Transmissielijn in orgel
Moderator: Beheerdersteam
Transmissielijn in orgel
Hallo forumleden. Ik heb mij vandaag maar aangemeld na uren op dit forum te hebben doorgebracht. Met name de teksten over transmissielijn hebben mijn aandacht. Hier gaat ook mijn vraag over.
Ik bezit sinds kort een tweede orgel waar in het "deksel" 12 st. 5" Philips breedbanders zijn geplaatst samen met een 12" Philips breedbander. Oorspronkelijk werden alle speakers door een eigen versterker(tje) aangestuurd. (IC versterker +/- 5W).
Het analoge binnenwerk van het orgel heb ik gedemonteerd en ben voornemens het orgel te midificeren en dan te laten functioneren met Hauptwerk.
Omdat Hauptwerk hoge audiokwaliteit kan produceren (24 Bits) moet de weergave ook op niveau zijn.
Omdat ik het aanzicht van het orgel eigenlijk niet wil wijzigen heb ik de volgende theorie bedacht om de weergave naar een hoger niveau te tillen:
- 2 of 4 stuks tweeters bijplaatsen voor het frequentiebereik boven de max van de breedbanders;
- zoveel als mogelijk de breedbanders blijven gebruiken;
- zowel links als rechts in het orgel een luidspreker plaatsen op basis van transmissielijn.
Is het mogelijk om een transmissielijn te construeren met de speaker bovenin (dus in het deksel) en ook de poort bovenin? Zo nee waarom niet? Zo ja, kan iemand mij suggestie's ter hand doen hoe dit te realiseren? (ik heb nog een tweetal W200's liggen van Visaton die ik hiervoor zou kunnen gebruiken?)
Graag hoor ik jullie mening betreffende mijn theorie.
NB:Bij mijn huidige zelfbouworgel (dus niet de bovengenoemde) heb ik twee losse OLS speakers (2-weg bas reflex) aan een B&O versterker gekoppeld. Dit voldoet redelijk.
Ik bezit sinds kort een tweede orgel waar in het "deksel" 12 st. 5" Philips breedbanders zijn geplaatst samen met een 12" Philips breedbander. Oorspronkelijk werden alle speakers door een eigen versterker(tje) aangestuurd. (IC versterker +/- 5W).
Het analoge binnenwerk van het orgel heb ik gedemonteerd en ben voornemens het orgel te midificeren en dan te laten functioneren met Hauptwerk.
Omdat Hauptwerk hoge audiokwaliteit kan produceren (24 Bits) moet de weergave ook op niveau zijn.
Omdat ik het aanzicht van het orgel eigenlijk niet wil wijzigen heb ik de volgende theorie bedacht om de weergave naar een hoger niveau te tillen:
- 2 of 4 stuks tweeters bijplaatsen voor het frequentiebereik boven de max van de breedbanders;
- zoveel als mogelijk de breedbanders blijven gebruiken;
- zowel links als rechts in het orgel een luidspreker plaatsen op basis van transmissielijn.
Is het mogelijk om een transmissielijn te construeren met de speaker bovenin (dus in het deksel) en ook de poort bovenin? Zo nee waarom niet? Zo ja, kan iemand mij suggestie's ter hand doen hoe dit te realiseren? (ik heb nog een tweetal W200's liggen van Visaton die ik hiervoor zou kunnen gebruiken?)
Graag hoor ik jullie mening betreffende mijn theorie.
NB:Bij mijn huidige zelfbouworgel (dus niet de bovengenoemde) heb ik twee losse OLS speakers (2-weg bas reflex) aan een B&O versterker gekoppeld. Dit voldoet redelijk.
Re: Transmissielijn in orgel
Welkom op het forum,
Luidsprekers voor een muziekinstrument lijkt me toch een heel andere tak van sport dan hifiluidsprekers.
Wat betreft het inbouwen van een transmissielijn om de laagweergave te verbeteren lijkt me geen probleem, mits je de inbouwruimte daarvoor hebt. De opening van de lijn kan aan dezelfde zijde als de woofer, de lijn wordt dan een of meerdere malen gevouwen.
Wat betreft het inbouwen van extra woofers en tweeters denk ik dat dit wel mogelijk is, maar je zal dan wel iets aan filtering moeten doen, bovendien zal het klankkarakter ook evenwichtig moeten blijven, niet dat je ineens een hele lading laag en hoog hebt en bijna geen midden.
