Polderbox
Moderator: Beheerdersteam
Re: Polderbox
Met de woofer kom je op 50Hz -3 dB maar met een beperkt volume, alleen geschikt voor kleinere kamers. De grote (sub)woofer is er om de bas te ontlasten en verbeteren, als groeimogelijkheid voor de monitor.
Re: Polderbox
Ik neig om een externe subwoofer voor te stellen met een eigen plate amp, tenzij je expliciet wilt dat alles op een (eenvoudige) versterker zonder pre-out / sub / LEF out aangesloten moet kunnen worden...
Re: Polderbox
Ik schaam mij een beetje dat ik mijn vorderingen niet beter heb bijgehouden. Mede gezien de actie van Rumoh en de nieuwe showcases beloof ik plechtig dat ik mijn vorderingen ga bijwerken
. Ik zal alvast zeggen dat een aantal varianten zijn afgevallen:
-De mono minimum ondicht is geen praktische oplossing, het resultaat is zeer wisselvallig door lekkages langs de korfrand e.d.. Bovendien is deze oplossing visueel nauwelijks kleiner dan de gesloten variant.
-De optimum basreflex moest het afleggen tegen de BR-hoorn variant, bij een zelfde volume heeft de hoorn een mooier basgeluid en de gewone BR-pijp in de baffle heeft sterke artefacten tot gevolg.
-De mono minimum ondicht is geen praktische oplossing, het resultaat is zeer wisselvallig door lekkages langs de korfrand e.d.. Bovendien is deze oplossing visueel nauwelijks kleiner dan de gesloten variant.
-De optimum basreflex moest het afleggen tegen de BR-hoorn variant, bij een zelfde volume heeft de hoorn een mooier basgeluid en de gewone BR-pijp in de baffle heeft sterke artefacten tot gevolg.
Re: Polderbox
Het heeft even geduurd maar ik heb de documentatie van de solo uitgewerkt. Er is een showcase topic geopend.
De duo ontwerpen zijn niet overtuigend in de praktijk. het toevoegen van een extra kleine woofer voegt niets toe aan de geluidskwaliteit. de dynamiek neemt nauwelijks toe. Ik heb proefboxen gebouwd en ik zie geen reden om deze verder uit te werken. Alleen de gesloten appolito heeft een meerwaarde in hometheater situaties. Als je echt wil upgraden zet er dan direct een echte woofer bij. aan de Trio wordt nog gerekend en gedacht.
De duo ontwerpen zijn niet overtuigend in de praktijk. het toevoegen van een extra kleine woofer voegt niets toe aan de geluidskwaliteit. de dynamiek neemt nauwelijks toe. Ik heb proefboxen gebouwd en ik zie geen reden om deze verder uit te werken. Alleen de gesloten appolito heeft een meerwaarde in hometheater situaties. Als je echt wil upgraden zet er dan direct een echte woofer bij. aan de Trio wordt nog gerekend en gedacht.
Re: Polderbox
Zou je niet met een 2,5 afstemming (2de woofer voor bafflestep) dan in ieder geval de gevoeligheid kunnen opkrikken?
Re: Polderbox
Dat heb ik al gedaan, maar de resultaten in het echie vielen mij erg tegen. Ten opzichte van een enkele woofer is het verschil marginaal. Voor het zelfde geld kun je een echte bas kopen.
