Waar zouden we graag meer van willen weten?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

sietse

Bericht door sietse »

Zo, ik heb mijn geheugen terug ontvangen. Nu maar hopen dat ik er nog iets zinnigs mee weet aan te voeren.
Ik denk dat ik eventueel wel een plan van aanpak weet. Zal ik morgen (vrijdag) es even hier neerzetten?

Sietse
Jasper Joppe Geers

Bericht door Jasper Joppe Geers »

Ik zou zo zeggen, gooi je haar los, doe es gek!
sietse

Bericht door sietse »

Ok, Ik denk aan het volgende,

In mijn ogen zijn er twee hoofdstukken uit dat boekje nog interessant.

1e - Hoofdstuk 3. Directstralende dynamische luidsprekers.
Dit hoofdstuk is inderdaad meer tekst dan ik dacht en is inmiddels bij Edo en misschien ook al bij Jasper. Zoniet dan stuurt Sark dit nog wel naar Jasper.

2e - Hoofdstuk 5. Luidsprekerbehuizingen en hun effect op de weergave.
Van dit hoofdstuk had ik eigenlijk alleen paragraaf 4 in gedachten, dat het hoe, wat en waarom van de basreflex behandeld. Echter het kan zijn dat jullie de rest ook de moeite waard vinden om te plaatsen. En dit is een flink lang verhaal.

Als Sark jullie beide hoofdstukken kan sturen, is het verstandig om deze eerst eens te bekijken alvorens blindelings te gaan overzetten. Ik kan namenlijk wel eens te selectief zijn of iets niet spannend genoeg vinden.
Dus die beslissing wil ik eigenlijk aan jullie drieen laten.
Ook hier zijn de, in de voorbeelden genoemde luidsprekerunits, gedateerd maar het gaat om het priciepe.
De rest van het boek behandeld toepassingen en toenmalige versterker schakelingen. Vind ik niet meer spannend, afgezet naar het heden.

Als een en ander is gelukt, zou het mooi zijn, als de volgorde van de artikelen zou kunnen worden aangepast. Dan zit er wat meer lijn in de verhalen.
De volgorde zou moeten zijn:
1 - Uitstraling van geluid
2 - Direct stralende luidsprekers
3 - Hoornluidsprekers
4 - Luidspreker behuizingen en hun effect op de weergave ( of alleen het BR gedeelte)

Verder heb ik dan voorlopig even niet meer iets wat ik zinvol vind tenzij er iemand een vraag steld waar ik iets over zou hebben. En bovenstaande is voorlopig ook wel even genoeg werk.
Jasper Joppe Geers

Ok, ik begrijp nu dus dat het om bestaande hoofdstukken gaat uit een boek?

Als iemand mij dat boek tijdelijk zou kunnen lenen kan ik het textscannen, en de afbeeldingen omzetten. Dan kan ik nog kijken hoe ik om ga zetten naar HTML, maar wellicht dat iemand met een PC dat beter kan doen ivm conversieproblemen tussen Mac en PC.

Groet,

JJ
sietse

Bericht door sietse »

Sark kan het aanleveren als pdf en als word.doc.
Als je daar niet mee uit de voeten kan stuur ik jou dat boekje. In dat geval geef je maar je adres via de mail of een pb.

Sietse
Roland
Contacteer:

Bericht door Roland »

Hoi Sietse, Sark, jasper en Henk Jan

Is het mischien een idee om een korte faq bij luidprekers en electronica te zetten waarin snel duidelijk wordt of zelfbouw wat voor diegene is of dat ie beter af is met een bouwpakket?

Ik heb de indruk dat de meesten met een subwoofer van start gaan, daar is een faq op het moment het hardst nodig. En daar kan je volgens mij ook met een paar simpele formules voor behuizingen veel mensen helpen, als je ervan uitgaat dat er bijna altijd met een actieve versterker gewerkt wordt.

Mooi inititatief om de how to en achtergronden van luidsprekers lijst uit te breiden!

Groeten Roland
SARK

Bericht door SARK »

Jasper Joppe Geers schreef:
Als iemand mij dat boek tijdelijk zou kunnen lenen kan ik het textscannen, en de afbeeldingen omzetten. Dan kan ik nog kijken hoe ik om ga zetten naar HTML, maar wellicht dat iemand met een PC dat beter kan doen ivm conversieproblemen tussen Mac en PC.

Groet,

JJ
Het scannen en omzetten naar Word of doorzoekbare PDF is niet het probleem, dat is reeds gedaan. Het grootste probleem is (behalve tijd) het omzetten naar HTML, er zitten erg veel formules in de tekst.
Jasper Joppe Geers

Die formules is het probleem niet zozeer, die krijg ik makkelijk opgebouwd in illustrator..
SARK

Bericht door SARK »

Die formules is het probleem niet zozeer, die krijg ik makkelijk opgebouwd in illustrator..
Met vereende krachten komen we er wel :D
Jasper Joppe Geers

precies!!!!!
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Heb jij de beide PDF files nog Sark? Of moet ik ze ter downloaden op de server zitten?
SARK

Bericht door SARK »

Ze staan nog op dezelfde plek, ik heb de link al naar Jasper Joppe gemaild.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Ok. Zit net Jasper te mailen over HTML, herschrijven etc etc (redacteuren team).... :)
sietse

Bericht door sietse »

Ik zit zelf te twijfelen of dat stuk over luidsprekerbehuizingen wel allemaal zinvol is. Toegegeven dat het laatste stuk misschien leuke ouwerwetse boxen laat zien en breedbanders weer in de mode zijn. En het is ook wel allemaal waar wat er in beschreven staat. Het is wel een kwart van het boekje en een hoop werk.
Ik laat de beslissing aan jullie of het spannend genoeg is voor de page.

