt, voor welk onderdeel van de versterker wordt die gebruikt? ik kan dit niet direct vinden
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Klopt je was me net even voor heb het bericht ook aangepast

Oke even het volgende steek die waarschijnlijk stukke EZ81 er in en zet je meter op doormeten en meet eens van pin 3 naar 7 en van pin 3 naar 1 en als laatste even van pin 4 of 5 naar pin 3
Dus zonder voedings spanning erop

EZ81 is 150 Ma EZ80 is 90Ma
Bijlagen
EZ80.gif
EZ81.gif
Laatst gewijzigd door nl3prc op za 25 aug 2012, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo, dit ga ik nu proberen, ondertussen eens aan de slag gegaan met mijn scoop, volgens mij doet die buis toch raar, bij anode1 en de kathode laat hij constant wisselspanning door. en bij anode 2 en kathode laat hij eerst niets door, en daarna na verder opwarmen zie je eventjes dat er dus maar 1 helft van de sinus (DC dus) doorkomt, en daarna gaat die weer weg, en laat blijft de spanning 0. maar zal dit straks nog eens dubbel controleren. ik zal eerst eens meten wat jij zei

EDIT: ik heb dus die metingen uitgevoerd, doormeten tussen pin 3en 7, daar meette ik niets.

tussen pin 3 en 1, gaf hij heel kort een piepje mijn meter, daarna ook niets.

tussen pin 4/5 en 3 gaf hij tussen pin 4 en 3 ook een kort piepje, verder niets.

tussen pin 5 en 3 ook niets.

dus dat ziet er niet goed uit zeker?

ik heb jammergenoeg niet nog een EZ81 in reserve, maar heb hier nog 3 buizen liggen die erop trekken, maar dat ik niet kan lezen wat voor een buis het is jammergenoeg, er zit een buis van telefunken bij die begint met een E maar verder kan ik het niet meer lerzen :s
Laatst gewijzigd door tarsam op za 25 aug 2012, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

welke stand van je meter is dit want net had je het nog over een impedantie van 150 Ohm
Bij mijn meter zit die doorpiep functie bij diode meting
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo,
nu staat hij op de stand doormeten ( dat biepen) zoals ik altijd heb geleerd,
of is het op de stand ohm meten dat jij bedoelt? daar kan ik wel geen range selecteren, het is een autorange.
het is een elix LX-8221C

ik heb jammergenoeg niet nog een EZ81 in reserve, maar heb hier nog 3 buizen liggen die erop trekken, maar dat ik niet kan lezen wat voor een buis het is jammergenoeg, er zit een buis van telefunken bij die begint met een E maar verder kan ik het niet meer lerzen :s
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

meter dus op ohmse meting zetten en die punten die ik eerst noemde nog eens nameten

In principe zou een 90 ma net aan genoeg zijn ik ga er dan vanuit dat elke EL84 ongeveer 40 ma trekt
Let wel op dit is in rust zonder versterking

Edit

Was die EZ81 die nu waarschijnlijk stuk is een nieuwe of een oude buis
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo,
heb nu de weerstand opnieuw gemeten,
tussen pin 3 en 7 heb ik 2,94Mohm
tussen pin 3 en 1 heb ik 0,74Mohm en blijft maar stijgen.
tussen pin 4 en 3 heb ik 2,91Mohm
en tussen 3en 5 heb ik 2,75Mohm

die EZ81 was een oude buis die er al in zat. maar ik heb ook eens als hij gloeit in de diode stand gemeten tussen anode 1 en kathode en anode2 en kathode, en dat lijkt wel redelijk te kloppen, bij verwarmen starrte die bij oneindig, en daarna naar 0,8V en zakte dan naar 0,7 dan 0,6 ,... dus dat klopt wel zeker?

maar stel dat die buis kapot is, waarom komt die weerstand dan zo warm?
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

MM waar mete je dan net die 150 ohm

Edit
als laatste stap moest ik met ohm meter de weerstand meten tussen pin 3 van de EZ81 en het chassis, hier meet ik met de EZ81 erin een weerstand van 140ohm en zonder de EZ81 een weerstand van 18,7Megaohm
en wat meet je daar nu dan Want dat je sluiting ergens hebt is wel duidelijk
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo, ik heb die test nog eens opnieuw gedaan, blijkbaar moest ik daarnet slecht contakt gemaakt hebben,
dus ik meet 3 Mohm tussen pin 3 en het chassis met of zonder de EZ81, blijft het 3Mohm