Wordt het orgel ook voor optredens gebruikt? dan moet je er ook op letten dat de afstraling een beetje rondom is, niet dat je alleen hoog hebt als je recht voor het orgel staat en verder niets, dat kan als je met meerdere tweeters naast elkaar werkt; dat kan gaan bundelen.
Misschien is het handig om wat foto's of schetsen van het project te plaatsen, dan kunnen we een beeld vormen van wat je van plan bent en wat gerichter opmerkingen maken.
Luidsprekers voor een muziekinstrument lijkt me toch een heel andere tak van sport dan hifiluidsprekers.
Wat betreft het inbouwen van een transmissielijn om de laagweergave te verbeteren lijkt me geen probleem, mits je de inbouwruimte daarvoor hebt. De opening van de lijn kan aan dezelfde zijde als de woofer, de lijn wordt dan een of meerdere malen gevouwen.
Wat betreft het inbouwen van extra woofers en tweeters denk ik dat dit wel mogelijk is, maar je zal dan wel iets aan filtering moeten doen, bovendien zal het klankkarakter ook evenwichtig moeten blijven, niet dat je ineens een hele lading laag en hoog hebt en bijna geen midden.
Wordt het orgel ook voor optredens gebruikt? dan moet je er ook op letten dat de afstraling een beetje rondom is, niet dat je alleen hoog hebt als je recht voor het orgel staat en verder niets, dat kan als je met meerdere tweeters naast elkaar werkt; dat kan gaan bundelen.
Misschien is het handig om wat foto's of schetsen van het project te plaatsen, dan kunnen we een beeld vormen van wat je van plan bent en wat gerichter opmerkingen maken.
Re: Transmissielijn in orgel
Die transmissielijnen vermommen als een vette 16" of 32" orgelpijp.....hoef je niet veel voor te doen want zit sowieso niet veel verschil tussen....
Gr RODy
Gr RODy
Re: Transmissielijn in orgel
Wellicht, maar wat is het verschil tussen het beluisteren van een CD met orgelmuziek of deze "zelf" maken?richard schreef:Welkom op het forum,
Luidsprekers voor een muziekinstrument lijkt me toch een heel andere tak van sport dan hifiluidsprekers.
Het orgel wordt alleen thuis gebruikt, kan ook haast niet anders, afmetingen zijn 1m60 breed en 1m60 hoog. [/quote]richard schreef:Wat betreft het inbouwen van een transmissielijn om de laagweergave te verbeteren lijkt me geen probleem, mits je de inbouwruimte daarvoor hebt. De opening van de lijn kan aan dezelfde zijde als de woofer, de lijn wordt dan een of meerdere malen gevouwen.
Wat betreft het inbouwen van extra woofers en tweeters denk ik dat dit wel mogelijk is, maar je zal dan wel iets aan filtering moeten doen, bovendien zal het klankkarakter ook evenwichtig moeten blijven, niet dat je ineens een hele lading laag en hoog hebt en bijna geen midden.
Wordt het orgel ook voor optredens gebruikt? dan moet je er ook op letten dat de afstraling een beetje rondom is, niet dat je alleen hoog hebt als je recht voor het orgel staat en verder niets, dat kan als je met meerdere tweeters naast elkaar werkt; dat kan gaan bundelen.
Ik ben momenteel met vakantie en dus niet in de gelegenheid foto's te maken en bij te voegen. Volgende week ben ik weer thuis.richard schreef:Misschien is het handig om wat foto's of schetsen van het project te plaatsen, dan kunnen we een beeld vormen van wat je van plan bent en wat gerichter opmerkingen maken.
Jan
Re: Transmissielijn in orgel
In de grijze oudheid heeft men al eens orgel luispreker(s) gemaakt.
Hierbij is uitgegaan van de voetlengte van de orgelpijp.
Gisteren kwam ik op internet toevallig iets tegen hierover toen ik info
over diy leslie speakers zocht. Maar je zal altijd zien dat je dat naderhand nergens meer terug kan vinden.
Wel had ik nog ergens een link voor de berekening van orgelpijpen
zie: http://www.rwgiangiulio.com/math/
Misschien kan je hier iets mee.
Aad
Hierbij is uitgegaan van de voetlengte van de orgelpijp.
