3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Het niveau bij 100Hz was goed, daarbeneden was het veel te zwak.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Bedankt voor je antwoord. Hoeveel dB schat jij in dat de sub harder had mogen staan? Ik zat zelf zeker aan 8-10dB te denken.

Ik heb de subs trouwens nu gefilterd op 100Hz met een 12dB Butterworth filter, is dat goed of moet ik een 12dB Linkwitz toepassen?

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Zojuist eens een 47 ohm Welwyn weerstand parallel over de 8.2 ohm voor het hoog gezet. Op deze manier ontstaat 7 ohm in plaats van 8.2 ohm, het resultaat is iets meer hoog en nagenoeg vlakke respons onder 30 graden. Met blaas instrumenten klinkt dit wel goed, meer power, beetje zoals Jeroen aangeeft dat het echt staat te tetteren.

Wat me nog steeds niet duidelijk is, is welke reponsie je nu het beste kan nastreve? Nu is het nagenoeg vlak terwijl je ook vaak ziet dat men op een licht dalende curve uitkomt. In hoeverre speelt het afstraalgedrag van de gebruikte tweeter hier een rol?

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0773[1].JPG
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het kant en klare filterrecept voor de optimale klank bestaat niet. Maar wat je nu hebt komt wel overeen met mijn ervaring met deze C-Quenze driver en AMT tweeter. De enige andere combi waarbij ik op vlak op 30 graden uitkwam (vanaf 1kHz) en het geluid dan optimaal was zijn mijn huidige surround speaker met de Peerless HDS134/SEAS millennium. Alle andere driver combinaties die ik voor mezelf en andere mensen heb gefilterd leverden een ander optimum op.

Ennuh: Walt, ik heb dit al vele malen tegen je gezegd. Ik hoop dus eigenlijk dat deze vraag voor iemand anders bedoeld was. :wink:
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Soms hoor ik het graag gewoon nog een keer om zeker te zijn :mrgreen:

Heb jij nog ideeen voor de filtering van de subs, 12dB/okt op 100Hz butterworth heb ik nu, volgens mij had jij het ook over Linkwitz filtering met 12dB maar dat weet ik niet zeker meer.

Volgens mij zit de C-Quenze in zijn gesloten kast op iets van -3dB op 100Hz, dan zou een butterworth op 100Hz goed zijn lijkt me, voor een Linkwitz zou ik het crossover punt lager moeten leggen lijkt me?

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Een butterworth op 100Hz is dan alleen goed als je een bult in de respons wilt. -3dB + -3dB geeft +3dB, leuk he dat logaritmisch optellen?
Walt

Bericht door Walt »

He dat is een goeie inderdaad, had ik over het hoofd gezien!

Dus dan moet ik een lager crossover punt gaan instellen?

Groetjes Walter
markbakk

Bericht door markbakk »

Walt schreef:
Nu is het nagenoeg vlak terwijl je ook vaak ziet dat men op een licht dalende curve uitkomt. In hoeverre speelt het afstraalgedrag van de gebruikte tweeter hier een rol?
jeroen_d schreef:
Ennuh: Walt, ik heb dit al vele malen tegen je gezegd. Ik hoop dus eigenlijk dat deze vraag voor iemand anders bedoeld was.
:lol: :lol:
Bij meer dan 30ºC heeft Jeroen de handdoek nu maar in de ring gegooid...

De curve hoort (uiteraard) vlak te zijn. Die op de luisterplek dan. Maar veel mensen verkiezen een licht dalende curve. Dat heeft m.i. veel verschillende oorzaken. Een hele school studio's luistert/mixt af op speakers met een vrij hoge DI (of met speakers die ook wat aflopen van laag naar hoog). In een vrij gedempte studio. Onze huiskamers zijn met name in het mid-hoog veel helderder van klank (te weinig demping...). Wat wij thuis horen is dan dus frisser dan in de control room (door indirect geluid). Dat kun je compenseren door je speaker ook wat af te laten lopen en/of je huiskamer wat te dempen.
Walt

Bericht door Walt »

Volgens deze simulatie van Wouter zit het -6dB punt op ongeveer 60Hz:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view

Wat is dan een goede filtering van de sub, butterworth 12dB op 60Hz?

Groetjes Walter
Walt

Bericht door Walt »

Er is nu jazz festival bij ons in het park, nadeel: dat gaat hard dus zelf muziek luisteren is lastig. Voordeel: de buren merken het nu ook niet als ik zelf harder draai.

Dus net weer bezig geweest met het beter inregelen van de twee XLS-200 subs. Ik heb nu een filter ingesteld op 45Hz butterworth 12dB, het -6dB zal dan bij ongeveer 60Hz liggen. Tevens een kleine boost van 3dB bij 30Hz met Q=1.5 ingesteld en het volume op de subs wat verder open (nu ongeveer op 3/4)

Mijn standaard test cd opgezet Patricia Barber 'Verse' met het nummer 'Regular pleasures' en ja hoor daar is het diepe laag eindelijk weer :D

Vraagje aan de kritische luisteraars hier, wat voor muziek is goed bruikbaar om het niveau bij 100Hz te beoordelen en waar luister je dan specifiek naar?

