Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

cobaltjeh

Re: Actieve 3 weg, fors van stuk, fris van opzet.

Bericht door cobaltjeh »

serum schreef:
Zit hier een bedrijf in de buurt die dit verkoopt, Weet alleen niet of ze bezorgen. Het is van Abet Laminati, De platen zijn 130X305 groot en dit is witte backing-plaat, kost meen ik 40 euro per plaat. ik heb er nog een dergelijke plaat van met een laagje geborsteld RVS, deze was knap wat duurder.

Zoek je een bepaalde kleur?
Ben me aan het oriënteren voor de afwerking van mijn nog te bouwen speakers. Zal waarschijnlijk wit worden, hoogglans even afhankelijk van de prijs.
Dit ziet er goed uit, en is toch net dat stukje goedkoper dan het echte fineer.
serum

Bericht door serum »

Houd er alleen rekening mee dat je wel contactlijm nodig hebt, Fineer plak je mooi met houtlijm, bij HPL heb je contactlijm nodig. Ik had 3 bussen van 750ml nodig. Gel is dan weer prettiger dan 'vloeibaar'.

Het MDF zelf smeer ik dik in met een lijmkam met 1mm spoortjes, onder ~45 graden en de HPL platen smeer ik 2-3 keer dun in met een stukje scherp HPL (cm of 10-15 breed).
serum

Bericht door serum »

Afgelopen weekend en vanavond weer wat kunnen ondernemen.

Een paar schotjes geplaatst tegen staande golven en voor de stevigheid.
Bijlagen
Versteving van de achterwand en een paar panelen tegen staande golven;
Versteving van de achterwand en een paar panelen tegen staande golven;
Andere hoek; onderin de kast heb ik 2 schotten gezet, welke beiden onder een andere hoek staan en van de woofer af wijzen.
Andere hoek; onderin de kast heb ik 2 schotten gezet, welke beiden onder een andere hoek staan en van de woofer af wijzen.
Bovenin beeld het andere schotje;
Bovenin beeld het andere schotje;
Deze kleine vierkante blokjes (50x50) ga ik gebruiken om aluminium versteviging aan te brengen (15x15 2.5mm wanddikte, half gevuld met zand) ik boor het MDF 5mm in, zodat deze zich vol zuigt met de epoxy
Deze kleine vierkante blokjes (50x50) ga ik gebruiken om aluminium versteviging aan te brengen (15x15 2.5mm wanddikte, half gevuld met zand) ik boor het MDF 5mm in, zodat deze zich vol zuigt met de epoxy
Golfjes voor de middentoonbehuizing. Zo vaak gezien van verschillende bouwers, ik wil dit ook wel eens proberen. de eerste metingen van de middentoner waren met een standaard vierkant huisje, ben benieuwd wat en of dit resultaat geeft. De kleinere rondjes zijn voor de achterwand. Deze hebben een afgeschuinde kant van 12mm, ik ga ze onder een hoek plaatsen en op verschillende hoogtes.
Golfjes voor de middentoonbehuizing. Zo vaak gezien van verschillende bouwers, ik wil dit ook wel eens proberen. de eerste metingen van de middentoner waren met een standaard vierkant huisje, ben benieuwd wat en of dit resultaat geeft. De kleinere rondjes zijn voor de achterwand. Deze hebben een afgeschuinde kant van 12mm, ik ga ze onder een hoek plaatsen en op verschillende hoogtes.
SDC13352.jpeg
Totaalplaatje!
Totaalplaatje!
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Fraai werk! :goeie:

ff crosspostje uit mijn topic, mocht je er overheen gelezen hebben:
MechanicalAnimal schreef:
Serum/Peter, bedankt voor de tips! Leerzaam dagje weer :goeie:
serum schreef:
Binnenkant van ronde gaten zijn rottig strak te schuren.

tipje: strook schuurpapier op een rond stukje PVC-buis, zo maak je een schuurblokje voor rondingen in elke gewenste diameter (groot gat?, grote diameter PVC-buis) :mrgreen:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Erg mooi gebouwde kast. Waarschuwing: verwacht niet al teveel van de golfjes in de middentoonbehuizing. Die werken vooral in het gebied waar de tweeter begint. Het blijft dus nodig om de middentoonkast goed te dempen.
serum