Gisteren kwam ik op internet toevallig iets tegen hierover toen ik info
over diy leslie speakers zocht. Maar je zal altijd zien dat je dat naderhand nergens meer terug kan vinden.
Wel had ik nog ergens een link voor de berekening van orgelpijpen
zie: http://www.rwgiangiulio.com/math/
Misschien kan je hier iets mee.
Aad
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Transmissielijn in orgel
Veel ruimte voor een TL zie ik!
Veel lucht, weinig hardware
Moet wel lukken om een beetje TL hier in op te vouwen.
Veel lucht, weinig hardware
Moet wel lukken om een beetje TL hier in op te vouwen.
Re: Transmissielijn in orgel
Ik heb bij Midi-hardware.com de diverse printen gekocht. Tevens een tweetal LC displays en een toetsenbord.Aaad schreef:Gaaf project, hoe ga je de midi uitvoeren?
Aad
Is dit een antwoord op je vraag?
Jan
Re: Transmissielijn in orgel
Sorry dat ik even off topic ga.
Eigenlijk moeten we een afdeling zelfbouw muziekinstrumenten hebben
Ik heb de zelfbouw midi onderdelen en schema's van
http://www.nl.gino-midi.nl/index.htm
Die bouwde vroeger zelf orgels van het merk Goes.
Werkt perfect en is speciaal voor Hauptwerk e.d. ontwikkeld.
Ik heb de controller op een stukje gaatjesboard van 6 bij 10 cm opgebouwd en de (edit)decoder chip plus condensator op een stukje afval board van 3 bij 4 cm.
Aad
Eigenlijk moeten we een afdeling zelfbouw muziekinstrumenten hebben
Ik heb de zelfbouw midi onderdelen en schema's van
http://www.nl.gino-midi.nl/index.htm
Die bouwde vroeger zelf orgels van het merk Goes.
Werkt perfect en is speciaal voor Hauptwerk e.d. ontwikkeld.
Ik heb de controller op een stukje gaatjesboard van 6 bij 10 cm opgebouwd en de (edit)decoder chip plus condensator op een stukje afval board van 3 bij 4 cm.
Aad
Laatst gewijzigd door Aaad op za 25 aug 2012, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Transmissielijn in orgel
Zo'n site is er, tenminste voor (Hauptwerk)orgels. Zie http://www.pcorgan.comAaad schreef:Sorry dat ik even off topic ga.
Eigenlijk moeten we een afdeling zelfbouw muziekinstrumenten hebben
![]()
Aad
Jan
Re: Transmissielijn in orgel
Wat is het uiteindelijke doel? Wil je een elektronisch orgel bouwen en iedere toongroep/register met een aparte versterker/luidsprekercombinatie laten weergeven of ga je een computerprogramma gebruiken waar een (stereo)signaal uit komt dat je zo goed mogelijk wil weergeven.
In het eerste geval zul je ieder register apart moeten versterken en door gespecialiseerde weergevers laten weergeven. In dat geval hebben lange TL's voor de laagweergave zin, maar dergelijke speakers hoeven en moeten geen hoog weergeven die zul je er dan uit moeten filteren.
Voor de hoge registers kun je groepen middentoners en tweeters inzetten (al is een tweeter op de bovenkant van zo'n kast denk ik ook niet de beste oplossing).
In een dergelijke opzet wordt de uiteindelijke klank bepaald door eventuele effectschakelingen in het orgel en de vervorming van de specifieke luidsprekerunits. Eigenlijk net zoals een elektrische gitaar aan zijn klank komt.
Gebruik je een computerprogramma waar een stereosignaal uit komt kun je mijns inziens het beste stereo luidsprekers met een groot bereik bouwen compleet met filters en eventueel versterking. Ook dan kun je gebruik maken van de TL, en zul je er voor stereo twee moeten bouwen. In dat geval wordt de klank bepaald door de samples van het programma en zal de eigenklank van de luidsprekers moeten worden geminimaliseerd.
In het eerste geval zul je ieder register apart moeten versterken en door gespecialiseerde weergevers laten weergeven. In dat geval hebben lange TL's voor de laagweergave zin, maar dergelijke speakers hoeven en moeten geen hoog weergeven die zul je er dan uit moeten filteren.
Voor de hoge registers kun je groepen middentoners en tweeters inzetten (al is een tweeter op de bovenkant van zo'n kast denk ik ook niet de beste oplossing).