Overigens, Edo, werkt dat overzet programma?
Jasper Joppe Geers

Als je het mij vraagt, ik vind het zeker zinvol en informatief! Wellicht kunnen we het wat inperken qua hoeveelheid?

Groetjes,

Jasper Joppe Geers
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

sietse schreef:
Overigens, Edo, werkt dat overzet programma?
Zal zo ook je mail nog even beantwoorden, maar wat betreft dat convertprogrammaatje...helaas.
Het werkt wel, dus PSD worden overgezet zodat je het kan openen in word...alleen wordt het dan een gigigrote JPG plaat....Ja, daar hebben we wat aan...helaas niet dus. Maar ik snuffel verder...
SARK

Bericht door SARK »

Edo schreef:
maar wat betreft dat convertprogrammaatje...helaas.
Het werkt wel, dus PSD worden overgezet zodat je het kan openen in word...alleen wordt het dan een gigigrote JPG plaat....Ja, daar hebben we wat aan...helaas niet dus. Maar ik snuffel verder...
Maar de tekst kan zo uit de PDF-jes worden geplukt :!: :?:
Waarom dan nog converteren :?:
Ik heb JJ trouwens al een Word document gestuurd.
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

Klopt, het ging mij om formules etc, maar da's ook al gelukt geloof ik.
sietse

Bericht door sietse »

jasper schreef:
Wellicht kunnen we het wat inperken qua hoeveelheid?
Als je weet hoe, mag het van mij. Ik twijfel vooral aan parargraaf 5.
Exp. weergevers. Wel een beetje oud, of juist daarom wel leuk?
Ik weet het niet. :shock:
Jasper Joppe Geers

Hoi Edo,

Mocht je omhoog zitten als het om photoshop gaat, ik werk er dagelijks mee, dus kom maar op!

Voor de formules bouw ik een opzetje in Illustrator van waaruit ik het direkt kan overzetten naar photoshop en klaar kan maken voor dit web hier..

Groetjes!

Jasper Joppe
Edo
Mede-oprichter ZBA

Bericht door Edo »

.... ik werk er dagelijks mee, dus kom maar op!
Hihi...ik ook... :wink: Maar goed, ik heb ook alleen het PDF bestand wat jij ook hebt, dus als jij de mogelijkheid hebt om dat naar HTML over te zetten....graag...
SARK

Bericht door SARK »

@Jasper Joppe Geers & Edo

Even een korte opsomming:
  • -Het hele boekje van Sietse is gescant, alle images zijn nog aanwezig.
  • -De images zijn door de OCR-engine omgezet naar doorzoekbare PDF bestanden (plaatje + tekst).
  • -Het door de OCR-engine laten genereren van HTML heeft geleid tot een bedroevend resultaat (in de volksmond: compleet ruk :wink: )
  • -Grootste probleem zijn de formules, dit is in de vorm van HTML niet goed op te lossen en dienen als image te worden geplaatsd (correct me if I'm wrong)
Alle tekst is aanwezig (kan direct, zonder opmaak, uit de PDF worden gehaald), ik kan de tekst ook nog apart opsturen in "huis - tuin en keuken" ASCII formaat evenals alle losse images.

Geef maar een gil als ik nog iets moet opsturen :!:
Jasper Joppe Geers

Ik heb het volgende voorstel:

Als iemand anders dan ik zich puur concentreert op de tekst omzetten naar HTML, dan stort ik me wel op de formules. Blijkbaar is dat het meest tijdrovende..

Mijn vraag aan jou is Edwin of ik dat dan met jou kan kortsluiten. Jij hebt zowiezo mijn adres. Iemand anders kan natuurlijk ook, maakt niet verder, als we maar even duidelijk afstemmen wie wat doet.

Zet alle formules die je maar bij elkaar kan zoeken in een word document, dan zet ik het om naar JPG'tjes. Misschien dat het nog wel net zo handig werkt als je het op papier schrijft, dan weet ik exact wat de bedoeling is.

Groetjes,

Jasper Joppe Geers
SARK

Bericht door SARK »

Hoi Jasper,

Ik ben geen held in HTML dus daarvoor moet je niet bij mij zijn :wink:
Ik kan alle images inclusief de ASCII tekst naar je sturen, zeg maar wat je nodig hebt (svp. met pagina nummers, het boekje heeft 136 pagina's).
Jasper Joppe Geers

Hoi Sark!

Zojuist een emailtje naar je gestuurd, dit komt allemaal goed.
uiteindelijk ben ik met het boekje zelf nog het beste af wat de formules aan gaat. :D

Ik wil er overigens wel een ding bij gezegd hebben: Ik hoop dat iedereen die hier voor mij mee is bezig geweest er helemaal achter staat! Ik begrijp donders goed dat er tot nu toe al een berg (vrijwilligers!) werk in is gestoken, en dat mogen we natuurlijk niet zomaar eens even aan de kant schuiven.

Dus bij deze: Petje af! =D> =D> =D>

Groetjes,

JJ
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”