6N23P voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

democles

Re: 6N23P voorversterker

Bericht door democles »

Alles zit erin,,,,nog even de boel nalopen,moet kunnen :rock:

Even afstand nemen en nog een keer nalopen...........

De buizen in geplucht en de hoogspanning even los gesoldeerd na de diodes[BYW96],de DC gloei afgesteld op 6,3v,......hoogspanning er weer aan gesoldeerd.

Oke,test opstelling,,CD speler en eindbakken aangesloten,stekkers er in,spanningen er op,play...................... :|

Hij doet het!!! .........Yes,Yes,Yes.... :mrgreen:

En hoe klinkt dat!,,,komt nog,,eerst maar even een tijd luisteren :wink:

Ondertussen maar een paar foto,s

Next,bodemplaat en pootjes......... :mrgreen:
Bijlagen
1z.JPG
2z.JPG
3z.JPG
4z.JPG
5z.JPG
6z.JPG
7z.JPG
8z.JPG
9z.JPG
democles

Bericht door democles »

Oke,de bovenkant van het trafotje wordt nog zwart gespoten,en van die blauwe led krijg ik ,lasogen,wordt ook nog veranderd dus.............leuk om te proberen,maar toch iets te veel ,Grote Smurf,

Vandaag niet kunnen luisteren,moest de baas even blijmaken.

Tot later....... :mrgreen:
democles

Bericht door democles »

Vanmiddag een kleine 5 uur geluisterd..

Klinkt heel fraai :D

Nu begrijp ik, waarom de prijzen van de 6N23P opeens omhoog schoten..

Zou deze voorversterker zo in een KT88 bak kunnen inbouwen,en het wisselen met voorversterkers vergeten :rock:

Het geluid is moeilijk te omschrijven,,misschien een kruising tussen een 6N6P en een 6N16 + een beetje klasse hoger gevoel............ :mrgreen:

Deze bouw ik zeker nog eens een keer, :wink:

Bedankt voor het ontwerp,Anne =D> =D> =D>

O,ja,ik begin al een beetje te wennen aan de blauwe led,misschien iets minder fel maken door een grotere voorschakel weerstand :|

Maar genoeg,even verder genieten.
AatV

Bericht door AatV »

@democles,

Het is natuurlijk altijd moeilijk vergelijkingen te maken met andere buizen, want die heb je niet gehoord in deze toch wat bijzondere schakeling met een mooie lage uitgangsimpedantie.
Wat Anne betreft : ik mis hem al een tijdje op het forum. Hoop dat het goed met hem gaat..

groet,
Aat
democles

Bericht door democles »

Wat Anne betreft : ik mis hem al een tijdje op het forum. Hoop dat het goed met hem gaat..
Dat hoop ik ook :|
TheoK

Bericht door TheoK »

Ziet er weer netjes uit Democles.

En ik ben ook wel een beetje bezorgd om Anne.
Hoop ook voor hem dat alles ok is.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bedankt voor de bezorgdheid :sure: ,niks aan de hand.Word wat lui van de lange hete zomer :^o .
Zie er heel mooi uit democles,maar inbouwen in een versterker :? .Op deze manier moet je er wel veel ruimte voor hebben :o .
Enneh,wel een beetje inhouden bij het testen aub :-$ ,zou niet willen dat m'n zus aan de Holwierderweg mij de schuld geeft dat ze niet kan slapen :lol: .
Anne
democles

Bericht door democles »

Dag,Anne :D

Dat met dat inbouwen in een KT88 versterker,ja iets te groot vrees ik,alhoewel ze heel goed samen gaan.

Het geluid van de voorversterker bevalt me uitstekend,ik mis niks in het geluidsbeeld.[de bas is geweldig,alleen de Holwierderweg ga ik niet redden :rofl: ]

Hoor alleen een knisper en een zoem ,als ik de kast aanraak ,bij 3/4 tot vol volume,er zit nog geen bodemplaat in,maar toch..

Als ik de kast aantik[zelfs op het hout] met een voorwerp knispert het ook,klinkt als het geknisper van een oude potmeter.

Heb alle aansluitingen er af gehaald,maar het probleem blijft,alle buizen aangetikt niks specifieks kunnen localiseren...