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Waar je dat mee luistert is erg afhankelijk van je luisterervaring. Ik kan dat ontzettend goed horen met pianomuziek. Als het maar enigszins kasterig gaat klinken is het teveel. Als het maar enigszins ijl gaat klinken zonder voldoende dynamiek is het te weinig. Het moet bij piano mooi droog en stevig zijn, lekker knallen. Maar dus absoluut geen overdaad, dan klinkt het alsof je speakerkast niet voldoende is gedempt.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Bedankt voor de tips! Moet nog steeds eens op zoek naar mooie piano cd's. Welke piano cd van jouw is dat waar we nu steeds mee testen? Wellicht kan ik die via Bol ook eens bestellen.

Kun je je verder vinden in de instelling van de subs als je kijkt naar de simulatie van de C-Quenze door Wouter hierboven neergezet?

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Hele mooie muziek en mooi gespeeld. Die instelling van de subs lijkt me niks mis mee zo. In theorie dan.
Bijlagen
115123428.jpg
Walt

Bericht door Walt »

Mooi, ik zie dat de cd hebben bij Bol, ik ga hem zeker bestellen!

EDIT: net besteld, ook maar gelijk een CD met harp muziek erbij gedaan (Anneleen Lenaerts)

Groetjes Walter
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb hier een opname van Claudio Arrau, die heel dynamisch speelt en ook een heel mooi beeld geeft van wat een vleugel doet, juist bij die etudes speelt hij het hele klavier op een heel herkenbare manier af.
cover.jpg
Walt

Bericht door Walt »

Inmiddels heb ik wat meer kunnen luisteren naar de combinatie van 7.0 ohm weerstand en 2.2uF condensator voor het hoog. Ik denk dat velen het nu beter zullen vinden klinken dan ervoor. De muziek staat meer op de voorgrond in plaats van ingetogen te werken. Waarschijnlijk precies Dre zijn smaak nu schat ik in :mrgreen:

Of ik het zelf zo mooier vind weet ik nog niet zeker, wellicht ga ik nog een tussenweg met iets van 7.6 ohm proberen...

Groetjes Walter
rikpost

Bericht door rikpost »

Hallo Walt
Ik ben toevallig op dit topic gekomen omdat ik even op de AT drivers gezocht heb.
Ik heb het uiteraard niet allemaal gelezen ,maar ik had begrepen dat je er inmiddels een gesloten kast van hebt gemaakt .
welke je door subs ondersteund ik heb hetzelfde idee maar dan voor een vier weg ,echter het low pas kantelpunt zal niet zoveel uitmaken.
Maar om een lang verhaal kort te maken Per Skaaning adviseerde mij om een gesloten kast van 8ltr inhoud te bouwen voor de 18h ,en dan de dempen .
Zodat de speaker 20% meer inhoud ziet .
Dit zou( the best possible performance) geven, aldus Per.
Ik heb er niet zelf aan gerekend of simulatie programma,s op los gelaten ,daar heb ik te weinig ervaring mee!
Misschien heb je er wat aan ,misschien span ik het spreekwoordelijke paard achter de wagen .
Maar ik dacht ik vermeld het even. :sure:
Walt

Bericht door Walt »

De 'beruchte' piano cd die Jeroen gebruikt inmiddels ook in huis gekregen, en tevens een cd met harp muziek, ik ben benieuwd.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0774[1].JPG
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Dag Walt,

Als ik het goed begrijp heb je de woofers tegen de wand staan achter je monitors en bijna een meter van de zijmuren.
Staan deze dan ver van de monitoren verwijderd? in indien dit zo is, hoe breng je deze 2 dan in fase?

Ed
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Ed,

De XLS-10 woofers staan ongeveer 1m van de front speakers. Fase heb ik nu ingesteld op de subs zelf (is traploos variabel tussen 0 en 180 graden). Ik stuur de subs trouwens aan met een mini-DSP volgens mij zou ik daar ook de fase kunnen instellen.

Groetjes Walter
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Walt schreef:
Hallo Ed,

De XLS-10 woofers staan ongeveer 1m van de front speakers. Fase heb ik nu ingesteld op de subs zelf (is traploos variabel tussen 0 en 180 graden). Ik stuur de subs trouwens aan met een mini-DSP volgens mij zou ik daar ook de fase kunnen instellen.

Groetjes Walter
okay, in hoeverre zou je een verschil merken als je de monitoren in tijd zou vertragen ipv fase verschuiven?

Heb je al eens gedacht om de woofers in de hoeken te zetten? aangezien je met een mini dsp werkt kun je de weergave van de hoekwoofer perfect uitregelen. Ze gaan dan wel nog een kleine meter verder van je monitoren staan. Met een lagere cross zou dat geen probleem mogen zijn.