In een dergelijke opzet wordt de uiteindelijke klank bepaald door eventuele effectschakelingen in het orgel en de vervorming van de specifieke luidsprekerunits. Eigenlijk net zoals een elektrische gitaar aan zijn klank komt.
Gebruik je een computerprogramma waar een stereosignaal uit komt kun je mijns inziens het beste stereo luidsprekers met een groot bereik bouwen compleet met filters en eventueel versterking. Ook dan kun je gebruik maken van de TL, en zul je er voor stereo twee moeten bouwen. In dat geval wordt de klank bepaald door de samples van het programma en zal de eigenklank van de luidsprekers moeten worden geminimaliseerd.
Misschien helemaal niet zo'n gek idee.Aaad schreef:Eigenlijk moeten we een afdeling zelfbouw muziekinstrumenten hebben
![]()
Re: Transmissielijn in orgel
De audio wordt geproduceerd door mijn PC. Daar draait het programma "Hauptwerk" op. Dit programma leest MIDI in en laat de bijbehorende opgenomen sample klinken. Dit is het simpelweg gezegd. Hiervoor is een redelijk stevige pc nodig omdat de samples worden geladen in het interne geheugen. Mijn PC is een I7 met 16 Gb intern geheugen op W7 64 bits. Voor de audio heb ik een M-Audio externe geluidskaart. Afhankelijk van het sampleset kan stereo worden weergegeven of surround. Het is theoretisch mogelijk om > 500 audiokanalen aan te sturen.richard schreef:Wat is het uiteindelijke doel? Wil je een elektronisch orgel bouwen en iedere toongroep/register met een aparte versterker/luidsprekercombinatie laten weergeven of ga je een computerprogramma gebruiken waar een (stereo)signaal uit komt wat je zo goed mogelijk wil weergeven.
Het zou kunnen, maar wordt erg prijzig.richard schreef:In het eerste geval zul je ieder register apart moeten versterken en door gespecialiseerde weergevers laten weergeven. In dat geval hebben lange TL's voor het laag zin, maar dergelijke speakers hoeven en moeten geen hoog weergeven. Voor de hoge registers kun je groepen middentoners en tweeters inzetten, al heeft een tweeter op de bovenkant van zo'n kast denk ik ook niet de beste oplossing. De klank wordt dan bepaald door eventuele effectschakelingen in het orgel en de klank en vervorming van de specifieke luidspreker.
Conclusie: de huidige speakers gewoon verwijderen en een paar luidsprekers bouwen? Dat zou kunnen met 2 st. transmissie voor het laag tot zo'n 150 Hz, en vervolgens een 3-weg voor de rest? Ik wil het aanzicht van het orgel intact laten, dus in principe geen losse speakers bovenop de kast. (kast is al 1m60 hoog). In het front van de kast zit in de vakken een soort van paneel bekleed met luidsprekerdoek o.i.d. Hier zou ik een tweeter achter kunnen maken en evt. een kleine middentoner.richard schreef:Gebruik je een computerprogramma waar een stereosignaal uit komt kun je mijns inziens het beste stereo luidsprekers bouwen compleet met filters en eventueel versterking. Ook dan kun je gebruik maken van de TL, maar dan zul je er voor stereo twee moeten bouwen. In dat geval wordt de klank bepaald door de samples van het programma en zal de eigenklank van de luidsprekers moeten worden geminimaliseerd.Misschien helemaal niet zo'n gek idee.Aaad schreef:Eigenlijk moeten we een afdeling zelfbouw muziekinstrumenten hebben
![]()
Wat bedoel je met de eigenklank van de luidsprekers?
Re: Transmissielijn in orgel
De oorspronkelijke hardware heb ik gedemonteerd. Maar idd is er ruimte genoeg om wat te maken.bartsegers schreef:Veel ruimte voor een TL zie ik!
Veel lucht, weinig hardware![]()
Moet wel lukken om een beetje TL hier in op te vouwen.