EDIT::: ik vindt het zeer vreemd, ik was nu nog wat bezig eraan, en nu blijft die weerstand gewoon koud, en anders kwam ie kokend heet, heb hem nu paar keer aangelegd en dan weer na een tijdje uit, en hij komt nu weer niet meer warm.
dit is toch wel raar, en ook wel een beetje ambetant, omdat ik graag wat zekerheid wou, omdat ik deze versterker dus herstel voor iemand, en heb dan toch graag dat ie in orde is. zoiezo zal ik al de buizen vervangen denk ik naar nieuwe, dan ben ik zeker hé.

wat ik dan verder nog wou vragen, die galmveer hoe kan ik testten of dit nog werkt? en dat aparte subframe?

ook dacht NL3PRC dat het geen 3 ECC83's waren, hoe kan ik dan te weten komen of dat klopt of niet?
Laatst gewijzigd door tarsam op za 25 aug 2012, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Vervolgens wat je zou kunnen doen is even je versterker aan zetten zonder EZ81 buis en weer even meten tussen voet ez81 pin 3 naar massa Ohmse meting

meet dan ook even tussen onderstaande punten aangewezen op foto

Maar ik denk dat toch die EZ81 stuk is want ja die is nu natuurlijk weer zodanig afgekoelt dat eventuele sluiting nu weer weg is door krimpen.
Bijlagen
dscn5113p-e.JPG
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo,
ik heb ook op mijn vorige bericht nog iets geëdit, vergeet dit aub niet te lezen.

hmm ohmse meting? terwijl de versterker aanligt, is dit niet gevaarlijk?

en waar je die pijltjes hebt aangeduid meet ik een spanning van 0,2Vdc
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Als de EZ81 er niet inzit en je zet hem aan dan staat er in pincipe geen spanning over die weerstand dus kan je heel makelijk ohms meten terwijl wel alle buizen opgegloeid zijn.

Oke dus nu doet hij het wel goed nou weer de vraag is die 100 OHMS weerstand dan nog wel goed.
Zo ja wat meet je nu op de pinnen van BV V1 als de EZ81 erin zit

En dat niet alle ECC83 buizen zouden zijn was omdat we van dat schema uitgingen wat op de eerste pagina staat dat klopt dus niet.

nu lang naar de printen gekeken te hebben klopt ECC83 wel aardig

En waar is dan die galmveer
Bijlagen
dscn5107m-a.JPG
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo,
ik heb hier wat foto's van die galmveer, en heb ook de pinnen gemeten van V1:

1=38VDC
2=0V
3=0,42VDC
4=3,05VAC
5=3,05VAC
6=38VDC
7=0V
8=0,45VDC
9=3,04VAC

[img] http://img840.imageshack.us/img840/1419/dscn5134.jpg [/img]
[img] http://img84.imageshack.us/img84/5671/dscn5135u.jpg [/img]
[img] http://img21.imageshack.us/img21/7211/dscn5133o.jpg [/img]

ziezo, dat zijn foto's van de galmveer, dus dit subframe hangt aangesloten doormiddel van 3 kabeltjes naar de galmveer. hoe kan ik achterhalen of deze nog werkt? ik veronderstel dat ik die veren zou moeten zien trillen, maar dit gebeurt niet. is dit dan ook de reverb functie??

die spanningen op die pinnen klopt dat wat? dat is dus tussen pin en chassis. wat ik me afvroeg voor de gloeispanningen meet ik 3,04V dit zou normaal moeten ongeveer 6V zijn hé. maar komt dit omdat dit gemeten is op het frame? en het frame DC is? omdat de gloeispanningen dus rechtstreeks van de trafo komen en dat is AC
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Als je nu goed kijkt naar wat je hebt gemeten ziet dat er als volgt uit zie plaatje
als je nu de gloei wil meten van de buizen moet je dat doen tussen punten 9 en 4+5 punten 4 en 5 zijn immers met elkaar verbonden en dan kom je als het goed is uit op 6,3 volt (ac)

Verder vindt ik wel die spanning op pin 1 en 6 wel wat aan de lage kant maar kan goed zijn voor dit ontwerp
Wat ik me wel af vraag hoe is nu de versterking is deze nog steeds zo zacht??