Aangezien je de monitoren, met toch een forse driver, nu als gesloten kast hebt ingezet zou je ze ook full range kunnen laten lopen en de woofers zuiver de extreem onderste oktaven laten weergeven.
Dat heb ik op dit moment bij mijn MONiteure's gedaan (vergelijkbaar concept met jouw monitoren) en ben daar niet ontevreden mee. Ik zet er soms wel een lage f hoogdoorlaat op (<60 hz) om de 18cm woofers wat te ontlasten bij hoge dynamiek. De woofers laat ik echter niet altijd meespelen, de klank bevalt mij eveneens zonder de woofers, al mis je dan wel het onderste oktaaf en het grote geweld van de woofers.

Groeten,
Ed
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Ed,

Bedankt voor je tips!

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog niet heel veel gespeeld heb met het inregelen van de XLS subs!

De C-Quenze midwoofers lopen trouwens fullrange, de mini-DSP doet alleen de subs. Ik zit hier in een grote flat dus echt hard spelen doe/kan ik niet. De C-Quenze hoeft in dat opzicht dus niet echt afgefilterd te worden, hij maakt weinig uitslag.

(de C-Quenze/AMT combi klonk trouwens zeer belabberd toen ik die via de mini-DSP probeerde, de dynamiek was eruit etc.)

De linker sub kan ik trouwens niet in de hoek zetten, anders kan de grote kastdeur niet meer open.

Groetjes Walter
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Walt,

heb net het verhaal van de laatste 2 pagina's nog eens doorgelezen en kom daarbij tot volgende bedenking.

Je monitor als gesloten kast is redelijk basarm als ik je simulatie mag geloven. Dat maakt dat je de woofers, of subs zoals je zelf aangeeft, ver moeten doorlopen. Daar ben ik geen voorstander van, en al helemaal niet als het daadwerkelijk zware subs zijn. Naast het feit dat deze drivers niet zijn ontworpen om netjes in het laag/mid te gaan spelen zit je ook nog eens met de grote afstand tussen de monitoren en de woofers.
Je gaat dus een 100 hz toon 50% door de woofers en 50% door de monitoren laten weergeven terwijl ze een meter van elkaar staan en dat zonder tijdsvertraging, en ... met een lage orde overname omdat de monitor full range staat en gesloten is uitgevoerd. Dat maakt dat die subs toch al wel heel ver gaan meespelen en daarbij nog veel informatie moeten geven.
Nee, niet mijn ding. Ik denk dat dit ten koste gaat an heel veel detail. Je gaat eigenlijk de laagkwaliteit van die DA 18cm teniet doen door de sub teveel in te zetten in dat hogere gebied.

Beter lijkt mij om de monitoren terug als reflex kast af te stellen waardoor de Fs naar onder gaat en tegelijkertijd ook steiler wordt.
De woofers / subs kun je dan veel lager afstellen en ze laten uitblinken in het gebied waar ze voor zijn ontworpen.
De filterhelling van de woofer kun je dan zo kiezen dat ze een spiegelbeeld vormt van de monitor.

Als ik de vorige posts goed interpreteer zal deze match zo rond de 60/70 hz liggen. Meer dan 4de orde zal het niet zijn omdat je alleen de natuurlijke afval van de 18H en de HH resonantie moet simuleren want er is geen filter voorzien.
De afstand tussen woofer en monitor zal daardoor minder kritisch worden indien de frekwentie de helft omlaag gaat en de informatie die uit de woofers komt zal niet veel boven de 100 hz als hoorbaar niveau worden waargenomen.
Resulteren gaat dit imo in een aanzienlijk preciezere bass, gedetailleerder laag-mid en subjectief diepere bassen.

Als je toch bij de gesloten monitor wilt blijven kun je nog met een voorschakelcondensator werken zodat je Fs naar beneden gaat en de afval steiler wordt. Verder hetzelfde verhaal als hierboven, zij het met een iets lager rendement, dus je woofer zal een ietsje meer moeten overnemen.

Cornerwoofers: dat vormt geen probleem, ze staan uiteindelijk reeds tegen de wand. Een hoekopstelling zou je iets meer rendement geven.

Groeten,
Ed.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Ed,

Zo 'zwaar' zijn deze subs niet hoor. Het zijn Peerless XLS-10 woofers in een gesloten 18 liter kast. Deze moeten 100Hz prima kunnen weergeven.

Het verschil tussen de 18H52 in de huidige gesloten kast t.o.v. de voorgaande reflex opzet is enorm. Het klinkt gesloten veel beter.

Derhalve denk ik dat het huidige crossover punt van rond de 100Hz zo gek niet is...

Groetjes Walter
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik had begrepen dat je crossover veel lager lag, 100hz is toch het -3db punt van de gesloten kast?
Gesloten