Jan
Re: Transmissielijn in orgel
dat zou een goede optie kunnen zijniwab schreef:Conclusie: de huidige speakers gewoon verwijderen en een paar luidsprekers bouwen? Dat zou kunnen met 2 st. transmissie voor het laag tot zo'n 150 Hz, en vervolgens een 3-weg voor de rest? Ik wil het aanzicht van het orgel intact laten, dus in principe geen losse speakers bovenop de kast. (kast is al 1m60 hoog). In het front van de kast zit in de vakken een soort van paneel bekleed met luidsprekerdoek o.i.d. Hier zou ik een tweeter achter kunnen maken en evt. een kleine middentoner.
Iedere luidspreker heeft zijn klankkarakter, ze zijn nooit 100% neutraal. Sommige luidsprekers hebben een sterker karakter dan andere, bij de bouw van elektronische muziekinstrumenten maken ze ook van de eigenklank gebruik. Kijk maar eens naar de ruime keus aan Celestion gitaarluidsprekers. Het kan zijn dat ze dat bij een elektronisch orgel als dit ook hebben gedaan.Wat bedoel je met de eigenklank van de luidsprekers?
Maar dat maakt verder niet uit, de bestaande luidsprekers kunnen best bruikbaar zijn. Het is dan misschien wel zo dat het via de orgelluidsprekers heel anders klinkt als dat je het programma via een goed stel stereoluidsprekers zou afspelen.
Re: Transmissielijn in orgel
Je zou kunnen denken aan TL's voor iedere beschikbare voetmaat, uitgevoerd als orgelpijp.
De 8, 16 en eventueel 32 voet moet je wel in de kast "opvouwen" i.v.m. de lengte.
Omdat de meeste samples stereo zijn, moet je alles wel dubbel uitvoeren.
Ik zie dat je in de ombouw genoeg ruimte hebt om een en ander in te bouwen.
Ik weet niet of je net als in de orgelbouw de "gedeckt" pijpen dicht kan maken om de halve lengte te kunnen toepassen, dat zou de helft schelen.
Ik denk dat op er dit forum best iemand is die hier meer over kan vertellen.
Aad
De 8, 16 en eventueel 32 voet moet je wel in de kast "opvouwen" i.v.m. de lengte.
Omdat de meeste samples stereo zijn, moet je alles wel dubbel uitvoeren.
Ik zie dat je in de ombouw genoeg ruimte hebt om een en ander in te bouwen.
Ik weet niet of je net als in de orgelbouw de "gedeckt" pijpen dicht kan maken om de halve lengte te kunnen toepassen, dat zou de helft schelen.
Ik denk dat op er dit forum best iemand is die hier meer over kan vertellen.
Aad
Re: Transmissielijn in orgel
Die ken ik, staat al heel lang bij m'n favorieten, ik ben alleen geen lid.iwab schreef:Zo'n site is er, tenminste voor (Hauptwerk)orgels. Zie http://www.pcorgan.comAaad schreef:Sorry dat ik even off topic ga.
Eigenlijk moeten we een afdeling zelfbouw muziekinstrumenten hebben
![]()
Aad
Jan
Aad
Re: Transmissielijn in orgel
Ik zou idd ook zeggen. Twee knappe tl's opvouwen in het orgel en twee monitoractige tweewegjes achter die vakken. Als je dan alle vier de vakken vervangt met speakerdoek ipv dicht zoals ze nu zijn heb je direct je openingen voor de tl's en de openingen voor het midlaag en hoog maar het vooraanzicht blijft gelijk.
Re: Transmissielijn in orgel
Ik heb nog een tweetal vragen mbt de transmissielijn:
1)moet de transmissielijn gevouwen zijn? Vanwege de hoogte van 1m60 kan ik denk ik zonder te vouwen de vereiste lengte kwijt in de kast.
2)moet de opening buiten het orgel uitkomen of kan deze ook binnenin het orgel blijven. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er uit de opening geen geluid komt.
Graag jullie reactie's.
1)moet de transmissielijn gevouwen zijn? Vanwege de hoogte van 1m60 kan ik denk ik zonder te vouwen de vereiste lengte kwijt in de kast.
2)moet de opening buiten het orgel uitkomen of kan deze ook binnenin het orgel blijven. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er uit de opening geen geluid komt.
Graag jullie reactie's.
Re: Transmissielijn in orgel
Zoals hierbovenook al aangegeven kan je de transmissielijn vouwen, dat wordt heel veel gedaaniwab schreef:Ik heb nog een tweetal vragen mbt de transmissielijn:
1)moet de transmissielijn gevouwen zijn? Vanwege de hoogte van 1m60 kan ik denk ik zonder te vouwen de vereiste lengte kwijt in de kast.