Bericht door serum »

Ja, ik had die post gezien in je thread; ben er zelf niet echt super enthousiast over, de laatste tienden kan je nog wel doen, maar als je lange lentes wilt afschuren, zal het fineer breken. (en natuurlijk net op de naad. :) )

Over de golfjes; Als ik wat van de rotzooi in de bovenste regionen kwijt ben, (op de filterflank) ben ik dik tevreden. In de specsheet komen ze minder sterk terug dan in mijn metingen. Ik had het simpeler kunnen doen, maar ik moest de binnenkant er toch uit frezen. Was een kleine moeite om er een golfje op te zetten. Diffuus werkt het wel, ik gebruik 4khz, en op 1 khz is 1/2 lambda al 17 cm (~binnendiameter behuizing)

Ze worden gedempt met twaron.

Had je niet gezien dat ik ze in dit bereik inzette? (500-800 hz tot 4,2khz of bedoel je iets anders?)
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het is geen kritiek, alleen een waarschuwing dat je goed moet blijven dempen. Ik denk dat je het juist goed aanpakt. Ander voordeel van jouw wijze van opbouw is een extreem stevige en dode middentoonkast.
serum

Bericht door serum »

Owh, nee, ik zag het echt niet als kritiek, alleen trok ik een andere conclusie, en ik wilde graag weten of mijn conclusie onjuist was. Excuses als het defensief over kwam, dat was niet de bedoeling. Ik heb trouwens liever een waarschuwing of kritiek dan dat ik een vergissing maak!

Qua demping hebben onder andere jouw posts/metingen me over de streep getrokken wbt het Twaron. Dank hiervoor!
serum

Bericht door serum »

Weer een stapje verder!
Bijlagen
Groepsfoto van de gespiegelde tweeling.
serum

Bericht door serum »

Weer een stapje verder!

Eerst fietsen, dan de versterkers inbouwen! begint er langzaam maar zeker op te lijken!
Bijlagen
de versteviging;
de versteviging;
Spooning.. (wachten op drogende lijm)
Spooning.. (wachten op drogende lijm)
Door het gat van de woofer;
Door het gat van de woofer;
De mid-bakjes. Gecoat met motip anti steenslag.
De mid-bakjes. Gecoat met motip anti steenslag.
MechanicalAnimal

Fantastisch, dat is nog eens zelfbouw op hoog niveau dit zeg :goeie:
rho

Bericht door rho »

:shock:
Als ze zo voor de bak staan valt pas op welk formaat ze hebben.

Maar dezelfde foto laat ook zien hoe mooi ze zijn.
=P~
MechanicalAnimal

Verrek :shock:

ik zit zo naar de details te turen dat ik niet eens doorhad dat dit dikke vloerstaande zuilen zijn :goeie: ik dacht dat het bookshelfs of monitoren werden :rofl:

@serum, kun je ze eens neerzetten en vanaf een meter of 3-4 ofzo een plaatje schieten?.
serum

Bericht door serum »

Ha, dat is ook wel humor; nee, geen bookshelf. De kastafmetingen zijn HxBxD 1020x420x520.

Ben gisteren verder bezig geweest met het maken van de signaalkabels, ik zal vanavond een foto van de kasten op afstand maken.
MechanicalAnimal

:foto:
mrcrabb

Bericht door mrcrabb »

Ik zit al een tijdje te hopen dat er een nieuwe update is op dit topic elke keer als ik mijn browser op start om naar ZBA te gaan. Ik wil even zeggen: wat een ontzettend mooie boxen zijn het aan't worden. Ik vraag me af hoe heb je die ronde hoeken zo gekregen? Met de schijfjes methode(op elkaar stapelen) of een mal gemaakt en dun hout er omheen gespannen? Of nog totaal iets anders.

Ik ben erg nieuwsgierig hoe ze gaan worden!