wat die veer betreft zou je even kunnen kijken of die spoelen nog enige doormeten geven
Vergeet hier ook niet de trafo die op het subframe zit.
Als daar één stuk van is werkt het zeker niet
Bijlagen
voltage-gemeten-V1-elka-ecc83.GIF
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo,

die transfo's uitmeten zal voor vanmiddag zijn. dat zal ik dan doen, maar op het subframe staat een kleine transfo hé. stel dat die stuk zou zijn, kan je daar dan nog gemakkelijk aangeraken?

en wat die spanningen van 38V betreft? wat zou dat dan moeten zijn denk je?

en ik zit ook nog met de vraag, die spanningen zie ik dan mooi op die figuur zoals je gepost hebt, maar ik snap niet echt wat ik daarvan moet maken, hoe weet je nu of die spanningen kloppen?

en wat nog die weerstand betreft, kan een weerstand kapot gaan? ik meet nog perfect 100ohm, maar kan daar intern iets mee zijn waardoor hij de ene keer warm wordt, en de andere keer niet?
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Dat die 100 ohms weerstand bloedheet wordt geeft aan dat je ergens sluiting heb dat dit nu niet meer zo is geeft aan dat de sluiting nu weer weg is.
Je moet ergens wat gedaan hebben zodat die sluiting weer is opgeheven.

Maar ik heb nog steeds geen antwoordt op mijn vraag over hoe de versterking nu is of deze nu wel hard genoeg is

Volgens mij is dat trafo'tje op het subframe een kleine UGT
This altijd lastig om daar een andere voor te vinden als hij stuk is je weet immers de verhouding niet.

Ja ik vindt die 38 volt erg laag ik dacht dat daar eerder iets van 70 zou staan
heb je buiten de elco's nog andere dingen zoals weerstanden vervangen.
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo, neen ik heb alleen maar elco's vervangen. meer niet.
dat er ergens sluiting in zit, kan ik verstaan, maar ben dan wel bang, de vorige keer had ik het ook, de weerstand kwam niet warm, en de versterker lag zo'n 30 minuten aan, en dat ging goed, en plots in 30 sec tijd kwam ie warm. dat gebeurt dan dat hij iedere keer als je hem aanlegt direct warm wordt, en plots de volgende dag doet hij dat niet meer.

en wat de versterking betreft, ik vindt dat hij niet luid gaat. mijn gsm speelt met gemak zijn muziek luider af, maar kan dit zijn doordat ik hem test met een micro en niet met een gitaar? of kan dit het verschil niet maken?
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Als ik jouw was zou ik eens goed naar die kabel kijken van dat SUBFRAME mischien dat je daar in die draden sluiting krijgt als je hem op een bepaalde manier beweegd vooral op die plek daar waar die plug op je HOOFDFRAME zit.

Ja dat kan ' ik ben niet op de hoogte van een gitaar element maar met een mike moet je dacht ik toch wel een redelijk geluid kunnen produceren.

Maak ook van die hoek waar V1 zit nog eens wat duidelijke foto's zodat ik aan de hand van kleuren code de waarde van de weerstanden kan herlijden en mischien iets wat van een scheme genereren
tarsam

Bericht door tarsam »

hallo,
straks zal ik die foto's postten zoals je gevraagd heb,
maar heb toch nog een vraagje, ben zelf nog wat aan de slag gegaan, maar aan die transformator die op het subframe zit die naar die galmveer gaat, daar komt 77VDC toe en 0VAC maar voor zover ik weet kan er toch geen DC door een transfo? of klopt dit toch
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Als je dc door een trafo gooit heb je grote kans op verzadiging dat klopt dat lossen ze op bij BV een ugt door er een lucht spleet in aan te brengen.

Die trafo in dat subframe is niet anders dan een omzetter van BV 8 Kohm naar 8 of 4 Ohm
je neemt net als bij je speaker uitgang gewoon die trafo op in je anode lijn in dit geval de anode van de ECC83
dus kort gezegt een kant van de spoel staat op + dc voeding en de andere kant van de spoel gaat naar de Anode van je triode buis
tarsam

Bericht door tarsam »

hmm, hier ben ik eventjes niet meer mee. dit snap ik niet zo goed wat die transfo nu doet...

maar van die subframe naar de galmveer komen 3 kabeltjes toe, namelijk 1 rode die van de transfo komt en daarna 1kabel waar er 2 draadjes in zitten waarvan 1tje ommantelt. hoe zou ik op de één of andere manier kunnen testten of die galmveer nog werkt? die mini magnetische contaktjes van die galmveer werken nog volgens mij.
Plaats reactie