Er komt wel geluid uit; in fase verschoven met het geluid uit de luidspreker. Als je het uiteinde dicht maakt en de transmissielijn vult met dempingsmateriaal krijg je een labyrintbehuizing.2)moet de opening buiten het orgel uitkomen of kan deze ook binnenin het orgel blijven. Ik meen ergens gelezen te hebben dat er uit de opening geen geluid komt.
Re: Transmissielijn in orgel
Als je TL's wilt hebben met de speakers die je er in hebt zitten, Niet doen. Als ex muzikant en PA zelfbouwer voor orkest doeleinden, zou ik de boxen naast het orgel zetten, althans op een podium. Als het alleen voor thuis is, zou ik iet wat modernere units zoeken en dan kijken of je daarmee TL's in je orgeltje kunt realiseren. Want heb je de spec's van die oude units?
Maar lees vooral eerst onderstaand artikel uit onze bieb goed door en neem de tijd om na te denken. @ basreflex links en rechts kan ook
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 5&Itemid=2
Maar lees vooral eerst onderstaand artikel uit onze bieb goed door en neem de tijd om na te denken. @ basreflex links en rechts kan ook
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 5&Itemid=2
Re: Transmissielijn in orgel
Ik heb het TL artikel gelezen. De conclusie die ik daarbij heb getrokken is dat een TL niet zo bijzonder ingewikkeld is. Kwestie van met de juiste oppervlakte beginnen en dan de oppervlakte laten afnemen tot oppervlakte van de speaker. En dit alles bij de juiste lengte natuurlijk.sietse schreef:Als je TL's wilt hebben met de speakers die je er in hebt zitten, Niet doen. Als ex muzikant en PA zelfbouwer voor orkest doeleinden, zou ik de boxen naast het orgel zetten, althans op een podium. Als het alleen voor thuis is, zou ik iet wat modernere units zoeken en dan kijken of je daarmee TL's in je orgeltje kunt realiseren. Want heb je de spec's van die oude units?
Maar lees vooral eerst onderstaand artikel uit onze bieb goed door en neem de tijd om na te denken. @ basreflex links en rechts kan ook![]()
http://www.zelfbouwaudio.nl/index.php?o ... 5&Itemid=2
Ik ga niet de speakers van het orgel gebruiken. Ik heb nog een tweetal W200's van Visaton, deze zou ik daar voor willen gebruiken, tenzij dit moet worden afgeraden?.....
Overigens heb ik wat specs van de bestaande speakers, het zijn de AD5061 breedbanders 5" en een 12" breedbander AD12202. Deze breedbanders zou ik tzt misschien willen toepassen in mijn hometheater set. Zijn nu van de plastic Sony speakertjes. De Philips breedbanders in een 9 liter gesloten behuizing presteren ongetwijfeld beter.
Ik wil alles in het orgel bouwen, logischerwijs met uitzondering van de achterluidsprekers ("surround") Indien dit noodzakelijk blijkt zou ik nog een soort van monitoren bovenop het orgel kunnen plaatsen. Lijkt met voor de hoge tonen echter ook niet ideaal.
De reactie lijkt bijna de TL af te raden en een BR aan te raden. Met welke reden? Is een BR in mijn situatie dan een betere oplossing?
Vanzelfsprekend besef ik dat je met de W200's ook geen high end afgronddiepe lage tonen kan produceren. Dat is ook geen vereiste, maar wat er aan geluid geproduceerd wordt moet wel optimaal zijn voor de toegepaste speaker.
Overigens speel ik meestal met mijn AKG701 hoofdtelefoon, deze gaat wel laag. En de rest van het gezin heeft daar minder last van. Minder omdat het een open hoofdtelefoon is.
Ben benieuwd naar de reactie betreffende de W200's.
Re: Transmissielijn in orgel
Reken de afmetingen van een TL uit voor de W200s. Niks mis met die dingen. Kijk dan of je die kastjes opgevouwen kwijt kunt in die orgelkast. Die kleine breedband speakertjes die je hebt, kun je dan waarschijnlijk goed gebruiken als basmid speakers. Dan nog een tweet toevoegen.
Gewoon ff puzzelen is ook leuk hoor..
Gewoon ff puzzelen is ook leuk hoor..