Complimenten,
Valentijn.
serum

Bericht door serum »

Dank u!

Ik heb een paar foto's gemaakt, alleen ben ik jullie nog wat betere foto's schuldig. Deze zijn niet echt puik om te zien, de complete set in het midden staat er ondertussen niet meer, Moet nog een mooi mini-meubeltje maken voor de benodigde apparaten.

Paar kanttekeningen, die ventilator was geen goed idee deze rechstreeks met aluminium op het hout vast te zetten. Je hoort hem, ondanks de temperatuurregeling, nog goed draaien. Ophangen in rubber lijkt mij de beste oplossing. Na een avond spelen is de versterker een ~30 graden.
reflexpoorten moet ik nog afstemmen. Blijft toch een vraag wat het volumevergrotende effect van de demping is en het feit dat de poorten nu aan de onderkant zitten is een voor mij onbekende variabele. Daarom heb ik de poorten nog even wat langer gehouden.

Morgenavond zal ik er aan meten. Popel popel..

Ik zit nog een beetje te emmeren met de pootjes. Ik wil eigenlijk wel dat hij rondom kan ventileren voor de baspoorten. Verplaatsbaar zou ik ook fijn vinden, maar wieltjes zijn te hoog en kogelpods is een nogo ivm de vloer. Verplaatsen zal dan met een dingetje moeten gebeuren met wieltjes. iets wat de rondingen van de onderkant volgt leek me dan wel handig.

Ik vond een paar 'parabolische trillingsdempers' zie plaatje. Ook verkrijgbaar met inwendig schroefdraad. ze worden veelal weg gezet als 'stootdemper' ik heb geen idee of ze een statische belasting aan kunnen. Leverancier ondertussen een email gestuurd.

50mm diameter is een mooie maat, een constructie om deze in hoogte verstelbaar te maken is makkelijk te realiseren.
Bijlagen
Iets meer werk mee gehad dan gepland. Thermische lijm, niet doen.. Epoxy.. Niet doen.. Secondenlijm.. Jaaaa, secondenlijm..
Iets meer werk mee gehad dan gepland. Thermische lijm, niet doen.. Epoxy.. Niet doen.. Secondenlijm.. Jaaaa, secondenlijm..
Amps getest en op hun plek
Amps getest en op hun plek
het leek zo mooi.. ze krijgen hun 12V van de Hypex voeding; nu nog stil maken met schuimrubber..
het leek zo mooi.. ze krijgen hun 12V van de Hypex voeding; nu nog stil maken met schuimrubber..
Bridged en wel!
Bridged en wel!
SDC13374.JPG
En hier vanaf 5,5 meter afstand.
En hier vanaf 5,5 meter afstand.
de parabolische demper.
de parabolische demper.
Laatst gewijzigd door serum op di 21 aug 2012, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
grimoire
Contacteer:

Bericht door grimoire »

Mooi!
CoenvanDongen
Contacteer:

Bericht door CoenvanDongen »

wouw =P~
AatV

Bericht door AatV »

Ik begrijp de vorm nu pas goed: moest bij de wandklok en de Eames Chair passen!

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Heftig!!!!!!!
serum

Bericht door serum »

Dank dank.

Idee was inderdaad retro bedoeld, met een vleugje modern.

Het lukt me niet om knappe foto's te maken.. Gespeeld met iso, sluitertijd, diafragma, image stabilizer, witbalans, multi focus, flitsintensiteit.. Niets helpt, schijnt nogal rottig te zijn er een fatsoenlijk plaatje van te maken. Nieuwe camera dan maar. de telefoon maakt momenteel betere plaatjes.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Dan kan ik je de NIKON D7000 aanraden!
MechanicalAnimal

Gadverdamme wat een dikke luidsprekers!!! Als dat net zo fraai klinkt als het afgewerkt is en er uitziet ziet zit 't wel snor allemaal :goeie:
EppeRRR

Bericht door EppeRRR »

Wat is dat een mooi geheel geworden met de rest van de woonkamer, en wat een beestachtig formaat zeg :D
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”