Zal de boel nalopen op rotte soldeerverbindingen,of misschien een 100 ohm weerstand in de min naar de uitgang.[Aardprobleem?]
democles

Bericht door democles »

De voorversterker op de kop gehad..

Handschoentjes aan [Ja we doen wel veilig] sate prikker er bij en de handel maar even lichtjes beklopt op loze soldeerverbindingen.

Niets verdachts kunnen vinden :|

Dan een tikje tegen de potmeter,,bingo,, geknisper,,,het zal toch niet een nieuwe ALPS ,DOA,[dead on arrival] kapot nu al!!!!!!!!!!!!

Ondertussen leunde ik met de hand op de alu tussenschotjes en weg was het geknisper :rock: :idea: :

Shit,, het probleem is puur mechanisch!!!!!!!!!!!

Het probleem zijn de alu schotjes,deze maken een los/vast contact met de bodemplaat,zal ze stevig vast zetten met een extra beugeltje............

Probleem opgelost............................... :mrgreen:
Bijlagen
schotjes.JPG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ha ja,aarden van kastdelen en tussenschotten,heel belangrijk had Henkjan hierhttp://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =7&t=16689ook al last mee :lol: .
Heb nog even gekeken of de 1M weerstanden er wel waren,zouden een mogelijk minder goed kontakt van de potmeter-loper moeten ondervangen.Blijkt hier niet te volstaan.Voordat je er een andere vol-regelaar in zet,probeer 's of het met bijv.220k ipv de 1M beter gaat.
Anne
democles

Bericht door democles »

geen 1M maar 470K
Bijlagen
470K op de ingang.JPG
democles

Bericht door democles »

Ja dan is het zover,de bodem gaat er in.......................

Gaatjes alu van de Gamma,dam brikken als pootjes,afgewerkt met een ,,anti kras plakplaatje voor stoelpoten,Action.......

Einde project :rock:
Bijlagen
c1.JPG
c2.JPG
Laatst gewijzigd door democles op zo 19 aug 2012, 0:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Gefeliciteerd, het is een mooi project geworden. Misschien een keer meenemen naar een luisterdag?

Hoe zet je 'm trouwens aan en uit, of is die led ook een aan/uit schakelaar.. (heb niet het hele topic gevolgd, is misschien al voorbij gekomen)
democles

Bericht door democles »

Dank je, Barry

Ja de LED is ook de aan/uit schakelaar
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ok, duidelijk :D superhandig dat Gamma die alu plaatje heeft, ook al verschillende keren gebruikt. Als topplaat is het wat dun (1mm), als onderplaat perfekt. En wat gebruik je nu als eindversterker? Tevreden over het geluid?
TheoK

Bericht door TheoK »

Ziet er weer netjes uit.
Geslaagd project.
democles

Bericht door democles »

En wat gebruik je nu als eindversterker? Tevreden over het geluid?
KT88 Mono Bills als eindversterkers.

Ben heel tevreden over het geluid,het is alsof de handschoen past,een omschrijving wordt wat subjectief,zoals Aat,al opmerkte..............

Als je de buizen niet kent is de vergelijking niet te doen.

Voor de kenners,de 6N23P heeft de beste bas van allemaal,een 6N1P is meer recht voor je raap en geeft meer hoog,een 6N6p heeft van alles wat en is het beste poldermodel,misschien beste mid,een 6N16 EV is een 6N6P met een bite kwa percussie,,zo zie je maar allemaal vrij subjectief.......

Deze klinkt net even beter dan de ,,Classic One,,met volledige 6N6P bezetting of de combinatie 6N1P/6N6P.

Ja dat gaatjes alu is alleen geschikt voor de bodem,de rest bouw ik met 3mm alu :rock:

En Theo, voor nu ,op naar de volgende,al doende leer je steeds wat bij............................................... :mrgreen:
TheoK

Bericht door TheoK »

democles schreef:
En Theo, voor nu ,op naar de volgende,al doende leer je steeds wat bij............................................... :mrgreen:
Zo is dat.
Ben al druk bezig om met mijn HF10 in een heel mooi frame te maken.
Schiet al lekker op. Als hij klaar is dan show ik hem wel.

Dat gaatjes alu is best wel een goed idee zeg.
Misschien doe ik dat ook wel. :wink:
Plaats reactie